Transportarbetare drabbas av jobbstress och arbetsolyckor

Arbetsskador. Transportbranschen placerar sig högt i Arbetsmiljöverkets nya rapport om jobbrelaterade besvär. Omkring en tredjedel av alla anställda inom transport och magasinering har drabbats av arbetsolyckor eller mer stressrelaterade problem till följd av arbetet under det senaste året.

Det framgår av den nya rapporten ”Arbetsorsakade besvär 2018”, som gjorts av Statistiska centralbyrån (SCB). Arbetsmiljöverkets undersökningar följer kontinuerligt upp tillståndet på Sveriges arbetsplatser och publiceras vartannat år.

Dagens rapport kan uppfattas som en larmklocka för arbetsgivare i ett antal branscher. Den pekar bland annat på omfattande jobbstress till följd av hög arbetsbelastning. Annat som gör att människor uteblir från arbetet är påfrestande arbetsställningar, otydliga och motstridiga krav från arbetsgivare och arbetsolyckor.

Bland olyckorna är fall är vanligast, något som också uppmärksammats i en rad tidigare undersökningar. Arbetstagare ramlar, halkar, trampar fel eller snubblar och skadar sig. Här vet vi sedan tidigare att yrkeschaufförer och tidningsbud är särskilt utsatta.

De psykosomatiska besvären till följd av hög arbetsbelastning och utmattning handlar till stor del om ångest och minnesstörningar. De påverkar även koncentration, tankeförmåga, sömn och kan leda till depression. Värst drabbade här är sysselsatta i ”familjepussel-åldern” 30 till 49 år, enligt undersökningen.

Ser man till befolkningen i stort – med drygt fem miljoner anställda – uppger nästan tre av tio personer (28 procent) att de haft jobbrelaterade problem. Besvären drabbar fler kvinnor än män, något som syns även i transportsektorn.

I topp på listan över utsatta branscher återfinns arbetstagare inom vård, omsorg och sociala tjänster, liksom anställda inom utbildning. Drygt 30 procent inom dessa sektorer uppskattas ha haft besvär till följd av arbetet under de senaste tolv månaderna.

Därefter kommer anställda inom offentlig förvaltning och arbetstagare inom transport och magasinering. Totalt uppskattas 30 procent, inom transportsektorn, ha haft besvär som orsakats av jobbet.

Här garderar sig Arbetsmiljöverket med att siffrorna inte är helt statistiskt säkra, men ändå ger en fingervisning om tillståndet i olika yrken.

Transports arbetsmiljöombudsman Martin Miljeteig ser det som mycket oroande att personal inom transportbranschen fortfarande placerar sig så högt, jämfört med andra sektorer, när det gäller jobbrelaterade besvär.

– Det krävs krafttag i det förebyggande arbetsmiljöarbetet. Anställda behöver rehabilitering och arbetsanpassning om vi ska komma till rätta med problemen i våra allt mer slimmade organisationer.

– Arbetsmiljöverkets rapport visar också att företagen måste börja arbete mer med det organisatoriska och sociala arbetsmiljöarbetet, som myndigheten tagit fram föreskrifter om.

Martin Miljeteig får stöd av myndighetens generaldirektör Erna Zelmin-Ekenhem:

– Undersökningen ger oss som arbetsgivare en viktig signal om vad i jobbet som kan upplevas besvärligt. Ingen ska behöva känna besvär, bli sjuk, skadas eller förolyckas på grund av sitt arbete.

Här följer några fler resultat ur rapporten, i korthet:

  • 65 procent uppgav att hög arbetsbelastning orsakade deras besvär. Den orsaken var lika vanlig i alla åldersgrupper, men syntes mer bland kvinnor än män (70 procent bland kvinnor och 59 procent bland män).
  • Fallolyckor låg bakom besvären hos var tredje anställd som skadat sig genom en olyckshändelse.
  • Drygt sju av tio tillfrågade arbetstagare med arbetsrelaterade besvär hade känt trötthet till följd av arbetet under det senaste året. Även här kände något fler kvinnor av trötthet än män (80 procent bland kvinnorna, 68 procent bland männen).
  • Närmare två tredjedelar (65 procent) av de anställda med jobborsakade besvär led av fysisk smärta eller värk. Här fanns knappt någon skillnad mellan kvinnor och män och problemen var lika vanliga i alla åldersgrupper.
  • Besvär med oro och ångest på grund av arbetet var mindre i åldern 50-64 år än i andra åldersgrupper.
  • En av tre kvinnor stannade hemma från jobbet till följd av arbetsbesvär, att jämföra med lite drygt en av fyra bland männen.

Rapporten visar också på skillnader mellan fast anställda och personer med otryggare anställningar, liksom inkomstrelaterade skillnader.

  • Män med hög inkomst hade betydligt mindre frånvaro till följd av jobbrelaterade besvär, enligt en jämförelse mellan olika inkomstgrupper. (17 procent bland högavlönade, 28 procent bland låginkomsttagare och 30 procent bland medelinkomsttagare).
  • Drygt var tredje sysselsatt med arbetsproblem hade fått personlig stöttning av chefen eller en annan ansvarig person. 25 procent av de tillfrågade fick avlastning eller hjälp med att kunna lämna över uppgifter till kollegor.
  • Fast anställda fick mer hjälp av arbetsgivaren. Det rörde sig om stöd, omplacering eller hjälpmedel. Anställda med tidsbegränsad anställning åtgärdade däremot i högre utsträckning problemen på egen hand – genom att byta jobb eller gå ner i tid.

När det handlar om att anmäla besvär på grund av jobbet till Försäkringskassan visar undersökningen att äldre anställda, som drabbats av besvär efter en olyckshändelse, oftare gör anmälningar än yngre.

Fotnot. I rapporten omfattar sektorn transport och magasinering anställda inom bland annat land-, sjö och lufttransporter, magasinering, post- och kurirverksamhet. Statistiken bygger på 12 000 intervjuer med sysselsatta i åldern 16-74 år.

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Lästips:

Bländande ljus ett arbetsmiljöproblem

Insändare. Ta bort alla bländande ljus i transportbranschen och bli mer effektiv! Forskning visar att man blir trött och stressad av felriktad arbetsbelysning och bländande ljuskällor.

coronavirus, Covid 19

Så starkt skydd ger vaccinet mot covid-19

Corona. Samhället börjar öppnas upp igen efter ett och ett halvt år av coronarestriktioner. Öppningen sker efter att runt 75 procent av alla över 16 år fått två doser vaccin. Men hur skyddade är vi egentligen?

Truckförare skadedrabbade

Arbetsmiljö. I snitt inträffar tre olyckor per dag med truckar. Det gör truckförare till en av de allra värst skadedrabbade yrkesgrupperna.

Transports lokal vandaliserad

Brott. Hamnavdelningens byggnad i Helsingborg har utsatts för omfattande skadegörelse. Stora stenar har kastats in i lokalen och de flesta fönster är krossade.

Massimo Mazza

Protester mot covidpass i italienska hamnar

Internationellt. Nu är det obligatoriskt att ha ett covidpass för att jobba i Italien. Det är hamnarbetarna som går i täten för protesterna mot det och under passets första dag var hamnarna fulla av möten och demonstrationer.

Ordningsvaktsutredningen

Transport: ”Stoppa slopade Säpo-kontroller”

Bevakning. Svenska Transportarbetareförbundet och branschorganisationen Säkerhetsföretagen gör gemensam sak och kräver att regeringen stoppar förslaget om att ta bort Säkerhetspolisens kontroller av vissa medarbetare.

Hallå där!

Daniel Hilmér

… tidningsbud i Trollhättan, och huvudskyddsombud på Västsvensk tidningsdistribution (VTD), som jobbar som vanligt nu på lördag den 9 oktober, Tidningsbudens dag.

Två sophämtare i Säffle med många års erfarenhet av yrket fick inte behålla sina jobb när kommunen tog över sophämtningen från en entreprenör.

Rutinerade miljöarbetare petades av Säffle kommun

Miljöarbetare. Två sophämtare i Säffle med många års erfarenhet av yrket fick inte behålla sina jobb när kommunen tog över sophämtningen från en entreprenör. – Det är fruktansvärt dåligt att de ratar kompetent personal, säger en av de drabbade, PO Sakariasson.

Viktor Andersson och Magnus Kvilén på Transports avdelning 3 i Göteborg är kritiska till anställningsvillkoren för Foodoras matbud. Foto: John Antonsson

Dyrt att vara bilbud hos Foodora

Matbud. Cykelbuden som jobbar för Foodora har kollektivavtal. De bilburna buden är anställda i ett annat bolag där de kör egna bilar och enbart får provisionslön.

Döden på jobbet
Många dödsolyckor bland lastbilschaufförer sker i trafiken. Foto: Jeppe Gustafsson/Shutterstock

”Alla ska få komma hem från jobbet”

Arbetsmiljö. Förra året dog färre lastbilschaufförer i tjänsten än 2019. Men det är inget trendbrott. Chaufförer är fortfarande en yrkesgrupp som är mycket hårt drabbad av dödsolyckor.

Få arbetsgivare får böta för dödsolyckor

Arbetsmiljö. I få fall leder arbetsplatsolyckor med dödlig utgång till att företag bötfälls. I minst 43 av 55 fall av dödsolyckor under 2018 har ingen arbetsgivare alls kunnat ställas till svars. Det visar en granskning som tidningen Arbetet gjort.

Truckförare skadedrabbade

Arbetsmiljö. I snitt inträffar tre olyckor per dag med truckar. Det gör truckförare till en av de allra värst skadedrabbade yrkesgrupperna. År 2019 skedde 1 163 olyckor där truckar var inblandade. Det visar siffror från Arbetsmiljöverkets databas.

Högt tryck på skrivarkurs

Kultur. Drygt 70 LO-medlemmar sökte till LO:s och ABF:s skrivarkurs i våras. Men bara tio fick plats. I vår blir det en ny kurs. De som inte fick plats förra gången har förtur.

Nattarbete

Terminalarbetare: ”Korta arbetstiden för nattjobb”

Terminal. Terminalarbetaren Lennart Karlsson jobbar ständig natt. IF Metall har tecknat avtal om 34 timmars arbete per vecka för nattarbetare, men i Transport gäller 40. – Det känns orättvist att det är så stor skillnad, säger han.

Peter Winstén och Tommy Wreeth.

Facket ser gärna kortare arbetstid

Terminal. Transports avtalsansvariga håller med. En minut komp per timme mellan klockan 22 och 06 är inte så mycket. Men frågan har lyfts och de tror att fler kommer att ställa krav på mer ledig tid i kommande avtalsförhandlingar.