Close
Inrikesminister Mikael Damberg och Säkerhetsföretagens branschchef, Li Jansson, delar bord.
Close
Almedalen

Välkommet besked från Mikael Damberg

Bevakning. En utredning om ordningsvakternas roll och befogenheter är på gång. Regeringen jobbar just nu med ett förslag till direktiv. Beskedet kom från inrikesminister Mikael Damberg (S) på ett seminarium där Transport var medarrangör.

Även på onsdagens arrangemang hade ordningsvakten Oscar Diaz Sanchez en nyckelroll. Han beskrev på nytt det komplicerade uppdrag som vakterna ofta har.

Han lyfte särskilt ansvarsfrågan. Vem är ansvarig för arbetsmiljö och säkerhet? Är det polisen som beordrar ordningsvakten att utföra vissa uppgifter? Eller arbetsgivaren – bevakningsföretaget?

– Det är oklart. Och det känns olustigt, sa Oscar Diaz Sanchez som också konstaterade att efterfrågan på ordningsvakter ”växer för varje dag”.

Överst på hans önskelista till makthavarna står en utredning som rätar ut frågetecknen. Inrikesminister Mikael Damberg höll med:

– Utredningen är på gång och den är efterfrågad. Man kan fråga sig varför den inte tillsatts tidigare, och jag har inget bra svar. Fast hela frågan är komplicerad. Det som behöver utredas är både ordningsvakternas roll och befogenheter.

– Att använda ordningsvakter på ett smart sätt är en viktig del i arbetet med att skapa trygghet i affärscentra och på andra ställen.

Damberg fick frågan om det inte vore idé att föregå utredningen och redan innan besluta om förlängd utbildning för blivande ordningsvakter. I dag krävs det bara 80 timmar i skolbänken.

– Jag förstår tankegången, svarade Damberg. Men det är viktigt att få med även den frågan i utredningsarbetet. Samtidigt anser jag att arbetsgivarna redan nu måste säkerställa att ordningsvakter har den utbildning som krävs för att lösa en viss uppgift.

På scenen fanns också branschföreträdare och två kommunpolitiker från Stockholm – Karin Wanngård, oppositionsråd (S), och Erik Slottner, med titeln trygghetsborgarråd (M).

Slottner sa:

– Vi ger redan nu våra ordningsvakter tre veckors extra utbildning, för att minimera risken att de överträder sina befogenheter. Staden har som mål att anställa 100 egna ordningsvakter innan året är slut.

– I dagsläget har vi kommit upp i 65. Vi ställer höga krav på lämplighet och det är inte helt lätt att hitta rätt personer.

Karin Wanngård är också positiv till satsningen på fler ordningsvakter som sätts in i så kallade paragraf 3-områden:

– Först vill jag säga att vi har väldigt många duktiga ordningsvakter i Sverige. Det kom fram inte minst vid dådet på Drottninggatan. Vi behöver fler ordningsvakter i Stockholm.

Li Jansson, branschchef på Säkerhetsföretagen, påpekade att dagens regler är dysfunktionella. De hindrar kommunerna från att använda ordningsvakter på ett optimalt sätt i exempelvis utsatta bostadsområden.

Erik Slottner (M) höll med och uppgav att det finns brister i arbetsmiljön för ordningsvakterna:

– Vi har redan haft skjutningar där ordningsvakter funnits på platsen. Vi vill gärna ha ett paragraf 3-förordnande för Tensta, Rinkeby och Husby. Men vi måste också fråga oss om det verkligen är lämpligt att verka som ordningsvakt där, eller om det är en uppgift för polisen.

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Lästips:

Ordningsvakter i tunnelbanan. Foto: John Antonsson

Det gäller i nya lagen för ordningsvakter

Bevakning. Vid årsskiftet börjar nya ordningsvaktslagen gälla. För en ordningsvakt som jobbar på nyårsnatten kommer ett par ändringar redan när fyrverkerierna smäller.

ordningsvakter

Terrorhot och arbetsliv

Arbetsmiljö. Säkerhetspolisen höjde den 17 augusti terrorhotnivån till fyra på den femgradiga skalan. Hotet för terrordåd bedöms nu som högt i landet. På flygplatser, kärnkraftverk, i gallerior, kollektivtrafiken och hamnar har säkerhetsrutinerna skärpts.

Ordningsvakter uppmanar rökande man att lämna biljetthallen.

Utbildning för ordningsvakter förlängs till 160 timmar

Bevakning. Ordningsvaktsutbildningen förlängs från minst 60 timmar till minst 160 timmar, enligt ett regeringsbeslut.

”Tre truckolyckor inträffar varje dag”

Lager. Att manövrera en truck är ett precisionsarbete. Så se upp med truckutbildningar på en eller ett par dagar. Saknar du tidigare erfarenhet tar det längre tid än så, varnar Maria Themptander på Transportfackens yrkes- och arbetsmiljönämnd.

Det är oklart vad just den här Mercedesen väger. Vad vi vet är att den går på el.

Tyngre fordon med B-körkort?

Teknik och trafik. Snart kan vissa B-kortsförare få köra fordon som väger upp till 4,25 ton. Men det förutsätter att fordonen går på alternativa bränslen.

Säkerhetskontrollen på Arlanda. Foto: Justina Öster

Avarn hotas av vite på 100 000

Arbetsmiljö. Transports skyddsombud larmade Arbetsmiljöverket om brister i arbetsmiljön. Efter en inspektion riskerar bevakningsbolaget Avarn Security 100 000 kronor i vite om åtgärder inte vidtas i den nya säkerhetskontrollen på Arlanda flygplats.

Helsingborgs hamn vill säga upp två

En privat säkerhetskonsult har undersökt fyra hamnarbetares koppling till en brottsmisstänkt kollega. Nu vill bolaget säga upp två av arbetarna, något Helsingborgs Dagblad var först att berätta.

Månadens avdelning
Transports avdelning 19 i Västerås.

Facklig närvaro främst

Transport. Högt i tak och full fart – förhandlingar, möten med medlemmar, en Startpunktsutbildning och någon som är på språng ut. Det händer mycket hos avdelning 19 och det mesta handlar om aktiviteter utanför kontoret i Västerås.

Ukrainska kvinnor utbildas till lastbilsförare

Åkeri. Det är brist på mycket i krigsdrabbade Ukraina – särskilt på lastbilschaufförer. För att fylla ut tomrummet efter landets många inkallade män och hålla samhället i gång har 24 kvinnor i Kiev gått en förarutbildning för C-kort. Nu skalas utbildningen upp och fler utbildas.

På säker väg. Eleverna på Södra Vikens program går på skolan som nyligen utsetts till Sveriges bästa transportskola.

Unga om transportbranschen: Helt rätt

Utbildning. När över 1 000 transportelever svarade på hur de ser på branschen och framtiden blev det toppbetyg. Och nästan nio av tio tycker att utbildningen ger rätt kunskap.

Samtrans-åkerier bryter mot kollektivavtal

Taxi. Samtrans-chaufförer som enbart kör samhällsbetalda resor har rätt till månadslön på mellan 26073 och 27004 kronor enligt kollektivavtalet. Men så är det inte för majoriteten av de Transportarbetaren talat med.

”Risk att sjuka människor hamnar i kläm”

Sjukförsäkring. – Vi vet ju att sjukförsäkringen inte fungerade tidigare, många hamnade i kläm just för att de inte var färdigrehabiliterade. Att då återgå till det systemet verkar rätt huvudlöst. Så kommenterar Transport försäkringsombudsman Pia Edvall utredningen som föreslår skärpta regler för sjukskrivna.

Strängare regler vid sjukskrivning föreslår utredning

Sjukförsäkring. (UPPDATERAD) Skärp reglerna i sjukförsäkringen och återgå till strängare bedömningar för att få sjukpenning längre än ett halvår, föreslår en statlig utredning. En farlig tillbakagång till ”de rättsosäkra och otrygga system som gällde innan 2021”, kommenterar LO-ordförande Susanna Gideonsson.

Högertrafik

Påsk först med fartbegränsning

Trafik. Påsken är en av de stora trafikhelgerna. Och också en av de första helger med hastighetsbegränsning utanför tätorter, infört för att minska olyckorna. Transportarbetaren tittade i backspegeln för att se vad som gällde tillåten fart tidigare – en av våra mest lästa artiklar på webben de senaste åren.

Filmstjärnan Jean-Claude Van Damme gör sin klassiska ”split” mellan två Volvo-lastbilar. Screenshot reklamfim Volvo trucks.

Tio år sen Van Damme slog rekord med Volvo

Årsdag. Det är en av de mest spektakulära reklamfilmerna någonsin: Filmstjärnan Jean-Claude Van Damme gör sin klassiska ”split” mellan två Volvo-lastbilar. Nu är det tio år sen den slog rekord på Youtube.

Närbild på ett däckbyte.

Kontroller avslöjade däckbytare

Däckverkstad. Hos nära hälften av företagen fanns brister i kassaregistret eller hanteringen av den obligatoriska personalliggaren. Det visar Skatteverket omfattande extrakontroll av verkstäder i samband med däckskifte i höstas.