Utredning: Fler befogenheter för ordningsvakter

Bevakning. Längre utbildning, fler befogenheter och en helt ny lag. Förslagen är många när regeringens utredare föreslår nya regler för ordningsvakter.

I nära ett och ett halvt år har Agneta Bäcklund utrett ordningsvakternas framtid. Betydligt längre har politikerna pratat om en ny roll. Och lagen är lastgammal. Vid presskonferensen kallade inrikesminister Mikael Damberg (S) lagen ”föråldrad”.

Den gamla lagen om ordningsvakter är drygt 40 år och kom till för att bringa ordning vid saker som logdans, och inte gator och torg. Vid en digital presskonferens presenterades nu slutligen utredarens förslag. Nu ska allt ut på remiss, där berörda ska få tycka till.

Det här är förslagen, i grova drag.

Hel ny lag för ordningsvakter

Utredaren föreslår bland annat att reglerna för tillstånd att placera ut ordningsvakter görs om. Mest troligt kommer det att bli lättare för kommuner att anlita ordningsvakter i det brottsförebyggande arbetet. Polisen kommer att kunna villkora tillståndet med krav på minsta bemanning från bevakningsbolaget.

– Det är en jättegrej för oss, säger Jerker Nilsson, central ombudsman på Transport, med ansvar för bevakningsavtalet.

Däremot är Nilsson kritisk till att utredningen inte tydliggör att polisen har ett arbetsmiljöansvar i samband med att ordningsvakter agerar på polismans anvisning.

En förlängd utbildning

Utredarens förslag är att utbildningen ska bli 160 timmar. En del av utbildningen ska även i fortsättningen vara egenfinansierad. Bäcklund vill inte att utbildningen ska bli dyrare, därför är förslaget att staten går in och betalar de ökade kostnaderna.

Annan bakgrundskontroll

Förslaget är att det ska göras en kontroll i polisens spaningsregister. Däremot föreslår utredaren att Säpo inte längre ska kontrollera alla ordningsvakter, enligt det nuvarande kravet på medborgerlig pålitlighet. Vid särskilda skyddsobjekt kommer Säpokontrollerna att fortsätta. Transport vill ha kvar Säpokontroll på samtliga ordningsvakter.

– Det handlar om att hålla religiösa och politiska extremister borta från branschen. Ett år var det 50 personer som hindrades att jobba av Säpo, säger Jerker Nilsson.

Nya befogenheter

Utredaren föreslår att ordningsvakter ska få transportera gripna personer på polisens anmodan. Det kan exempelvis röra sig om att köra en berusad person till tillnyktring.

– Det primära är att förkorta väntetiden på polis. Ibland kan det röra sig om en till tre timmar. Då kan medborgaren som omhändertagits få vård snabbare.  Jag tycker inte att det innebär så stora förändringar, men innebär samtidigt att polisens arbetsbelastning minskar, säger Nilsson.  

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Lästips:

Avarnklubben satsar på arbetsmiljön

Bevakning. Transports fackklubb på Avarn jobbar hårt med att arbetet ska vara säkert och att den som blivit sjuk ska få hjälp. Företaget är med och betalar så att ett skyddsombud på heltid kan arbeta med rehabiliteringsärenden.

Respektfullt bemötande och diskrimineringsfrågor ingår som en del i Byas introduktionsutbildning för blivande väktare. Foto: Bya

”Syna fördomar genom att prata om dem”

Arbetsmiljö. Bevakningsbranschen ska förmedla trygghet, därför är det extra viktigt med ett respektfullt och likvärdigt bemötande. Det framhåller Ronny Fredriksson, chef för arbetsmiljöenheten på Bya, Bevakningsbranschens yrkes- och arbetsmiljönämnd.

Moderaternas Johan Forssell intervjuas av Transportarbetarens John Antonsson.

”Svensk rättspolitik är väldigt ängslig”

Val 2022. Vilken roll ska ordningsvakterna ha i framtidens brottsbekämpning? På det och mycket annat svarar Moderaternas rättspolitiska talesperson Johan Forssell i Transportarbetarens artikelserie ”Möte med makten.”

Kriget i Ukraina

Transports blockad fortsätter

Hamn. Svenska Transportarbetareförbundets blockad av ryska och ryskkontrollerade fartyg i svenska hamnar fortsätter som planerat månaden ut.

Sedlar

Andreas drog in 800 000 till transportarbetare i sin avdelning

Försäkringar. Under hösten förra året jobbade Andreas Ehm som försäkringsinformatör för Transport och Avtalat. Han ringde runt till transportarbetare och med hans hjälp fick 20 personer dela på mer än 800 000 kronor i försäkringsutbetalningar.

Manifestation avdelning 18

Möten och organisering längs vägen

Facket. Valet, avtalets ob-tillägg, försäkringar, medlemsvärvning och förbundets värderingar. Och en snabb fika med bulle – i dag genomförde Transports fyra nordligaste avdelningar en gemensam manifestation och mötte gamla och blivande medlemmar nära motorvägen.

Hallå där!

Moa Lindell

lastbilschaufför från Huddinge och en av åtta tävlande i kategorin Lastbil på Yrkes-SM i Växjö i veckan.

Körde mat för Uber Eats – miljoner i skattefusk

Matbud. Svarta löner, momsfiffel och utnyttjade bud. En underleverantör till Uber Eats undanhöll 2,3 miljoner kronor i skatter och avgifter. Nu ska Skatteverket specialgranska matbudsbranschen.

Örjan Wallon från Transports Norrbottenavdelning skickade bilder från förstamajfirandet i Luleå. Foto: Transport avdelning 26 Norrbotten

Förstamajtåg runt om i landet

Första maj 2022. Äntligen kunde förstamajtågen ringla fram igen. Efter två år av restriktioner och karantän var det många som ville demonstrera på arbetarrörelsens egen högtidsdag.

Dom om avstängt skyddsombud överklagas

Skyddsombud. Andreas Ehm stängdes av från statligt ägda kärnkraftverket Ringhals för två år sedan. Tingsrätten ansåg inte att kärnkraftverket gjort sig skyldigt till hindrande av skyddsombud. Men nu ska frågan upp i hovrätten. – För mig är det en principfråga, säger Andreas Ehm.

Transports ordförande Tommy Wreeth. Foto: Martin Hörner Kloo

Transports blockad träder i kraft den 1 maj

Blockad. Klockan 7.00 den 1 maj träder Svenska Transportarbetareförbundets blockad mot ryska fartyg i kraft. Transport håller kvar sin blockad då de inte tror att EU-blockaden har särskild stor effekt.

Rådjur på väg. Foto: Shutterstock

Se upp för viltet på vägen!

Viltolyckor. Maj är en månad då aktiviteten bland djuren i skogen ökar. Det leder till fler viltolyckor på vägarna där rådjuren löper störst risk att råka illa ut. Förra året skedde 50 000 rådjursolyckor, skriver Riksförbundet M Sverige i ett pressmeddelande.

Internationella Arbetsmiljödagen

Ingen ska behöva skada sig på jobbet!

Arbetsmiljö. I dag, torsdagen den 28 april infaller Internationella Arbetsmiljödagen, ”World Day for Safety and Health Work” – en dag då arbetet för säkrare och tryggare arbetsmiljöer står i fokus världen över.

Dödsolycka utreds av åklagare

Åkeri. En kranbilsförare klämdes så svårt vid en byggarbetsplats i Stockholm att han senare avled av skadorna. Arbetsmiljöverket har funnit så allvarliga brister på arbetsplatsen att de lämnat fallet till åklagare som ska utreda skuldfrågan.

Schyst skifte

Sommardäck. I år satsar Euromaster på däckbyte i tält för drop in-kunder på sju orter runt om i landet. Till skillnad från andra kedjor med liknande verksamhet har Euromaster kollektivavtal och en särskild uppgörelse med Transport som möjliggör däckskifte även på fredagkvällar och helger – med schysta villkor för de anställda i tältet.