Mobbning

Vad kan facket göra?

Arbetsmiljö. Många medlemmar vänder sig till skyddsombuden när de utsätts för kränkande särbehandling eller mobbning på jobbet.

Mikael Löwdin. Foto: John Antonsson
Mikael Löwdin. Foto: John Antonsson

– Det är tyvärr mer vanligt än man tror, säger Mikael Löwdin som är Transports regionala skyddsombud i Västerås.

Vad han som skyddsombud kan göra är olika från fall till fall och beror till exempel på om det är chefen som behandlar en anställd illa eller om det är något som händer mellan kollegor.

– Om det är mellan kollegor så är min uppgift som skyddsombud att meddela arbetsgivaren eftersom det är arbetsgivarens ansvar att reda ut och sätta stopp för mobbningen. Jag brukar inte försöka medla mellan medlemmar, men jag kan förklara vad som gäller på en arbetsplats. Det är faktiskt så att de får betalt för att vara bra kollegor. Man måste inte älska varandra, men man måste ändå uppföra sig.

Om det är chefen som mobbar då?

– Då kan vi vända oss till en högre chef eller HR-avdelningen. Men om chefen också äger verksamheten, till exempel om det är ägaren av en bensinstation som mobbar en anställd så är det svårt att komma åt det. Då är det tyvärr enklast att byta jobb.

När det gäller den fysiska arbetsmiljön, till exempel att det saknas skyddskläder, så kan facket gå in och styra upp det eftersom det är reglerat i lag. Men när det gäller den sociala arbetsmiljön så är det svårare för facket att agera, säger Mikael.

– Men vi kan stötta den som utsätts så att man inte behöver vara ensam i kontakten med arbetsgivaren och ställa krav på arbetsgivaren att de agerar för att förhindra att kränkande särbehandling uppstår.

Faller det under diskrimineringslagen, till exempel om kränkningarna sker på grund av kön, så kan facket göra betydligt mer, tillägger han.

– Då kan det ju till och med vara brottsligt.

Oavsett är det viktigt att det får en snabb lösning, även för alla runt omkring.

– När det är en konflikt på arbetsplatsen

så påverkar det arbetsmiljön för alla, säger Mikael Löwdin.

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Lästips:

Tommy Sundvall foto Maria Mäki

Men våra villkor då?

Debatt. Läste i senaste numret av Transportarbetaren om Andres som fick gå efter att han drack energidryck på sin mack. Eftersom jag själv är stationsanställd så fick det mig att tänka på några saker.

Förarlös truck i stor lagerlokal.

Robotar tar över de trista jobben

Lager & terminal. Det handlar om designade flöden, anpassade efter verksamheten, beskrivet teoretiskt. I praktiken rör sig förarlösa truckar över ett gigantiskt lagergolv och tömmer sopkärl eller kör fram stålburar. När Postnord TPL införde lösningen med robotar var den helt ny och fanns ingen annanstans i landet.

Rastplats

700 krav från Arbetsmiljöverket efter inspektioner

Åkeri. Arbetsmiljöverket har genomfört en stor granskning av åkeribranschen. 400 företag har granskats och tre fjärdedelar av dem behövde komma med åtgärder.

Hej chaufför! Vad står på önskelistan?

Avtal 2025. Avtalsrörelsen börjar ta fart och Transport­arbetaren gav sig ut för att höra vad yrkesförarna vill ha. Är det bara reda pengar eller ryms annat som arbetstidsförkortning i avtalen som ska tecknas i vår?

Kultur
Det ska löna sig att välja gröna alternativ, som kollektivtrafik framför bil och tåg framför flyg. Men flyget har länge premierats på tågets bekostnad, ansåg en stor del av deltagarna i medborgarrådet som tog fram två olika förslag på en tuffare och en mildare form av flygskatt.

”Nästa generation ska känna hopp”

Klimatdebatt. ”Det ska vara enkelt att göra rätt och kostsamt att göra fel – en balans mellan morot och piska är nödvändig för att klimatmålen ska nås”. Det uttalandet enades Sveriges första nationella medborgarråd om klimatet att ge landets politiker. Plus flera långtgående förslag.

Snabbkoll
Texkning av man som ligger och solbadar på en badhanduk på en sandstrand, med solkräm, hink, parasoll och leksaksbil bredvid sig.

Håll koll på semesterlönen

Lön & avtal. Alla arbetstagare har rätt till semester. Men hur mycket du får betalt avgörs av lagen eller ditt kollektivavtal.

Elektrifiering av transportsektorn

Hur går det med elvägarna?

Klimat. Bygget av en första permanent elväg i Sverige är satt på paus. Men tekniken är absolut inte död, säger forskningschef Lina Nordin. Fyra olika modeller av elväg har testats i Sverige och Trafikverket följer noga utvecklingen i andra länder.

Kultur
Sällskapsspel: Ticket to ride

Sällskapsspel för sommarnätter

Speltips. Sommar. Då är många av oss lediga. Här är tips på fem roliga spel att spela på semesterns slöa dagar och kvällar.

Arbete & fritid
Kvinna ligger i hängmatta, äter ett rött äpple och kollar sin laptop.

Vem vill ha mer ledighet?

Semester. Vissa har arbetstidsförkortning och lång semester. Men de flesta jobbar fortfarande 40 timmar i veckan och får bara den semester som lagen kräver. Kommer det fortsätta vara så?

Medleålders man med glasögon på innerstadsgata i Stockhjolm, halvfigur.

Tuffa uppdraget: Mindre jobb, mer pengar

Avtal. Veli-Pekka Säikkälä är LO:s nya avtalssekreterare. Hans uppdrag är att hålla ihop LO i löneförhandlingarna, få upp lönerna och nu ska han också sänka arbetstiden. Hur ska det gå till?