Utredning: Fler befogenheter för ordningsvakter

Bevakning. Längre utbildning, fler befogenheter och en helt ny lag. Förslagen är många när regeringens utredare föreslår nya regler för ordningsvakter.

I nära ett och ett halvt år har Agneta Bäcklund utrett ordningsvakternas framtid. Betydligt längre har politikerna pratat om en ny roll. Och lagen är lastgammal. Vid presskonferensen kallade inrikesminister Mikael Damberg (S) lagen ”föråldrad”.

Den gamla lagen om ordningsvakter är drygt 40 år och kom till för att bringa ordning vid saker som logdans, och inte gator och torg. Vid en digital presskonferens presenterades nu slutligen utredarens förslag. Nu ska allt ut på remiss, där berörda ska få tycka till.

Det här är förslagen, i grova drag.

Hel ny lag för ordningsvakter

Utredaren föreslår bland annat att reglerna för tillstånd att placera ut ordningsvakter görs om. Mest troligt kommer det att bli lättare för kommuner att anlita ordningsvakter i det brottsförebyggande arbetet. Polisen kommer att kunna villkora tillståndet med krav på minsta bemanning från bevakningsbolaget.

– Det är en jättegrej för oss, säger Jerker Nilsson, central ombudsman på Transport, med ansvar för bevakningsavtalet.

Däremot är Nilsson kritisk till att utredningen inte tydliggör att polisen har ett arbetsmiljöansvar i samband med att ordningsvakter agerar på polismans anvisning.

En förlängd utbildning

Utredarens förslag är att utbildningen ska bli 160 timmar. En del av utbildningen ska även i fortsättningen vara egenfinansierad. Bäcklund vill inte att utbildningen ska bli dyrare, därför är förslaget att staten går in och betalar de ökade kostnaderna.

Annan bakgrundskontroll

Förslaget är att det ska göras en kontroll i polisens spaningsregister. Däremot föreslår utredaren att Säpo inte längre ska kontrollera alla ordningsvakter, enligt det nuvarande kravet på medborgerlig pålitlighet. Vid särskilda skyddsobjekt kommer Säpokontrollerna att fortsätta. Transport vill ha kvar Säpokontroll på samtliga ordningsvakter.

– Det handlar om att hålla religiösa och politiska extremister borta från branschen. Ett år var det 50 personer som hindrades att jobba av Säpo, säger Jerker Nilsson.

Nya befogenheter

Utredaren föreslår att ordningsvakter ska få transportera gripna personer på polisens anmodan. Det kan exempelvis röra sig om att köra en berusad person till tillnyktring.

– Det primära är att förkorta väntetiden på polis. Ibland kan det röra sig om en till tre timmar. Då kan medborgaren som omhändertagits få vård snabbare.  Jag tycker inte att det innebär så stora förändringar, men innebär samtidigt att polisens arbetsbelastning minskar, säger Nilsson.  

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Lästips:

Jobbarkompisar – Moa Petersdotter och hennes hund Moa. Foto: Pernilla Ahlsén

Ett oslagbart jobb för en ”hundnörd”

Bevakning. – Om man har ett stort hundintresse är väktaryrket oslagbart. Det säger Moa Petersdotter som alltid har med sig sin hund på jobbet. Jura är nämligen väktarhund.

Uppskattad medarbetare och maratonlöpare. Möt skyddsvakten Kaveh Tiba.

”Mitt mål är att springa 100 maratonlopp”

Prisad. Kaveh Tiba arbetar som skyddsvakt på Arlanda och utsågs till ”Årets kollega inom säkerhetsbranschen” på den stora branschmässan Skydd 2022. Transportarbetaren har träffat en medlem som uppskattas av medarbetarna – och har som mål att springa fem maratonlopp om året.

Transportarbetarens logga

Öppning för körkort trots synfel

Utredning. Körkortskrav bör utgå från om individen faktiskt kan köra bil, inte medicinska föreskrifter och EU-direktiv. Det säger professorn som lett utredningen om tester av körförmågan hos personer med synfältsbortfall.

20-åriga hamnarbetaren Nimas död togs upp i hovrätten

Hamn. Rutiner som inte kontrollerades ledde till att 20-åriga stuveriarbetaren Nima kvädes till döds på en kolbåt, hävdar åklagaren. Det systematiska arbetsmiljöarbetet var gott, kontrar försvaret när förhandlingarna om misstänkt arbetsmiljöbrott återupptogs och avslutades i Svea hovrätt.

”Stoppa all tung trafik på skolgårdar!”

Miljö. Nu får det vara nog! Efter tre allvarliga incidenter när barn var nära att bli påbackade la huvudskyddsombudet Peter Strålind i bromsen. Med stöd av miljöbolaget Prezero, LO och Transport har han startat ett projekt för att stoppa all tung trafik på skolgårdar.

Åsas resa

Vägen till chaufförsyrket – Del 1

Blogg. Åsa har börjat en YKB-utbildning för att bli lastbilschaufför. Det här är hennes berättelse om hur det gå att som snart 50-årig journalist börja ratta tunga fordon. Läs del 1 av Åsas berättelse.

Tommy Wreeth är förbundsordförande för Transport.

Transport kräver 5,5 procent i ettårigt avtal

Avtal. Avtalskraven mellan Transport och Transportföretagen är överlämnade. Transport kräver ett ettårigt avtal med 5,5 procents löneökning, samt ett engångbelopp på 5 726 kronor.

Hallå där!

Micke Andersson

… som konstruerat en automatisk utrullare för soptunnorna och skapat en verklig snackis i Västmanland.

Många dödsolyckor bland lastbilschaufförer sker i trafiken. Foto: Jeppe Gustafsson/Shutterstock

Fler miste livet i trafiken

Olyckor. Förra året omkom 220 människor i trafikolyckor och närmare 2000 skadades svårt. Det är en ökning jämfört med de två föregående åren, visar statistik från Transportstyrelsen. Till skillnad från tidigare år var det mötesolyckorna som dominerade 2022.

Taxi Stockholms kontor på Luntmakargatan i Stockholm. Foto: Christina Ahlund

Taxi Stockholm blir kvar i Svenska Taxiförbundet

Taxi. I höstas meddelade Taxi Stockholm att bolaget tänkte lämna Svenska Taxiförbundet. Ordförande Dimitrios Nikopoulos kritiserade bristen på kollektivavtal bland övriga beställningscentraler. Nu gör företaget helt om och stannar kvar i branschorganisationen.

Taxiunionens manifestation den 10 januari 2023.

Taxiunionen samlar Bolt- och Uberförare

Gig-jobb. Förarna som kör för Bolt och Uber har fått nog. De vill ha bättre arbetsvillkor och högre ersättningar. Och de vill accepteras som samtalspartners.

Kollektivavtal äger i rätten

Arbetsrätt. Kammarrätten upphäver Transportstyrelsens föreläggande mot ett större åkeri, med hänvisning till lagen om arbetstid vid vägtransporter – kollektivavtalet reglerar i fallet sammanlagd arbetstid och nattarbete, slår domstolen fast.

SD-utesluten överklagar också

Arbetsrätt. Lastbilschauffören Mats Fredlund begär skadestånd för att han uteslöts ur Transport som politiskt aktiv sverigedemokrat. Han överklagar därför hovrättens dom, som ogiltigförklarade uteslutningen – vilket förbundet begärt ska prövas i högre instans.

Transporter, avfall och bilvård ska kontrolleras av nya krimcenter

Åkeri. Miljö. Bilvård. Transporter, avfall och bilvård. De finns med bland riskbranscherna som ska granskas i särskilda krimcenter för att motverka brottslighet inom arbetslivet. Två har påbörjat arbetet i Göteborg och Umeå och fem till ska vara på plats före årsskiftet.

Tiger-fallet har fått en lösning

Arbetsrätt. Två bröder arbetade för det Örebrobaserade åkeriet Tigrarna AB, under sommaren 2021, men fick aldrig någon lön. De har inte alls arbetat för oss, hävdade arbetsgivaren. Men när Transport drev fallet till Arbetsdomstolen gick åkeriet med på förlikning och ersatte ­bröderna med 80 000 ­respektive 20 000 kronor.