Michael är veteran i avtalsdelegationen för flyget
Flyg. Efter snart 20 år i Transports flygavtalsdelegation har Michael Stjärnfeldt sett hur förhandlingar och villkor förändrats. I dag är allt mer uppstyrt – på gott och ont.
Den som handlar taxfree inför en flygresa från Sverige köper ofta något som Michael Stjärnfeldt eller hans kollegor packat. På Airshoppen travel retail, i den snart tre år gamla terminalen i Landskrona, lastas varor till flygplatser och flygbolag i hela landet. Michael är klubbordförande och huvudskyddsombud – och veteran i Transports avtalsdelegation för flygavtalet. Han har suttit med sedan 2005.
– Bäst gick det 2012. Då gjorde vi om och gick ner på två skift och att jobba 38 timmar i veckan. Jag har för mig att det gav 20 procent på tre år, om man räknar in det, säger han.
Mer styrt
Sedan dess har spelplanen förändrats. Det mesta är mer styrt, från båda sidor. Michaels bild är att utrymmet för stora förändringar krympt.
– Det är mer strukturerat från vår del, jämfört mot hur det var i början. Men jag tycker att vi kan jobba mer på att svetsa oss samman. Vi måste prata ihop oss ännu bättre eftersom det är så olika villkor på arbetsplatserna.

Löneutvecklingen har också svängt. Vid avtalsrörelsen 2023 fick de flesta på arbetsplatsen tydliga lyft, flera över märket. I år blev avstegen mindre.
– Men det är svårt för oss att få till stora förändringar. Arbetsgivarna är samkörda och det är industrin som sätter märket för hur lönerna ska höjas i Sverige. Vi i Transport ser det som ett golv att utgå från. Men arbetsgivarna ser det som ett tak, och dessutom är det medlarnas uppgift att se till att vi håller märket. Så det är svårt att komma ifrån. Förra gången var vi bra på att få ut mer. Men den här gången var det mycket svårare.
Semesterväxling
Frågan om semesterväxling har återkommit i flera avtalsrörelser. Transport har krävt att få byta semestertillägget mot en extra vecka ledigt. Arbetsgivarna har sagt nej. Lokalt har Michael ändå lyckats:
– Jag är den enda på riksavtalet för civilflyg som lyckats driva igenom det lokalt i stället.
I praktiken betyder det att den extra veckan ofta kan tas ut utanför sommarens fyraveckorsfönster. På Airshoppen jobbar de måndag till fredag året runt, även röda dagar. Timmarna blir komptid som kan tas ut som ledighet. Sammantaget beskriver Michael möjligheten till åtta veckors semester över ett år – med planering.
Reser mycket
Utanför jobbet fyller Michael på med energi. Golf, whisky, trädgård – och resor.
– Vi får en jätterabatt genom jobbet. Så jag brukar försöka ta mig i väg en eller två veckor till Grekland eller Cypern på sommaren. Och gärna Thailand eller Bali på vinterhalvåret. Vi är ganska många som utnyttjar möjligheten att köpa resor genom jobbet.