Tre flygavtal landade
Avtal 2025. Transport och Svenska Flygbranschen har kommit överens om nya avtal för flygets markpersonal. Nytt för i år är avsättning till deltidspension.
Tisdagskvällen under den tredje förhandlingsveckan nådde Transport och Svenska Flygbranschen till slut en överenskommelse om tre nya avtal för civilflygets markpersonal, flygmekanikerna och flygfrakten.
Den stora nyheten är att avsättning till deltidspension påbörjas. Avsättningen börjar från och med den 1 oktober 2026 och är 0,1 procent på civilflyget och flygfrakten. För flygmekanikerna är avsättningen 0,2 procent.
Deltidspension innebär en möjlighet för arbetare att gå ner i arbetstid vid 62 års ålder. Den lägsta möjliga arbetstiden är då 50 procent. Ersättningen från delpensionen kommer att vara baserad på hur mycket man tjänat in. Avsättningen är individuell, det innebär att den som inte tar ut sin delpension får en högre tjänstepension när han eller hon slutar arbeta.
Flygmekanikerna
I flygmekanikernas avtal fortsätter parterna att premiera erfarenhet och kompetens. Därför kommer den största ökningen till gruppen med tio år eller mer i yrket. De får 1 350 kronor i löneökning den 1 oktober 2025 och 926 kronor i löneökning 2026. Övriga lokala och centrala tillägg höjs med 3,4 procent år ett och 2,8 procent år två.
Civilflyget
Under flera avtalsrörelser har Transport jobbat för att slopa det fasta ob-tillägget, som använts av bland annat Aviator. I praktiken har det inneburit att lastarna på Aviator tjänat mindre än lastarna på SAS ground handling.
Det har varit en svår knut att lösa under avtalsförhandlingarna. Därför har ombudsmannen Petri Perälä från flygavdelningen, Aviatorklubbarna på Arlanda och Landvetter och Aviator förhandlat fram en ny lokal uppgörelse parallellt med avtalsförhandlingarna. Och just innan avtalsteckningen gick den nya lokala överenskommelsen i lås.
Det avtalet för civilflyget innebär att lönerna för markpersonalen höjs med mellan 930 och 995 kronor den 1 oktober 2025 och mellan 615 och 658 kronor den första oktober 2026.
Utöver det går 25 procent av 2026 års löneutrymme in i ett pottsystem som ska fördelas lokalt på arbetsplatserna, efter förhandlingar mellan de lokala fackklubbarna och arbetsgivarna.
Övriga centrala och lokala tillägg höjs med 3,4 procent år ett och 2,9 procent år två.
Flygfrakten
För flygfrakten höjs utgående löner med 3,4 procent år ett och 2,9 procent år två. 0,1 procent av löneutrymmet går till delpension.
– Vi har fått igenom genomgående stabila löneökningar och deltidspensionen införs på alla avtalen, säger Tommy Wreeth, förbundsordförande för Transport.
Vad har ni gjort för eftergifter?
– Vi har inte gjort några eftergifter alls. Vi har inte avstått någonting, det enda löneutrymme vi avstått är för delpensionen. Samtidigt har vi stått emot försämringar som arbetsgivarna vill få in. Som årsarbetstid och försämrade regler om föräldraledighet.
I det stora hela följer de tre avtalen för flygets markpersonal samma mönster som avtalen som tecknades i våras: inga förändringar i de allmänna villkoren och likartade löneökningar. Något annat hade varit svårt att få igenom, enligt Tommy Wreeth:
– Det är som att allt vi vill köpa av arbetsgivarna har Östermalmspriser. När vi vill köpa villkor för löneutrymme sätter arbetsgivarna generellt ganska höga prislappar. Vi hade kanske kunnat köpslå med deras Östermalmspriser om våra medlemmar tjänat sexsiffrigt varje månad och jobbat fyra dagar i veckan.
– Och när vi försöker byta våra villkor åt andra hållet är det plötsligt väldigt låga värden för arbetsgivarna. Det är svårt att få till något när de inte vill något med branschens utveckling. Det känns nästan som att de bara vill lägga ut pengarna och gå därifrån, säger Tommy Wreeth.
Är ni som förhandlat om avtalen nöjda?
– När delegationen är hyfsat nöjd så är vi också hyfsat nöjda, säger Tommy Wreeth.