Transport larmar om mobbning på CSG

Bevakning. Utfrysning, förlöjligande och mobbning från chefer. Oklara rutiner, slarv med nycklar, brist på skyddsutrustning och trasiga personlarm. Transport larmar om en rad brister på bevakningsbolaget CSG i Örebro. Nu har Arbetsmiljöverket gjort en inspektion.

Förra hösten uppmärksammade SVT bevakningsföretaget CSG i Stockholm. En grupp anställda och tidigare anställda vittnade om övervåld, rasism och en utbredd tystnadskultur. Nu har verksamheten i Örebro också hamnat i blåsväder. Lokaltidningen Nerikes Allehanda har i en rad artiklar rapporterat om olika missförhållanden. Och på senare tid har Transports lokala ombudsman Clas Hellsing ägnat nästan all arbetstid åt företaget. Flera förhandlingar har genomförts och ytterligare står på tur.

Enligt Clas Hellsing var upprinnelsen till konflikten mellan arbetsledning och delar av personalen en WhatsApp-grupp i sociala medier som en grupp anställda startat.

– Där ventilerade de hur de mådde och hade det på jobbet. Det kom till en av chefernas kännedom och han reagerade ganska hårt, säger Clas Hellsing.

Clas Hellsing, ombudsman på Transports Örebroavdelning
Clas Hellsing, ombudsman på Transports Örebroavdelning. Foto: Justina Öster

I nästa steg agerade en anställd visselblåsare, som enligt en ny lag baserad på ett EU-direktiv, ska öka skyddet för anställda på större företag att skriftligen eller muntligen kunna rapportera om missförhållanden. (Se faktaruta intill).

Visselblåsaren använde sig av ett icke spårbart mejlkonto och skrev till CSG:s vd och HR-chef, förklarar Clas Hellsing.

– Mejlet gick ut på att anställda inte förstår sig på chefstillsättningarna, att företaget tillsätter avdelningschef, gruppledare och arbetsledare som inte har medarbetarnas förtroende. Den inställningen kan jag förstå. Hur ska en chef som mobbar, förnedrar och förlöjligar anställda inför deras arbetskamrater kunna leda ett arbetslag?

Stormöte på Eurostop

Med anledning av mejlet tog företagsledningen kontakt med Clas Hellsing. Bolaget gjorde en åtgärdsplan och stramade upp en del rutiner och rollbeskrivningar för några arbetsledare. Men Hellsing ansåg att det skulle dröja alldeles för länge innan de viktiga åtgärderna var på plats.

– Personalen behöver förändring här och nu! Vi vill att företagshälsovården ska få i uppdrag att undersöka hur de anställda mår och föreslå åtgärder. Att personalen ska kunna gå dit för samtal anonymt, utan att behöva fråga en chef som kanske kränker dem, om lov.

I januari i år anordnade CSG ett stormöte på Eurostop i Örebro, med anställda, vd Patrik Berg från Stockholm och Transport, berättar Clas Hellsing. Det pratades om att gå ut i vild strejk. Något som facket inte kan stödja. Röster höjdes då för massjukskrivning, vilket ledningen besvarade med att de kan begära läkarintyg från första sjukdagen och vidta arbetsrättsliga åtgärder.

– Jag sa att människor har rätt att sjukskriva sig om de mår dåligt på jobbet. Efter mötet var personalen stressad och uppskrämd, säger Clas Hellsing.

En anställd köptes ut

Några dagar efter stormötet kallades en anställd in till ledningen. Kollegorna hörde att det gapades och skreks i rummet, beskriver Hellsing.

– Efter det såg de aldrig sin kollega mer på jobbet, säger han.

CSG varslade den personen om avsked, med hänvisning till att han förbrukat sitt förtroende och varit illojal mot företaget. Transport kallade till förhandling som utmynnade i att personen blev utköpt genom en sekretessbelagd uppgörelse.

Enligt Clas Hellsing hoppades bolaget att stämningen skulle lugna sig efter detta, men så blev det inte.

– Droppen var när kontrollanterna på Länstrafikens bussar fick problem med sina personlarm. GPS-funktionen fungerade inte. De kände sig otrygga för det kan vara stökigt på bussarna.

Busskontrollanterna upplevde inte att de fick stöd från ledningen och kontaktade därför facket. Det var helg och en facklig representant kom till CSG:s kontor för att svara på frågor.

– Kontrollanterna undrade om de måste gå ut och jobba. Vi sa att de i första hand ska tänka på sin säkerhet och inte arbeta utan fungerande larm. Det stack i chefens ögon att behöva meddela Länstrafiken att de saknade personal att sätta in.

”Hotade att sparka ut oss”

Enligt Hellsing ringde den chefen sedan till bolagets skyddsombud, som var på väg ut på sitt kvällspass. Ombudet blev tillsagt att omedelbart be Transports representanter från avdelningen att lämna lokalen, då besöket inte var anmält och låg utanför kontorstid.

– Vi var obehöriga och skulle ut omgående annars skulle de sparka ut oss, säger Clas Hellsing.

Fackets representant lämnade kontoret. Därefter skedde en upprörd mejlväxling mellan vd Patrik Berg och ombudsman Clas Hellsing. Positionerna var låsta. Fack och medarbetare upplevde en omedelbar och allvarlig fara för personalens liv och hälsa och skyddsombudet skickade därför, med stöd av arbetsmiljölagen, in en så kallad 6:6 a-anmälan till Arbetsmiljöverket.

Den 23 mars kom två inspektörer från myndigheten till CSG för inspektion och bolaget och skyddsombudet fick ge sin syn på arbetsmiljön. Företaget och facket väntar nu på Arbetsmiljöverkets beslut och eventuella åtgärder i frågan.

”Vi har ett säkert system för visselblåsning”

Bevakning. CSG:s vd Patrik Berg tillbakavisar fackets kritik om olämpliga chefer och bristande säkerhet för medarbetarna. Givetvis tillsätter inte bolaget chefer som mobbar, förnedrar och förlöjligar anställda, kontrar han.

Vd Patrik Berg svarar på frågor via mejl. Hans uppfattning är att kritiken enbart rör en anställd ”som erbjudits en arbetsledartjänst”. Han skriver:

– Utredning kring denna medarbetares påstådda tidigare förehavanden har tillsammans med berörd medarbetare, HR och skyddsombud utretts.

Transports ombudsman Claes Hellsing på Örebroavdelningen anser att en chef på mellannivå ”är det stora problemet” och att hans olämpliga ledarstil sprider sig vidare till andra arbetsledare.

– Vad Clas tycker får givetvis stå för honom, men jag vare sig känner igen eller delar hans bild, svarar Berg.

– Våra chefer genomgår fortlöpande både interna och externa ledarskapsprogram, utbildning kring lagar, avtal, kollektivavtal och våra värderingar. Detta inkluderar BYA:s arbetsmiljöutbildning. Jag är således trygg i deras kompetens.

En anställd köptes ut från företaget i en sekretessbelagd uppgörelse efter ett stormöte som facket beskrev som stormigt.

Riskerar den som framför kritik eller visselblåser på CSG att sparkas eller köpas ut?

– Vi har ett säkert system för visselblåsning med två mottagare. En visselblåsare är alltid anonym ifall den väljer att vara det. I samförstånd med Clas Hellsing definierades det här ärendet som en missyttring och inte visselblåsning. Ärendet handlar om andra delar och med respekt för den överenskommelse vi tecknat, kommenterar jag inte detta vidare.

Angående företagshälsovård skriver Berg allmänt att bolaget har avtal med och ”självklart använder deras tjänster när det uppkommer ett behov”.

”Blev inte utskickade utan larm”

Busskontrollanter på CSG uppmanades, enligt facket, att arbeta på Länstrafikens bussar, trots att GPS-funktionen på deras personlarm inte fungerade. I Transports medarbetarenkät uppger anställda också att de skickas ut på jobb, trots att de inte har full utrustning som skyddsväst, skyddsskor, handfängsel och batong. Hur ser CSG på personalens säkerhet?

Busskontrollanterna blev inte utskickade utan fungerande larm. Efter att larmen åter var fullt funktionella uppmanades medarbetarna att gå i tjänst, svarar Patrik Berg.

– Värt att notera är att just busskontrollanter arbetar i grupp och aldrig ensamma. Larmen har för övrigt alltid fungerat i form av larm och öppen talkanal, under en kort period fanns tillfälligt och på ett fåtal larmproblem med just GPS positioneringen, detta är åtgärdat.

Patrik Berg känner inte till några medarbetare som inte får den utrustning de ska ha för sin respektive tjänst.

– Saknas eller är det fel på den utrustning som tjänsten kräver så förväntas man givetvis kontakta sin närmaste chef för att få detta åtgärdat, svarar han.

CSG har tagit del av resultaten i Transports enkät till CSG:s personal. Där skriver en anställd att bolaget låter anställda arbeta med uppdrag de inte har rätt utbildning för.

– Jag har inte kännedom om att detta skulle ha hänt. Jag vet inte heller vad man menar med ”rätt utbildning”, är Bergs svar.

Hur kommer CSG att agera efter Arbetsmiljöverkets inspektion?

– Vi har välkomnat Arbetsmiljöverkets tillsyn och bedömde att detta möte var både bra och konstruktivt. Självklart kommer vi att rätta oss om deras beslut på något sätt visat att CSG gjort något fel.

Slarvigt gjord enkät

Den kritik som framkommer i Transports enkät om trivseln på bolaget bemöter vd:n med att enkäten är slarvigt gjord. Han hävdar att samma person kan ha svarat flera gånger och att även personer som inte är anställda på CSG kan ha svarat på den.

Berg skriver att CSG arbetar löpande med egna kvalitetsmätningar med mera.

– Givetvis lurar vi inga kunder, vår personalomsättning är låg och naturligtvis hanterar vi alla våra kunders utrustning med full respekt och på ett säkert sätt.

SCG gör nu också en egen anonym medarbetarundersökning, berättar Patrik Berg.

– När den är klar, kommer arbetsgrupper tas fram för att tillsammans, medarbetare och chef, ta fram åtgärder där vi löpande kan förbättra för alla våra medarbetare.

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Lästips:

Effektiv lösning att filma väktare i bilarna anser Securitas

Bevakning. Djupt kränkande, ansåg väktarna om filmande kameror i bilarna. I det svar som integritetsskyddsmyndigheten (IMY) begärt in beskriver Securitas tvärtom pilotprojektet som en ”effektiv lösning” sett utifrån ändamålet att minska antalet olyckor och fordonsskador.

Securitas kameraövervakning av anställda granskas av IMY

Säkerhet. Ett 30-tal bevakningsanställda har lämnat in anmälningar till Integritetskyddsmyndigheten (IMY). De upplever säkerhetsbolagets installation av kameror i rondbilarna som djupt kränkande. Nu har IMY beslutat granska övervakningen och om den skett enligt bestämmelserna i GDPR.

”Jag längtar efter att få gå ner till heltid”

Miljö. Det hettade till kring arbetstidsförkortning och bättre arbetsmiljö när Transportarbetareförbundets miljöarbetare samlades till avtalsråd om ett nytt kollektivavtal. ”Jag kör slam- och spolbil i Norrbotten och längtar till den dag jag får gå ner till heltid", sa Thommy Öhrwall.

Kameraövervakning / Securitas logga / IMY:s logga

Allt fler företag vill registrera vad de anställda gör

Integritet. Synen på GDPR har ändrats från jätteskräck för att företagen ska tvingas betala höga skadestånd till att det var ju inte så farligt. Men nu är lagstiftningen högst aktuell igen i och med att allt fler företag vill installera datorsystem för att registrera vad de anställda gör.

Läkarrock med stetoskop. Läkaren skriver för ett läkarintyg.

Har åkaren rätt att få se resultaten från min hälsokontroll?

Åkeri. Har min arbetsgivare rätt att få se resultaten från hälsokontrollen – när jag besöker läkare för att förlänga mitt körkort för tung trafik? Det undrar en arg lastbilsförare, 60 plus, vars läkare krävde att få skicka resultaten direkt till hans åkeri.

Musikhjälpen är i gång – med Transport!

Insamling. Musikhjälpen är på plats på Stora torget i Karlstad i veckan. Bössorna är öppna. Och Värmlandsavdelningen har utmanat Transports övriga avdelningar att skänka pengar. Årets motiv: Alla barn har rätt att gå i skolan.

Här i Västland, mellan Tierp och Karlholm i norra Uppland, omkom en nyanställd miljöarbetare under arbete med sophämtning i maj i år. Enligt polisens uppgifter direkt efter olyckan handlade det om att hon fallit av bilen då hon stod baktill mellan två hämtningsstationer. Foto: Lilly Hallberg

Renhållningsbolag ändrar rutiner efter dödsolycka

Miljöarbete. I våras omkom en renhållningsarbetare i Tierps kommun efter att ha fallit av sopbilen och slagit i huvudet. Företaget där kvinnan arbetade har nu stärkt säkerhetsrutinerna.

Fråga facket
Petra undrar över hur lång uppsägningstid hon har. Illustration: Martin Heap

Hur lång uppsägningstid har jag?

Transport. Petra undrar över hur lång hennes uppsägningstid är och Nischay vill veta hur man räknar ut avdrag för vab. Det och fler frågor svarar Transports experter på.

Olovlig körning blir fall för HD

Juridik. Chauffören saknade behörighet att köra svenskregistrerad lastbil enligt körkortslagen. Men hovrätten ogillade åtalet om olovlig körning. Riksåklagaren har nu överklagat domen till Högsta domstolen (HD).

Måsar skitar ner i hamnen

Hamn. Falskt alarm. Det är inget ”skarvkaos” med hamnarbetare som riskerar att halka i fågelbajs i Helsingborgs hamn. Något som flera medier rapporterade om i oktober. "Men vi har en del problem med måsar".

Taxibolag i Sundsvall i konkurs

Servicetrafik. Taxi Drakstaden har fått hård kritik för brister när det gäller färdtjänst och skolskjutsar i Sundsvall. På torsdagen försattes taxibolaget, som har avtal med kommunen, i konkurs.

Tidningsbud knivrånat av tre män

Tidningsbud. Tidigt på måndagsmorgonen fick polisen larm om ett rån i Mariestad, riktat mot ett tidningsbud i tjänst – tre personer ska ha omringat budet, hotat med kniv och tvingat till sig kontanter.

Konkursskylt. Foto: Shutterstock

Braathens varslar ytterligare ett 20-tal kabinanställda

Fyg. I september försattes två av flygbolaget Braathens bolag i konkurs och 120 kabinanställda förlorade jobben. Nu går moderbolaget vidare och säger upp ytterligare cirka 20 kabinanställda på dotterbolaget Braathens people, vid flygbaserna i Göteborg och Malmö.

Liljaskolan först med ny transportcertifiering

Utbildning. På Liljaskolan i Vännäs var det stort firande den 6 november. Gymnasiet är först i landet med att ha klarat kraven för den nya certifieringen för transportutbildningar, CGT-certifiering.

Förslag om laddstationer vid statliga rastplatser

Trafik. Ett 30-tal av Trafikverkets omkring 270 rastplatser runt om i Sverige skulle kunna kompletteras med stationära laddstationer, som drivs av kommersiella aktörer. Först ut i ett pilotprojekt skulle kunna vara rastplatsen Brahehus vid E4, strax norr om Gränna.