Nina Broman Costa
Close
"Schysta arbetsvillkor är minst lika viktigt som den fria rörligheten för kapital", säger Nina Broman Costa
Close

Transportare med sikte på EU

EU-valet. Hon är säljare på en bensinstation och vill se fler arbetare i politiken. Nu står Nina Broman Costa själv som nummer fyra på Vänsterpartiets lista till EU-valet.

Nina Broman Costa har arbetat natt på bensinstationen i Sollentuna i 16 år och trivs bra.

– Kontakten med människor betyder mycket för mig.

Men hon reagerade över kraftigt försämrade arbetsvillkor i samhället överlag, med otrygga anställningar inte minst för unga, och det ledde till att hon engagerade sig fackligt inom Transport. Till en början som skyddsombud, i dag som avdelningssekreterare i Stockholmsavdelningen.

Vanlig arbetare

Nina Broman Costa beskriver sig som en vanlig arbetare som tillhör LO-kollektivet. En beskrivning som sällan hörs i dag.

– Ja, det är nog ovanligt och vi är inte många inom politiken. Men jag presenterar mig alltid så, oavsett sammanhang. Det handlar om stolthet, att sträcka på ryggen.

Så presenterade hon sig också då hon höll första maj-tal för Vänsterpartiet, inför 15 000 åhörare, i Kungsträdgården i Stockholm. För ett politiskt engagemang var en naturlig följd av det fackliga arbetet.

– Det går hand i hand, fackliga frågor behöver ofta förankras i politiken, säger Nina Broman Costa, som också är ordförande i Transportvänstern och ledamot i Vänsterpartiets distriktstyrelse i Uppsala.

Starkt stöd

I februari i år valdes hon på plats fyra på Vänsterpartiets valsedel till EU-valet den 26 maj. Om allt som har med unionen att göra har rykte om sig att gå extremt långsamt verkar det ha gått ovanligt snabbt för Nina Broman Costa i EU-sammanhang.

– Det har gått jättefort men jag fick ett bra stöd av alla fackliga kamrater ute i landet, säger hon.

Enligt henne är EU ”en nyliberal experimentverkstad där vi människor fått vara försöksdjur alldeles för länge”.

– Jo, jag förstår att det kan verka som en motsägelse att kandidera och jag är verkligen kritisk till EU. Men vi styrs av EU varje dag, vare sig vi vill eller inte. När det gäller en ödesfråga som klimatet kan EU vara en bra plattform.

En långsiktig strategi är nödvändig, framhåller Nina Broman Costa.

– Varken vi eller något annat vänsterparti driver i dag något utträdeskrav ­– det skulle inte heller fungera att krascha ut à la Brexit. Man får göra det man kan för att påverka åt rätt håll i stället för att lämna över allt till högern att bestämma åt oss. Därför är det viktigt att rösta även om man är EU-kritisk!

Hjärtefrågor

Bra arbetsvillkor och sociala rättigheter är hjärtefrågor för Nina Broman Costa, människors rättigheter måste enligt henne värderas minst lika högt som den fria rörligheten för tjänster och kapital.

Hur går det då i valet nästa söndag? I dag har Vänsterpartiet bara en plats i Europaparlamentet men utan att vilja ta ut något i förskott ser hon det som realistiskt att partiet får åtminstone två mandat kommande period.

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Lästips:

Jonna Grip. Foto: Justina Öster

”Det är kul att gå på möten”

Fackligt arbete. ”Vi kommer från Transport”. ”Jaha, vad ska ni frakta för något då?” Så kan det låta när Jonna Grip ger sig ut för att prata fackliga frågor på mackar.

Förarlös truck i stor lagerlokal.

Robotar tar över de trista jobben

Lager & terminal. Det handlar om designade flöden, anpassade efter verksamheten, beskrivet teoretiskt. I praktiken rör sig förarlösa truckar över ett gigantiskt lagergolv och tömmer sopkärl eller kör fram stålburar. När Postnord TPL införde lösningen med robotar var den helt ny och fanns ingen annanstans i landet.

Den 9 juni är det val till EU-parlamentet i Sverige.

Så röstar svenska politiker i Bryssel

Politik. Den 9 juni går Sverige till EU-val. Transportarbetaren har gått igenom hur svenska partier röstar i EU-parlamentet. Inte likadant som i Sverige, visar det sig.

Kameraövervakning / Securitas logga / IMY:s logga

Allt fler företag vill registrera vad de anställda gör

Integritet. Synen på GDPR har ändrats från jätteskräck för att företagen ska tvingas betala höga skadestånd till att det var ju inte så farligt. Men nu är lagstiftningen högst aktuell igen i och med att allt fler företag vill installera datorsystem för att registrera vad de anställda gör.

Läkarrock med stetoskop. Läkaren skriver för ett läkarintyg.

Har åkaren rätt att få se resultaten från min hälsokontroll?

Åkeri. Har min arbetsgivare rätt att få se resultaten från hälsokontrollen – när jag besöker läkare för att förlänga mitt körkort för tung trafik? Det undrar en arg lastbilsförare, 60 plus, vars läkare krävde att få skicka resultaten direkt till hans åkeri.

Musikhjälpen är i gång – med Transport!

Insamling. Musikhjälpen är på plats på Stora torget i Karlstad i veckan. Bössorna är öppna. Och Värmlandsavdelningen har utmanat Transports övriga avdelningar att skänka pengar. Årets motiv: Alla barn har rätt att gå i skolan.

Här i Västland, mellan Tierp och Karlholm i norra Uppland, omkom en nyanställd miljöarbetare under arbete med sophämtning i maj i år. Enligt polisens uppgifter direkt efter olyckan handlade det om att hon fallit av bilen då hon stod baktill mellan två hämtningsstationer. Foto: Lilly Hallberg

Renhållningsbolag ändrar rutiner efter dödsolycka

Miljöarbete. I våras omkom en renhållningsarbetare i Tierps kommun efter att ha fallit av sopbilen och slagit i huvudet. Företaget där kvinnan arbetade har nu stärkt säkerhetsrutinerna.

Fråga facket
Petra undrar över hur lång uppsägningstid hon har. Illustration: Martin Heap

Hur lång uppsägningstid har jag?

Transport. Petra undrar över hur lång hennes uppsägningstid är och Nischay vill veta hur man räknar ut avdrag för vab. Det och fler frågor svarar Transports experter på.

Olovlig körning blir fall för HD

Juridik. Chauffören saknade behörighet att köra svenskregistrerad lastbil enligt körkortslagen. Men hovrätten ogillade åtalet om olovlig körning. Riksåklagaren har nu överklagat domen till Högsta domstolen (HD).

Måsar skitar ner i hamnen

Hamn. Falskt alarm. Det är inget ”skarvkaos” med hamnarbetare som riskerar att halka i fågelbajs i Helsingborgs hamn. Något som flera medier rapporterade om i oktober. "Men vi har en del problem med måsar".

Taxibolag i Sundsvall i konkurs

Servicetrafik. Taxi Drakstaden har fått hård kritik för brister när det gäller färdtjänst och skolskjutsar i Sundsvall. På torsdagen försattes taxibolaget, som har avtal med kommunen, i konkurs.

Tidningsbud knivrånat av tre män

Tidningsbud. Tidigt på måndagsmorgonen fick polisen larm om ett rån i Mariestad, riktat mot ett tidningsbud i tjänst – tre personer ska ha omringat budet, hotat med kniv och tvingat till sig kontanter.

Konkursskylt. Foto: Shutterstock

Braathens varslar ytterligare ett 20-tal kabinanställda

Fyg. I september försattes två av flygbolaget Braathens bolag i konkurs och 120 kabinanställda förlorade jobben. Nu går moderbolaget vidare och säger upp ytterligare cirka 20 kabinanställda på dotterbolaget Braathens people, vid flygbaserna i Göteborg och Malmö.

Liljaskolan först med ny transportcertifiering

Utbildning. På Liljaskolan i Vännäs var det stort firande den 6 november. Gymnasiet är först i landet med att ha klarat kraven för den nya certifieringen för transportutbildningar, CGT-certifiering.

Förslag om laddstationer vid statliga rastplatser

Trafik. Ett 30-tal av Trafikverkets omkring 270 rastplatser runt om i Sverige skulle kunna kompletteras med stationära laddstationer, som drivs av kommersiella aktörer. Först ut i ett pilotprojekt skulle kunna vara rastplatsen Brahehus vid E4, strax norr om Gränna.