Close
I Karlstad finns Däckskiftarna på två ställen. Transport kämpar nu för att de anställda ska få kollektivavtal.
Close

Transport kräver avtal för utejobbarna som skiftar däck

Däckarbete. På parkeringsplatser runt om i Sverige står däckarbetare utomhus och byter hjul åt bilister. De jobbar för Däckskiftarna och saknar kollektivavtal och försäkringar. Personalen kommer från länder som Lettland och Vitryssland.

– Vi har krävt kollektivavtal, men företaget vägrar. Däckskiftarnas huvudbolag har faktiskt avtal, men de har inga anställda arbetare. De finns hos olika underentreprenörer, säger Mikael Ladman, ombudsman på Transport i Karlstad.

I Mellansverige har fem Transportavdelningar enats om en gemensam aktion mot Däckskiftarna. Målet är att få fram kollektivavtal och rimliga villkor för personalen, som får påhugg ett par månader höst och vår.

Den här torsdagen är facket ute på de två parkeringar i Karlstad där Däckskiftarna ställt upp sina containrar.

Utanför matjätten Willys köar bilister med vinterdäck i skuffen. En kvinna reagerar kraftigt när hon får flygbladet från Transport. Hon förklarar ilsket att hon jobbar på tjänstemannafacket Unionen och att det inte är hennes sak hur villkoren ser ut för däckarbetarna.

– Snacka med dem! Inte med mig, upprepar hon gång på gång.

Mikael Ladman och avdelningens ordförande, Mikael Persson, skakar på huvudet.

De mörkklädda killarna under presenningstaket vill inte prata med facket eller med tidningen Transportarbetaren. I vart fall inte de utanför Willys.

På parkeringen vid trädgårdsföretaget Plantagen går det bättre. Här är Fjodors platschef. Han kommer från Lettland, liksom hans två arbetskamrater som dock väljer att gå in i en container när facket kommer.

– Hur mycket tjänar du som platschef? undrar Mikael Ladman.

– 150 kronor i timmen, plus provision, säger Fjodors.

– Vad får dina kamrater?

– Det vet jag inte, svarar Fjodors.

Han berättar att däckarbetarna fått anställning i två månader. De bor på ett vandrarhem i närheten och jobbar både vardagar och helger. Han anser att lönen är bra – med lettiska mått.

Fjodors får också frågan om vem som egentligen är arbetsgivare. Han svävar lite på målet.

Ombudsman Ladman har forskat i saken. Han skickade en förhandlingsframställan till huvudbolaget Däckskiftarna och fick till svar att all verksamhet bedrivs genom olika franchiseföretagare.

Flera av stationerna – bland annat de i Karlstad och västra Stockholm – drivs av en och samma entreprenör, Norra Däcksgrabbarna AB.

När Ladman kontaktade Däckskiftarna uppgav bolaget att man inte har något ansvar för arbetsmiljö och arbetsvillkor för däckjobbarna. Han tycker att förklaringen är svårsmält:

– Jag har hittat personkopplingar mellan bolagen. Det är dessutom Däckskiftarna, inte Norra Däcksgrabbarna, som tecknat hyresavtal med Plantagen.

– Jag har varit i kontakt med ansvariga på Plantagen. De blev inte glada när jag berättade om anställningsvillkoren hos deras hyresgäst.

Facket har invändningar när det gäller exempelvis löner och arbetstider. Enligt kollektivavtalet, som andra företag måste rätta sig efter, kan arbetet inte ske på helger. Arbetsmiljön är också en fråga som intresserar facket.

– Vi har noterat att det saknas skyddsanordningar på flera maskiner, säger Transports Mats Ericsson som också deltar i dagens aktion.

Mikael Ladman tycker inte att franchiseupplägget håller. Han anser att det snarare handlar om underentreprenörer. Och i så fall borde Däckskiftarna (som har kollektivavtal) ha förhandlat med Transport innan man tog in sådana.

Transport har sökt ansvariga på huvudbolaget, Däckskiftarna Sverige AB. Utan framgång.

Vladimir Toulyansev är styrelseledamot i Norra Däcksgrabbarna AB, som alltså driver stationerna i Karlstad. Han har fått information om Transports aktion och är inte glad:

– Facket har inte rätt att vara där och dela ut flygblad till våra kunder. Inte på den mark vi hyr.

Hur ställer du dig till fackets krav på kollektivavtal?

– Kollektivavtal är inte obligatoriskt i Sverige, eller hur? Alla grabbarna har bra lön och bra villkor, de är nöjda.

Vilken lön får personalen?

– Det tänker jag inte berätta.

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

  1. Pelle:
    5 november, 2018

    Det är lika illa inom transport branschen. Varför är det så många trailers från utlandet i Sverige??? Jo transportörspriser som ligger under avtal. Inga svenska åkerier klarar sig med dessa låga priser. Vi är, vi lever i Sverige med dess lagar och regler.

  2. Joakim Kämpe:
    29 oktober, 2018

    Men strejkrätten vill ni ta bort. Ni har kastat bort det enda vapen arbetarna har...

  3. Lennart:
    29 oktober, 2018

    Helt rätt att avtal skall följas, men det är kunder som bestämmer och så länge dom kör dit så länge fortsätter däckfirmorna också. Priserna är även dom höga, finns många lokala verkstäder med avtalsenliga löner som är billigare.

  4. Sverker:
    28 oktober, 2018

    Helt sjukt att facket delar ut flygblad till kunderna, rena maffiametoder!
    Fy fan för dessa fackgangsers.

  5. Jens:
    28 oktober, 2018

    Helt rätt jaga på vi som är seriösa och försöker göra rätt, har ingen chans att få ut sina grabbar till rätta priser för de finns dom här jävla smitarna från allt vad lagar är ! Är man i Sverige då ska lagarna vara lika för alla och inte sko sig på andras bekostnad

  6. Göran Cederfjärd:
    27 oktober, 2018

    Bra jobbat det får bli ett slut på utnyttjandet av billig arbetskraft från låglöneländer inom hela Transport- och LO-kollektivet.

    Där anser jag att VI har framtidens riktigt stora utmaning för Fackföreningen naturligtvis skall vi inte hindra någon från att jobba men att VI konkurerar om jobben på lika villkor och inte genom lönedumpning & utnyttjande av människor.

  7. Stefan Blomkvist:
    26 oktober, 2018

    Schyssta villkor ska gälla i Sverige. Kollektivavtal ska finnas.

Lästips:

Det förlorade taxitrafiktillståndet har lett till att Trendtaxi inte längre får köra serviceresor i Region Värmland och Södermanland, liksom i vissa kommuner. Men i Region Örebro vann bolaget nyligen en upphandling då det där räcker med att underleverantörer har tillstånd. Foto: Staffan Wolters (arkivbild)

Så körde upphandling av servicetrafik fast

Värmland. Bolagen är ökända men återkommer som vinnare i nya upphandlingar av sjuktransporter, skolskjutsar och färdtjänst. I Region Värmland har en process med överklaganden pågått i snart två år – ovissheten gör att förare söker sig bort.

Samtrans-åkerier bryter mot kollektivavtal

Taxi. Samtrans-chaufförer som enbart kör samhällsbetalda resor har rätt till månadslön på mellan 26073 och 27004 kronor enligt kollektivavtalet. Men så är det inte för majoriteten av de Transportarbetaren talat med.

Närbild på ett däckbyte.

Kontroller avslöjade däckbytare

Däckverkstad. Hos nära hälften av företagen fanns brister i kassaregistret eller hanteringen av den obligatoriska personalliggaren. Det visar Skatteverket omfattande extrakontroll av verkstäder i samband med däckskifte i höstas.

Det påverkar facklig anslutning

Facket. Av arbetarna i Sverige är i dag 58 procent med i ett fackförbund, bland tjänstemän 73 procent. Historiskt har klyftan aldrig varit så stor. Det slås fast i en rapport om orsaker till utvecklingen med sjunkande antal medlemmar i LO-förbunden och den svenska modellen sedd ur ett nordiskt perspektiv.

Lyftande flygplan

Tidsfrist för organisering av kabinpersonal

Flyg. Än är det inte klart om det blir Transport, Unionen eller bägge facken som ska organisera och teckna kollektivavtal för flygets kabinpersonal – flygvärdinnor och flygvärdar. Men nu har förbunden i alla fall enats om att träffas för konkreta överläggningar i frågan.

Så hålls nationaldagsfirandet lugnt

Bevakning/Nöje. Artister, aktiviteter, tivoli, restauranger – firandet den 6 juni på Golfängarna i Sundbyberg har kommit att bli ett av landets största nationaldagsfiranden.

Ansökan om ny utbildning för flygtekniker på Arlanda

Flyg. Flygbranschen har larmat om att fler flygtekniker, flygmekaniker och plåtslagare behöver utbildas för att flygplan och helikoptrar ska kunna lyfta framöver. Nu ansöker Sigtuna kommun om att få starta en yrkeshögskole-utbildning i flygteknik på Arlanda flygplats.

Ny rättegång om kokainsmuggling via hamn

Rättegång. Hamnarbetaren som dömts för inblandning i kokainhärvan i Helsingborg hoppas frias helt i hovrätten. I mitten av juni inleds förhandlingarna i den högre domstolen.

Lastbil på vinterväg, Umeå. Foto: Scandphoto/Shutterstock

Plan för bättre vägunderhåll efter vinterns snökaos

Åkeri. Efter trafikkaoset på bland annat E22 i Skåne i vintras riktade landets yrkeschaufförer och åkerier hård kritik mot bristen på plogning och vägunderhåll. Nu ger regeringen Trafikverket i uppdrag att lägga fram en handlingsplan för bättre väghållning.

Miljözonen körs vidare in i Stockholm

Trafikpolitik. Från och med nyårsafton i år är det stopp för bensin- och dieselbilar i stora delar av Stockholm city. Då införs miljözon klass 3 i en del av centrala Stockholm. Förvaltningsrätten har avslagit Moderaternas begäran om att pausa beslutet.

Tyskarna ville byta till sig amerikanska och brittiska lastbilar som kunde klara vintrarna vid fronten i Ryssland. Foto: Sgt Bill Augustine / U. S. Army

Nazisterna ville byta judar mot lastbilar

Årsdagar. Nu är det 80 år sen en av de mest underliga händelserna under andra världskriget. Nazisterna förde hemliga förhandlingar om att sälja en miljon judar till de allierade västländerna. Priset? 10 000 lastbilar.

Tät Stockholmstrafik, tunga fordon och privatbilister.

”Sänkta dieselpriser hindrar övergång till biodrivmedel”

Klimat. HVO100 är ett förnybart alternativ till diesel och spelar en viktig roll när det gäller att öka användningen av förnybara drivmedel, minska utsläppen och nå upp till Sveriges klimatmål. Men regeringens sänkning av priserna på diesel och bensin hindrar övergången till gröna drivmedel.

En gul Svevia-lastbil.

Riksrevisionen: Missade mål i bildandet av Svevia

Anläggning. Svevia och Infranord bildades för att öka konkurrensen och sänka priserna i anläggningsbranschen. Det lyckades inte helt, enligt en ny granskning från Riksrevisionen.

1945 invigdes Riksväg 6, ”Rikssexan” i folkmun, och 1962 bytte vägen namn till E3:an. Först 1992 blev det E20. Foto: Pernilla Ahlsén

Transport: Bra att rusta – men inte tillräckligt

Infrastruktur. Transport välkomnar Trafikverkets fokus på att långsiktigt effektivisera och modernisera eftersatt vägunderhåll. Men i sitt remissvar lyfter förbundet också att de planerade satsningarna som föreslås inte är tillräckliga.

Medlare utsedda om kabinavtal

Fackligt arbete. Sedan några månader har Transport börjat registrera nya medlemmar som jobbar som kabinpersonal. Nu har Medlingsinstitutet utsett medlare mellan Transport och Svenska Flygbranschen.

Fängelsedom för smuggling överklagad

Rättsfall. I slutet av april dömdes en hamnarbetare, tillsammans med två andra män, för brott kopplade till kokainsmuggling via Helsingborgs hamn. Alla tre har nu överklagat tingsrättens domar till hovrätten.