Close
Özz Nujen har lanserat sig själv som statsminister. Här släpper Transports tillförordnade ordförande in honom på scenen för att underhålla kongressande transportare.
Close
Kongress 2017

Kongressen är på rull

Invigning. Röda fanor och tecknade blå lastbilskonturer. Spänning, oro och förväntan låg i luften när Transports tillförordnade ordförande Markus Pettersson slog klubban i bordet och invigde förbundets 34:e ordinarie kongress i Örebro.

219 nylunchade kongressombud strömmade till kongresshallen med varsin padda, i stället för tidigare års tjocka pappersluntor. Där kom yngsta ombudet Nenad Milosovic från Helsingborgsavdelningen, som på eget bevåg snickrat ihop text och musik till en egen Transportsång.

I sista stund flyttades den dock fram från invigningen till kongressmiddagen – till förmån för lördagens klassiska Arbetets söner. Allsången till framrullande text på skärm tog sig i styrka efter en trevande inledning bland de stående ombuden.

På plats var också förre lokalombudsman Christer Karlsson, nu inbjuden som pensionär och ”fixare”, under kongressens  sex dagar med val av ordförande och högsta ledning, klubbande av motioner och besök av sammanlagt tre socialdemokratiska ministrar.

När statsminister Stefan Löfven låtit hälsa att han inte hinner komma.

– Vad som nu kan vara viktigare än att vara här, skojade tillförordnade ordförande Markus Pettersson.

En av två som kandiderar för att efterträda Transports tidigare ordförande, Lars Lindgren. Christer Karlsson räknade och räknade till nio kongresser, men på den första var han inte ombud.

Trots öppen maktstrid – som tärt hårt på förbundet och fick Markus Pettersson att betona vikten av att respektera varandra och varandras skilda åsikter – förutspådde Christer Karlsson en lugn kongress.

Inte alls i nivå med turbulensen kring 1970-talets ordförande Hasse Ericson, som fortfarande älskas av gamla lastbilschaufförer som en skicklig avtalsförhandlare, trots att han for till Kanarieöarna under LO:s bojkott av det Francostyrda Spanien.

Efter minnesstunden för transportare som gått bort under de gångna fem åren andades salen högtid när Markus Pettersson tog till orda:

– Vi möts, bryter tankar, har olika åsikter men jag är övertygad om att vi kommer att ta oss ur det här starkare än när vi kom in. Vi pratar för olika saker och inte emot.

Talet om att visa respekt i Transport, som i år fyller 120 år, möttes av en varm applåd. Markus Pettersson lyfte modern teknik och globalisering som både välsignelse och förbannelse. Och att mycket har hänt sedan Transport gjorde sin förra film med arbetande transportarbetare 1957 blev tydligt i den nyproducerade som hade premiär under kongressens inledning.

Med i filmen var förstås Transports grundare, Charles och hustrun Elin Lindley, som drog upp konturerna för ett hamnförbund hemma vid köksbordet i lägenheten på David Bagares gata i Stockholm.

Transportmarknaden växer. I dag bidrar Sveriges transportarbetare till att över en miljon olika typer av gods fraktas kors och tvärs genom landet, varje dag. Samtidigt tog Markus Pettersson upp problemet med förbundets krympande medlemsantal, drygt 60 000 i dag, och manade alla i kongresshallen och på förbundets olika nivåer att tillsammans kämpa. Inte bara för att rekrytera medlemmar och organisera arbete ute på arbetsplatserna utan också för  att behålla de medlemmar Transport redan har. .

– Det är en utmaning för oss alla. Hur vi möter globaliseringen och den snabba tekniska utvecklingen kommer att vara helt avgörande för vårt förbunds framtid.

Angående de interna stridigheterna betonade Pettersson att det inte är det som förbundets medlemmar betalar för och det som förbundet ska syssla med. Han tackade församlingen för att man ändå fortsatt att arbeta hårt med att bygga upp studieverksamheten, organiserat medlemmar och förhandlat fram ”starka kollektivavtal”.

– Jag tycker att ni alla ska sträcka på er. Vi gör skillnad när vi gör saker tillsammans!

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Lästips:

Festival – och mobilisering inför slaget om välfärden

Facket. På lördagen möttes vänstern i bred bemärkelse på Socialistiskt Forum, traditionsenligt i ABF-huset i Stockholm. Bakom ett av bokborden stod transportare och spred Mobiliseringbladet.

Transportarbetarens logga

Det vill vi ha fokus på!

Enkät. Vad är viktigast på kongressen? Transportarbetaren frågade fyra på plats i Conventum i Örebro.

Transports kongress 2017 debatterade flera stora framtidsfrågor och ombuden tillsatte också en framtidsutredning. Ulf Persson (bilden till höger) är utredningssekreterare. Foto: Jan Lindkvist / John Antonsson

Framtidsutredningen snart i mål

Transport. Facket står inför många utmaningar i framtiden. Vid förbundets kongress för snart fyra år sedan skickades flera tunga frågor till en framtidsutredning, som skulle lägga fram förslag.

Upphandling av färdtjänst tas om

Servicetrafik. Beslutet om tilldelning av avtal för servicetrafik i Örebro län återkallas – i sin helhet. Taxibolagens fordon måste utvärderas för att se att det gått rätt till i miljardupphandlingen.

Fängelse för kokainsmuggling

Dom. Fängelse i två år. Det blev straffet för den hamnarbetare som mot sitt nekande döms för att ha agerat insider i den stora kokainhärvan med koppling till Helsingborgs hamn.

”Tre truckolyckor inträffar varje dag”

Lager. Att manövrera en truck är ett precisionsarbete. Så se upp med truckutbildningar på en eller ett par dagar. Saknar du tidigare erfarenhet tar det längre tid än så, varnar Maria Themptander på Transportfackens yrkes- och arbetsmiljönämnd.

Det är oklart vad just den här Mercedesen väger. Vad vi vet är att den går på el.

Tyngre fordon med B-körkort?

Teknik och trafik. Snart kan vissa B-kortsförare få köra fordon som väger upp till 4,25 ton. Men det förutsätter att fordonen går på alternativa bränslen.

Säkerhetskontrollen på Arlanda. Foto: Justina Öster

Avarn hotas av vite på 100 000

Arbetsmiljö. Transports skyddsombud larmade Arbetsmiljöverket om brister i arbetsmiljön. Efter en inspektion riskerar bevakningsbolaget Avarn Security 100 000 kronor i vite om åtgärder inte vidtas i den nya säkerhetskontrollen på Arlanda flygplats.

Helsingborgs hamn vill säga upp två

En privat säkerhetskonsult har undersökt fyra hamnarbetares koppling till en brottsmisstänkt kollega. Nu vill bolaget säga upp två av arbetarna, något Helsingborgs Dagblad var först att berätta.

Månadens avdelning
Transports avdelning 19 i Västerås.

Facklig närvaro främst

Transport. Högt i tak och full fart – förhandlingar, möten med medlemmar, en Startpunktsutbildning och någon som är på språng ut. Det händer mycket hos avdelning 19 och det mesta handlar om aktiviteter utanför kontoret i Västerås.

Ukrainska kvinnor utbildas till lastbilsförare

Åkeri. Det är brist på mycket i krigsdrabbade Ukraina – särskilt på lastbilschaufförer. För att fylla ut tomrummet efter landets många inkallade män och hålla samhället i gång har 24 kvinnor i Kiev gått en förarutbildning för C-kort. Nu skalas utbildningen upp och fler utbildas.

På säker väg. Eleverna på Södra Vikens program går på skolan som nyligen utsetts till Sveriges bästa transportskola.

Unga om transportbranschen: Helt rätt

Utbildning. När över 1 000 transportelever svarade på hur de ser på branschen och framtiden blev det toppbetyg. Och nästan nio av tio tycker att utbildningen ger rätt kunskap.

Samtrans-åkerier bryter mot kollektivavtal

Taxi. Samtrans-chaufförer som enbart kör samhällsbetalda resor har rätt till månadslön på mellan 26073 och 27004 kronor enligt kollektivavtalet. Men så är det inte för majoriteten av de Transportarbetaren talat med.

”Risk att sjuka människor hamnar i kläm”

Sjukförsäkring. – Vi vet ju att sjukförsäkringen inte fungerade tidigare, många hamnade i kläm just för att de inte var färdigrehabiliterade. Att då återgå till det systemet verkar rätt huvudlöst. Så kommenterar Transport försäkringsombudsman Pia Edvall utredningen som föreslår skärpta regler för sjukskrivna.

Strängare regler vid sjukskrivning föreslår utredning

Sjukförsäkring. (UPPDATERAD) Skärp reglerna i sjukförsäkringen och återgå till strängare bedömningar för att få sjukpenning längre än ett halvår, föreslår en statlig utredning. En farlig tillbakagång till ”de rättsosäkra och otrygga system som gällde innan 2021”, kommenterar LO-ordförande Susanna Gideonsson.

Högertrafik

Påsk först med fartbegränsning

Trafik. Påsken är en av de stora trafikhelgerna. Och också en av de första helger med hastighetsbegränsning utanför tätorter, infört för att minska olyckorna. Transportarbetaren tittade i backspegeln för att se vad som gällde tillåten fart tidigare – en av våra mest lästa artiklar på webben de senaste åren.

Filmstjärnan Jean-Claude Van Damme gör sin klassiska ”split” mellan två Volvo-lastbilar. Screenshot reklamfim Volvo trucks.

Tio år sen Van Damme slog rekord med Volvo

Årsdag. Det är en av de mest spektakulära reklamfilmerna någonsin: Filmstjärnan Jean-Claude Van Damme gör sin klassiska ”split” mellan två Volvo-lastbilar. Nu är det tio år sen den slog rekord på Youtube.