Förslag om laddstationer vid statliga rastplatser
Trafik. Ett 30-tal av Trafikverkets omkring 270 rastplatser runt om i Sverige skulle kunna kompletteras med stationära laddstationer, som drivs av kommersiella aktörer. Först ut i ett pilotprojekt skulle kunna vara rastplatsen Brahehus vid E4, strax norr om Gränna.
Det skriver Trafikverket i en rapport som tagits fram på uppdrag av regeringen.
Myndigheten har tittat närmare på vilka rastplatser som har en tillräckligt stor markyta för att laddstationer – för både yrkeschaufförer och privatbilister med elfordon – ska kunna rymmas.
Trafikverket framhåller i ett pressmeddelande att myndigheten i grunden är restriktiv med att tillåta kommersiell verksamhet på rastplatser.
– Det krävs tydliga motiv för att vi ska kunna erbjuda en laddoperatör att etablera och driva en stationär laddstation på en rastplats, säger Sandra Nordahl på myndigheten.
Men möjligheten att ladda tunga fordon längs de största vägarna, samtidigt som förarna tar rast, underlättar övergången till elektrifierade transporter och mindre utsläpp, konstaterar Trafikverket. Och föreslår att det också ska vara möjligt att ladda lätta fordon som personbilar och lättare lastbilar på rastplatserna, som ett led i den gröna omställningen.
Marknaden behöver vara intresserad
Om de tänkta laddstationerna på rastplatserna ska bli verklighet avgörs ytterst av om marknadens aktörer är intresserad. Trafikverket kan tänka sig upphandlingar på cirka tio till femton år, och föreslår att den anbudsgivare som betalar mest för att etablera sig på platsen ska få uppdraget.
Staten kommer inte att erbjuda någon speciell finansiering av laddstationerna. Däremot finns statligt stöd för att bygga upp laddinfrastruktur att söka från Energimyndigheten och Naturvårdsverket genom satsningen Klimatklivet.
Trafikverket har ett förslag på ett möjligt pilotprojekt vid rastplatsen Brahehus längs med E4, strax norr om Gränna. Men myndigheten har ännu inte fått något uppdrag att dra i gång projektet. Vid Brahehus planeras redan nu för utökad lastbilsparkering inom ramen för regeringsuppdraget Säkra uppställningsplatser. Parkeringsytorna som ska ses över används i dagsläget för person- och husbilar, men bara några enstaka lastbilar.
I samband med att fler lastbilsplatser skapas är det möjligt att reservera en viss markyta för laddstationer. Ytan behöver då vara förberedd för att disponera om parkeringsytorna, förtydligar Trafikverket.