Close
Avtalsråden för tidningsbud och miljöarbetare inleddes den 21 november. Här talar inbjudna gästen Annika Nordin, förhandlingschef Transportföretagen.
Close
Avtal 2025

Uppdrag: Välja avtalskrav

Miljöarbete/tidningsbud. Högre lön och kortare arbetstid. Och märket, märket, märket. Under två novemberdagar samlades Transport för ett fjärde tillfälle för avtalsråd. Förutom avtalskrav diskuterades också möjligheter och svårigheter när förbundet valt att ställa sig utanför LO-samordningen.

Årets sista stora rådtillfälle rörde miljöarbetareavtalet och tidningsdistributörsavtalet.

Förtroendevalda och ombudsmän från hela landet samlades i veckan på en hotell- och konferensanläggning vid Arlanda, den 21 och 22 november. Det för att prioritera de krav som är viktigast att lyfta i nästa års avtalsförhandlingar.

Transports förbundsordförande Tommy Wreeth inledde avtalsrådet för de båda avtalsområdena.

Den första förmiddagen talade också företrädare från arbetsgivareparterna, Annika Nordin, förhandlingschef Biltrafikens Arbetsgivareförbund (BA) inom Transportföretagen, respektive Victoria Lundqvist, ansvarig förhandlare på Mediaföretagen, ett av Almegas arbetsgivarförbund.

Tommy Wreeth tog åter upp det faktum att motparten alltid framhåller det katastrofala ekonomiska läge som råder när det är dags att förhandla nya kollektivavtal. Som gör utrymmet för löneökningar minimalt. Just denna gång. Varje gång.

– Ni kan säga vad ni vill, det är ingen som tror er, sa Wreeth denna novemberdag då årets första snösmocka dragit in över Mellansverige och orsakat stora problem i trafiken.

Han talade också om Transportarbetareförbundets beslut att ställa sig utanför LO-samordningen i sin helhet denna gång: En siffersättning på 4,2 procent – enligt det märke som industrifacken satt – är för lågt för förbundets medlemmar.

”Svårare utanför märket”

Liksom flera inbjudna gäster tog Medieföretagens Viktoria Lundqvist tog upp att Transportordförande liknat arbetet på avtalsråden, med att prioritera avtalskrav, med att klä julgranen. Och talade lite skämtsamt om ambitionen att vara med och gemensamt klä granen.

Mer allvarligt blev det när det handlade om märket. Som både BA:s Annika Nordin och Medieföretagens Viktoria Lundqvist betonade värdet av.

– Skälet till det är att det är en väl fungerande modell, som lett till reallöneökningar. Innan märket handlade det om kanske tio procent löneökning – men ännu högre inflation, sa Annika Nordin och betonade att det inte går att jaga inflation med löneökningar.

Hon talade också om att det faktum att Transport avvisat exportindustrins normerande märke gör kommande avtalsförhandlingar svårare.

– Vi måste hålla oss till den verklighet som är. Förra gången köpte vi saker av er på transportavtalet, vi gav mer som ni var beredda att betala för. Men avtalet i sin helhet höll sig inom ramen, det spräckte inte avtalet.

Viktoria Lundqvist från Medieföretagen, ett av arbetsgivarförbunden inom paraplyorganisationen Almega Tjänsteföretagen, delade bilden när det gäller vikten av märket.

– Det handlar om att ta ansvar. Men jag ser också att det finns ett slags löneglidning i och med tarifflönerna, en möjlig lönehöjning under gällande avtal, sa hon.

–  Vi måste försöka ha ambitionen att hitta ett sätt att få ett levande avtal. Inom tidningsdistribution är det till exempel rätt många som vill gå upp i tid, också för att det krävs för att komma upp i en lön som ger rätt att stanna i landet för arbetskraftsinvandrare.

I en tid då allt fler tidningar drar ned utgivningstakten, eller helt slutar med utdelning av morgontidningar i områden utanför tätorter, talade Viktoria Lundqvist ändå om att hon ser flera kommande avtalsförhandlingar framöver. Åtminstone två, förutom den kommande.

Avtal i tid

Tommy Wreeth gick ut med att denna gång blir det inte tal om att sitta i förhandlingar efter att avtalen löpt ut. Har parterna inte kommit överens blir det varsel direkt. Och påminde om den ”löneskuld” arbetsgivarna fortfarande har för prolongeringen, förlängningen av avtal, under pandemin.

Annika Nordin förhandlingschef Transportföretagen. Foto Justina Öster

– Klart vi vet att Transport kan varsla. Men det kan skada, ta år att läka, och det ska man vara medveten om, sa Annika Nordin.

Något som det däremot tycks råda enighet om är att det trots allt är bäst att arbetsmarknadens parter kommer fram till en lösning när det gäller arbetstidsförkortning.

Frågan om hur en arbetstidsförkortning ska komma till stånd splittrar LO-förbunden.

– Släpper vi in lagstiftare i processen får vi aldrig ut dem. Tommy och jag kan vara hur osams som helst, men vi löser det. Inte lika säker på att lagstiftare kan göra det. Jag önskar att vi tillsammans kunde stå upp för att det är parterna som är bäst lämpade för det, sa Annika Nordin.

Sedan var det tid för diskussion och frågestund med arbetsgivarnas företrädare och här delade man upp sig i respektive avtalsområde.

Ombuden på miljöarbetareavtalet samlades på ena sidan när salen delades av i två delar.

Tidningsbud inför förändringar

På den andra sidan väggen fick de förtroendevalda på avtalsrådet för tidningsbud lyfta frågor till Medieföretagens förhandlingschef, Viktoria Lundqvist. Det är första gången som hon kommer att förhandla nytt avtal för tidningsbud, och Andreas Kindesjö – central ombudsman med ansvar för avtalet – informerade om de datum i vår som är avsatta för förhandlingar.

Det var också tillfälle att nominera till förhandlingsdelegationen. Ett uppdrag som kan innebära sena kvällar och nätter. Men just det var det ingen i avtalsrådet med tidningsbud som såg som hinder, och frågade på skämt om att det i stället kunde innebära arbete dagtid.

Under den dryga halvtimmen före lunch lyftes sedan en rad relevanta frågor på ett avtalsområde som är i stark förändring, och även hotat som sådant på grund av neddragningar i tidningsutdelningen.  Arbetsgivarsidans Viktoria Lundqvist betonade åter vikten av partsgemensam utveckling för ett levande avtal.

Andra frågeställningar som kom upp: Problemet att allt större områden utanför tätorterna som saknar tidningsutdelning, maxgräns hur stort ett paket får vara och hur mycket det egentligen får väga. Och fråga om tid, både uttryckt som önskemål om högre tjänstgöringsgrad och önskan om att få behålla tjänster.

På eftermiddagen fortsatte arbetet med att välja avtalskrav. Men då var det bara öppna dörrar för de förtroendevalda på avtalsområdena.

Miljöarbetareavtalet löper ut den 31 mars 2025, tidningsdistributörsavtalet den 30 april.

Hittills, den 27 november, har Transport haft avtalsråd som rör nio kollektivavtal.

”Jag längtar efter att få gå ner till heltid”

Tommy Öhrwall. Foto Justina Öster
Spol- och slambilsförare Thommy Öhrwall. Foto: Justina Öster

Slam- och spolbilsföraren Thommy Öhrwall från Boden riktade sin önskan till förhandlingschef Annika Nordin och förhandlaren Ingrid Kanter från arbetsgivarorganisationen Transportföretagen. De hade av Transport bjudits in till miljöarbetarnas avtalsråd i Arlandastad för att ge sin syn och svara på frågor. Detta inför de kommande förhandlingarna om ett nytt kollektivavtal för landets miljö- och renhållningsarbetare 2025.

Ombudsman Olov Wiklund från avdelning 26 i Norrbotten ville veta hur Transportföretagen ser på kortare arbetstid i miljöbranschen, där många i dag jobbar över och slits hårt i kroppen.

– Arbetstidsförkortning kostar pengar. Hur ser ni på att införa 38 timmar i stället för 40?

Annika Nordin förhandlingschef på Transportföretagen. Foto: Justina Öster

Det behöver fack och arbetsgivare förhandla om, blev Annika Nordins svar.

– Företagen behöver gå hem och räkna på det. De har inte behövt göra det tidigare.

Olov Wiklund höll fast vid att kortare arbetstid är viktigt om miljöarbetare ska hålla ett helt arbetsliv, medan ett sådant förslag från arbetsgivarhåll skulle förvåna Annika Nordin. Hon tog ändå upp några exempel från industrin, där arbetare kan samla tid i en tidbank och sedan välja att exempelvis ta ut ta ut tiden i pengar eller avsätta dem till sin kommande pension.

– Det finns olika typer av banker och frågan är ganska komplicerad. Att jobba med deltidspension är också en form av möjlig arbetstidsförkortning. Det kan handla om att man inte minskar arbetstiden per dag utan på längre sikt, sa Annika Nordin.

Pengar till pension

Transports förbundsordförande Tommy Wreeth lyfte också system för flexpension, där man samlar tid och årsvis kan välja om man vill avsätta pengar till pension, ta ut dem i lön eller ledighet. Han vände sig mot arbetsgivarnas uppfattning att alla förbättringar när det gäller kortare arbetstid, pensionsavsättningar och annat ska ”dras av från” och kosta, i form av lägre lönehöjningar.

– Det är fel att precis allt ska tas från löneutrymmet!

Annika Nordin passade på att beskriva arbetsgivarnas önskemål om flexibilitet, när det gäller hur arbetstiderna ska förläggas, kontra fackets och arbetstagarnas önskan om heltid och fasta tjänster. Hon målade upp en bild av en miljöbransch utan några höga vinster. Att offentliga upphandlingar ”där lägst pris vinner” innebär:

– Att det aldrig kommer att finnas några jättestora vinstmarginaler som inom till exempel läkemedelsbolag.

Eget märke

Transport har valt att stå utanför LO-samordningen i avtalsrörelsen. Men att frångå industriavtalets märke för kommande löneökningar inom miljösektorn gjorde Annika Nordin klart att hon inte är intresserad av.

– Det funkar inte så att vi kan ha ett eget märke. Bolagen måste få kostnadstäckning för löneökningarna.

Ombudsman Emma Brodin från Örebroavdelningen lyfte också stressen och pressen i miljöbranschen: ”Du ska hela tiden göra mer och springa snabbare”, men Annika Nordin höll inte med om den beskrivningen. Det gjorde däremot ombudsman Johan Eriksson från Uppsalaavdelningen, som även efterlyste åtgärder för att locka fler till renhållningssektorn. Varför lägger miljöföretagen så låga anbud att miljöarbetarna flyr från branschen, undrade han.

– För att vinna upphandlingarna, blev Annika Nordins korta svar.

Orka till 65

Regionala skyddsombudet Bert Johansson från Malmöavdelningen tog upp arbetsmiljölagstiftningen, som han anser att en stor del av miljöföretagen struntar blankt i.

– Vi ska jobba längre, tills vi är 70, men vi kanske inte orkar ens till 65? Är det inte hög tid att vi börjar följa arbetsmiljölagen och inför arbetstidsförkortning? Hur ska vi annars hålla?

Annika Nordin delade inte heller bilden av att företagen ”satt i system att bryta mot arbetsmiljölagstiftningen”.

– Min bild är att de utvecklat arbetsmiljöarbetet. Arbetsmiljö är heller ingen fråga i avtalsförhandlingarna. Det är därför vi har Tya.

Det vill säga Transportfackens yrkes- och ansvarsnämnd, vilken är fackets och arbetsgivarnas gemensamma organisation som bland annat erbjuder utbildning i arbetsmiljö, hur man lyfter och bär rätt och så vidare.

Duktiga skyddsombud

Bert Johansson var inte nöjd med Nordins svar.

– Skriv in arbetsmiljölagstiftningen i kollektivavtalet, uppmanade han och möttes av skratt och applåder.

Annika Nordin kontrade:

– Det är upp till arbetsgivarna att följa arbetsmiljölagen och vi har duktiga skyddsombud ute på arbetsplatserna.

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

  1. Putte:
    9 december, 2024

    Svårt att öka upp tiden för tidningsbuden. Man orkar inte jobba så mkt mer än ca 4 timmar + lite extra ibland. Det är ett kallt och tungt jobb. På min arbetsplats får vi nu in svenkar för första gången på 15 år eller invandrare som varit här länge och redan har papper. Det går ju det också vi behöver inte fortsätta ta in nya människor från utlandet. Det är ju ändå 8,5% arbetslöshet i Sverige.

  2. Erik A:
    28 november, 2024

    Om arbetsgivarnas representanter "inte håller med" beskrivningar av vår verklighet kanske vi borde kräva att de personligen följer med på en veckas praktik på golvet i reapektive branch innan vi betraktar dem som hederliga motparter att förhandla med.

Lästips:

Läkarrock med stetoskop. Läkaren skriver för ett läkarintyg.

Har åkaren rätt att få se resultaten från min hälsokontroll?

Åkeri. Har min arbetsgivare rätt att få se resultaten från hälsokontrollen – när jag besöker läkare för att förlänga mitt körkort för tung trafik? Det undrar en arg lastbilsförare, 60 plus, vars läkare krävde att få skicka resultaten direkt till hans åkeri.

Bakficka på jeans med två sedlar nedstoppade

Så blev de nya lönerna

Löner. Alla utom ett av Transports kollektivavtal är färdiga. Här är de nya lönerna – och så tycker facket, arbetsgivarna och arbetarna om de nya avtalen.

Transportarbetarens logga

Tidningsbud knivrånat av tre män

Tidningsbud. Tidigt på måndagsmorgonen fick polisen larm om ett rån i Mariestad, riktat mot ett tidningsbud i tjänst – tre personer ska ha omringat budet, hotat med kniv och tvingat till sig kontanter.

Kameraövervakning / Securitas logga / IMY:s logga

Allt fler företag vill registrera vad de anställda gör

Integritet. Synen på GDPR har ändrats från jätteskräck för att företagen ska tvingas betala höga skadestånd till att det var ju inte så farligt. Men nu är lagstiftningen högst aktuell igen i och med att allt fler företag vill installera datorsystem för att registrera vad de anställda gör.

Läkarrock med stetoskop. Läkaren skriver för ett läkarintyg.

Har åkaren rätt att få se resultaten från min hälsokontroll?

Åkeri. Har min arbetsgivare rätt att få se resultaten från hälsokontrollen – när jag besöker läkare för att förlänga mitt körkort för tung trafik? Det undrar en arg lastbilsförare, 60 plus, vars läkare krävde att få skicka resultaten direkt till hans åkeri.

Musikhjälpen är i gång – med Transport!

Insamling. Musikhjälpen är på plats på Stora torget i Karlstad i veckan. Bössorna är öppna. Och Värmlandsavdelningen har utmanat Transports övriga avdelningar att skänka pengar. Årets motiv: Alla barn har rätt att gå i skolan.

Här i Västland, mellan Tierp och Karlholm i norra Uppland, omkom en nyanställd miljöarbetare under arbete med sophämtning i maj i år. Enligt polisens uppgifter direkt efter olyckan handlade det om att hon fallit av bilen då hon stod baktill mellan två hämtningsstationer. Foto: Lilly Hallberg

Renhållningsbolag ändrar rutiner efter dödsolycka

Miljöarbete. I våras omkom en renhållningsarbetare i Tierps kommun efter att ha fallit av sopbilen och slagit i huvudet. Företaget där kvinnan arbetade har nu stärkt säkerhetsrutinerna.

Fråga facket
Petra undrar över hur lång uppsägningstid hon har. Illustration: Martin Heap

Hur lång uppsägningstid har jag?

Transport. Petra undrar över hur lång hennes uppsägningstid är och Nischay vill veta hur man räknar ut avdrag för vab. Det och fler frågor svarar Transports experter på.

Olovlig körning blir fall för HD

Juridik. Chauffören saknade behörighet att köra svenskregistrerad lastbil enligt körkortslagen. Men hovrätten ogillade åtalet om olovlig körning. Riksåklagaren har nu överklagat domen till Högsta domstolen (HD).

Måsar skitar ner i hamnen

Hamn. Falskt alarm. Det är inget ”skarvkaos” med hamnarbetare som riskerar att halka i fågelbajs i Helsingborgs hamn. Något som flera medier rapporterade om i oktober. "Men vi har en del problem med måsar".

Taxibolag i Sundsvall i konkurs

Servicetrafik. Taxi Drakstaden har fått hård kritik för brister när det gäller färdtjänst och skolskjutsar i Sundsvall. På torsdagen försattes taxibolaget, som har avtal med kommunen, i konkurs.

Tidningsbud knivrånat av tre män

Tidningsbud. Tidigt på måndagsmorgonen fick polisen larm om ett rån i Mariestad, riktat mot ett tidningsbud i tjänst – tre personer ska ha omringat budet, hotat med kniv och tvingat till sig kontanter.

Konkursskylt. Foto: Shutterstock

Braathens varslar ytterligare ett 20-tal kabinanställda

Fyg. I september försattes två av flygbolaget Braathens bolag i konkurs och 120 kabinanställda förlorade jobben. Nu går moderbolaget vidare och säger upp ytterligare cirka 20 kabinanställda på dotterbolaget Braathens people, vid flygbaserna i Göteborg och Malmö.

Liljaskolan först med ny transportcertifiering

Utbildning. På Liljaskolan i Vännäs var det stort firande den 6 november. Gymnasiet är först i landet med att ha klarat kraven för den nya certifieringen för transportutbildningar, CGT-certifiering.

Förslag om laddstationer vid statliga rastplatser

Trafik. Ett 30-tal av Trafikverkets omkring 270 rastplatser runt om i Sverige skulle kunna kompletteras med stationära laddstationer, som drivs av kommersiella aktörer. Först ut i ett pilotprojekt skulle kunna vara rastplatsen Brahehus vid E4, strax norr om Gränna.