Gruppbild DHL Freight i Jönköping
Close
Malin Olofsson, Tedd Larsson, Dan Eriksson, Johnny Lans, Naiel Jalo, Torbjörn Nilsson, Alicia Svensson och Benny Axell i nattgänget på DHL Freight i Jönköping vill prata arbetstider med platschefen.
Close

”Ledig tid mer värt än pengar”

Arbetstider. Fredagsmys med barnen? Glöm det, i så fall får vi ta semester! Nattjobbarna på DHL Freight i Jönköping har ledsnat på att arbeta fredag kväll till lördag morgon. De har försökt ta upp en förändring med chefen, men det är som att ”prata med en vägg”.

Transportarbetaren ber att få komma till terminalen och träffa nattskiftet före jobbet, men får nobben av platschef Lotta Wysell. Det skulle störa produktionen.

Så vi ses i stället i Transports lokaler på Jönköpingsavdelningen, dit killarna och tjejerna droppar in före nattskiftet. De första går på 20.30 och jobbar till 5. Andra börjar en halvtimme eller en timme senare och kör på till klockan sex. Totalt är de 15 fast anställda i arbetslaget, en bantad styrka mot tidigare.

Nu arbetar gänget fem nätter i veckan, åtta timmar per natt. Det betyder att de får jobba på morgonen på aftnar som jul, nyår och midsommar, om helgdagen hamnar på tisdag till lördag. Det ger inte mycket tid för helgförberedelser, om man har familj.

När nattarbetarna går av passet på lördagsmorgnarna behöver de sova.

– Då har du två val. Antingen sover du ut och då har halva lördagen gått eller också kliver du upp tidigt och är trött hela dagen. Det blir i alla fall ingen riktig helg när halva lördagen är borta, beskriver några.

Ledigheten på måndagen, dagtid, ger de inte mycket för. Då arbetar ju de flesta andra.

– Det vore bättre att jobba söndag kväll till fredag morgon, som vi gjorde förr. Det är acceptabelt, på söndagar gör man ju ändå inte så mycket och lördagen blir fri.

Församlingen kring bordet nickar.

– Vi vill inte jobba någon fredag till lördag alls! Niotimmars-pass fyra nätter i veckan vore bättre eller tio timmars, då skulle vi kunna stressa mindre och lättare hinna med när ledningen hela tiden lägger på oss mer jobb.

Att långa pass tär på kroppen biter inte på DHL:s nattskift. Den längre ledigheten efteråt är en bra morot, tycker de.

Några målar upp en bild av hur det är att ge sig i väg på fredagskvällen, särskilt sommartid när grannarna sitter och grillar och tar en öl. ”Hej då, nu åker jag och jobbar!”

– Vill jag vara med mina barn på fredagskvällen så får jag ta semester och vill vi åka bort en helg så måste vi också ta ledigt. Men det är svårt att byta bort passet för ingen vill ju jobba.

Johnny Lans sitter i klubbstyrelsen och berättar att de tagit upp fredagsjobbet flera gånger med platschefen.

– Men vi möts alltid av undanflykter som: Vi är nyinflyttade, det är så mycket nu, vi tar det sen …

Kollegorna suckar:

– Allt ska ske sen. Fast sen kommer aldrig.

Laget tar upp ”hubben” som förändrade deras arbetssätt och tider förra året. Hub innebär att terminalen blir ett stort godsnav, som tar emot gods från andra leverantörer. Varorna sorteras på anläggningen i Jönköping och skickas sen vidare.

– Vi fick gå in en och en till platschefen som sa att vi skulle börja senare. Varför tog hon inte in hela gänget på ett möte
i stället? Så kunde de som inte klarade de nya tiderna säga till.

Vad vill ni att ledningen ska göra?

– Börja föra en dialog med oss och försöka få med sig gruppen. Vi får inte säga våra åsikter i dag och försöker vi så lyssnar cheferna inte eller säger: Vi ska kolla på det eller jag tar med mig det. Fast inget händer, folk säger upp sig i stället.

– De gamla cheferna hade personalen med sig. De frågade ibland om vi kunde komma in lite tidigare eller stanna kvar ett tag. Då ställde vi upp och de bjöd på mat.

Mer och större gods läggs hela tiden på arbetslaget, men det märks inte i lönekuverten, beskriver arbetslaget.

Skulle det vara okej att jobba fredag natt om ni fick mer betalt?

– Nej! svarar gruppen samfällt. Ledighet är mer värt än pengar. Vi vill hellre vara med familjen. Det kan de som förhandlar nya kollektivavtal ta med sig: Strunta i lönehöjningar och jobba hårdare för mer ledighet!

Platschef Lotta Wysell lovar, via mejl till Transportarbetaren, att boka in ett möte med de anställda, men svarar inte på när. Hon skriver att ledningen är angelägen om en dialog, ”är noga med att informera och diskutera” vid förändringar och ”försöker lägga sina scheman ”i samråd med” de anställda”. Samtidigt måste hänsyn tas till produktionen.

Några konkreta svar om att ändra fredagspasset ger Wysell inte, men skriver:

”Att medarbetare kommer med förslag och nya lösningar ser vi bara som positivt och uppmuntrar gärna till”.

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

  1. Unto Blomberg:
    17 april, 2018

    Ja så hade jag ALLDRIG jobbat, då hade jag letat nytt jobb.

Lästips:

Misstänkt fusk med löner på VTD

Tidningsbud. Start- och stopptider som ändrats kan betyda att Göteborgsregionens tidningsbud sammanlagt gått miste om miljonbelopp i lön. "Någon har tagit bort 40 000 kronor för en medlem. Jag vill veta vem", säger Peter Åkesson, ombudsman med ansvar för tidningsdistributörsavtalet.

Facket: Hyvla inte i vårt namn, VTD!

Tidningsbud. Minskad tid med nya organisationen innebär ekonomisk katastrof för många bud. VTD beskriver förändringen i Göteborgsregionen som ordnad tack vare centrala förhandlingar med facket. Transports centrala ombudsmän beskriver distributionsbolaget som lämpligt studieobjekt för forskare av människohat.

Sommaren är ljuvlig, men…

Davids krönika. Sommaren och semestern är ljuvlig! Fastän jag tidigare jobbat sextio till åttio timmar i veckan, har jag under alla år tagit ut fem veckors sommarsemester.

Snabbkoll
Snabbkoll: Dags att skola om dig? Illustration: Mattias Käll

Dags att skola om dig?

Studieledighet. Du vet väl att du har rätt att vara tjänstledig för att plugga, även om studierna inte har med ditt nuvarande arbete att göra? Nu kan du dessutom söka ett nytt omställningsstudiestöd som motsvarar 80 procent av din lön.

Val 2022
Partiloggor

Vad vill riksdagspartierna?

Partienkät. Den 11 september är det dags att gå och rösta. Är du osäker på vad? Transportarbetaren har tagit pulsen på riksdagspartierna i frågor om till exempel a-kasseersättning, karensavdrag, upphandlingar och marknadshyror.

John Antonsson. Foto: Christina Ahlund

Partienkäten – en kompass som pekar dig i rätt riktning

John Antonsson. För fyra år sedan gjorde Transportarbetaren också en valenkät med liknande frågor. Då varnade vi för att man inte kan ta partiernas svar som ett facit. I dag finns det inga block som varar för evigt…

Kongress 2022

De vill leda Transport

Transport. Svenska Transportarbetareförbundet utser den högsta ledningen, sitt verkställande utskott (VU), för kommande mandatperiod vid kongressen, som startar den 26 augusti.

Kultur
Borgvattnets prästgård i Jämtland, ”Sveriges mest hemsökta hus”, har varit öppen för allmänheten sedan 1970. Gungstolen sägs komma i gungning av sig själv och påstås ha kastat ut en präst på 1940-talet. Foto: Borgvattnet Prästgård & Vandrarhem

Spökturism i sommarland

Semestertider. Spökturism har blivit stort. Ofta går det att kombinera skräck med fika i naturskön omgivning. Här är några tips på gastkramande upplevelser i Sverige, ett land ovanligt rikt på spöken (eller i alla fall platser där de påstås synas till).

Semester på rull
Är du en av många som väljer att semestra i husvagn, husbil eller tält i sommar? Foto: Lilly Hallberg

Det ska va’ husvagn – eller husbil?

Campingliv. Intresset för att köpa ny husvagn eller husbil är större än någonsin. Mer än varannan svensk kan tänka sig att semestra mobilt. Men vilket boende är egentligen bäst – och för vem?

John Antonsson. Foto: Lilly Hallberg

En lovsång till budgetsemestern

Krönika. När jag var liten grabb brukade vi dra en lånad husvagn söderut. Kanske stannade vi redan vid Byske Havsbad, eller så hamnade vi vid någon camping i Umeå. Helt säkert visste jag att resan hade ett oändligt långt stopp på Ikea i Sundsvall.

Kongress 2022
Transports kongress 2017

Facket ska välja väg

Transport. Den 26 augusti öppnar förbundet sin kongress i Örebro. Där ska man ta ställning till 229 motioner och besluta om organisationens vägval.

Snabbkoll
Snabbkollen – Nyanställd

Första jobbet: Tänk på det här!

Arbetsliv. Har du tagit studenten och ska börja jobba i sommar? Eller går du i gymnasiet och ska sommarjobba för första gången? Då har du säkert många funderingar. Här är några tips som är bra att ha i bakhuvudet.

Arbetsmiljö
Husen i Gamla stan är k-märkta, vilket innebär att man inte får ändra särskilt mycket. För Rabbes och Pierres del innebär det att de får släpa sopsäckar och kärl långa sträckor där sopbilen inte kommer fram. Foto: John Antonsson

Stolta sopgubbar i Gamla stan

Miljöarbetare. Soprum i svårtillgängliga källarvalv, ojämna kullerstenar och trånga gränder. Transportarbetaren följde med Pierre Yudego och Rabbe Collmar när de hämtade sopor en tidig morgon i Stockholms Gamla stan.

Transports ungdomsforum
Anna Fröberg, Tobias Bergqvist, Marko Markovic och Reber Omar deltog på förbundets ungdomsforum på Bommersvik. Foto: Kristina Sjöberg

Tre dagar med facket i fokus

Fackligt. Efter två år av restriktioner och inställda fysiska möten kunde ett 30-tal unga transportare i början av maj mötas på kursgården Bommersvik. I dagarna tre diskuteras fackliga frågor blandat med föreläsningar och paneldebatt.

I frågan om övervakning var panelen inte helt överens, de flesta höll upp rött kort. Luf var det enda ungdomsförbundet som enbart visade grönt kort. I panelen från vänster: John Granqvist, Muf, Erik Berg, Luf, Stefan Sarmes, KDU, Oscar Berggren, Cuf, Ava Rudberg, Ung Vänster, och Lisa Nåbo, SSU. Foto: Kristina Sjöberg

Rött kort för övervakning…

Politik. Ungdomsforums andra dag gästades av representanter från Moderaternas, Liberalernas, Kristdemokraternas, Centerns, Vänsterpartiets och Socialdemokraternas ungdomsförbund.

Morgan Finnsiö. Foto: David Lagerlöf/Expo

Expo om SD:s framväxt i Sverige

Politik. Transport har en tydlig hållning mot Sverigedemokraterna. På Ungdomsforum fanns Morgan Finnsiö från Expo på plats för att berätta om ytterhögern, arbetarrörelsen och Sverigedemokraternas framväxt.