Close
Konfliktvakter i Södertälje hamn. Bilden togs i samband med att Transport inledde blockad mot Teslas bilar.
Close
Avtal 2025

Transport varslar om hamnstrejk

Konflikt Transport och arbetsgivarna kommer inte överens om ett nytt kollektivavtal. Nu varslar facket om konflikt. Först övertidsblockad och därefter strejk. Knäckfrågan är hur arbetsgivarna ska få använda bemanningsföretag.

Varslet har två steg. I det första steget stoppar Transport övertid, nyanställning och schemaändringar. I det andra steget tas hamnarbetare på en rad hamnar, från Luleå i Norrbotten till Malmö i Skåne, ut i strejk.

Konfliktfrågan handlar inte om pengar den här gången. Parterna har inte lyckats komma överens om hur bemanningsanställda ska få användas på arbetsplatserna.

Transport kallar det för ”schemashopping” och det handlar om att bemanninganställdas scheman kraftigt avviker från de scheman som arbetsgivarna och facken kommit överens om lokalt.

När facken bygger scheman tillsammans med arbetsgivarna görs det i långa perioder, exempelvis tio veckor. I de schemana finns flera olika start- och sluttider.

Det ger hamnarbetarna en möjlighet att planera livet utanför arbetet. Så är det inte för de bemanningsanställda. De kan få schemat veckan innan det gäller och det kan ändras ännu kortare varsel. De bemanningsanställdas scheman kan dessutom hoppa mellan dag, kväll och natt under samma vecka.

– Det är vårt sätt att skydda avtalet. För oss är det en ödesfråga. De försöker slå sönder avtalet med det här systemet. Det här är en fajt vi måste ta, säger Transports förbundsordförande Tommy Wreeth.

Transport har två krav om användning av bemanningsanställda.

Det första kravet är att begränsa omfattningen så att det alltid är minst 80 procent anställda av bolaget och max 20 procent som är antingen bemanningsanställda eller extraanställda.

Det andra kravet handlar om att även bemanninganställda ska omfattas av de scheman som arbetsgivarna och fackklubbarna förhandlat fram gemensamt.

– Som jag ser det är andemeningen i bemanningsavtalet att de inhyrda ska kopplas till befintliga scheman. På andra företag som Schenker och DHL hyrs du in på ett specifikt skift eller schema, säger Tommy Wreeth.

Hur är stödet för att gå i konflikt för det här på arbetsplatserna?
– De som har mycket bemanning är extremt bekymrade över utvecklingen. De som inte har det ser risken att det kommer till dem med. Vi har en helt enhällig delegation bakom att ta konflikt för det här.

Transports konkurrentfack Hamnarbetarförbundet varslade också om konflikt i dag. De hade liknande krav. Har ni samkört?
– Nej, säger Tommy Wreeth.

Hur kommer det sig att ni varslar i för både hamnarbetare och kabinpersonal samtidigt?

–Båda avtalen har löpt ut och i båda fallen har vi försökt förhandla över tid. Nu har vi nått vägs ände, det var inte planerat från början.

I ett pressmeddelande säger Sveriges hamnars förhandlingschef Johan Grauers:

– Medlemsföretagen sitter i en ohållbar situation när de får varsel om strejk från två olika fackföreningar, som vill två olika saker. Det hamnarna behöver är lugn och ro samt fokus på verksamheten, särskilt i en tid av oro och ett sämre säkerhetsläge.

Artikeln uppdateras.

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Lästips:

Bakficka på jeans med två sedlar nedstoppade

Så blev de nya lönerna

Löner. Alla utom ett av Transports kollektivavtal är färdiga. Här är de nya lönerna – och så tycker facket, arbetsgivarna och arbetarna om de nya avtalen.

Michael Stjärnfeldt. Foto: John Antonsson

Michael är veteran i avtalsdelegationen för flyget

Flyg. Efter snart 20 år i Transports flygavtalsdelegation har Michael Stjärnfeldt sett hur förhandlingar och villkor förändrats. I dag är allt mer uppstyrt – på gott och ont.

Tommy Wreeth. Foto: Petrus Iggström

Arbetsgivare, bered er på en match

Ordförandeord. Avtalsrörelsen är i princip klar för denna gång. Avtal har tecknats för alla Transports yrkesgrupper. Vissa har löst sig lättare än andra och på en del avtalsområden har vi tvingats varsla om konflikt för att nå fram.

Kameraövervakning / Securitas logga / IMY:s logga

Allt fler företag vill registrera vad de anställda gör

Integritet. Synen på GDPR har ändrats från jätteskräck för att företagen ska tvingas betala höga skadestånd till att det var ju inte så farligt. Men nu är lagstiftningen högst aktuell igen i och med att allt fler företag vill installera datorsystem för att registrera vad de anställda gör.

Läkarrock med stetoskop. Läkaren skriver för ett läkarintyg.

Har åkaren rätt att få se resultaten från min hälsokontroll?

Åkeri. Har min arbetsgivare rätt att få se resultaten från hälsokontrollen – när jag besöker läkare för att förlänga mitt körkort för tung trafik? Det undrar en arg lastbilsförare, 60 plus, vars läkare krävde att få skicka resultaten direkt till hans åkeri.

Musikhjälpen är i gång – med Transport!

Insamling. Musikhjälpen är på plats på Stora torget i Karlstad i veckan. Bössorna är öppna. Och Värmlandsavdelningen har utmanat Transports övriga avdelningar att skänka pengar. Årets motiv: Alla barn har rätt att gå i skolan.

Här i Västland, mellan Tierp och Karlholm i norra Uppland, omkom en nyanställd miljöarbetare under arbete med sophämtning i maj i år. Enligt polisens uppgifter direkt efter olyckan handlade det om att hon fallit av bilen då hon stod baktill mellan två hämtningsstationer. Foto: Lilly Hallberg

Renhållningsbolag ändrar rutiner efter dödsolycka

Miljöarbete. I våras omkom en renhållningsarbetare i Tierps kommun efter att ha fallit av sopbilen och slagit i huvudet. Företaget där kvinnan arbetade har nu stärkt säkerhetsrutinerna.

Fråga facket
Petra undrar över hur lång uppsägningstid hon har. Illustration: Martin Heap

Hur lång uppsägningstid har jag?

Transport. Petra undrar över hur lång hennes uppsägningstid är och Nischay vill veta hur man räknar ut avdrag för vab. Det och fler frågor svarar Transports experter på.

Olovlig körning blir fall för HD

Juridik. Chauffören saknade behörighet att köra svenskregistrerad lastbil enligt körkortslagen. Men hovrätten ogillade åtalet om olovlig körning. Riksåklagaren har nu överklagat domen till Högsta domstolen (HD).

Måsar skitar ner i hamnen

Hamn. Falskt alarm. Det är inget ”skarvkaos” med hamnarbetare som riskerar att halka i fågelbajs i Helsingborgs hamn. Något som flera medier rapporterade om i oktober. "Men vi har en del problem med måsar".

Taxibolag i Sundsvall i konkurs

Servicetrafik. Taxi Drakstaden har fått hård kritik för brister när det gäller färdtjänst och skolskjutsar i Sundsvall. På torsdagen försattes taxibolaget, som har avtal med kommunen, i konkurs.

Tidningsbud knivrånat av tre män

Tidningsbud. Tidigt på måndagsmorgonen fick polisen larm om ett rån i Mariestad, riktat mot ett tidningsbud i tjänst – tre personer ska ha omringat budet, hotat med kniv och tvingat till sig kontanter.

Konkursskylt. Foto: Shutterstock

Braathens varslar ytterligare ett 20-tal kabinanställda

Fyg. I september försattes två av flygbolaget Braathens bolag i konkurs och 120 kabinanställda förlorade jobben. Nu går moderbolaget vidare och säger upp ytterligare cirka 20 kabinanställda på dotterbolaget Braathens people, vid flygbaserna i Göteborg och Malmö.

Liljaskolan först med ny transportcertifiering

Utbildning. På Liljaskolan i Vännäs var det stort firande den 6 november. Gymnasiet är först i landet med att ha klarat kraven för den nya certifieringen för transportutbildningar, CGT-certifiering.

Förslag om laddstationer vid statliga rastplatser

Trafik. Ett 30-tal av Trafikverkets omkring 270 rastplatser runt om i Sverige skulle kunna kompletteras med stationära laddstationer, som drivs av kommersiella aktörer. Först ut i ett pilotprojekt skulle kunna vara rastplatsen Brahehus vid E4, strax norr om Gränna.