Transports hamnkonflikt inställd
Hamn- och stuveriavtalet. Konflikten mellan Transport och hamnbolagen ställdes in i sista minut. Det efter att parterna accepterat medlarnas förslag.
Den stora tvistefrågan i förhandlingarna rörde hur hamnbolagen ska få använda bemanningsföretag och hur de inhyrda ska schemaläggas.
Under tisdagskvällen den 20 maj accepterade bägge parter ett medlarbud.
I förhandlingsprotokollet konstaterar Transport och Sveriges Hamnar att användandet av bemanningsföretag skapat slitningar på vissa arbetsplatser. Facket och arbetsgivarna enades bakom en skrivning där det står att ”när företag beställer bemanningstjänst ska vid utläggning av arbetstiden för de bemanningsanställda deras behov av planerbar arbetstid och fritid beaktas.”.
Överenskommelsen ger också facket rätt att i efterhand följa upp hur de bemanningsanställda har schemalagts.
Transports avtalssekreterare Peter Winstén konstaterar att facket inte nådde hela vägen fram.
– Vi har kommit fram till en plan för hur de inhyrda ska schemaläggas och i vår överenskommelse framkommer det tydligt att det är inhyraren som har ansvar för scheman. Arbetsgivarna har tidigare velat skylla problemen på bemanningsföretagen. Det kommer säkert att bli tvister om hur det ska tolkas, men det är en början till en förändring, säger Peter Winstén.
Hamn- och stuveriavtalet innehåller också avsättning till delpension, den första avsättningen görs 2026 och är 0,1 procent.
Stuveriarbetarnas löner höjs med 1 185 kronor från och med den 1 maj 2025 och med 1 045 från och med den 1 maj 2026.
Vissa hamnar sätter löner enligt systemet Dockside. På de hamnarna fördelas halva lönehöjningen enligt en lokal överenskommelse mellan facket och arbetsgivaren.