Close
Transports avtalsdelegation vid förhandlingen om avtal för flygets markpersonal.
Close

Tre flygavtal landade

Avtal 2025. Transport och Svenska Flygbranschen har kommit överens om nya avtal för flygets markpersonal. Nytt för i år är avsättning till deltidspension.

Tisdagskvällen under den tredje förhandlingsveckan nådde Transport och Svenska Flygbranschen till slut en överenskommelse om tre nya avtal för civilflygets markpersonal, flygmekanikerna och flygfrakten.

Den stora nyheten är att avsättning till deltidspension påbörjas. Avsättningen börjar från och med den 1 oktober 2026 och är 0,1 procent på civilflyget och flygfrakten. För flygmekanikerna är avsättningen 0,2 procent.

Deltidspension innebär en möjlighet för arbetare att gå ner i arbetstid vid 62 års ålder. Den lägsta möjliga arbetstiden är då 50 procent. Ersättningen från delpensionen kommer att vara baserad på hur mycket man tjänat in. Avsättningen är individuell, det innebär att den som inte tar ut sin delpension får en högre tjänstepension när han eller hon slutar arbeta.

Flygmekanikerna

I flygmekanikernas avtal fortsätter parterna att premiera erfarenhet och kompetens. Därför kommer den största ökningen till gruppen med tio år eller mer i yrket. De får 1 350 kronor i löneökning den 1 oktober 2025 och 926 kronor i löneökning 2026. Övriga lokala och centrala tillägg höjs med 3,4 procent år ett och 2,8 procent år två.

Civilflyget

Under flera avtalsrörelser har Transport jobbat för att slopa det fasta ob-tillägget, som använts av bland annat Aviator. I praktiken har det inneburit att lastarna på Aviator tjänat mindre än lastarna på SAS ground handling.

Det har varit en svår knut att lösa under avtalsförhandlingarna. Därför har ombudsmannen Petri Perälä från flygavdelningen, Aviatorklubbarna på Arlanda och Landvetter och Aviator förhandlat fram en ny lokal uppgörelse parallellt med avtalsförhandlingarna. Och just innan avtalsteckningen gick den nya lokala överenskommelsen i lås.

Det avtalet för civilflyget innebär att lönerna för markpersonalen höjs med mellan 930 och 995 kronor den 1 oktober 2025 och mellan 615 och 658 kronor den första oktober 2026.

Utöver det går 25 procent av 2026 års löneutrymme in i ett pottsystem som ska fördelas lokalt på arbetsplatserna, efter förhandlingar mellan de lokala fackklubbarna och arbetsgivarna.

Övriga centrala och lokala tillägg höjs med 3,4 procent år ett och 2,9 procent år två.

Flygfrakten

För flygfrakten höjs utgående löner med 3,4 procent år ett och 2,9 procent år två. 0,1 procent av löneutrymmet går till delpension.

 – Vi har fått igenom genomgående stabila löneökningar och deltidspensionen införs på alla avtalen, säger Tommy Wreeth, förbundsordförande för Transport.

Vad har ni gjort för eftergifter?

– Vi har inte gjort några eftergifter alls. Vi har inte avstått någonting, det enda löneutrymme vi avstått är för delpensionen. Samtidigt har vi stått emot försämringar som arbetsgivarna vill få in. Som årsarbetstid och försämrade regler om föräldraledighet.

I det stora hela följer de tre avtalen för flygets markpersonal samma mönster som avtalen som tecknades i våras: inga förändringar i de allmänna villkoren och likartade löneökningar. Något annat hade varit svårt att få igenom, enligt Tommy Wreeth:

– Det är som att allt vi vill köpa av arbetsgivarna har Östermalmspriser. När vi vill köpa villkor för löneutrymme sätter arbetsgivarna generellt ganska höga prislappar. Vi hade kanske kunnat köpslå med deras Östermalmspriser om våra medlemmar tjänat sexsiffrigt varje månad och jobbat fyra dagar i veckan.
– Och när vi försöker byta våra villkor åt andra hållet är det plötsligt väldigt låga värden för arbetsgivarna. Det är svårt att få till något när de inte vill något med branschens utveckling. Det känns nästan som att de bara vill lägga ut pengarna och gå därifrån, säger Tommy Wreeth.

Är ni som förhandlat om avtalen nöjda?

– När delegationen är hyfsat nöjd så är vi också hyfsat nöjda, säger Tommy Wreeth.

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Lästips:

Konkursskylt. Foto: Shutterstock

Braathens varslar ytterligare ett 20-tal kabinanställda

Fyg. I september försattes två av flygbolaget Braathens bolag i konkurs och 120 kabinanställda förlorade jobben. Nu går moderbolaget vidare och säger upp ytterligare cirka 20 kabinanställda på dotterbolaget Braathens people, vid flygbaserna i Göteborg och Malmö.

Michael Stjärnfeldt. Foto: John Antonsson

Michael är veteran i avtalsdelegationen för flyget

Flyg. Efter snart 20 år i Transports flygavtalsdelegation har Michael Stjärnfeldt sett hur förhandlingar och villkor förändrats. I dag är allt mer uppstyrt – på gott och ont.

Flygförhandlingar inte redo för landning

Avtal 2025. Under veckan har Transport och Svenska Flygbranschen förhandlat om tre nya kollektivavtal. Parterna har inte gått i mål och förhandlingarna fortsätter under nästa vecka.

Kameraövervakning / Securitas logga / IMY:s logga

Allt fler företag vill registrera vad de anställda gör

Integritet. Synen på GDPR har ändrats från jätteskräck för att företagen ska tvingas betala höga skadestånd till att det var ju inte så farligt. Men nu är lagstiftningen högst aktuell igen i och med att allt fler företag vill installera datorsystem för att registrera vad de anställda gör.

Läkarrock med stetoskop. Läkaren skriver för ett läkarintyg.

Har åkaren rätt att få se resultaten från min hälsokontroll?

Åkeri. Har min arbetsgivare rätt att få se resultaten från hälsokontrollen – när jag besöker läkare för att förlänga mitt körkort för tung trafik? Det undrar en arg lastbilsförare, 60 plus, vars läkare krävde att få skicka resultaten direkt till hans åkeri.

Musikhjälpen är i gång – med Transport!

Insamling. Musikhjälpen är på plats på Stora torget i Karlstad i veckan. Bössorna är öppna. Och Värmlandsavdelningen har utmanat Transports övriga avdelningar att skänka pengar. Årets motiv: Alla barn har rätt att gå i skolan.

Här i Västland, mellan Tierp och Karlholm i norra Uppland, omkom en nyanställd miljöarbetare under arbete med sophämtning i maj i år. Enligt polisens uppgifter direkt efter olyckan handlade det om att hon fallit av bilen då hon stod baktill mellan två hämtningsstationer. Foto: Lilly Hallberg

Renhållningsbolag ändrar rutiner efter dödsolycka

Miljöarbete. I våras omkom en renhållningsarbetare i Tierps kommun efter att ha fallit av sopbilen och slagit i huvudet. Företaget där kvinnan arbetade har nu stärkt säkerhetsrutinerna.

Fråga facket
Petra undrar över hur lång uppsägningstid hon har. Illustration: Martin Heap

Hur lång uppsägningstid har jag?

Transport. Petra undrar över hur lång hennes uppsägningstid är och Nischay vill veta hur man räknar ut avdrag för vab. Det och fler frågor svarar Transports experter på.

Olovlig körning blir fall för HD

Juridik. Chauffören saknade behörighet att köra svenskregistrerad lastbil enligt körkortslagen. Men hovrätten ogillade åtalet om olovlig körning. Riksåklagaren har nu överklagat domen till Högsta domstolen (HD).

Måsar skitar ner i hamnen

Hamn. Falskt alarm. Det är inget ”skarvkaos” med hamnarbetare som riskerar att halka i fågelbajs i Helsingborgs hamn. Något som flera medier rapporterade om i oktober. "Men vi har en del problem med måsar".

Taxibolag i Sundsvall i konkurs

Servicetrafik. Taxi Drakstaden har fått hård kritik för brister när det gäller färdtjänst och skolskjutsar i Sundsvall. På torsdagen försattes taxibolaget, som har avtal med kommunen, i konkurs.

Tidningsbud knivrånat av tre män

Tidningsbud. Tidigt på måndagsmorgonen fick polisen larm om ett rån i Mariestad, riktat mot ett tidningsbud i tjänst – tre personer ska ha omringat budet, hotat med kniv och tvingat till sig kontanter.

Konkursskylt. Foto: Shutterstock

Braathens varslar ytterligare ett 20-tal kabinanställda

Fyg. I september försattes två av flygbolaget Braathens bolag i konkurs och 120 kabinanställda förlorade jobben. Nu går moderbolaget vidare och säger upp ytterligare cirka 20 kabinanställda på dotterbolaget Braathens people, vid flygbaserna i Göteborg och Malmö.

Liljaskolan först med ny transportcertifiering

Utbildning. På Liljaskolan i Vännäs var det stort firande den 6 november. Gymnasiet är först i landet med att ha klarat kraven för den nya certifieringen för transportutbildningar, CGT-certifiering.

Förslag om laddstationer vid statliga rastplatser

Trafik. Ett 30-tal av Trafikverkets omkring 270 rastplatser runt om i Sverige skulle kunna kompletteras med stationära laddstationer, som drivs av kommersiella aktörer. Först ut i ett pilotprojekt skulle kunna vara rastplatsen Brahehus vid E4, strax norr om Gränna.