”Det är svårt för oss att få till stora förändringar”, säger Michael Stjärnfeldt som suttit med i Transports förhandlingsdelegation för flyg­avtalet sedan 2005. Foto: John Antonsson
Close
”Det är svårt för oss att få till stora förändringar”, säger Michael Stjärnfeldt som suttit med i Transports förhandlingsdelegation för flyg­avtalet sedan 2005.
Close
Månadens medlem

Michael är veteran i avtalsdelegationen för flyget

Flyg. Efter snart 20 år i Transports flygavtalsdelegation har Michael Stjärnfeldt sett hur förhandlingar och villkor förändrats. I dag är allt mer uppstyrt – på gott och ont.

Den som handlar taxfree inför en flygresa från Sverige köper ofta något som Michael Stjärnfeldt eller hans kollegor packat. På Airshoppen travel retail, i den snart tre år gamla terminalen i Landskrona, lastas varor till flygplatser och flygbolag i hela landet. Michael är klubbordförande och huvudskyddsombud – och veteran i Transports avtalsdelegation för flygavtalet. Han har suttit med sedan 2005.

– Bäst gick det 2012. Då gjorde vi om och gick ner på två skift och att jobba 38 timmar i veckan. Jag har för mig att det gav 20 procent på tre år, om man räknar in det, säger han.

Mer styrt

Sedan dess har spelplanen förändrats. Det mesta är mer styrt, från båda sidor. Michaels bild är att utrymmet för stora förändringar krympt.

– Det är mer strukturerat från vår del, jämfört mot hur det var i början. Men jag tycker att vi kan jobba mer på att svetsa oss samman. Vi måste prata ihop oss ännu bättre eftersom det är så olika villkor på arbetsplatserna.

Michael Stjärnfeldt. Foto: John Antonsson
Michael Stjärnfeldt är ordförande i Transportklubben och huvudskyddsombud på taxfreelagret i Landskrona. Foto: John Antonsson

Löneutvecklingen har också svängt. Vid avtalsrörelsen 2023 fick de flesta på arbetsplatsen tydliga lyft, flera över märket. I år blev avstegen mindre.

– Men det är svårt för oss att få till stora förändringar. Arbetsgivarna är samkörda och det är industrin som sätter märket för hur lönerna ska höjas i Sverige. Vi i Transport ser det som ett golv att utgå från. Men arbetsgivarna ser det som ett tak, och dessutom är det medlarnas uppgift att se till att vi håller märket. Så det är svårt att komma ifrån. Förra gången var vi bra på att få ut mer. Men den här gången var det mycket svårare.

Semesterväxling

Frågan om semesterväxling har återkommit i flera avtalsrörelser. Transport har krävt att få byta semestertillägget mot en extra vecka ledigt. Arbetsgivarna har sagt nej. Lokalt har Michael ändå lyckats:

– Jag är den enda på riksavtalet för civilflyg som lyckats driva igenom det lokalt i stället.

I praktiken betyder det att den extra veckan ofta kan tas ut utanför sommarens fyraveckorsfönster. På Airshoppen jobbar de måndag till fredag året runt, även röda dagar. Timmarna blir komptid som kan tas ut som ledighet. Sammantaget beskriver Michael möjligheten till åtta veckors semester över ett år – med planering.

Reser mycket

Utanför jobbet fyller Michael på med energi. Golf, whisky, trädgård – och resor.

– Vi får en jätterabatt genom jobbet. Så jag brukar försöka ta mig i väg en eller två veckor till Grekland eller Cypern på sommaren. Och gärna Thailand eller Bali på vinterhalvåret. Vi är ganska många som utnyttjar möjligheten att köpa resor genom jobbet.

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Lästips:

Ulrich kör malmtransporter – belönas för säkerhetsarbete

Arbetsmiljö. Ulrich Höntzsch jobbar med att köra 90-tons ekipage för Kaunis Iron logistik. Han är också skyddsombud och nu prisas han med ett stipendium på 15 000 kronor från Prevent.

Tobias Persson och Monica Liljedahl jobbar på Zalandolagret i Brunna, där Postnord tog över driften den 1 oktober. Foto: Lilly Hallberg

Tobias Persson och Monica Liljedahl

…huvudskyddsombud respektive skyddsombud för Transport på Zalandos anläggning i Brunna, där Postnord TPL nyligen tog över driften efter Ceva.

Tommy Wreeth. Foto: Petrus Iggström

Arbetsgivare, bered er på en match

Ordförandeord. Avtalsrörelsen är i princip klar för denna gång. Avtal har tecknats för alla Transports yrkesgrupper. Vissa har löst sig lättare än andra och på en del avtalsområden har vi tvingats varsla om konflikt för att nå fram.

Hallå där!
Tobias Persson och Monica Liljedahl jobbar på Zalandolagret i Brunna, där Postnord tog över driften den 1 oktober. Foto: Lilly Hallberg

Tobias Persson och Monica Liljedahl

…huvudskyddsombud respektive skyddsombud för Transport på Zalandos anläggning i Brunna, där Postnord TPL nyligen tog över driften efter Ceva.

Kids trick or treat on Halloween night. Child at decorated house door with autumn leaf wreath and pumpkin lantern. Little boy in witch and skeleton costume and hat with candy bucket. Fall decoration.

4 tycker till – om halloween

Enkät. Fredagen den 31 oktober är det dags att ställa frågan: ”Bus eller godis?” Firar du halloween och i så fall hur?

Vilgot inne på klassisk mark för arbetarrörelsen, hos Arenagruppen vid Norra Bantorget i Stockholm.

Vilgot räknar för vänstern

Mötet. På universitetet upptäckte Vilgot Österlund siffrorna, bytte utbildningsväg och är i dag statistiker hos radikala tankesmedjan Arena idé. Men hans första fack var Transport.

Hallå där!

Frida Fuentes

…som tidigare jobbat som ordningsvakt i tunnelbanan i Stockholm, men nu är skyddsombud på heltid vid Avarn security.

Månadens medlem
Helena Åström tipsar yngre kollegor: ”Var dig själv och bjud på dig själv!”

Helena har jobbat 40 år som flygvärdinna

Kabinpersonal. Helena Åström tänkte bli lärare. Nu har hon rest ihop 40 år som charterflygvärdinna och gillar att vara på väg. Höjdpunkten? En jordenruntresa.

Förhandlingar i gång för flygavtalen

Flyg. Förhandlingarna om nya avtal för flygets markpersonal har dragit i gång. Nu ska Transport och Svenska Flygbranschen försöka komma överens om nya löner.

Månadens medlem
Bildtext: ”Det ska finnas utrymme att tvätta, sköta om bilen och göra säkerhetskontroller. Och man ska våga göra sin röst hörd”, säger Elin Malmström som är skyddsombud och tycker att hon blir lyssnad på, på sin nuvarande arbetsplats.

Sitta still är inget för Elin

I farten. Elin Malmström är sopgubben som gillar allt som brummar, högt. Sopgubbe? Ja, man säger ju inte taxichaufförska, tycker hon som kör sop-limo.

Johan Moberg framför sin DAF som han har kört sedan november 2024. Foto: Pierre Hennigor Cavalli

När vägen förändrar livet

Mötet. För 26 år sedan blev lastbilschauffören Johan Moberg förlamad från bröstet och nedåt i en motorcykelolycka. Trots det kan han, mot alla odds, fortfarande arbeta kvar. – Jag älskar det här yrket. Jag tror att det är det som har räddat mig, säger han.

Hallå där!

Bror Hellman

…som är väktare och tillbringade tre månader i Transportavdelning 5:s dammiga källare.

Månadens medlem
I år satt säkerhetskontrollanten Therése Svenningsson för första gången, och som enda kvinnan, med i Transports förhandlingsdelegation för bevakningsavtalet.

Kärlek, flyg och väskor

Bakom skannern. Therése Svenningsson har 22 års erfarenhet av att kontrollera andras bagage. I år satt hon för första gången med i förhandlingsdelegationen för bevakningsavtalet.

Frendomackens bästsäljare är snus och korv. Foto: John Antonsson

Tommy tecknar bok om macken

Mötet. Han har fått Aftonbladets litteraturpris för sina vänstersatiriska serieböcker om det moderna arbetslivet. Nu jobbar Tommy Sundvall på en bok om macken i Lunde, Kramfors.

Kulturintervju
Ahmed Alneaimi har varit undersköterska sedan 1995. Han jobbar på ett demensboende i Malmö. Nils-Petter Löfstedt / Stavro Filmproduktion

Med kameran riktad mot de som tar hand om oss

Dokumentärfilm. Hur värderas arbetet som går ut på att ta hand om andra människor? Det är den centrala frågan Nils Petter Löfstedt ställer i sin film Det omätbara.

Arbetsmiljö: Hudproblem
Lee Ljungberg har arbetat som flygvärdinna i 16 år. Lika länge har hon navigerat mellan olika hudtillstånd, till följd av den utmanande arbetsmiljön i luften. Foto: Maria Lund

Livet i luften – en utmaning för huden

Kabinpersonal. Livet i luften utmanar hudens status. En dränerande cocktail av nattflygningar, stress och arbete genom tidszoner fick flygvärdinnan Lee Ljungbergs hud att slå bakut.

Arbetsmiljö: Hudproblem
Huden är vårt största organ, men kanske också det mest bortglömda. Det är ofta först när huden gör uppror som vi inser att den behöver vårt fokus för att må bra. Foto: Maria Lund

Huden mår sämst i hytt och kabin

Hälsa. Huden är inte bara en yta. Den är en bortglömd beskyddare med många fiender. Inom transportarbetarkåren finns några av de yrken som löper störst risk för en hud i kris.