Transport reserverade sig vid omdebatterat beslut om LAS

LAS. Transport reserverade sig när LO:s representantskap på torsdagskvällen på nytt diskuterade och fattade beslut om avtalet som bäddar för förändringar i LAS, lagen om anställningsskydd.

– Jag är mycket bekymrad över läget i LO och hur LO har hanterat detta, säger Transports ordförande Tommy Wreeth.

LAS har varit en het facklig och politik fråga i flera år. Efter förra valet och den omdebatterade januariöverenskommelsen ökade trycket på fackförbunden att åtminstone förhandla om anställningstryggheten med arbetsgivarsidan.

Efter hårda duster enades fack och arbetsgivare om ett avtal som skulle ligga till grund för ny lagstiftning. Fast ett enigt LO sa nej till uppgörelsen. Det var i oktober 2020.

Någon månad senare skapade Kommunal och IF Metall rubriker i medierna. LO:s två största förbund hade vid sidan av de övriga tolv förbunden fortatt förhandla med Svenskt Näringsliv. I december 2020 anslöt man sig till LAS-uppgörelsen.

Det blev ett ramaskri i LO och en rad förbund, bland dem Transport, talade om ett historiskt svek.

När det stod klart att LAS och anställningsskyddet ändå skulle komma att förändras uppstod flera problem. Ett var att skyddet vid uppsägningar skulle bli olika för olika LO-medlemmar, beroende på vilket förbund man tillhör.

I LO-styrelsen väcktes frågan om att ta upp nya förhandlingar med Svenskt Näringsliv. Om de omställningsförsäkringar som funnits i många år – AGB och TSL.

Flera fackförbund, bland dem Transport, såg problem om LO på nytt skulle sätta sig vid förhandlingsbordet och diskutera LAS. Transport argumenterade för att LO-förhandlarna skulle ha ett ”låst” mandat. Det vill säga förhandlingarna fick bara gälla försäkringarna, inte hela LAS-paketet.

När frågan diskuterades i LO-styrelsen fick Transport mothugg. Majoriteten av förbunden ville ha ett öppet förhandlingsmandat. Tommy Wreeth valde till slut att reservera sig mot beslutet som styrelsen fattade.

På torsdagskvällen togs frågan upp på ett extrainkallat representantskapsmöte, som hölls digitalt bakom stängda dörrar (datorskärmar). Transport fortsatte slåss för ett låst mandat, men blev nedröstat.

Tommy Wreeth är besviken. Han ser en risk att LO-ledningen nu byter fot och vill skriva på hela huvudtalet.

– Det står allt mer klart att LO-ledningen inte klarar att stå emot trycket från IF Metall och Kommunal. I stället agerar man på kommando av de två största förbunden. Är det verkligen så vill ha det i framtiden?

I en presskommentar från Svenskt Näringsliv fick Tommy Wreeth vatten på sin kvarn. Där skriver förhandlingschef Mattias Dahl:

”Vi välkomnar att LO nu verkar ha svängt och är på väg att skriva på huvudavtalet.”

Det är en slutsats som LO-ledningen snabbt tillbakavisade. De nya förhandlingarna ska vara avslutade i augusti. Sedan ska frågan på nytt tas upp i LO:s representantskap.

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Lästips:

Snabbkoll om nya LAS. Illustration: Mattias Käll

Det här gäller i nya lagen om anställningsskydd

Arbetsrätt. Sedan 2022 gäller den nya lagen om anställningsskydd, LAS. Lär dig mer om vad som gäller vid uppsägning och vad skillnaderna är mellan att jobba på en arbetsplats som omfattas eller inte av huvudavtalet.

Snabbkoll: Varsel och uppsägningar. Illustration: Mattias Käll

Varsel och uppsägningar

Av med jobbet? Sverige ser ut att vara på väg in i en lågkonjunktur. Då ökar risken för varsel och uppsägningar. Så fungerar det och det är skillnaden.

Om nya LAS och huvudavtalet

Arbetsrätt. Den 1 oktober började nya lagen om anställningsskydd (LAS) att gälla. Men det är inte bara LAS som fått nya regler. Huvudavtalet som vissa fack antagit spelar också roll.

Kameraövervakning / Securitas logga / IMY:s logga

Allt fler företag vill registrera vad de anställda gör

Integritet. Synen på GDPR har ändrats från jätteskräck för att företagen ska tvingas betala höga skadestånd till att det var ju inte så farligt. Men nu är lagstiftningen högst aktuell igen i och med att allt fler företag vill installera datorsystem för att registrera vad de anställda gör.

Läkarrock med stetoskop. Läkaren skriver för ett läkarintyg.

Har åkaren rätt att få se resultaten från min hälsokontroll?

Åkeri. Har min arbetsgivare rätt att få se resultaten från hälsokontrollen – när jag besöker läkare för att förlänga mitt körkort för tung trafik? Det undrar en arg lastbilsförare, 60 plus, vars läkare krävde att få skicka resultaten direkt till hans åkeri.

Musikhjälpen är i gång – med Transport!

Insamling. Musikhjälpen är på plats på Stora torget i Karlstad i veckan. Bössorna är öppna. Och Värmlandsavdelningen har utmanat Transports övriga avdelningar att skänka pengar. Årets motiv: Alla barn har rätt att gå i skolan.

Här i Västland, mellan Tierp och Karlholm i norra Uppland, omkom en nyanställd miljöarbetare under arbete med sophämtning i maj i år. Enligt polisens uppgifter direkt efter olyckan handlade det om att hon fallit av bilen då hon stod baktill mellan två hämtningsstationer. Foto: Lilly Hallberg

Renhållningsbolag ändrar rutiner efter dödsolycka

Miljöarbete. I våras omkom en renhållningsarbetare i Tierps kommun efter att ha fallit av sopbilen och slagit i huvudet. Företaget där kvinnan arbetade har nu stärkt säkerhetsrutinerna.

Fråga facket
Petra undrar över hur lång uppsägningstid hon har. Illustration: Martin Heap

Hur lång uppsägningstid har jag?

Transport. Petra undrar över hur lång hennes uppsägningstid är och Nischay vill veta hur man räknar ut avdrag för vab. Det och fler frågor svarar Transports experter på.

Olovlig körning blir fall för HD

Juridik. Chauffören saknade behörighet att köra svenskregistrerad lastbil enligt körkortslagen. Men hovrätten ogillade åtalet om olovlig körning. Riksåklagaren har nu överklagat domen till Högsta domstolen (HD).

Måsar skitar ner i hamnen

Hamn. Falskt alarm. Det är inget ”skarvkaos” med hamnarbetare som riskerar att halka i fågelbajs i Helsingborgs hamn. Något som flera medier rapporterade om i oktober. "Men vi har en del problem med måsar".

Taxibolag i Sundsvall i konkurs

Servicetrafik. Taxi Drakstaden har fått hård kritik för brister när det gäller färdtjänst och skolskjutsar i Sundsvall. På torsdagen försattes taxibolaget, som har avtal med kommunen, i konkurs.

Tidningsbud knivrånat av tre män

Tidningsbud. Tidigt på måndagsmorgonen fick polisen larm om ett rån i Mariestad, riktat mot ett tidningsbud i tjänst – tre personer ska ha omringat budet, hotat med kniv och tvingat till sig kontanter.

Konkursskylt. Foto: Shutterstock

Braathens varslar ytterligare ett 20-tal kabinanställda

Fyg. I september försattes två av flygbolaget Braathens bolag i konkurs och 120 kabinanställda förlorade jobben. Nu går moderbolaget vidare och säger upp ytterligare cirka 20 kabinanställda på dotterbolaget Braathens people, vid flygbaserna i Göteborg och Malmö.

Liljaskolan först med ny transportcertifiering

Utbildning. På Liljaskolan i Vännäs var det stort firande den 6 november. Gymnasiet är först i landet med att ha klarat kraven för den nya certifieringen för transportutbildningar, CGT-certifiering.

Förslag om laddstationer vid statliga rastplatser

Trafik. Ett 30-tal av Trafikverkets omkring 270 rastplatser runt om i Sverige skulle kunna kompletteras med stationära laddstationer, som drivs av kommersiella aktörer. Först ut i ett pilotprojekt skulle kunna vara rastplatsen Brahehus vid E4, strax norr om Gränna.