”Vi har inte fått någon ursäkt”
Bevakning. (UPPDATERAD 25-09-30) ”Vi har inte fått någon som helst återkoppling eller ursäkt från företaget”, säger en väktare. Han var testförare i Securitas pilotprojekt med kameror i bilarna som registrerade hur de anställda körde.
Väktaren ber att få vara anonym, av rädsla för repressalier. Han och en rad kollegor har hela tiden varit kritiska till Securitas pilotprojekt som pågick från och med december 2024 till och med juni 2025. Syftet var, enligt säkerhetsföretaget, att minska skadorna på bolagets anställda och fordon plus återkoppla om olämpligt körbeteende till förarna.
– Kamerorna inaktiverades, men det dröjde innan de togs bort. Det var väl för att företaget fick bassning från myndigheterna som kamerorna försvann. Efter det har det varit knäpptyst. Vi har inte fått någon utvärdering och ingen ursäkt heller. Det är jag besviken över, säger han.
Stoppat huvudet i sanden
Det var efter att ett 30-tal anställda anmälde Securitas kamerabevakning till Integritetsskyddsmyndigheten (IMY) för misstänkt brott mot GDPR och deras integritet som myndigheten i somras begärde in uppgifter om hur övervakningen gått till.
– När projektet pågick sa de först en sak, men det stämde inte så de sa något annat och pudlade gång på gång. Nu har de bara stoppat huvudet i sanden, inte tagit något ansvar så förtroendet för arbetsgivaren har fått sig en allvarlig törn.
Pratar ni fortfarande om kamerorna, kollegor emellan?
– Inte direkt ute på fältet. Det har lugnat ner sig i ledet, men vi får väl se om det kommer upp på kommande väktarmöte. Många var förbannade och kände sig kränkta, så jag tror några kommer att kräva svar på vad som händer nu, efter projektet. Det vore nästan roligt om företaget åker dit på kränkning av anställda. De har verkligen retat upp folk något fruktansvärt.
”Jag vill ha en ursäkt”
Väktaren värnar om driftcheferna, som han upplever hela tiden får ta ”all skit” för beslut som fattas högre upp i hierarkin, så också vid kameraprojektet. Många anställda har riktat sin ilska mot driftcheferna i stället för mot ledningen i toppen, berättar han.
– Det jag blev mest förbannad över var att företaget hade för avsikt att få tillgång till övervakningsmaterial. Typ, nu övervakar vi er så att vi kan sätta dit er! Det underliggande hotet har retat mig mest. Många säger: Kamerorna kommer nog tillbaka, men då hade de väl inte tagit ner utrustningen? Jag vill ha en ursäkt, att någon säger: Det här var inte genomtänkt, det har blivit så fel.
Väktaren talar om tvåminuters filmsekvenser då allt de gjorde i bilen registrerades.
– Grundinformationen vi fick visade sig ju inte stämma heller, så vi känner att arbetsgivaren försökt lura oss. Den här gången har de gått för långt, det är en förtroendekris. Jag är förvånad över att de inte kallat in till ett möte och förklarat sig. Kommer de tillbaka med ny utrustning, vad det än är, så kommer vi inte att lita på företagsledningen, säger väktaren.
Kanske ett annat system
En annan väktare på Securitas har fått lite vaga uppgifter om att Securitas kanske ska tänka över ett annat system efter att kamerorna monterats ner.
– Något liknande, kanske. De vet inte riktigt vad de ska göra, säger han.
Väktaren berättar att stämningen nu är god bland kollegorna.
– Det verkar gå tillbaka till det normala och det är bra.
Är du orolig över att något annat övervakningssystem ska komma?
– Inte just nu. De brukar testa grejer och så försvinner de. Skulle det komma tillbaka något system så får vi utgå från det. De andra verkar inte tänka så mycket på det längre, men det var skönt att få bort det.
Han ser framför sig att det kan bli ”ganska mycket liv” om Securitas återkommer med någon annan form av förarbevakning.
– Kollegorna är helt emot det så jag tror ledningen försöker undvika det så mycket som möjligt, säger han.
Känna sig utpekade

Gustaf Järsberg är central arbetsmiljöombuds-man på Transport. Han tror att resultatet av Integritetsskyddsmyndighetens (IMY) pågående granskning kommer att få en avgörande betydelse för svensk arbetsmarknad. Och frågan om hur långt företagen kan gå i sin övervakning av anställda – när ny teknik ständigt introduceras och tänjer gränserna för anställdas personliga integritet.
Efter ett samtal med IMY:s jurist har Transport skickat över all skriftlig kommunikation de haft med Securitas i frågan, liksom förhandlingsprotokoll och information de fått från medlemmar. Facket har också listat ett antal frågor och brister som de vill att IMY särskilt granskar.
– Integritetspolicyn som Securitas uppger togs fram och förmedlades till testförarna innan försöket började lades till exempel till efteråt. Den fanns inte med vid vår första förhandling med företaget, säger Gustaf Järsberg.
Han fortsätter:
– Alla anställda som kört på pilotprojektets testorter i Skövdeområdet, Örebro, Helsingborg och Märsta utanför Stockholm kunde se hur kollegorna kört, namn och anställningsnummer fanns angivet. Alla anställda fick också veta vilka som kört bäst enligt en betygsskala. De fem bästa på varje ort namngavs. Då ska man komma ihåg att antalet anställda är färre på en del orter och att människor kan känna sig utpekade.
”Väldigt lyckat projekt”
Informationen gick ut till personalen i slutet av försöksperioden, som pågick från och med december 2024 till och med juni 2025, berättar Gustaf Järsberg. Han har tagit del av meddelanden som skickats till personalen.
– I sitt slutmejl skrev projektledningen att de bedömde försöket som väldigt lyckat och att det inte var så många som körde illa. Att det bara var några få väktare som orsakade många problem. De hängde ut sju förare på en av försöksorterna, som uppgavs stå för 60 procent av alla incidenter, säger han.
Ledningen beklagade, enligt Järsberg, att det var så få som fyllt i utvärderingen med frågor om projektet, som skickats ut till personalen.
– Men projektgruppen sammanfattade försöket med att: ”vi nu kör långsammare och försiktigare på alla orter och att de allra flesta kör inom hastighetsbegränsningarna”. Slutsatsen blev att projektgruppen förordar att någon form av tekniskt system blir permanent i hela Sverige, säger han.
Är din bedömning att Securitas kommer att fortsätta med övervakningen i bilarna?
– Företaget vill göra det, men vi får se vad IMY kommer fram till och hur övervakning får bedrivas, enligt GDPR. I våra ögon är hela projektet integritetskränkande och fel. Securitas har inte integrerat oss i arbetet på det sätt de är skyldiga till enligt medbestämmandelagen. Vi hjälpte våra medlemmar att anmäla övervakningen till IMY för att myndigheten skulle pröva den här viktiga frågan, säger Gustaf Järsberg.
Reprimand eller sanktionsavgift
Transportarbetaren har länge sökt IMY:s jurist Anders Haag för att få reda på hur det går med myndighetens granskning av Securitas. Till Transportarbetaren sa han tidigare att arbetsgivarnas behandling av medarbetarnas personuppgifter i år är en prioriterad fråga för IMY. Och vidare:
– Vi brukar börja med att informera berörda om vilka regler som gäller så att de har möjlighet att ändra sin övervakning. Om de inte gör det och vi misstänker att det föreligger brister kan vi utfärda en reprimand eller en sanktionsavgift.
Hur hög den kan bli ville Anders Haag inte svara på. Men han sa att avgifterna kan bli ganska höga ”i och med att det här är EU-lagstiftning och inte vanliga svenska böter”.
Frågor till Securitas
Transportarbetaren har sökt Securitas för att få svar på en rad frågor. De handlar om ifall företaget kommer att införa någon form av kameraövervakning i företagsbilarna efter avslutat pilotprojekt och när det kan bli, i så fall? Vilka förändringar som kan bli aktuella om ett nytt kamerasystem införs? Hur Securitas bemöter personalens kritik om intrång i de anställdas integritet och eventuellt brott mot reglerna i GDPR? Och ifall personalen kommer att få en tydligare återkoppling om resultaten från pilotprojektet?
Securitas väljer att inte besvara frågorna. Från pressavdelningen kommer i stället ett mejl där bolaget skriver: ”Eftersom vi har ett pågående ärende om detta pilotprojekt hos Integritetsskyddsmyndigheten (IMY) kan vi tyvärr inte svara på era frågor så länge detta pågår. Securitas välkomnar IMY:S granskning och vi inväntar deras svar och klarhet i frågan.”