Tusentals kurvor på de svenska vägarna är farliga

Trafik. Närmare 16 000 kurvor på Sveriges landsvägar är byggda på ett sådant sätt att förare har svårt att klara av dem i skyltad hastighet, visar en undersökning som SVT:s Uppdrag granskning gjort.

I en ökänd kurva nära Masugnsbyn omkom sex unga schweiziska män i januari i år. De var på semester i Skandinavien och åkte i en minibuss på väg 395, mellan Kiruna och Gällivare, när deras buss kom över i mötande körfält och frontalkrockade med en 90 ton tung malmbil.

Men redan tidigare var problemen med den djupa kurvan kända och flera personer hade hört av sig till Trafikverket och varnat. En utredning som Sveriges åkeriföretag gjort visar att vägsträckan är fel utformad: Kombinationen av hur skarp själva kurvan är och hur mycket vägen lutar i sidled gör det svårt att hålla bilen på vägen i den tillåtna hastigheten. Rapporten visar att en rimlig hastighet för kurvan är 60 km. Men den skyltade hastigheten vid tiden för dödsolyckan var 90 km.

Robert Savela, regionalt skyddsombud på Transports Norrbottensavdelning, ser de farliga kurvorna som en del av ett generellt problem. Det handlar om brister i infrakturen – och uteblivna satsningar.

– Det är omfattande problem – många vägar i Norrbotten är inte dimensionerade för dagens trafik. De är smala, krokiga och har skymd sikt, säger Robert Savela, som också är ordförande i länets Yrkesförarråd.

– Tonnaget, fordonens vikt, har också ökat under senare år och det påverkar vägarna ytterligare. Det blir inte bara problem med gropar och diken utan bärigheten under riskerar att ge upp.

Transport har tillsammans med andra fackförbund i åratal kämpat för för upprustning och ökad säkerhet också av E10:an.

Det är Trafikverket som är ytterst ansvariga för säkerheten på vägarna som SVT har granskat. Men ombyggnad av vägar som E10:an och 395:an är inte högst prioriterat i säkerhetsarbetet. Yrkesförarrådet, där också Trafikverket ingår, har regelbundna möten där infrastrukturen diskuteras.

– Vi får fortlöpande information, problemet är att det tar sådan tid. Konkreta infrastruktursatsningar måste till i hela landet, här i norr men också delar av Skåne och Småland. I dag är det väldigt riktat mot storstäderna. Det handlar om att kunna bo och leva i den här delen av landet, säger Robert Savela.

farlig kurva
Foto: Trafikverket

Men det är inte bara i Norrbotten det finns problem med farliga kurvor. Vallentuna, en av Stockholms norra kranskommuner, tas i programmet upp som en av de kommuner som har flest farliga kurvor. Chauffören Michael Korpvinge bor i Vallentuna, men arbetar främst utanför kommunen och kör i centrala Stockholm och i norrort.

– Jag tror att grusåkarna, som kör fram och tillbaka i kommunen, upplever mer problem. Själv har jag inte direkt gjort det, säger han.

– Men något jag tänkt på i alla år är Granakurvan, särskilt om du kommer från Väsbyhållet.

Väg 268 mellan Vallentuna och Upplands Väsby har länge varit känd för flera  svåra kurvor. Flera allvarliga olyckor har skett i den så kallade Granakurvan.

Trafikverket har beslutat att vägen ska rustas upp, både av säkerhetsskäl och för att förbindelsen ska bli snabbare.

Genom att räkna på tillåten maxfart, kurvans radie och vägens lutning visar SVT:s granskning att över 15 800 kurvor på Sveriges landsvägar har problem med sidofriktionen. De är utformade så att det blir svårare att hålla kvar bilen på vägen, även om hastighetsbegränsningen

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Lästips:

Förslag om laddstationer vid statliga rastplatser

Trafik. Ett 30-tal av Trafikverkets omkring 270 rastplatser runt om i Sverige skulle kunna kompletteras med stationära laddstationer, som drivs av kommersiella aktörer. Först ut i ett pilotprojekt skulle kunna vara rastplatsen Brahehus vid E4, strax norr om Gränna.

Robert Savela och Ulf Karlander. Foto: Privat

Säkerheten ökar, men arbetsmiljön glöms bort

Debatt. Säkerhetsläget i Sverige och världen är oroligt. Cyberattacker sker dagligen, skyddsobjekt fotograferas trots förbud och spionage från utländska makter pågår. Detta skapar fler uppdrag och arbetstillfällen för bevakningsbranschen. Företagen ser ökade intäkter – men risken är att arbetsmiljön glöms bort när nya uppdrag snabbt ska bemannas.

Kollage med 3 rondeller i Borlänge.

Rondellsafari i Borlänge

Rondeller. I Borlänge duggar rondellerna tätt. Hösten 2022 invigde staden sin 46:e. Hur kommer det sig?

Kameraövervakning / Securitas logga / IMY:s logga

Allt fler företag vill registrera vad de anställda gör

Integritet. Synen på GDPR har ändrats från jätteskräck för att företagen ska tvingas betala höga skadestånd till att det var ju inte så farligt. Men nu är lagstiftningen högst aktuell igen i och med att allt fler företag vill installera datorsystem för att registrera vad de anställda gör.

Läkarrock med stetoskop. Läkaren skriver för ett läkarintyg.

Har åkaren rätt att få se resultaten från min hälsokontroll?

Åkeri. Har min arbetsgivare rätt att få se resultaten från hälsokontrollen – när jag besöker läkare för att förlänga mitt körkort för tung trafik? Det undrar en arg lastbilsförare, 60 plus, vars läkare krävde att få skicka resultaten direkt till hans åkeri.

Musikhjälpen är i gång – med Transport!

Insamling. Musikhjälpen är på plats på Stora torget i Karlstad i veckan. Bössorna är öppna. Och Värmlandsavdelningen har utmanat Transports övriga avdelningar att skänka pengar. Årets motiv: Alla barn har rätt att gå i skolan.

Här i Västland, mellan Tierp och Karlholm i norra Uppland, omkom en nyanställd miljöarbetare under arbete med sophämtning i maj i år. Enligt polisens uppgifter direkt efter olyckan handlade det om att hon fallit av bilen då hon stod baktill mellan två hämtningsstationer. Foto: Lilly Hallberg

Renhållningsbolag ändrar rutiner efter dödsolycka

Miljöarbete. I våras omkom en renhållningsarbetare i Tierps kommun efter att ha fallit av sopbilen och slagit i huvudet. Företaget där kvinnan arbetade har nu stärkt säkerhetsrutinerna.

Fråga facket
Petra undrar över hur lång uppsägningstid hon har. Illustration: Martin Heap

Hur lång uppsägningstid har jag?

Transport. Petra undrar över hur lång hennes uppsägningstid är och Nischay vill veta hur man räknar ut avdrag för vab. Det och fler frågor svarar Transports experter på.

Olovlig körning blir fall för HD

Juridik. Chauffören saknade behörighet att köra svenskregistrerad lastbil enligt körkortslagen. Men hovrätten ogillade åtalet om olovlig körning. Riksåklagaren har nu överklagat domen till Högsta domstolen (HD).

Måsar skitar ner i hamnen

Hamn. Falskt alarm. Det är inget ”skarvkaos” med hamnarbetare som riskerar att halka i fågelbajs i Helsingborgs hamn. Något som flera medier rapporterade om i oktober. "Men vi har en del problem med måsar".

Taxibolag i Sundsvall i konkurs

Servicetrafik. Taxi Drakstaden har fått hård kritik för brister när det gäller färdtjänst och skolskjutsar i Sundsvall. På torsdagen försattes taxibolaget, som har avtal med kommunen, i konkurs.

Tidningsbud knivrånat av tre män

Tidningsbud. Tidigt på måndagsmorgonen fick polisen larm om ett rån i Mariestad, riktat mot ett tidningsbud i tjänst – tre personer ska ha omringat budet, hotat med kniv och tvingat till sig kontanter.

Konkursskylt. Foto: Shutterstock

Braathens varslar ytterligare ett 20-tal kabinanställda

Fyg. I september försattes två av flygbolaget Braathens bolag i konkurs och 120 kabinanställda förlorade jobben. Nu går moderbolaget vidare och säger upp ytterligare cirka 20 kabinanställda på dotterbolaget Braathens people, vid flygbaserna i Göteborg och Malmö.

Liljaskolan först med ny transportcertifiering

Utbildning. På Liljaskolan i Vännäs var det stort firande den 6 november. Gymnasiet är först i landet med att ha klarat kraven för den nya certifieringen för transportutbildningar, CGT-certifiering.

Förslag om laddstationer vid statliga rastplatser

Trafik. Ett 30-tal av Trafikverkets omkring 270 rastplatser runt om i Sverige skulle kunna kompletteras med stationära laddstationer, som drivs av kommersiella aktörer. Först ut i ett pilotprojekt skulle kunna vara rastplatsen Brahehus vid E4, strax norr om Gränna.