Uppsökeri inför avtalsförhandlingar
Taxi. Kampdagen har fokus på taxiförares villkor. Företrädare för Transport var på tisdagen ute runt om i landet och träffade chaufförer. Dagen efter startar förhandlingar om nytt kollektivavtal.
I Värmland inleddes uppsökeriet under kampdagen den 12 augusti utanför Centralsjukhuset i Karlstad.

Transports vice ordförande Lars Mikaelsson var med avdelningsordförande Björn Eriksson Molin och Ronnie Persson, själv färdtjänstförare, ute för att träffa taxichaufförer.
Hur ser det ut med lön – och lönespecifikationer? Har det fungerat sedan nya trafikföretaget tog över? Arbetstid och försäkringar? Det är några av frågorna som fackets uppsökare tar upp med förarna.
Utanför sjukhuset står en rad bussar för servicetrafik, målade i Värmlandstrafikens nya färger.
Den 1 maj i år tog trafikföretaget Servicetrafiken i Sverige AB över en stor del av den upphandlade, samhällsbetalda trafiken i Värmlands län. Samtidigt infördes ett nytt bokningssystem.
En av Servictrafikens förare är Ibrahim Naderi. Han har kört taxi i drygt 15 år men är nu, liksom övriga förare hos det nya trafikföretaget, provanställd. Han är medlem i Transport.
– Jag har månadslön, ja, bättre än tidigare, svarar Ibrahim på frågorna om hur det ser ut lönemässigt.
Men förändringarna med nytt trafikbolag och bokningssystem har också väckt kritik.
Bara någon månad efter införandet kom larmrapporter om orimliga körtider och problem med bland annat säkring av rullstolar i de nya fordonen, något som lokalmedier rapporterat mycket om.
En annan förare utanför sjukhuset vittnar om tidsbrist, liksom bilar som går tomma, men för hans egen del har det bara varit problem någon enstaka gång.
Onsdagen den 13 augusti startar förhandlingarna mellan Svenska Transportarbetareförbundet och Biltrafikens Arbetsgivareförbund. Det gäller nytt kollektivavtal för närmare 10 000 anställda taxiförare.
Det nuvarande, tvååriga avtalet löper ut den sista augusti.
Inför förhandlingarna har facket lyft några prioriterade frågor:
- Höjda löner med 4,5 procent.
- Schema tillgängligt minst 14 dagar i förväg.
- Förkortad arbetstid.
- Tillägg för kompetens och erfarenhet.
Det Transport vill är också upptryckt på flyers som delas ut till förarna som är ute på jobb. Liksom vad arbetsgivarparten önskar få ut i avtalsförhandlingarna: Höja lönerna så lite som möjligt, ge ut schema bara fem dagar i förväg, förlänga provanställningen från sex till tolv månader och försämra fackets inflytande lokalt på arbetsplatsen.
Flera av förarna utanför sjukhuset, som kör samhällsbetald trafik, är medlemmar i facket och trivs bra med yrket. Men de önskar att villkoren var bättre, inte minst lönen.
Transport har starka synpunkter som rör just upphandlad, samhällsbetald trafik. Lägst bud ska inte få gälla.
Facket anser att plattformsföretag utan kollektivavtal inte bör upphandlas för samhällsbetalda transporter alls. Det då affärsmodellen bygger på att kringgå kollektivavtal och arbetsgivaransvar.
Facket har också pekat på problem med omfattande användning av underentreprenörer, ofta utan kollektivavtal.
Transport understryker också vikten av att de upphandlade myndigheterna värnar den svenska modellen. Vilket innebär dialog med facket inför upphandlingar.

På tisdagseftermiddagen fortsätta uppsökeriet i Kristinehamn.
Bland annat gjordes besök vid Servicetrafiken Sveriges depå och hos Rudskoga Taxi AB.
De flesta chaufförer som tidigare körde för det senare bolaget har gått över till den stora vinnaren i Region Värmlands senaste upphandling av servicetrafik som färdtjänst, skolskjutsar och sjukresor.
Ronnie Persson är en av få som blivit kvar hos den gamla arbetsgivaren, genom att Rudskoga fått ett avtal om att köra ”extrabilar” åt regionen.