Vuxna människor sitter vid bord efter varandra i en föreläsningssal.
Close
Transports tredje avtalsråd gällde avtalet bevakning och säkerhet.
Close
Avtal 2025

Villkor för framtidens yrke och bransch

Bevakning. Det höjda säkerhetsläget i världen och i Sverige har ökat både antal säkerhetsföretag och anställda. På Transports tredje avtalsråd diskuterades hur branschen kan bli attraktiv, både för redan anställda och för att locka nya.

Förtroendevalda transportombud och ombudsmän som alla representerade avtalsområdet Bevakning och säkerhet samlades på hotell Xpo strax utanför Arlanda i mitten av november. Transport förbundsordförande

Transports förbundsordförande Tommy Wreeth. Foto: Justina Öster

Tommy Wreeth inledde med att berätta att den här avtalsrörelsen började när den förra tog slut. Hur avtalsförhandlingarna har utvärderats för att se vad som kan göras bättre till den här gången. För deltagarna på det tredje avtalsrådet står det redan klart att Transport står utanför LO-samordningen.

– Vi vill inte sitta i förhandlingar med utlöpta avtal. 27 sekunder efter att avtalen har löpt ut och vi inte kommit överens om något nytt så varslar vi, sa Tommy Wreeth och fortsatte med att säga att Transport i den här avtalsrörelsen bara kan sympatisera med sig själva då de står utanför LO-samordningen.

Med under avtalsrådets inledning fanns också Adam Dobbertin, förhandlingschef, och Kim Torstensson, arbetsrättsexpert. Båda från Säkerhetsföretagen.

– Vi har inte kommit lika långt som ni. I januari ska våra ombud träffas för att ta fram yrkanden, sa Adam Dobbertin och lockade deltagarna till skratt då han berättade att han läst i Transportarbetaren att Transport liknat arbetet med att prioritera yrkande med att klä julgranen och att de (arbetsgivarna, reds anm.) då får ha julgransplundring.

Förhandlingschef Adam Dobbertin, Säkerhetsföretagen. Foto: Justina Öster

Problemställning, att behålla och locka personal till bevakningsbranschen kunde båda parter vara överens om. Men det är inte lika lätt med lösningarna. Adam Dobbertin hade ett tydligt medskick från sina medlemsföretag.

– De vill inte ha ålderstillägg och tillägg för antal år i yrket. De vill kunna ge högre lön och belöna kompetens.

Frågan kom rätt direkt om detta då innebär att Säkerhetsföretagen vill ha individuell lönesättning, något som inte finns i nuvarande avtal.

– Ja det är riktigt att vi vill ha fler inslag av individuell lönesättning. Men en ny lönemodell är inget vi snyter ur oss under en avtalsrörelse. Det måste arbetas fram på ett säkert sätt och då är det bra att vi har en partsgemensam arbetsgrupp som tittar på just den här frågan, sa Adam Dobbertin.

De flesta frågor Transport ställde till företrädarna för Säkerhetsföretagen riktades till Kim Torstensson, efter hans dragning om framtidens yrke i framtidens bransch. Ett samarbete med Bya där man tittar på bland annat civilplikt och olika utbildningssteg.

Kim Torstensson, arbetsrättsexpert på Säkerhetsföretagen. Foto: Justina Öster

–  Trots att branschen växt till följd av brottsutvecklingen i samhället och det säkerhetspolitiska läget är marginalerna fortsatt låga. Min bedömning är att branschen bär med sig en historik av hårt pressade priser, sa Kim Torstensson.

Efter inledningen fortsatte Transports delegater arbetet med att börja prioritera sina yrkanden. Men då fick varken Säkerhetsföretagen eller Transportarbetaren vara med.

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

  1. Anders:
    28 november, 2024

    I min mening är det platscheferna och distriktscheferna som är det stora problemet, jag har jobbat på 3 företag unde 9 år, och har god kännedom om andra företag i min region. Chefernas beteende är ofta extremt ifrågasättningsbart gentemot kund, ibland rent kriminellt, samt fullständigt bryter mot många fackliga regler vid upprepade tillfälle emot arbetstagaren.

    Vidare så finns ofta ett mycket dåligt omdöme som går hand i hand med detta beteende och detta dåliga omdöme märks vid rekrytering samt vilka personer som lyfts fram och får mer ansvar, denna process har jag även märkts präglas av ren nepotism. Inom samtliga aktörer i min region.

    Tanken på individuell lönesättning som förmodligen till stor del skulle avgöras av närmaste chef är totalt vansinnig, och jag tror snarare att den blir en push-faktor än en pull-faktor.

  2. Mikael Westerlund:
    28 november, 2024

    Arbetsgivare i säkerhetsbranschen vill alltid förlänga förhandlingstiden pga av att vi inte får löneökningar retroaktivt. Märkligt att vi inte får det! Jobba i 17 år och det blir mycket missad lön på den tiden.

  3. jens:
    28 november, 2024

    Enda branschen som kommer undan med att låta personalen jobba 8 timmar utan rast , tom dela upp sin obetalda lunch rast. Försök att göra det attraktivt ...

  4. Danny:
    28 november, 2024

    Individuell lönesättning efter kompetens låter lockande efter 12år i branschen. Men jag är rädd att många kollegor blir orättvist bedömda. Jag har tex jobbat ensam på objekt utan kollegor, där jag lär känna kunden bättre än mig egen chef som aldrig tittar förbi (även om nuvarande objektet bokstavligen ligger 5min promenad från kontoret), under majoriteten av min tid. Hur ska jag kunna sälja in min kompetens till en chef som knappt vet att jag existerar bortom att kunden är nöjd?

    Varför är jag då ensam utan kollegor? För att Ordningsvakter tillåts jobba ensamma och "ingen annan vill" jobba på mitt objekt, kunden betalsr inte för två om dom inte måste. Jag känner ett jobbansvar, jobbet blir vad man gör det till. Andra kollegor verkar säga upp sig om dom inte får "guldpassen".

Lästips:

Transportarbetarens logga / Transportarbetarens logo

Ytterligare taxichaufförer får ersättning

Arbetsrätt. Svenska Transportarbetareförbundet vann en seger i AD i målen mot Telepass tidigare i maj. Fler ärenden pausades i väntan på domen. Nu har fler taxiförare fått sin uteblivna övertidsersättning betald.

Bil med taxiskylt

Fler taxiförare behöver fackets ok för arbetstillstånd

Migration. Lönekravet har höjts igen för arbetskraftsinvandrare. Och yttrande från relevant fackförbund krävs för att få arbetstillstånd. För Transport handlar det i dag i hög grad om taxichaufförer.

Den svenska modellen: stabil organisationsgrad

Rapport. LO-facken har fortsatt färre medlemmar än före pandemin. Men organisationsgraden är stabil. Och sett till hela arbetskraften ökade antalet yrkesaktiva fackmedlemmar 2024.

Ytterligare taxichaufförer får ersättning

Arbetsrätt. Svenska Transportarbetareförbundet vann en seger i AD i målen mot Telepass tidigare i maj. Fler ärenden pausades i väntan på domen. Nu har fler taxiförare fått sin uteblivna övertidsersättning betald.

Miljöarbetaren Cecilia räddade liv

När en man föll ihop var miljöarbetaren Cecilia Eliasson snabbt ute och gjorde hjärt- och lungräddning. Det räddade mannens liv.

Containrar i Helsingborgs hamn

Transportmedlemmar fick brev hem – kallades strejkbrytare

Konflikt. Under Hamnarbetarförbundets strejkdagar har Transports medlemmar jobbat på som vanligt, eftersom de har ett gällande kollektivavtal. Flera medlemmar har fått brev hem och kallats strejkbrytare och andra har fått klistermärken med svartfötter uppsatta på sina skåp.

Med koll på jobben i sommarland

Facket. Återvinningscentraler, glasskiosker, färjeläger, butiker, glasskiosker – traditionsenligt veckorna efter midsommar är folk från LO ute och möter unga på arbetsplatserna. För råd, tips och frågor om anställningsvillkor.

Den svenska modellen: stabil organisationsgrad

Rapport. LO-facken har fortsatt färre medlemmar än före pandemin. Men organisationsgraden är stabil. Och sett till hela arbetskraften ökade antalet yrkesaktiva fackmedlemmar 2024.

Finnair flygplan

Finsk flygstrejk den 2 juli

Konflikt. Den andra juli går markpersonal på Helsingfors-Vanda flygplats ut i strejk. Stridsåtgärden är en i raden av flygrelaterade konflikter i Finland under 2025.

Avtal 2025

Nytt avtal i tid för biluthyrare

Biluthyrning/Almega. Transport har tecknat ett nytt, tvåårigt avtal för anställda vid biluthyrningsföretag. Det ger löneökningar på upp till drygt 2 000 fördelat under avtalsperioden.

Privata lösningar för statliga vägar?

Vägtrafik. Regeringen har tillsatt en utredare som ska se över ”alternativa modeller för finansiering av infrastrukturprojekt”. Transport har uttryckt kritik mot att privata intressen ska vara med och bestämma om satsningar på statliga vägar.

Avtal 2025

SAS-klubbar satsade på höjda traktamenten

Kabin. Midsommarveckan tecknades de sista lokala bilagorna för flygets kabinpersonal. För tre av dem krävdes medling innan någon överenskommelse kunde nås."Det blev okej. Men man vill alltid ha mer", säger Lennart Selggren, ordförande för Transports klubb på SAS SK.

Offentliga upphandlingar

Domstol stoppar nya avtal

Servicetrafik. Med omedelbar verkan stoppade förvaltningsrätten före midsommar Region Kalmar från att teckna nya avtal om färdtjänst, skolskjutsar och sjukresor. Den pågående upphandlingen har kritiserats för att riskera slå ut mindre taxiföretag.

Avtal 2025
Flygvärdinna i mittgången på ett passagerarplan

Tio klubbar inom kabin klara

Kabin. Efter mycket arbete där även inslag av medling förekommit har Transport och Svenska Flygbranschen nu tecknat lokala avtal på tio olika företag. Det preliminära centrala avtalet är därmed permanent.

Avtal 2025
Närbild på ett däckbyte.

Stora förändringar med nytt gummiavtal

Gummiverkstadsavtalet. Schemalagda lördagar, ob, nytt 8-årssteg i lönetrappan – det nya, tvååriga avtalet innehåller flera grundläggande förändringar för anställda på däckverkstäder. Och ger upp till 2 400 kronor mer i lön under perioden.

Långa fängelsestraff i Think Pink-målet

Miljöbrott. Fängelse i sex år. Det blev straffet för den huvudmisstänkta kvinnan i Think Pink-härvan. Ytterligare fem personer döms till fängelse för kriminell avfallshantering med kopplingar till återvinningsbolaget.