Vuxna människor sitter vid bord efter varandra i en föreläsningssal.
Close
Transports tredje avtalsråd gällde avtalet bevakning och säkerhet.
Close
Avtal 2025

Villkor för framtidens yrke och bransch

Bevakning. Det höjda säkerhetsläget i världen och i Sverige har ökat både antal säkerhetsföretag och anställda. På Transports tredje avtalsråd diskuterades hur branschen kan bli attraktiv, både för redan anställda och för att locka nya.

Förtroendevalda transportombud och ombudsmän som alla representerade avtalsområdet Bevakning och säkerhet samlades på hotell Xpo strax utanför Arlanda i mitten av november. Transport förbundsordförande

Transports förbundsordförande Tommy Wreeth. Foto: Justina Öster

Tommy Wreeth inledde med att berätta att den här avtalsrörelsen började när den förra tog slut. Hur avtalsförhandlingarna har utvärderats för att se vad som kan göras bättre till den här gången. För deltagarna på det tredje avtalsrådet står det redan klart att Transport står utanför LO-samordningen.

– Vi vill inte sitta i förhandlingar med utlöpta avtal. 27 sekunder efter att avtalen har löpt ut och vi inte kommit överens om något nytt så varslar vi, sa Tommy Wreeth och fortsatte med att säga att Transport i den här avtalsrörelsen bara kan sympatisera med sig själva då de står utanför LO-samordningen.

Med under avtalsrådets inledning fanns också Adam Dobbertin, förhandlingschef, och Kim Torstensson, arbetsrättsexpert. Båda från Säkerhetsföretagen.

– Vi har inte kommit lika långt som ni. I januari ska våra ombud träffas för att ta fram yrkanden, sa Adam Dobbertin och lockade deltagarna till skratt då han berättade att han läst i Transportarbetaren att Transport liknat arbetet med att prioritera yrkande med att klä julgranen och att de (arbetsgivarna, reds anm.) då får ha julgransplundring.

Förhandlingschef Adam Dobbertin, Säkerhetsföretagen. Foto: Justina Öster

Problemställning, att behålla och locka personal till bevakningsbranschen kunde båda parter vara överens om. Men det är inte lika lätt med lösningarna. Adam Dobbertin hade ett tydligt medskick från sina medlemsföretag.

– De vill inte ha ålderstillägg och tillägg för antal år i yrket. De vill kunna ge högre lön och belöna kompetens.

Frågan kom rätt direkt om detta då innebär att Säkerhetsföretagen vill ha individuell lönesättning, något som inte finns i nuvarande avtal.

– Ja det är riktigt att vi vill ha fler inslag av individuell lönesättning. Men en ny lönemodell är inget vi snyter ur oss under en avtalsrörelse. Det måste arbetas fram på ett säkert sätt och då är det bra att vi har en partsgemensam arbetsgrupp som tittar på just den här frågan, sa Adam Dobbertin.

De flesta frågor Transport ställde till företrädarna för Säkerhetsföretagen riktades till Kim Torstensson, efter hans dragning om framtidens yrke i framtidens bransch. Ett samarbete med Bya där man tittar på bland annat civilplikt och olika utbildningssteg.

Kim Torstensson, arbetsrättsexpert på Säkerhetsföretagen. Foto: Justina Öster

–  Trots att branschen växt till följd av brottsutvecklingen i samhället och det säkerhetspolitiska läget är marginalerna fortsatt låga. Min bedömning är att branschen bär med sig en historik av hårt pressade priser, sa Kim Torstensson.

Efter inledningen fortsatte Transports delegater arbetet med att börja prioritera sina yrkanden. Men då fick varken Säkerhetsföretagen eller Transportarbetaren vara med.

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

  1. Anders:
    28 november, 2024

    I min mening är det platscheferna och distriktscheferna som är det stora problemet, jag har jobbat på 3 företag unde 9 år, och har god kännedom om andra företag i min region. Chefernas beteende är ofta extremt ifrågasättningsbart gentemot kund, ibland rent kriminellt, samt fullständigt bryter mot många fackliga regler vid upprepade tillfälle emot arbetstagaren.

    Vidare så finns ofta ett mycket dåligt omdöme som går hand i hand med detta beteende och detta dåliga omdöme märks vid rekrytering samt vilka personer som lyfts fram och får mer ansvar, denna process har jag även märkts präglas av ren nepotism. Inom samtliga aktörer i min region.

    Tanken på individuell lönesättning som förmodligen till stor del skulle avgöras av närmaste chef är totalt vansinnig, och jag tror snarare att den blir en push-faktor än en pull-faktor.

  2. Mikael Westerlund:
    28 november, 2024

    Arbetsgivare i säkerhetsbranschen vill alltid förlänga förhandlingstiden pga av att vi inte får löneökningar retroaktivt. Märkligt att vi inte får det! Jobba i 17 år och det blir mycket missad lön på den tiden.

  3. jens:
    28 november, 2024

    Enda branschen som kommer undan med att låta personalen jobba 8 timmar utan rast , tom dela upp sin obetalda lunch rast. Försök att göra det attraktivt ...

  4. Danny:
    28 november, 2024

    Individuell lönesättning efter kompetens låter lockande efter 12år i branschen. Men jag är rädd att många kollegor blir orättvist bedömda. Jag har tex jobbat ensam på objekt utan kollegor, där jag lär känna kunden bättre än mig egen chef som aldrig tittar förbi (även om nuvarande objektet bokstavligen ligger 5min promenad från kontoret), under majoriteten av min tid. Hur ska jag kunna sälja in min kompetens till en chef som knappt vet att jag existerar bortom att kunden är nöjd?

    Varför är jag då ensam utan kollegor? För att Ordningsvakter tillåts jobba ensamma och "ingen annan vill" jobba på mitt objekt, kunden betalsr inte för två om dom inte måste. Jag känner ett jobbansvar, jobbet blir vad man gör det till. Andra kollegor verkar säga upp sig om dom inte får "guldpassen".

Lästips:

Här tas sista avtalskraven fram

Avtal 2025. Avtalsrörelsen har sparkat i gång för taxiförare och flygplatsarbetare. I mitten av mars mejslade de fram sina krav.

Jonas Söderqvist, biträdande forskningsledare på Arbetarrörelsens arkiv och bibliotek överlämnar Mats Sundbergpriset för bästa verksamhetsberättelse till Maria Lefoy och Lars Mikaelsson på Transport. Foto Kristina Sjöberg

Transport föräras Mats Sundberg-priset

Prisutdelning. Priset delas ut av Arbetarrörelsens arkiv och bibliotek till det förbund inom LO-familjen som gjort den bästa verksamhetsberättelsen. Första förbund att få priset är Transport.

Pärm med röd rygg ligger på ett bord och i bakgrunden syns människor suddigt.

Seg start på förhandlingarna

Avtal 2025. Transportavtalet är först ut när Transports avtal ska förhandlas om. Parterna har växlat krav och så mycket mer har inte hänt.

Här tas sista avtalskraven fram

Avtal 2025. Avtalsrörelsen har sparkat i gång för taxiförare och flygplatsarbetare. I mitten av mars mejslade de fram sina krav.

Fler rattonyktra lastbilsförare stoppas i kontroller

Åkeri. Allt fler onyktra lastbilschaufförer stoppas av tullen som utökat sina kontroller. Trelleborgs hamn utmärker sig. Där hejdades 111 förare förra året och majoriteten, 74, var påverkade lastbilschaufförer.

Jonas Söderqvist, biträdande forskningsledare på Arbetarrörelsens arkiv och bibliotek överlämnar Mats Sundbergpriset för bästa verksamhetsberättelse till Maria Lefoy och Lars Mikaelsson på Transport. Foto Kristina Sjöberg

Transport föräras Mats Sundberg-priset

Prisutdelning. Priset delas ut av Arbetarrörelsens arkiv och bibliotek till det förbund inom LO-familjen som gjort den bästa verksamhetsberättelsen. Första förbund att få priset är Transport.

Pärm med röd rygg ligger på ett bord och i bakgrunden syns människor suddigt.

Seg start på förhandlingarna

Avtal 2025. Transportavtalet är först ut när Transports avtal ska förhandlas om. Parterna har växlat krav och så mycket mer har inte hänt.

Foto: Peter Fredriksson/Teknik i Väst Arvika

Första eldrivna sopbilen i Arvika

Miljö. Renhållningsavdelningens första eldrivna sopbil är nu på rull i Arvika, för att minska utsläppen av växthusgaser.

Flygplatskontrollanter strejkar i Tyskland

Bevakning/Flyg. Säkerhetspersonal på 13 flygplatser i Tyskland inledde under natten till den 10 mars en dygnslång ”varningsstrejk”. Facket Verdi kräver bland annat åttaprocentig löneökning och en begränsning av visstidsanställningar.

Transportare ute på kamp på terminaler

Fackligt arbete. Fokus ligger på terminaler på Transports kampdag den 5 mars. Hos Instabee i Bromma träffade folk från Stockholmsavdelningen terminalare och chaufförer.

DHL Express Italy undersöks för grovt skattefusk

Rättsfall. DHL i Italien skattefuskar för att kunna utnyttja billig arbetskraft. Det hävdar åklagarmyndigheten i Milano och den har beslagtagit en halv miljard kronor från företaget.

Månskära över Bromma, dag tre i Ramadan 2024.

Ramadan och arbete

Arbetsvillkor. Lördagen den 1 mars startar den muslimska fastemånaden ramadan. Jobbpass utan mat och dryck kan vara en utmaning, men för de allra flesta fungerar det bra att arbeta som vanligt.

Flera krav på Renova efter dödsolycka

Arbetsmiljö. Renova måste ha bättre rutiner och instruktioner. Det är några av de krav som Arbetsmiljöverket ställer på företaget efter den arbetsplatsolycka där Lars-Ingemar Krook omkom förra året.

Det våras för miljözonen

Trafikpolitik. Efter flera turer i domstol har förvaltningsdomstolen sagt ja till att införa en miljözon i centrala Stockholm. Om det går enligt plan görs det nu i vår.

Lastbil på väg

Polisen fokuserar på yrkestrafik

Vägtrafik. Den här veckan pågår en av Polisens trafikveckor. Det betyder extra fokus på kontroll av yrkestrafiken i hela landet.

Skattefusk för 100 miljoner kronor inom åkeribranschen

Åkeri. Totalt 100 miljoner kronor som skulle ha betalats in i skatt. Det upptäckte Skatteverket när man kontrollerade landets åkerier under 2021 till och med 2024. Lejonparten gäller fusk och fel kring löner och arbetsgivaravgifter som inte redovisats.

Regeringen: Strängare regler för arbetslösa

Arbetslöshet. (UPPDATERAD) Stramare regler och hårdare sanktioner för den som inte följer reglerna. Den inriktningen på arbetslöshetsförsäkringen annonserar regeringen. "Trist, men inte oväntat att regeringen fokuserar på att misstänkliggöra arbetslösa som arbetsovilliga och smitare."