Close
I Karlstad finns Däckskiftarna på två ställen. Transport kämpar nu för att de anställda ska få kollektivavtal.
Close

Transport kräver avtal för utejobbarna som skiftar däck

Däckarbete. På parkeringsplatser runt om i Sverige står däckarbetare utomhus och byter hjul åt bilister. De jobbar för Däckskiftarna och saknar kollektivavtal och försäkringar. Personalen kommer från länder som Lettland och Vitryssland.

– Vi har krävt kollektivavtal, men företaget vägrar. Däckskiftarnas huvudbolag har faktiskt avtal, men de har inga anställda arbetare. De finns hos olika underentreprenörer, säger Mikael Ladman, ombudsman på Transport i Karlstad.

I Mellansverige har fem Transportavdelningar enats om en gemensam aktion mot Däckskiftarna. Målet är att få fram kollektivavtal och rimliga villkor för personalen, som får påhugg ett par månader höst och vår.

Den här torsdagen är facket ute på de två parkeringar i Karlstad där Däckskiftarna ställt upp sina containrar.

Utanför matjätten Willys köar bilister med vinterdäck i skuffen. En kvinna reagerar kraftigt när hon får flygbladet från Transport. Hon förklarar ilsket att hon jobbar på tjänstemannafacket Unionen och att det inte är hennes sak hur villkoren ser ut för däckarbetarna.

– Snacka med dem! Inte med mig, upprepar hon gång på gång.

Mikael Ladman och avdelningens ordförande, Mikael Persson, skakar på huvudet.

De mörkklädda killarna under presenningstaket vill inte prata med facket eller med tidningen Transportarbetaren. I vart fall inte de utanför Willys.

På parkeringen vid trädgårdsföretaget Plantagen går det bättre. Här är Fjodors platschef. Han kommer från Lettland, liksom hans två arbetskamrater som dock väljer att gå in i en container när facket kommer.

– Hur mycket tjänar du som platschef? undrar Mikael Ladman.

– 150 kronor i timmen, plus provision, säger Fjodors.

– Vad får dina kamrater?

– Det vet jag inte, svarar Fjodors.

Han berättar att däckarbetarna fått anställning i två månader. De bor på ett vandrarhem i närheten och jobbar både vardagar och helger. Han anser att lönen är bra – med lettiska mått.

Fjodors får också frågan om vem som egentligen är arbetsgivare. Han svävar lite på målet.

Ombudsman Ladman har forskat i saken. Han skickade en förhandlingsframställan till huvudbolaget Däckskiftarna och fick till svar att all verksamhet bedrivs genom olika franchiseföretagare.

Flera av stationerna – bland annat de i Karlstad och västra Stockholm – drivs av en och samma entreprenör, Norra Däcksgrabbarna AB.

När Ladman kontaktade Däckskiftarna uppgav bolaget att man inte har något ansvar för arbetsmiljö och arbetsvillkor för däckjobbarna. Han tycker att förklaringen är svårsmält:

– Jag har hittat personkopplingar mellan bolagen. Det är dessutom Däckskiftarna, inte Norra Däcksgrabbarna, som tecknat hyresavtal med Plantagen.

– Jag har varit i kontakt med ansvariga på Plantagen. De blev inte glada när jag berättade om anställningsvillkoren hos deras hyresgäst.

Facket har invändningar när det gäller exempelvis löner och arbetstider. Enligt kollektivavtalet, som andra företag måste rätta sig efter, kan arbetet inte ske på helger. Arbetsmiljön är också en fråga som intresserar facket.

– Vi har noterat att det saknas skyddsanordningar på flera maskiner, säger Transports Mats Ericsson som också deltar i dagens aktion.

Mikael Ladman tycker inte att franchiseupplägget håller. Han anser att det snarare handlar om underentreprenörer. Och i så fall borde Däckskiftarna (som har kollektivavtal) ha förhandlat med Transport innan man tog in sådana.

Transport har sökt ansvariga på huvudbolaget, Däckskiftarna Sverige AB. Utan framgång.

Vladimir Toulyansev är styrelseledamot i Norra Däcksgrabbarna AB, som alltså driver stationerna i Karlstad. Han har fått information om Transports aktion och är inte glad:

– Facket har inte rätt att vara där och dela ut flygblad till våra kunder. Inte på den mark vi hyr.

Hur ställer du dig till fackets krav på kollektivavtal?

– Kollektivavtal är inte obligatoriskt i Sverige, eller hur? Alla grabbarna har bra lön och bra villkor, de är nöjda.

Vilken lön får personalen?

– Det tänker jag inte berätta.

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

  1. Pelle:
    5 november, 2018

    Det är lika illa inom transport branschen. Varför är det så många trailers från utlandet i Sverige??? Jo transportörspriser som ligger under avtal. Inga svenska åkerier klarar sig med dessa låga priser. Vi är, vi lever i Sverige med dess lagar och regler.

  2. Joakim Kämpe:
    29 oktober, 2018

    Men strejkrätten vill ni ta bort. Ni har kastat bort det enda vapen arbetarna har...

  3. Lennart:
    29 oktober, 2018

    Helt rätt att avtal skall följas, men det är kunder som bestämmer och så länge dom kör dit så länge fortsätter däckfirmorna också. Priserna är även dom höga, finns många lokala verkstäder med avtalsenliga löner som är billigare.

  4. Sverker:
    28 oktober, 2018

    Helt sjukt att facket delar ut flygblad till kunderna, rena maffiametoder!
    Fy fan för dessa fackgangsers.

  5. Jens:
    28 oktober, 2018

    Helt rätt jaga på vi som är seriösa och försöker göra rätt, har ingen chans att få ut sina grabbar till rätta priser för de finns dom här jävla smitarna från allt vad lagar är ! Är man i Sverige då ska lagarna vara lika för alla och inte sko sig på andras bekostnad

  6. Göran Cederfjärd:
    27 oktober, 2018

    Bra jobbat det får bli ett slut på utnyttjandet av billig arbetskraft från låglöneländer inom hela Transport- och LO-kollektivet.

    Där anser jag att VI har framtidens riktigt stora utmaning för Fackföreningen naturligtvis skall vi inte hindra någon från att jobba men att VI konkurerar om jobben på lika villkor och inte genom lönedumpning & utnyttjande av människor.

  7. Stefan Blomkvist:
    26 oktober, 2018

    Schyssta villkor ska gälla i Sverige. Kollektivavtal ska finnas.

Lästips:

Två av tre i styrelsen för sektion 1: Fredrik Nilsson Hjert och Per Lindvall, grannar på Rud i Karlstad. I bakgrunden Fredriks dotter Amanda, 9 år.

Största yrkessektionen i Värmland ser framåt

Åkeri, terminal och miljö. Olika jobb med lastbil förenar medlemmarna i Värmlandsavdelningens sektion 1 – yrke spelar här större roll än hemort. Det finns fördelar med det, enligt styrelsen som har många tankar om hur sektionen ska växa och få fler aktiva.

Hyllade yrkesförare: Henrik Klefberg, Rikard Wedh, Rolf Eriksson, Björn Gustavsson, Rolf Eriksson och Pontus Isaksson. Foto: Lilly Hallberg

Förarna firas på sin dag

Åkeri. ”Bra att facket är ute och visar upp sig. Och vi är värda det!” sa lastbilschauffören Rikard Wedh som just fått en kaffe i avdelning 6-mugg på Rasta Värmland på Yrkesförarens dag.

Özz Nûjen är aktuell i Riksteaterns nypremiär av pjäsen Laika. Och han är mycket glad över att möte publiken igen.

Äntligen är publiken tillbaka!

Föreställning. I pjäsen Laika gestaltar Özz Nûjen bargästen som ingen vet vem det är. Är han en sanningssägare eller rent av Jesus? Frågan ställs på sin spets, vems perspektiv är gällande?

Facket misstänker att distributionsbolaget systematiskt kallat in tidningsbud för att börja jobba tidigare och sluta senare – utan att betala för extratiden. Foto: Lilly Hallberg

Misstänkt fusk med löner på VTD

Tidningsbud. Start- och stopptider som ändrats kan betyda att Göteborgsregionens tidningsbud sammanlagt gått miste om miljonbelopp i lön. "Någon har tagit bort 40 000 kronor för en medlem. Jag vill veta vem", säger Peter Åkesson, ombudsman med ansvar för tidningsdistributörsavtalet.

Förarbristen
Taxihållplatsen vid Centralstationen

Taxiförbundet: 7 000 förare saknas

Taxi. Branschorganisationen Taxiförbundet säger att det saknas 7 000 taxiförare i landet. Mest akut är bristen i storstäderna.

Rastplats

”Goda villkor ger fler lastbilsförare”

Åkeri. Det är brist på lastbilsförare. 6 400 chaufförer behöver anställas det närmaste året och 50 000 på tio års sikt visar en ny rapport. Företagen efterlyser fler utbildningsplatser.

5 tycker till om förarbristen

Enkät. Hur lockar man fler till chaufförsyrket? Transportarbetaren har frågat fem yrkesförare.

Jessica Andersson ska göra samma jobb på kortare tid. Foto: Lilly Hallberg

Samma runda – lägre lön efter VTD:s omläggning

Tidningsbud. Jessica Andersson på Kungsbackafilialen har 27 år i yrket. – Jag älskar det här jobbet, vill inte jobba med något annat. Men jag förstår dem som lämnar nu, säger hon.

Taxi Stockholms kontor på Luntmakargatan i Stockholm. Foto: Christina Ahlund

Taxi Stockholm lämnar Taxiförbundet

Taxi. Ett av Sveriges största taxiföretag lämnar branschorganisationen Taxiförbundet. – Vi i Taxi Stockholm pratar om god taxitradition. Då kan vi inte vara med i ett branschförbund där vi är det enda stora bolaget med kollektivavtal, säger Dimitrios Nikopoulos, ordförande för Taxi Stockholm.

Mildare regler för äldre som söker sjukersättning

Sjukförsäkring. (UPPDATERAD) Flygplanslastare, lastbilschaufförer, miljöarbetare… Transports medlemmar har tunga jobb och alla klarar inte av att arbeta fram till pensionen. Vid månadsskiftet infördes mildare regler för personer som fyllt 61 år och ansöker om sjukersättning, tidigare förtidspension.

Möte tidningsbudssektionen i Göteborg 15 september 2022

Fortsatt kamp mot hyvling

Tidningsbud. För jävligt – och djupt sorgligt. Men omöjligt att stoppa? Sista dagen för att skriva på de nya anställningskontrakten för VTD höll tidningsbudssektionen möte. För de flesta bud i Göteborgsregionen innebär ny lägre sysselsättningsgrad ett lönetapp på ett par tusen i månaden.

Vad gör jag om soporna brinner?

Miljö. Lasten börjar brinna i sopbilen. Vad gör jag? – Det är inte jättevanligt men det händer då och då, säger brandingenjör Anders Palm vid Storstockholms brandförsvar. Han ger några råd.

Bra miljöval – nu med schysta villkor

Distribution. Schampo och tvättmedel kan vara märkta med Naturskyddsföreningens Bra miljöval. Mindre känt är att märkningen även finns för transporter. I de nya kraven för lokala godstransporter ställs också krav på sociala villkor.

Yrkesförarens dag
Hyllade yrkesförare: Henrik Klefberg, Rikard Wedh, Rolf Eriksson, Björn Gustavsson, Rolf Eriksson och Pontus Isaksson. Foto: Lilly Hallberg

Förarna firas på sin dag

Åkeri. ”Bra att facket är ute och visar upp sig. Och vi är värda det!” sa lastbilschauffören Rikard Wedh som just fått en kaffe i avdelning 6-mugg på Rasta Värmland på Yrkesförarens dag.

Arbetsförmedlingen Malmö

Ska vi vara rädda att förlora jobben?

Ekonomi. Skenande energipriser. Hög inflation. Stigande räntor. Nu varnar Konjunktur­institutet (KI) också för en stundande lågkonjunktur. Är det dags att bli rädd för att förlora jobbet?

Kultur
Lars Sjölund vid utställningen på Transports kongress i Örebro. Foto: Lilly Hallberg

Vyer från sopbilen

Utställning. Stillheten och skönheten träffar rakt i hjärtat, berättar med skärpa om arbetsliv i renhållningens tjänst ur nya perspektiv. Ett urval av Lars Sjölunds bilder och texter finns nu samlade i boken ”Frihet och förakt”.

Fredag 9/9 är Yrkesförarens dag!

Transport. De får Sverige att rulla varje dag, året runt. Ser till så att såväl människor som gods kommer fram. Den 9 september är det dags att uppmärksamma alla landets yrkesförare på deras egen dag.

Facket: Hyvla inte i vårt namn, VTD!

Tidningsbud. Minskad tid med nya organisationen innebär ekonomisk katastrof för många bud. VTD beskriver förändringen i Göteborgsregionen som ordnad tack vare centrala förhandlingar med facket. Transports centrala ombudsmän beskriver distributionsbolaget som lämpligt studieobjekt för forskare av människohat.