Close
"Vi måste säkerställa att schysta villkor gäller oavsett var arbetstagare kommer ifrån", säger infrastrukturminister Anna Johansson.
Close
Kongress 2017

”Utan transportarbetare stannar Sverige”

Talare. Inget enskilt förslag som löser allt, men fler förslag för att göra transportbranschen schystare. Det var budskapet från infrastrukturminister Anna Johansson (S) när hon talade till Transportkongressen.

 

– Det är ingen överdrift att påstå att utan transporter stannar Sverige. Det är ett arbete som utförs varje dag för att allt ska fungera. Så det är inget smicker när jag säger att utan transportarbetare stannar Sverige, sa Anna Johansson i inledningen av sitt tal till kongressen.

Anna Johansson har ansvar för många av de politikområden som påverkar transportarbetarnas vardag mest. Ministern tog upp att regeringen infört flera regler för att göra konkurrensen på vägarna mera rättvis.

– Branschen har präglats av allt annat än schysta villkor. Vi har nästan dagligen fått rapporter om chaufförer som lever under orimliga förhållanden, säger Anna Johansson till kongressens deltagare.

Transportarbetaren har tidigare berättat att EU-kommissionen kom med sitt mobilitetspaket, där behandlas frågor om bland annat cabotagetrafik. Från Transports håll uttrycktes viss oro över förslaget.

– Det finns delar som är bra, jag tycker att det är positivt att kommissionen uppfattar att det finns problem, säger Anna Johansson.

– Vi har ett samarbete med Frankrike, Tyskland och några till länder som vill gå länge än kommissionens förslag.

När en minister åker till EU företräder hen den åsikt riksdagen gett i uppdrag. I riksdagen har Alliansen och Sverigedemokraterna majoritet. Därför ville Anna Johansson inte gå in på detaljer om vad hon och regeringen vill ändra i förslaget.

Schystare villkor i transportbranschen, det var något Anna Johansson tryckte på flera gånger under sitt tal. Men enligt henne finns inte någon enskild åtgärd som löser problemen. Snarare handlar det om att hela tiden hitta nästa och nästa steg mot en bättre bransch.

– Marknaden är bra på mycket, men en marknad som inte får gränser kommer att leda till rovdrift på miljö och människor. Transportbranschen behöver precis som alla andra branscher regler som gör att det finns schysta villkor, säger Anna Johansson.

Trevlig sommar!

Transportarbetaren önskar en skön sommar till alla läsare, både på arbete och semester! Redaktionen är ledig och åter på plats den 2 augusti. Men missa inte vår efterlysning…

Är du med i facket? Transportarbetarens Vendela Engström, Lilly Hallberg och två reportrar till frågade alla chaufförer de hann med under en dag i Ödeshög.

Lastbilsförare populära att möta

Undersökning. Vägens riddare är omtyckta i trafiken. Lastbilschaufförer får gott betyg av medtrafikanterna, visar en Sifo-undersökning. Minst omtyckta är cyklister och personer på elsparkcykel.

Almedalen 2021
Emma Brodin Almedalen

Transportare om välfärd, arbete och politikertal i Almedalen

Politik. LO-tv sänder live under årets korta, digitala Almedalsvecka. På måndagen pratade Transports Tommy Wreeth om vilka välfärdsfrågor som väger tyngst – och vikten av att regeringen får ordning på LAS.

Natten till den 15 april utbröt en brand vid gummiverkstaden i Malå. Värden för 30 miljoner kronor förstördes.

Efter branden: Nya tag i lånade lokaler

Gummiverkstad. I mitten av april eldhärjades gummiverkstaden i Malå, en koncern som servar allt från personbilar till enorma gruvtruckar på 150 ton. Värden för omkring 30 miljoner kronor gick upp i rök.

Nya lagar att följa!

Lagstiftning. Böter direkt för buskörning med vattenskoter och hög musik. Och ny beräkning av bilförmån. Från den 1 juli gäller en rad nya lagar och regler.

I Teg i Umeå ligger stationen som kan bli den första OKQ8-mack som håller öppet, utan personal på plats, nattetid. Tanken är att kunderna ska logga in med mobilt bank-id och handla själva. Foto: Justina Öster

OK hakar på trend med obemannade butiker

Bensinmack. På en rad orter i landet kan invånarna handla mat dygnet runt, i obemannade butiker. En sådan affär öppnades nyligen i Malå. I Umeå planerar OK Västerbotten för en mack utan personal nattetid. Tanken är att kunderna ska låsa upp dörren själva, med mobilt bank-id.

Fordonsprogrammet
Rasmus Johansson och Anton Norén Ovesson efterlyser fler vuxna i den praktiska delen på transportutbildningen.

Transportelever larmar om lärarbrist i Karlshamn

Yrkesutbildning. Helt uteblivna lektioner i centrala moment och väntan, väntan, väntan – elever och föräldrar har reagerat på hur det fungerar på transportutbildningen vid gymnasiet i Karlshamn. Lärartätheten är alarmerande låg jämfört med andra skolor.

Skolansvarig: ”Tar allvarligt på kritiken”

Yrkesutbildning. Christina Jonsson är rektor på Vägga Gymnasieskola, med ansvar för fordons- och transportprogrammet. Som huvudman bär hon ansvaret om något skulle hända också ute vid Asarum. Och hon tar synpunkterna från eleverna på allvar.

VFG:s vd: ”Delar inte bilden”

Genmäle. Efter att Transportarbetaren gått i tryck, och artiklarna publicerats på webben, har Lisa Eriksson – vd för utbildningsbolaget VFG – svarat. Här publicerar vi hennes genmäle på kritiken.

”Seriösa bolag chanslösa i upphandling”

Taxi. Nystartade taxibolag utan vare sig referenser eller trafiktillstånd vann upphandlingen av samhällstrafiken i Region Gävleborg. Det hävdar Transport och stora bolag som gör enad front mot prisdumpningen.

HF driver tvist till Europadomstolen

Arbetsrätt. I våras förlorade Transports konkurrentfack Hamnarbetarförbundet en tvist i Arbetsdomstolen. I domen bekräftas att Transports avtal, som är det först tecknade, är det som alltid har företräde. Nu tar HF frågan vidare till Europadomstolen. Det oroar Transport.

Cabotagefusk blir dyrare

Åkeri. Nyligen friades DHL i hovrätten i en tvist om beställaransvar. Knäckfrågan handlade om hur cabotagetransporter ska definieras. I dag presenterade regeringen flera förslag på lagskärpningar. Bland annat högre böter.