Amanda Andersen
Close
Amanda Andersen har tuffa arbetspass på måndagar.
Close

Lååånga måndagar värst

Arbetstider. Så här tycker några av terminalarbetarna på Postnord TPL i Ljungby om arbetstiderna.

Måndagspasset är lååångt, 6–17 och veckans värsta. Extra jobbigt blir det när man dessutom arbetat söndag, anser Charley Rappe. Det gör han var fjärde vecka.

– Det diskuteras hur vi ska göra med arbetstiderna. Vissa har en förmåga att säga ifrån, men själv är jag obekväm med att prata i stora grupper.

Det vore bättre om klubbordföranden talade för gruppen, tycker han.

– Problemet är att vi inte har en gemensam ståndpunkt. Då gör arbetsgivarna som de vill. Vi skulle behöva prata ihop oss. Men när vi träffas talar vi som regel om allt, utom jobbet.

Charley Rappe tycker att arbetstagarna ger mycket obekväm tid till företaget och borde få mer tillbaka.

– På måndagar skulle jag hellre börja en timme senare, då blir helgen bättre.

Amanda Andersen gillar de omväxlande tiderna och är nöjd med schemat.

– Har man ett särskilt önskemål är ledningen ganska bra på att ändra. Det är inte omöjligt att begära ledigt heller. Tio timmar på måndagen är tufft, men jag får tillbaka det genom att sluta tidigare senare i veckan, när det är lugnare.

Långhelgerna var fjärde vecka är välkomna.

– Då passar jag på och gör saker jag annars behövt ta ledigt för. Och så kan jag åka bort, säger Amanda Andersen.

Yvonne Håkansson är 62 år och känner att arbetet tar mer på krafterna, att långledigheten mest går åt till återhämtning.

– När jag jobbar söndag blir lördagen mer som ställtid än en ledig dag. Förr arbetade jag 7–16, då hade jag hur mycket fritid som helst!

Företaget tar särskild hänsyn till småbarnsföräldrar när de lägger arbetstider. Borde de också särbehandla äldre?

– Det är ju en tanke, men jag har aldrig tagit upp det. Ledningen är ganska kompromissvillig… fast jag är rätt envis och tänker att jag ska klara av det här, säger Yvonne Håkansson.

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Lästips:

Robin Ahlgren älskade att jobba som taxitelefonist. Men helgjobbet tvingade fram ett jobbyte. Foto: John Antonsson

”Nu får jag mer tid med dottern”

Taxi. Robin Ahlgrens krav på att få vara ledig mer än två av fem helger kom inte med i taxitelefonisternas nya löneavtal. Som frånskild pappa var valet enkelt. Han byter jobb. Trots det är han halvnöjd med förhandlingarnas resultat. – Lönerna blev hyfsade, vi får se det som en seger i alla fall.

Express lastbil på väg

Fortsatt undantag från kör- och vilotidsregler

Åkeri. Tillåten körtid per dag blir 11 timmar när Transportstyrelsen förlänger sitt undantag från kör- och viloreglerna till den sista maj. Beslutet innebär en anpassning till EU-kommissionens riktlinjer för yrkesförarna under corona-pandemin.

Jessica P Klemetsson, Kommunal Stockholms län Karin Åkersten, Seko Stockholm Sofia Södergren Poikulainen, Transport avdelning 5 Kajsa Bysell, Hotell och Restaurangfacket Stockholm Gotland Clara Cleo Cornell, Musikerförbundet avdelning Öst

Det här är inte jämställdhet!

Debatt. Fackets grundläggande uppgift är att se till att människor som arbetar inte kan spelas ut mot varandra. Det är också fackets utgångspunkt i det feministiska arbetet.

Kultur
Collage till Motordublar (film)

Motordubblar

Film. På engelska finns något som heter double feature. Två filmer som ses i följd. En riktigt bra double feature hänger ihop på något sätt. Filmerna för en slags dialog och ger varandra nya perspektiv. Här är tre motordubblar som passar lika fint ihop som popcorn och cola.

Sopbilsolycka Renova Göteborg

Olyckan som inte fick hända

Arbetsskador. Peter Ellevad backar sakta mot schaktet för att tippa avfallet. Plötsligt rusar motorn. Sopbilen far i väg som en projektil, över skyddsbarriären och ner i gropen. Peter lyckas hoppa ur hytten, men får 14 frakturer i fallet. Efteråt exporteras sopbilen till Polen. Utan att den blivit undersökt.

E-handeln exploderar
Budbilar på Kungsgatan i Stockholm. Foto: John Antonsson

Här är företagen som kör hem dina paket

Paketbud. Covidåret 2020 exploderade e-handeln. Allt fler väljer hemleverans. Transportarbetarens kartläggning visar att chaufförerna ofta saknar avtalsenlig lön.

Oseriösa taxibolag
Illustration: Gustaf Öhrnell Hjalmars Foto: Lilly Hallberg/Jan Lindkvist/Justina Öster

Samhällstrafik på lånade tillstånd

Trendtaxi. Förlorade trafiktillstånd. Slavliknande kontrakt. Lön som inte betalats och bortglömda förhandlingar. Trots det har Trendtaxi gång på gång vunnit upphandling av samhällstrafik för hundratals miljoner. Transports avdelningar tar nu striden för de många chaufförer som drabbats.

Egen åkare utan jobb men med stora skulder

Trendtaxi. Han ville köra färdtjänst och såg det som en möjlighet att bli egen åkare, i Trendtaxis bil. Men sedan Region Sörmland bröt med taxibolaget återstår bara avräkningen – krav som i värsta fall landar på närmare 100 000 kronor.

Loudden
På Loudden fanns närmare 150 cisterner för bränsle. Nu ska alla skrotas. Plåtsaxen klipper enkelt igenom de centimetertjocka väggarna. Foto: Jan Lindkvist

Nu är det klippt för oljehamnen

Oljedepå. Den jättelika plåtsaxen klipper ner oljecisternen i småbitar. Som om det vore en konservburk. Ett år har gått sedan Loudden stängdes och oljebolagen är i full gång med rivning och sanering. Samtidigt är osäkerheten stor om Stockholms framtida bränsleförsörjning.

Drönarpiloter
”Drönare ger ett extra öga så att ni vet vad ni ger er in på”, förklarar kursledaren Fredrik Nilsson för testpiloterna Daniel Jakobsson och Jacqueline Kapronczai.

”Det här är inga leksaker”

Bevakning. – Upp, ner, höger, vänster. Tänk dig att du spelar tv-spel! Kursledaren Fredrik Nilsson visar väktaren Jacqueline Kapronczai hur hon manövrerar ­drönaren med hand­­kon­troll­en. De artificiella övervakarna är på väg in i ­bevakningsbranschen.

Kultur
Influencern Therése Lindgren intervjuar statsministern i ett avsnitt av ”We are the future” på Youtube.

Influerad av en influencer?

De nya inflytesrika. De som sägs styra världen genom sociala medier, som älskas och följs av miljoner. Och drar in miljoner. Influencers. Vår tids opinionsbildare? I alla fall allt mer utnyttjade av traditionella makthavare för att sprida politiska budskap och information.