Close
Inrikesminister Mikael Damberg och Säkerhetsföretagens branschchef, Li Jansson, delar bord.
Close
Almedalen

Välkommet besked från Mikael Damberg

Bevakning. En utredning om ordningsvakternas roll och befogenheter är på gång. Regeringen jobbar just nu med ett förslag till direktiv. Beskedet kom från inrikesminister Mikael Damberg (S) på ett seminarium där Transport var medarrangör.

Även på onsdagens arrangemang hade ordningsvakten Oscar Diaz Sanchez en nyckelroll. Han beskrev på nytt det komplicerade uppdrag som vakterna ofta har.

Han lyfte särskilt ansvarsfrågan. Vem är ansvarig för arbetsmiljö och säkerhet? Är det polisen som beordrar ordningsvakten att utföra vissa uppgifter? Eller arbetsgivaren – bevakningsföretaget?

– Det är oklart. Och det känns olustigt, sa Oscar Diaz Sanchez som också konstaterade att efterfrågan på ordningsvakter ”växer för varje dag”.

Överst på hans önskelista till makthavarna står en utredning som rätar ut frågetecknen. Inrikesminister Mikael Damberg höll med:

– Utredningen är på gång och den är efterfrågad. Man kan fråga sig varför den inte tillsatts tidigare, och jag har inget bra svar. Fast hela frågan är komplicerad. Det som behöver utredas är både ordningsvakternas roll och befogenheter.

– Att använda ordningsvakter på ett smart sätt är en viktig del i arbetet med att skapa trygghet i affärscentra och på andra ställen.

Damberg fick frågan om det inte vore idé att föregå utredningen och redan innan besluta om förlängd utbildning för blivande ordningsvakter. I dag krävs det bara 80 timmar i skolbänken.

– Jag förstår tankegången, svarade Damberg. Men det är viktigt att få med även den frågan i utredningsarbetet. Samtidigt anser jag att arbetsgivarna redan nu måste säkerställa att ordningsvakter har den utbildning som krävs för att lösa en viss uppgift.

På scenen fanns också branschföreträdare och två kommunpolitiker från Stockholm – Karin Wanngård, oppositionsråd (S), och Erik Slottner, med titeln trygghetsborgarråd (M).

Slottner sa:

– Vi ger redan nu våra ordningsvakter tre veckors extra utbildning, för att minimera risken att de överträder sina befogenheter. Staden har som mål att anställa 100 egna ordningsvakter innan året är slut.

– I dagsläget har vi kommit upp i 65. Vi ställer höga krav på lämplighet och det är inte helt lätt att hitta rätt personer.

Karin Wanngård är också positiv till satsningen på fler ordningsvakter som sätts in i så kallade paragraf 3-områden:

– Först vill jag säga att vi har väldigt många duktiga ordningsvakter i Sverige. Det kom fram inte minst vid dådet på Drottninggatan. Vi behöver fler ordningsvakter i Stockholm.

Li Jansson, branschchef på Säkerhetsföretagen, påpekade att dagens regler är dysfunktionella. De hindrar kommunerna från att använda ordningsvakter på ett optimalt sätt i exempelvis utsatta bostadsområden.

Erik Slottner (M) höll med och uppgav att det finns brister i arbetsmiljön för ordningsvakterna:

– Vi har redan haft skjutningar där ordningsvakter funnits på platsen. Vi vill gärna ha ett paragraf 3-förordnande för Tensta, Rinkeby och Husby. Men vi måste också fråga oss om det verkligen är lämpligt att verka som ordningsvakt där, eller om det är en uppgift för polisen.

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Lästips:

Transportarbetarens logga

Bevakningsbranschen får vänta på nytt löneavtal

Bevakning. Efter två dagars förhandlingar om nytt avtal för bevakningsbranschen har parterna skiljts åt. – En uppgörelse är inte nära. Men vi är åtminstone på väg mot en samsyn kring hur löneökningarna ska läggas ut, säger Jerker Nilsson, central ombudsman i Transport.

Skyddsvakt på Arlanda.

Väktare och ordningsvakter kliver in i avtalsmatchen

Bevakning. Avtalsförhandlingarna är i gång för anställda i bevakningsbranschen. Retroaktiv betalning är ett starkt krav från många medlemmar. – Det är fullt förståeligt. Men med den normering som nu gäller i LO satsar vi hellre på en lösning som ger mer pengar i plånboken, totalt sett, säger Tommy Wreeth, ordförande och förhandlingschef i Transport.

Transportarbetarens logga

Smittrisk kollas på bevakningsföretag

Bevakning. Coronaviruset är en extra risk för väktare och ordningsvakter. Arbetsmiljöverket ska göra extra inspektioner för att kolla smittrisker och smittskydd på bevakningsföretag.

Storbrand ödelade anrik gummiverkstad

Däck. I morse var branden på Malå Gummiverkstad en huvudnyhet i medierna. Transportprofilen Roger Oskarsson jobbade i 30 år på verkstaden, som nu är totalförstörd.

Avtal 2021
Nextjetflygplan

Nya avtal för flyget dröjer

Flyg. Redan i mitten av december inledde Transport förhandlingarna om nya avtal för markpersonalen inom flyget. Lönerna är ännu inte klara. Parterna skulle ha träffats under torsdagen, men mötet sköts upp till den 22 april.

Stora löneklyftor i kommunal renhållning

Miljöarbete. Individuella löner har gjort att det skiljer över 4 000 kronor i lön för miljöarbetarna på det kommunala bolaget Karlstads Energi. Transports ombudsman Mikael Ladman är kritisk.

Krav på plexiglas och stopp för passagerare i taxi-framsätet

Taxi. Plexiglas och stopp för framsätesåkning vid sjukresor. Efter ökad smittspridning och påtryckningar från Transport följer Region Västernorrland i Stockholms spår och ökar corona-säkerheten för både taxiförare och passagerare.

Många förare lurade – nu döms åkeriägaren till fängelse

Åkeri. Huvudmannen i de omskriva åkerierna Norrköping Transport NL och Direct Transport döms till två års fängelse och näringsförbud i fem år, för grova ekobrott. Två andra medlemmar i familjen döms samtidigt. I domen från Norrköpings tingsrätt pekas speditören DSV ut på ett föga smickrande sätt.

Syrebrist kan ha orsakat ny dödsolycka på fartyg

Arbetsmiljö. Den 25 mars omkom en 33-årig besättningsman ombord på ett fartyg som låg för ankar strax utanför Södertälje Hamn. Misstankar finns om att mannen, som var från Kap Verde, klättrat ner i ett utrymme där lasten, flis, hade förbrukat syret.

Transports kongress 2017 debatterade flera stora framtidsfrågor och ombuden tillsatte också en framtidsutredning. Ulf Persson (bilden till höger) är utredningssekreterare. Foto: Jan Lindkvist / John Antonsson

Framtidsutredningen snart i mål

Transport. Facket står inför många utmaningar i framtiden. Vid förbundets kongress för snart fyra år sedan skickades flera tunga frågor till en framtidsutredning, som skulle lägga fram förslag.

Rapport: Stor oro bland arbetare om pension

Pension. LO-medlemmarna oroar sig mer än tjänstemän för pensionen. Hälften av LO-medlemmarna kan tänka sig att byta parti på grund av pensionsfrågan.

Harry Heath betalar själv för att förvara cykel och arbetskläder i ett garage som helt saknar koppling till hans arbetsgivare.

Matbudet Harry Heath: ”Avtalet är en början”

Foodora. Harry Heath tillhör en liten grupp matbud som värvat många medlemmar på Foodora samtidigt som Transport förhandlat fram kollektivavtalet. – Vi är lite besvikna, men det är i alla fall en början, säger han.