Miranda Alexandersson. Foto: Joachim Nywall
Close
Chauffören Miranda berättade tidigt för sin arbetsgivare att hon var gravid. En vecka senare blev hon uppsagt på grund av arbetsbrist – totalt påhittad, enligt henne.
Close

Utkörd från åkeriet när hon väntade barn

Åkeri. Chauffören Miranda berättade tidigt för sin arbetsgivare att hon var gravid. En vecka senare blev hon uppsagt på grund av arbetsbrist – totalt påhittad, enligt henne.

Det har tagit tid för Miranda Alexandersson att känna sig redo att berätta sin historia, om hur hon förlorade jobbet på ett mindre åkeri i samband med att hon väntade barn 2019.

Miranda jobbade då för en åkare i Mellerud. Hon var först provanställd, men var inställd på att fortsätta som tillsvidareanställd efter sexmånadersperioden.

Hon trivdes som chaufför, och även arbetsgivaren uttryckte att de var nöjda med henne.

– Jag fick höra att de ville ha mig kvar, att det bara var att köra på, säger Miranda i dag.

Muntlig överenskommelse

Vilket hon också gjorde, menar Miranda, även om hon inte fick papper på att provanställningen övergått i tillsvidareanställning. Men brist på skriftligt anställningsavtal var inte problemet, fick Miranda veta då hon kontaktade facket: Överenskommelsen om fast anställning och arbetsgivaren kunde inte ändras bara för att den varit muntligt. Problemet var i stället att hon blivit uppsagd på grund av arbetsbrist.

Miranda berättar också att hon avsiktligt valde att tala om att hon väntade barn i ett tidigt skede av graviditeten.

– Jag tänkte att de skulle få en bättre chans att planera, och hitta någon annan. Och när jag berättade fick jag bara höra att det var bra.

Men en vecka senare blev Miranda uppsagd. Orsaken var arbetsbrist, enligt åkaren orsakad av en nedgång i beställda transporter under en längre period.

– Bullshit. Det var fullt upp hela tiden, det fanns hur mycket som helst att göra, säger Miranda Alexandersson.

– Jag blev först alldeles paff när jag hörde vad de sa.

Kontaktade facket

Sedan kontaktade Miranda facket, Transports Uddevallaavdelning.

– De hade möte med min chef, som talade om arbetsbrist och att en av åkeriets bilar i princip stod hela tiden.

Men till slut kände sig Miranda tvungen att acceptera uppsägningen. Möjligheten att driva ärendet som ett diskrimineringsärende, till DO, kändes alltför osäker. Facket informerade också om att den som blir uppsagd på grund av arbetsbrist trots allt har rätt att få ersättning från a-kassan.

– Jag kände mig så utlämnad. Det var jättesvårt att hitta ett nytt jobb, jag sökte allt möjligt. Ett tag arbetade jag inom vården, säger Miranda.

Hon vet att hennes tidigare arbetsgivare anställt en ny chaufför efter henne, men då hon bara var provanställd saknar hon möjlighet att hävda förtur till återanställning.

Formellt inte fel

Jan Lendin är ombudsman på avdelning 55 Bohuslän/Dalsland. Han var den som förhandlade med Mirandas arbetsgivare i Mellerud för drygt två år sedan.

Formellt har åkaren inte gjort något fel: Både arbetsgivaren och den anställda har vid provanställning rätt att avbryta anställningen, utan att ens behöva ange orsak. Men samtidigt ser Jan Lendin ändå, generellt, att det finns en etisk aspekt i Mirandas och liknande fall. Liksom att det kan vara provocerande för den som blivit uppsagd på grund av arbetsbrist se arbetsgivaren nyanställa folk på samma tjänst.

– Det pågår ärenden med så kallad fingerad arbetsbrist. Det är ett problem som vi försöker komma till rätta med, och som vi alltid strävar att motarbeta i förhandlingar, säger han.

Den som är provanställd och inte kan fullfölja sin ”provperiod” – det kan exempelvis röra sig om sjukskrivning eller graviditetsbesvär – har möjlighet att få förlängt med motsvarande tid som gått förlorad i frånvaro. Men det är bara en möjlighet. Och den provanställda kan inte hävda sin företrädesrätt till återanställning, till skillnad från den som varit anställd i minst tolv månader hos samma arbetsgivare under den senaste treårsperioden.

Hävdar fortfarande arbetsbrist

Transportarbetaren har talat med Mirandas tidigare arbetsgivare, åkaren i Dalsland. Han hävdar fortfarande att arbetsbrist motiverade att avsluta provanställningen. Och att det varken hade något att göra med hur Miranda skötte sitt jobb eller att hon berättade att hon väntade barn.

– Hon kanske uppfattade det så, men vi hade redan tidigare tagit beslutet att det inte gick att ha alla chaufförer var kvar, säger han.

Enligt åkeriet var det omöjligt på grund av rådande arbetsbrist.

– Vi hade en nedgång under en period. Det fungerade inte, vi hade inte jobb till alla chaufförer, säger han.

Först drygt ett år efter att Miranda tvingats gå vände det, enligt honom. Och då kunde åkeriet anställa en ny chaufför.

”Skitsnack”

Miranda Alexandersson står fast vid sin beskrivning och hävdar fortfarande att talet om arbetsbrist var skitsnack.

Hon har i dag en son som är ett och ett halvt år gammal. Och hon är kvar i branschen, jobbar på ett annat åkeri i Mellerud.

– Det är tufft ibland, att ha små barn och ha det här jobbet är inte alltid lätt när det handlar om vabb och annat. Det som hände visar hur fult det kan vara.

– Men jag har ett annat lastbilsjobb i dag, och det funkar bra, säger Miranda.

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

  1. Tomas Bäck:
    31 januari, 2022

    Om de vore nån styrka i facket skulle liknande företags namn offentliggöras,

Lästips:

9/9 – vi är här för att höra er, yrkesförare!

Yrkesförarens dag. I dag uppmärksammar vi dem som ser till att allt kommer fram, alla dagar – maten på bordet, barnen till skolan, medicinen till sjukhusen, soporna till återvinningen. Transportarbetaren är på plats vid Rasta Nyköpingsbro och hör hur och vad yrkesförare själva önskar.

Rastplats

700 krav från Arbetsmiljöverket efter inspektioner

Åkeri. Arbetsmiljöverket har genomfört en stor granskning av åkeribranschen. 400 företag har granskats och tre fjärdedelar av dem behövde komma med åtgärder.

Per Peterson trivs jättebra på sin nuvarande arbetsplats, men han tvingas söka nytt jobb för att få pappalivet att gå ihop. Foto: Lilly Hallberg

Föräldraroll och drömyrke – en omöjlig ekvation?

Arbetstider. För chauffören Per Petersson ledde åkarens beslut att plussa på två timmar till kris. Som ensamstående pappa lever han nu med ständig stress, logistiken för det egna livet är bara löst september ut. Sonen går alltid först.

DSV tar över Schenker – stor oro bland anställda

Åkeri. Danska logistikjätten DSV tar över fraktbolaget Schenker från tyska tågbolaget Deutsche Bahn efter en lång tid av spekulationer, skriver ekonomisajten placera.se. Stor oro rapporteras bland Schenkers anställda i flera städer.

9/9 – vi är här för att höra er, yrkesförare!

Yrkesförarens dag. I dag uppmärksammar vi dem som ser till att allt kommer fram, alla dagar – maten på bordet, barnen till skolan, medicinen till sjukhusen, soporna till återvinningen. Transportarbetaren är på plats vid Rasta Nyköpingsbro och hör hur och vad yrkesförare själva önskar.

Upprop mot stålbad för folkbildningen

Politik. – Vi kräver ett omedelbart stopp på nedskärningarna mot studieförbunden! Det deklarerar ABF:s förbundssekreterare Annika Dahl och Medborgarskolans förbundschef Ann-Sofie Olding i ett press­meddelande.

35-timmars arbetsvecka får tumme upp från facket

Politik. En arbetsgrupp inom Socialdemokraterna föreslår 35-­ timmars arbetsvecka till 2035. – Det är ett bra förslag, men takten är för långsam, säger Transports ordförande Tommy Wreeth.

ArbetsLIV
Per Peterson trivs jättebra på sin nuvarande arbetsplats, men han tvingas söka nytt jobb för att få pappalivet att gå ihop. Foto: Lilly Hallberg

Föräldraroll och drömyrke – en omöjlig ekvation?

Arbetstider. För chauffören Per Petersson ledde åkarens beslut att plussa på två timmar till kris. Som ensamstående pappa lever han nu med ständig stress, logistiken för det egna livet är bara löst september ut. Sonen går alltid först.

Månadens avdelning
Tre av fyra från Jönköpingsavdelningen: Madelene Kohult, Morgan Sparrenholt och Anna Axelsson. Saknas på bilden gör regionala skyddsombudet Håkan Jansson.

Uppdrag i händelsernas centrum

Norra Småland. De fyra på kontoret i Jönköping försöker vara ute så mycket som möjligt för att möta medlemmar. Men ser också värdet i att möta varandra för att prata och stämma av, om än hastigt – det är ett påfallande glatt gäng som organiserar i ett stort område med en av landets viktigaste transporthubbar.

Månadens medlem
Christopher Vuori har satsat en ansenlig summa på sin favorithobby Warhammer 40 000. Men han har en betydligt ljusare framtidstro än spelets mörka inhumana och krigiska dystopi.

I pakt med monster och mörka krafter

Vaktar flera världar. Det började med Star Wars och Sagan om ringen. I dag är Warhammer 40K väktaren och ordningsvakten Christopher Vuoris helt överskuggande hobby. Trummor och slagverk har fått vika för krigsspelet som utspelar sig i en mörk fantasy- och science fictionvärld i rymden.

Hallå där!

Jennie Agerblom

…åkare, vars bil var utställd för Billackeringen Mjölby på Elmia Lastbil.

Teknik & trafik
Så här skulle e-metanolfabriken se ut. Men det blir ingen fabrik. Illustration: Öviks Energi

Satsning på grönt fartygsbränsle avbryts

Sjöfart & flyg. Flagship Ones fabrik i Örnsköldsvik skulle tillverka fossilfritt e-metanol. Den skulle bidra till grön omställning och skapa nya jobb. Men det blir ingenting av det.

Här i Kagghamra startade branden i november 2020. Sedan februari 2021 är soptippen täckt av sand.

Rekordrättegång väntar i Think Pink-härvan

Miljöbrott. Den 3 september startade rättegången mot sammanlagt elva personer misstänka för kriminell avfallshantering kopplat till återvinningsbolaget Think Pink. Målet är det hittills mest omfattande rörande miljöbrott – systematisk dumpning av giftigt avfall på en rad platser runt om i landet. (UPPDATERAD)

Strul med nya kurser för ordningsvakter

Bevakning. Lite mer än ett halvår har gått sedan nya ordningsvaktslagen infördes. Grund- och fortbildningarna har kommit i gång och många blir fullbokade. Men utbildningsplatserna är för få och dåligt utspridda, anser Martin Bjurhem på Bevakningsbranschens yrkes- och arbetsmiljönämnd.