Transports datalagring av åsikter stred mot PUL

Lagbrott. Transport bröt mot personuppgiftslagen (PUL) när åsikter och känsliga personuppgifter lagrades i en dator på förbundskontoret. Beskedet kommer från Datainspektionen, som ändå väljer att inte driva ärendet vidare.

– Beslutet från Datainspektionen var väntat och det visar också att vi gjorde helt rätt bedömning när vi anmälde oss själva till myndigheten så snart detta kom till vår kännedom. All den insamlade informationen har raderats, säger Transport tillförordnande förbundsordförande Markus Pettersson.

I december avslöjade Transportarbetaren att anställda organiserare i förbundet intervjuat hundratals anställda och sedan fyllt i ett särskilt formulär där intervjupersonerna betygsatts utifrån sin syn på facket.

Förutom betyget har formulären innehållit åsikter om arbetsgivaren och i vissa fall känsliga uppgifter om exempelvis sjukdomar, utbrändhet och partitillhörighet.

Formulären har används på många arbetsplatser runt om i landet. Men enligt Transport är det bara hos en arbetsgivare som kartläggningen av misstag kom att lagras i en dator.

De handlar om ett bevakningsföretag på Arlanda. I utredningen konstaterar Datainspektionen att åtta organisatörer intervjuade 150-180 anställda under tre intensiva veckor i början av 2013. Bland de intervjuade fanns både medlemmar i Transport och ickemedlemmar.

Alla organiserare använde formulären som är i A4-format. Syftet med dem var att vaska fram personer som är positiva till facket och beredda att ta på sig fackliga uppdrag.

Enligt uppgifter till Transportarbetaren användes formulären i flera års tid, men ansvariga i förbundet hävdar att blanketterna regelmässigt förstördes när arbetet var slutfört – vanligen inom ett år.

På Arlanda blev det inte så. Av oklar anledning fotograferats A4-formulären av med en mobiltelefon och bildfilerna skickades till en person på förbundskontoret. Där hamnade de i en dator.

När lagringen uppdagades i hösten 2016 valde förbundsledningen att anmäla sig själva till Datainspektionen. Transport ville ha svar på om hanteringen stred mot lagen.

Inspektionen gjorde en granskning och den 10 april kom utslaget. I fallet Arlanda har Transport brutit mot PUL. Markus Pettersson, tillförordnad ordförande, säger:

– Det här var en isolerad händelse för fyra år sedan. Den följde inte gängse rutiner och förbundet brast i sitt agerande under den här perioden. All den insamlade informationen har raderats och förfarandet har inte upprepats sedan dess. Förbundet har vidtagit åtgärder för att detta inte ska kunna hända igen.

I beslutet slår Datainspektionen fast att:

  • Den övriga manuella hanteringen av minnesanteckningar från mötena med arbetstagarna omfattas inte av PUL.
  • Myndigheten skiljer på ”strukturerat” och ”ostrukturerat” material när uppgifter lagras i dator. I Transports fall handlar det om ostrukturerat material.
  • Behandling av personuppgifter i ostrukturerat material får inte utföras om den innebär en kränkning av den registrerades personliga integritet.
  • Många av uppgifterna i de lagrade formulären är harmlösa. Men de finns också annat som bedöms vara känsligt eller integritetskränkande.
  • Slutsatsen blir alltså att behandlingen av uppgifterna från Arlandasatsningen stred mot PUL.
  • Datainspektionen vidtar inga åtgärder mot Transport och ärendet kommer inte att drivas vidare. Motiveringen är att förbundet raderat filerna och försäkrat att ingen ny lagring kommer att ske.

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Lästips:

Linnea Hammarqvist, Patrik Nilsson och Ida Hallberg utanför Scania där Avarn Security tog över bevakningsuppdraget sommaren 2024. Och där Ida klev in som Transportombud. Foto: Lilly Hallberg

Fackets ombud på golvet

Fackligt arbete. Till Ida Hallberg vände sig kollegorna med förtroende i en turbulent tid. Som ombud tog hon frågor vidare direkt, kom tillbaka med info. Och skapade närhet till facket på arbetsplatsen.

Festival – och mobilisering inför slaget om välfärden

Facket. På lördagen möttes vänstern i bred bemärkelse på Socialistiskt Forum, traditionsenligt i ABF-huset i Stockholm. Bakom ett av bokborden stod transportare och spred Mobiliseringbladet.

Transportarbetarens logga

Det vill vi ha fokus på!

Enkät. Vad är viktigast på kongressen? Transportarbetaren frågade fyra på plats i Conventum i Örebro.

Kameraövervakning / Securitas logga / IMY:s logga

Allt fler företag vill registrera vad de anställda gör

Integritet. Synen på GDPR har ändrats från jätteskräck för att företagen ska tvingas betala höga skadestånd till att det var ju inte så farligt. Men nu är lagstiftningen högst aktuell igen i och med att allt fler företag vill installera datorsystem för att registrera vad de anställda gör.

Läkarrock med stetoskop. Läkaren skriver för ett läkarintyg.

Har åkaren rätt att få se resultaten från min hälsokontroll?

Åkeri. Har min arbetsgivare rätt att få se resultaten från hälsokontrollen – när jag besöker läkare för att förlänga mitt körkort för tung trafik? Det undrar en arg lastbilsförare, 60 plus, vars läkare krävde att få skicka resultaten direkt till hans åkeri.

Musikhjälpen är i gång – med Transport!

Insamling. Musikhjälpen är på plats på Stora torget i Karlstad i veckan. Bössorna är öppna. Och Värmlandsavdelningen har utmanat Transports övriga avdelningar att skänka pengar. Årets motiv: Alla barn har rätt att gå i skolan.

Här i Västland, mellan Tierp och Karlholm i norra Uppland, omkom en nyanställd miljöarbetare under arbete med sophämtning i maj i år. Enligt polisens uppgifter direkt efter olyckan handlade det om att hon fallit av bilen då hon stod baktill mellan två hämtningsstationer. Foto: Lilly Hallberg

Renhållningsbolag ändrar rutiner efter dödsolycka

Miljöarbete. I våras omkom en renhållningsarbetare i Tierps kommun efter att ha fallit av sopbilen och slagit i huvudet. Företaget där kvinnan arbetade har nu stärkt säkerhetsrutinerna.

Fråga facket
Petra undrar över hur lång uppsägningstid hon har. Illustration: Martin Heap

Hur lång uppsägningstid har jag?

Transport. Petra undrar över hur lång hennes uppsägningstid är och Nischay vill veta hur man räknar ut avdrag för vab. Det och fler frågor svarar Transports experter på.

Olovlig körning blir fall för HD

Juridik. Chauffören saknade behörighet att köra svenskregistrerad lastbil enligt körkortslagen. Men hovrätten ogillade åtalet om olovlig körning. Riksåklagaren har nu överklagat domen till Högsta domstolen (HD).

Måsar skitar ner i hamnen

Hamn. Falskt alarm. Det är inget ”skarvkaos” med hamnarbetare som riskerar att halka i fågelbajs i Helsingborgs hamn. Något som flera medier rapporterade om i oktober. "Men vi har en del problem med måsar".

Taxibolag i Sundsvall i konkurs

Servicetrafik. Taxi Drakstaden har fått hård kritik för brister när det gäller färdtjänst och skolskjutsar i Sundsvall. På torsdagen försattes taxibolaget, som har avtal med kommunen, i konkurs.

Tidningsbud knivrånat av tre män

Tidningsbud. Tidigt på måndagsmorgonen fick polisen larm om ett rån i Mariestad, riktat mot ett tidningsbud i tjänst – tre personer ska ha omringat budet, hotat med kniv och tvingat till sig kontanter.

Konkursskylt. Foto: Shutterstock

Braathens varslar ytterligare ett 20-tal kabinanställda

Fyg. I september försattes två av flygbolaget Braathens bolag i konkurs och 120 kabinanställda förlorade jobben. Nu går moderbolaget vidare och säger upp ytterligare cirka 20 kabinanställda på dotterbolaget Braathens people, vid flygbaserna i Göteborg och Malmö.

Liljaskolan först med ny transportcertifiering

Utbildning. På Liljaskolan i Vännäs var det stort firande den 6 november. Gymnasiet är först i landet med att ha klarat kraven för den nya certifieringen för transportutbildningar, CGT-certifiering.

Förslag om laddstationer vid statliga rastplatser

Trafik. Ett 30-tal av Trafikverkets omkring 270 rastplatser runt om i Sverige skulle kunna kompletteras med stationära laddstationer, som drivs av kommersiella aktörer. Först ut i ett pilotprojekt skulle kunna vara rastplatsen Brahehus vid E4, strax norr om Gränna.