Utredning: Fler befogenheter för ordningsvakter

Bevakning. Längre utbildning, fler befogenheter och en helt ny lag. Förslagen är många när regeringens utredare föreslår nya regler för ordningsvakter.

I nära ett och ett halvt år har Agneta Bäcklund utrett ordningsvakternas framtid. Betydligt längre har politikerna pratat om en ny roll. Och lagen är lastgammal. Vid presskonferensen kallade inrikesminister Mikael Damberg (S) lagen ”föråldrad”.

Den gamla lagen om ordningsvakter är drygt 40 år och kom till för att bringa ordning vid saker som logdans, och inte gator och torg. Vid en digital presskonferens presenterades nu slutligen utredarens förslag. Nu ska allt ut på remiss, där berörda ska få tycka till.

Det här är förslagen, i grova drag.

Hel ny lag för ordningsvakter

Utredaren föreslår bland annat att reglerna för tillstånd att placera ut ordningsvakter görs om. Mest troligt kommer det att bli lättare för kommuner att anlita ordningsvakter i det brottsförebyggande arbetet. Polisen kommer att kunna villkora tillståndet med krav på minsta bemanning från bevakningsbolaget.

– Det är en jättegrej för oss, säger Jerker Nilsson, central ombudsman på Transport, med ansvar för bevakningsavtalet.

Däremot är Nilsson kritisk till att utredningen inte tydliggör att polisen har ett arbetsmiljöansvar i samband med att ordningsvakter agerar på polismans anvisning.

En förlängd utbildning

Utredarens förslag är att utbildningen ska bli 160 timmar. En del av utbildningen ska även i fortsättningen vara egenfinansierad. Bäcklund vill inte att utbildningen ska bli dyrare, därför är förslaget att staten går in och betalar de ökade kostnaderna.

Annan bakgrundskontroll

Förslaget är att det ska göras en kontroll i polisens spaningsregister. Däremot föreslår utredaren att Säpo inte längre ska kontrollera alla ordningsvakter, enligt det nuvarande kravet på medborgerlig pålitlighet. Vid särskilda skyddsobjekt kommer Säpokontrollerna att fortsätta. Transport vill ha kvar Säpokontroll på samtliga ordningsvakter.

– Det handlar om att hålla religiösa och politiska extremister borta från branschen. Ett år var det 50 personer som hindrades att jobba av Säpo, säger Jerker Nilsson.

Nya befogenheter

Utredaren föreslår att ordningsvakter ska få transportera gripna personer på polisens anmodan. Det kan exempelvis röra sig om att köra en berusad person till tillnyktring.

– Det primära är att förkorta väntetiden på polis. Ibland kan det röra sig om en till tre timmar. Då kan medborgaren som omhändertagits få vård snabbare.  Jag tycker inte att det innebär så stora förändringar, men innebär samtidigt att polisens arbetsbelastning minskar, säger Nilsson.  

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Lästips:

Transportarbetarens logga

Transport: ”Stoppa slopade Säpo-kontroller”

Bevakning. Svenska Transportarbetareförbundet och branschorganisationen Säkerhetsföretagen gör gemensam sak och kräver att regeringen stoppar förslaget om att ta bort Säkerhetspolisens kontroller av vissa medarbetare.

Transportarbetarens logga / Transportarbetarens logo

Väktare och ordningsvakter hårt utsatta för hot och våld

Bevakning. ”Rånarna hotade mig med automatvapen och sa åt mig att gå ner på knä. När jag satt ner på knä sparkade de mig i ansiktet.” Väktare och ordningsvakter hör till de yrkesgrupper som löper störst risk att utsättas för hot och våld, visar en ny rapport.

Transportarbetarens logga

”Viktigt att inte strama åt för tidigt”

Politik. Ingen promenad men många miljarder. På måndagsmorgonen presenterade finansminister Magdalena Andersson (S) regeringens budgetproposition med 74 miljarder kronor till olika reformer.

Transports lokal vandaliserad

Brott. Hamnavdelningens byggnad i Helsingborg har utsatts för omfattande skadegörelse. Stora stenar har kastats in i lokalen och de flesta fönster är krossade.

Massimo Mazza

Protester mot covidpass i italienska hamnar

Internationellt. Nu är det obligatoriskt att ha ett covidpass för att jobba i Italien. Det är hamnarbetarna som går i täten för protesterna mot det och under passets första dag var hamnarna fulla av möten och demonstrationer.

Ordningsvaktsutredningen

Transport: ”Stoppa slopade Säpo-kontroller”

Bevakning. Svenska Transportarbetareförbundet och branschorganisationen Säkerhetsföretagen gör gemensam sak och kräver att regeringen stoppar förslaget om att ta bort Säkerhetspolisens kontroller av vissa medarbetare.

Hallå där!

Daniel Hilmér

… tidningsbud i Trollhättan, och huvudskyddsombud på Västsvensk tidningsdistribution (VTD), som jobbar som vanligt nu på lördag den 9 oktober, Tidningsbudens dag.

Två sophämtare i Säffle med många års erfarenhet av yrket fick inte behålla sina jobb när kommunen tog över sophämtningen från en entreprenör.

Rutinerade miljöarbetare petades av Säffle kommun

Miljöarbetare. Två sophämtare i Säffle med många års erfarenhet av yrket fick inte behålla sina jobb när kommunen tog över sophämtningen från en entreprenör. – Det är fruktansvärt dåligt att de ratar kompetent personal, säger en av de drabbade, PO Sakariasson.

Viktor Andersson och Magnus Kvilén på Transports avdelning 3 i Göteborg är kritiska till anställningsvillkoren för Foodoras matbud. Foto: John Antonsson

Dyrt att vara bilbud hos Foodora

Matbud. Cykelbuden som jobbar för Foodora har kollektivavtal. De bilburna buden är anställda i ett annat bolag där de kör egna bilar och enbart får provisionslön.

Döden på jobbet
Många dödsolyckor bland lastbilschaufförer sker i trafiken. Foto: Jeppe Gustafsson/Shutterstock

”Alla ska få komma hem från jobbet”

Arbetsmiljö. Förra året dog färre lastbilschaufförer i tjänsten än 2019. Men det är inget trendbrott. Chaufförer är fortfarande en yrkesgrupp som är mycket hårt drabbad av dödsolyckor.

Få arbetsgivare får böta för dödsolyckor

Arbetsmiljö. I få fall leder arbetsplatsolyckor med dödlig utgång till att företag bötfälls. I minst 43 av 55 fall av dödsolyckor under 2018 har ingen arbetsgivare alls kunnat ställas till svars. Det visar en granskning som tidningen Arbetet gjort.

Truckförare skadedrabbade

Arbetsmiljö. I snitt inträffar tre olyckor per dag med truckar. Det gör truckförare till en av de allra värst skadedrabbade yrkesgrupperna. År 2019 skedde 1 163 olyckor där truckar var inblandade. Det visar siffror från Arbetsmiljöverkets databas.

Högt tryck på skrivarkurs

Kultur. Drygt 70 LO-medlemmar sökte till LO:s och ABF:s skrivarkurs i våras. Men bara tio fick plats. I vår blir det en ny kurs. De som inte fick plats förra gången har förtur.

Nattarbete

Terminalarbetare: ”Korta arbetstiden för nattjobb”

Terminal. Terminalarbetaren Lennart Karlsson jobbar ständig natt. IF Metall har tecknat avtal om 34 timmars arbete per vecka för nattarbetare, men i Transport gäller 40. – Det känns orättvist att det är så stor skillnad, säger han.

Peter Winstén och Tommy Wreeth.

Facket ser gärna kortare arbetstid

Terminal. Transports avtalsansvariga håller med. En minut komp per timme mellan klockan 22 och 06 är inte så mycket. Men frågan har lyfts och de tror att fler kommer att ställa krav på mer ledig tid i kommande avtalsförhandlingar.