Arvidsjaurs flygplats
Close
Arvidsjaurs flygplats ser ut att bli utan reguljärflyg i fyra månader. Markpersonalen har jobben kvar och passar på att underhålla maskinparken.
Close

”Vi är avskurna från omvärlden utan flyg”

Flyg. – Ett jävla elände. Och mest av allt är det Transportstyrelsens fel! Nextjet borde inte fått fortsätta flyga. Bolaget var ju nära att bli av med tillståndet redan i höstas.

Martin Nilsson, Arvidsjaurs flygplats.
Martin Nilsson, Transports man på Arvidsjaurs flygplats.  Foto: Jan Lindkvist

Martin Nilsson stirrar ut mot den tomma landningsbanan på Arvidsjaurs flygplats. Det är overkligt tyst. Inga bagagevagnar som ilar över plattan. Inget avlägset buller från en flygmaskin på ingång.

När Transportarbetaren kommer har det gått mindre än en vecka efter konkursbeskedet. I fyra månader blir nu Arvidsjaur utan reguljärflyg.

– Fyra månader då vi är avskurna från omvärlden. Ministern, han Eneroth, säger att folk ska få åka buss och taxi i väntan på en lösning. Men hur ska det gå till? Vem ska få fram bussar? Hur ska resenärerna boka?

Martin Nilsson är facklig förtroendeman för Transport och ingår i markstyrkan på 14 personer på Arvidsjaurs kommunala flygplats.

– Konkursen kom som en total överraskning, säger han. Ett flygplan hade precis landat och vår tekniker frågade om allt var okej. Då visade piloten upp mobilen. I ett sms stod det. Att Nextjet gått i konkurs.

Anders Stenlund, ramparbetare i Arvidsjaur.
Anders Stenlund, ramparbetare i Arvidsjaur. Foto: Jan Lindkvist

Arvidsjaur är en liten ort som på några decennier blivit centrum för de stora bilföretagens testverksamhet. Tusentals tekniker och ingenjörer kommer med flyg. Under den gångna vintern har Nextjet haft tre dagliga avgångar. Totalt har flygplatsen haft omkring 60 000 resenärer.

Konkursen påverkar inte bara passagerarna. Nextjet har stora skulder till flygplatsbolagen. För Arvidsjaurs del handlar det om runt 1,5 miljoner kronor i fordran. Plus uteblivna intäkter.

Men också hotell och lokala taxi- och bussföretag finns bland förlorarna. Vid förseningar och inställda flyg – och de har varit många – har Nextjet anlitat taxi för att skjutsa bagage eller passagerare. Värst drabbat av taxibolagen är Vilhelmina taxi, som ligger ute med 460 000 kronor.

Nextjet har haft egna tekniker i Arvidsjaur. Som jobbar som egenföretagare. Även de förlorar pengar.

Arvidsjaur kommer i bästa fall att ha flygtrafiken i gång igen i mitten av september, efter att staten gjort en ny upphandling. I väntan på det jobbar markpersonalen vidare.

– Både kommunen och vår arbetsgivare är bra, säger Martin Nilsson. Vi jobbar på med underhållsarbete och gör sådant som kan vara svårt att hinna med annars.

– Folk passar på att ta ut lite extra semester och föräldraledighet också. Det är även snack om att vi ska göra andra kommunala jobb eller lånas ut till andra flygplatser.

Han tar täten ut i verkstaden. Efter en kort fikapaus är ett halvdussin anställda i gång med att serva de tunga fordonen.

– Det känns konstigt. En flygplats utan flyg. Det är väl som att ha en järnvägsstation utan tåg, säger Anders Stenlund som precis bytt ett bränslefilter.

Martin Nilsson konstaterar att på en liten flygplats är alla ”multijobbare”, med minst tio olika kepsar på skallen. Ena stunden lastar de bagage eller kör plogbil, för att i nästa vara av-isare eller bemanna räddningsbilen.

Ungefär 15 mil söderut från Arvidsjaur ligger Lycksele, som också har egen flygplats.

– Konkursen drabbar även oss, fast inte lika hårt som i Arvidsjaur, säger Carl-Bertil Essebro, arbetsplatsombud för Transport.

Flyg till Norrlands inland är inte alltid en lönsam affär. För att upprätthålla kommunikationerna har staten gått in med bidrag, via upphandlingar. Bolag som åtar sig att flyga får stöd, men också så kallad trafikplikt.

Helikopterhangar, Lycksele flygplats.
Lycksele är bas för ambulansflyget. Hangaren är för trång för den nya helikoptern. En ny hangar invigs i juli. Foto: Jan Lindkvist

Lycksele, Vilhelmina och Hemavan är tre orter där staten upphandlat flygtrafik, med Nextjet som vinnare. På de orterna medger EU:s upphandlingsregler att Trafikverket nu gör en snabb ”nödupphandling”.

Två dagar efter konkursen meddelade infrastrukturminister Tomas Eneroth att målet är få i gång trafiken så snart som möjligt.

– Beskedet var tydligt och klart. Regeringen har förstått allvaret i situationen. Fast vi vet inte vad ”snart” innebär, säger Lennart Näslund, vd i det kommunala bolag som driver Lycksele flygplats.

Omsättningen ligger kring 23 miljoner kronor. 1,9 miljoner är Nextjet skyldigt flygplatsen. Pengar som Lennart Näslund inte tror att han får se röken av.

Han är bekymrad, mest för resenärerna. Och för det lokala näringslivet som är beroende av kommunikationer till Stockholm.

– Vi får redan signaler från företagen att det blivit problem. Alternativet nu är att ta bil till Umeå och flyga därifrån. Men det betyder fyra timmar längre resa. Då blir det svårt att resa över dagen till Stockholm.

Carl-Bertil Essebro, Lycksele flygplats.
Carl-Bertil Essebro, på Lycksele flygplats, hoppas att flyget är i gång igen inom några veckor.  Foto: Jan Lindkvist

Carl-Bertil Essebro har jobbat som ramparbetare på flygplatsen sedan 1994. Han berättar att Nextjet sålt rabatterade ”buntbiljetter” till företag på orten. En firma hade köpt 100 biljetter strax innan smällen kom.

– Det är förlorade pengar. Surt. Situationen är väldigt tråkig. Vi tänker främst på resenärerna. Många av dem är stammisar som vi lärt känna genom åren, säger han.

Lycksele har runt tio anställda på rampen. Precis som i Arvidsjaur är alla mångsysslare. Carl-Bertil Essebro går runt och visar kluriga snickerier och en äkta samekåta som personalen knåpat ihop när det blivit tid över.

En bit från terminalen bygger landstinget en större hangar åt den splitter nya ambulanshelikoptern som är stationerad i Lycksele. Den gamla hangaren var för liten – både på längden och tvären.

Breddproblemet löstes temporärt med en sinnrik ”lucka”. Med den öppen går det att baxa in helikoptern, utan att rotorbladen tar i.

– Den nya hangaren ska vara klar i juli, förklarar Essebro. Det är kul att Lycksele vann dragkampen om ambulansflyget. Annars ville ju
politikerna helst lägga allt i centralorten Umeå, ute vid kusten.

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Lästips:

Väntan, hopp som glimmat till och ny väntan. Efter ett år med corona är flygets framtid ännu oviss och hallarna ganska tomma på Arlanda.

Flyget behöver konstgjord andning

Krisbransch. Permitteringar, varsel, uppsägningar, tänt hopp som släckts igen. Ett års kamp mot corona har tärt hårt på flygbranschen. ”Flyget ligger i respirator, väntar på vaccin och hävda inreseförbud”.

Västerås flygplats. Foto: Justina Öster

Västerås flygplats läggs ner – men först ska folkomröstning hållas

Flyg. Västerås flygplats läggs ner. Men först ska västeråsarna säga sitt i en folkomröstning. –Jag var med och lyssnade på debatten i kommunfullmäktige till nästan klockan fyra i natt. Nu är det viss uppförsbacke. Jag känner mig lite uppgiven, men avvaktar folkomröstningen.

Modernare arbetsrätt – fråga Bengt Erik

Ledare. För 18 år sedan skrev vi om Bengt Erik. Han hade fått sparken från Statoilmacken i Lycksele. Motiveringen var arbetsbrist.

Krav på plexiglas och stopp för passagerare i taxi-framsätet

Taxi. Plexiglas och stopp för framsätesåkning vid sjukresor. Efter ökad smittspridning och påtryckningar från Transport följer Region Västernorrland i Stockholms spår och ökar corona-säkerheten för både taxiförare och passagerare.

Många förare lurade – nu döms åkeriägaren till fängelse

Åkeri. Huvudmannen i de omskriva åkerierna Norrköping Transport NL och Direct Transport döms till två års fängelse och näringsförbud i fem år, för grova ekobrott. Två andra medlemmar i familjen döms samtidigt. I domen från Norrköpings tingsrätt pekas speditören DSV ut på ett föga smickrande sätt.

Syrebrist kan ha orsakat ny dödsolycka på fartyg

Arbetsmiljö. Den 25 mars omkom en 33-årig besättningsman ombord på ett fartyg som låg för ankar strax utanför Södertälje Hamn. Misstankar finns om att mannen, som var från Kap Verde, klättrat ner i ett utrymme där lasten, flis, hade förbrukat syret.

Ett år med corona
Flygfraktsarbetaren Magnus Bärnsten tycker att läget börjar ljusna ”även om det finns svårigheter kvar att övervinna”. Efter varierande permitteringsgrad är han tillbaka på 80 procent arbete vid Arlanda.

”Osäkerheten är jobbigast”

Flyget. Kasten har varit många för flygfraktsarbetaren Magnus Bärnsten. Fram och tillbaka mellan hopp och förtvivlan under ett års pandemi. – Kommer vi att klara det? Vad händer när permitteringsstödet löper ut?

Väntan, hopp som glimmat till och ny väntan. Efter ett år med corona är flygets framtid ännu oviss och hallarna ganska tomma på Arlanda.

Flyget behöver konstgjord andning

Krisbransch. Permitteringar, varsel, uppsägningar, tänt hopp som släckts igen. Ett års kamp mot corona har tärt hårt på flygbranschen. ”Flyget ligger i respirator, väntar på vaccin och hävda inreseförbud”.

Namnet lever kvar i utbildningscentret, som ligger i Varbergs utkant. Åkeriet startade utbildning av yrkesförare redan i början av 1980-talet. Sedan mitten av 1990-talet driver C-R Utbildning trafikskola och, på entreprenad för kommunen, gymnasiets transportprogram.

Vad hände med C-R Johanssons åkeri?

Åkeri. Anrika C-R Johansson var ett av Hallands största, obundna åkerier med kunder som Arla och Posten. För jätten GDL skulle köpet av familjebolaget bli en förstärkning i Västsverige. Knappt tre år senare återstår en bråkdel. Och den sista mars fick ytterligare 13 anställda gå.

Las & rätt
Enigt i LO i juni förra året. Dåvarande ordförande Karl-Petter Thorwaldsson, IF Metalls Marie Nilsson och Kommunals Tobias Baudin på presskonferens där las-utredningen totalsågades.

Las – omstridd från start

Arbetsrätt. Förändrad, ”moderniserad”, arbetsrätt var ett krav från Centern och Liberalerna. Utan deras stöd hade Stefan Löfven inte kunnat bilda regering efter valet 2018. Januariavtalet mellan partierna innebär bland annat att turordningsreglerna i anställningsskyddet ses över.

Sofie Rehnström beskriver las som ett kommunicerande kärl: Varje förändring påverkar hela lagen och därmed nivån på anställningsskyddet. Som redan är försvagat enligt LO-juristen.

”Anställningsskyddet är redan försvagat”

Arbetsrätt. Sofie Rehnström beskriver las som ett kommunicerande kärl: Varje förändring påverkar hela lagen och därmed nivån på anställningsskyddet. Som redan är försvagat enligt LO-juristen.