Close
Inrikesminister Mikael Damberg och Säkerhetsföretagens branschchef, Li Jansson, delar bord.
Close
Almedalen

Välkommet besked från Mikael Damberg

Bevakning. En utredning om ordningsvakternas roll och befogenheter är på gång. Regeringen jobbar just nu med ett förslag till direktiv. Beskedet kom från inrikesminister Mikael Damberg (S) på ett seminarium där Transport var medarrangör.

Även på onsdagens arrangemang hade ordningsvakten Oscar Diaz Sanchez en nyckelroll. Han beskrev på nytt det komplicerade uppdrag som vakterna ofta har.

Han lyfte särskilt ansvarsfrågan. Vem är ansvarig för arbetsmiljö och säkerhet? Är det polisen som beordrar ordningsvakten att utföra vissa uppgifter? Eller arbetsgivaren – bevakningsföretaget?

– Det är oklart. Och det känns olustigt, sa Oscar Diaz Sanchez som också konstaterade att efterfrågan på ordningsvakter ”växer för varje dag”.

Överst på hans önskelista till makthavarna står en utredning som rätar ut frågetecknen. Inrikesminister Mikael Damberg höll med:

– Utredningen är på gång och den är efterfrågad. Man kan fråga sig varför den inte tillsatts tidigare, och jag har inget bra svar. Fast hela frågan är komplicerad. Det som behöver utredas är både ordningsvakternas roll och befogenheter.

– Att använda ordningsvakter på ett smart sätt är en viktig del i arbetet med att skapa trygghet i affärscentra och på andra ställen.

Damberg fick frågan om det inte vore idé att föregå utredningen och redan innan besluta om förlängd utbildning för blivande ordningsvakter. I dag krävs det bara 80 timmar i skolbänken.

– Jag förstår tankegången, svarade Damberg. Men det är viktigt att få med även den frågan i utredningsarbetet. Samtidigt anser jag att arbetsgivarna redan nu måste säkerställa att ordningsvakter har den utbildning som krävs för att lösa en viss uppgift.

På scenen fanns också branschföreträdare och två kommunpolitiker från Stockholm – Karin Wanngård, oppositionsråd (S), och Erik Slottner, med titeln trygghetsborgarråd (M).

Slottner sa:

– Vi ger redan nu våra ordningsvakter tre veckors extra utbildning, för att minimera risken att de överträder sina befogenheter. Staden har som mål att anställa 100 egna ordningsvakter innan året är slut.

– I dagsläget har vi kommit upp i 65. Vi ställer höga krav på lämplighet och det är inte helt lätt att hitta rätt personer.

Karin Wanngård är också positiv till satsningen på fler ordningsvakter som sätts in i så kallade paragraf 3-områden:

– Först vill jag säga att vi har väldigt många duktiga ordningsvakter i Sverige. Det kom fram inte minst vid dådet på Drottninggatan. Vi behöver fler ordningsvakter i Stockholm.

Li Jansson, branschchef på Säkerhetsföretagen, påpekade att dagens regler är dysfunktionella. De hindrar kommunerna från att använda ordningsvakter på ett optimalt sätt i exempelvis utsatta bostadsområden.

Erik Slottner (M) höll med och uppgav att det finns brister i arbetsmiljön för ordningsvakterna:

– Vi har redan haft skjutningar där ordningsvakter funnits på platsen. Vi vill gärna ha ett paragraf 3-förordnande för Tensta, Rinkeby och Husby. Men vi måste också fråga oss om det verkligen är lämpligt att verka som ordningsvakt där, eller om det är en uppgift för polisen.

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Lästips:

Transportarbetarens logga / Transportarbetarens logo

Väktare och ordningsvakter hårt utsatta för hot och våld

Bevakning. ”Rånarna hotade mig med automatvapen och sa åt mig att gå ner på knä. När jag satt ner på knä sparkade de mig i ansiktet.” Väktare och ordningsvakter hör till de yrkesgrupper som löper störst risk att utsättas för hot och våld, visar en ny rapport.

Transportarbetarens logga / Transportarbetarens logo

Transportare om välfärd, arbete och politikertal i Almedalen

Politik. LO-tv sänder live under årets korta, digitala Almedalsvecka. På måndagen pratade Transports Tommy Wreeth om vilka välfärdsfrågor som väger tyngst – och vikten av att regeringen får ordning på LAS.

Transportarbetarens logga / Transportarbetarens logo

Utredning: Fler befogenheter för ordningsvakter

Bevakning. Längre utbildning, fler befogenheter och en helt ny lag. Förslagen är många när regeringens utredare föreslår nya regler för ordningsvakter.

Massimo Mazza

Protester mot covidpass i italienska hamnar

Internationellt. Nu är det obligatoriskt att ha ett covidpass för att jobba i Italien. Det är hamnarbetarna som går i täten för protesterna mot det och under passets första dag var hamnarna fulla av möten och demonstrationer.

Ordningsvaktsutredningen

Transport: ”Stoppa slopade Säpo-kontroller”

Bevakning. Svenska Transportarbetareförbundet och branschorganisationen Säkerhetsföretagen gör gemensam sak och kräver att regeringen stoppar förslaget om att ta bort Säkerhetspolisens kontroller av vissa medarbetare.

Hallå där!

Daniel Hilmér

… tidningsbud i Trollhättan, och huvudskyddsombud på Västsvensk tidningsdistribution (VTD), som jobbar som vanligt nu på lördag den 9 oktober, Tidningsbudens dag.

Två sophämtare i Säffle med många års erfarenhet av yrket fick inte behålla sina jobb när kommunen tog över sophämtningen från en entreprenör.

Rutinerade miljöarbetare petades av Säffle kommun

Miljöarbetare. Två sophämtare i Säffle med många års erfarenhet av yrket fick inte behålla sina jobb när kommunen tog över sophämtningen från en entreprenör. – Det är fruktansvärt dåligt att de ratar kompetent personal, säger en av de drabbade, PO Sakariasson.

Viktor Andersson och Magnus Kvilén på Transports avdelning 3 i Göteborg är kritiska till anställningsvillkoren för Foodoras matbud. Foto: John Antonsson

Dyrt att vara bilbud hos Foodora

Matbud. Cykelbuden som jobbar för Foodora har kollektivavtal. De bilburna buden är anställda i ett annat bolag där de kör egna bilar och enbart får provisionslön.

Döden på jobbet
Många dödsolyckor bland lastbilschaufförer sker i trafiken. Foto: Jeppe Gustafsson/Shutterstock

”Alla ska få komma hem från jobbet”

Arbetsmiljö. Förra året dog färre lastbilschaufförer i tjänsten än 2019. Men det är inget trendbrott. Chaufförer är fortfarande en yrkesgrupp som är mycket hårt drabbad av dödsolyckor.

Få arbetsgivare får böta för dödsolyckor

Arbetsmiljö. I få fall leder arbetsplatsolyckor med dödlig utgång till att företag bötfälls. I minst 43 av 55 fall av dödsolyckor under 2018 har ingen arbetsgivare alls kunnat ställas till svars. Det visar en granskning som tidningen Arbetet gjort.

Truckförare skadedrabbade

Arbetsmiljö. I snitt inträffar tre olyckor per dag med truckar. Det gör truckförare till en av de allra värst skadedrabbade yrkesgrupperna. År 2019 skedde 1 163 olyckor där truckar var inblandade. Det visar siffror från Arbetsmiljöverkets databas.

Högt tryck på skrivarkurs

Kultur. Drygt 70 LO-medlemmar sökte till LO:s och ABF:s skrivarkurs i våras. Men bara tio fick plats. I vår blir det en ny kurs. De som inte fick plats förra gången har förtur.

Nattarbete

Terminalarbetare: ”Korta arbetstiden för nattjobb”

Terminal. Terminalarbetaren Lennart Karlsson jobbar ständig natt. IF Metall har tecknat avtal om 34 timmars arbete per vecka för nattarbetare, men i Transport gäller 40. – Det känns orättvist att det är så stor skillnad, säger han.

Peter Winstén och Tommy Wreeth.

Facket ser gärna kortare arbetstid

Terminal. Transports avtalsansvariga håller med. En minut komp per timme mellan klockan 22 och 06 är inte så mycket. Men frågan har lyfts och de tror att fler kommer att ställa krav på mer ledig tid i kommande avtalsförhandlingar.

Väktare och ordningsvakter hårt utsatta för hot och våld

Bevakning. ”Rånarna hotade mig med automatvapen och sa åt mig att gå ner på knä. När jag satt ner på knä sparkade de mig i ansiktet.” Väktare och ordningsvakter hör till de yrkesgrupper som löper störst risk att utsättas för hot och våld, visar en ny rapport.