Trafikverket: Ordning på rastplatserna!

Åkeri. Tydligare regler på rastplatsen ska öka trafiksäkerheten. Trafikverket vill komma till rätta med dagens stora problem – många rastplatser används under långa perioder som avställningsplats av åkerier.

Rastplats Glumslöv, längs E6:an genom Landskrona kommun, ingår i ett pilotprojekt. Här har läget varit sådant att förare inte stannar, trots behov av paus. Otryggt och trångt.

– Den här rastplatsen är felanvänd. Det finns åkerier som ställer upp sina trailers under långa perioder. Det är inte alls det som är meningen med våra rastplatser, säger Louise Linderoth, åtgärdsplanerare på Trafikverket, i ett pressmeddelande.

Totalt finns runt 270 rastplatser i landet som sköts av Trafikverket. Rastplatserna är till för alla trafikanters möjlighet till rast och vila, för yrkesförare dessutom möjlighet att följa lagar om kör- och vilotider. Därför kräver det statliga verket tillstånd av dem som parkerar längre än ett dygn. Men efterlevnaden har varit dålig, liksom resurserna för kontroll.

Tidigare har Trafikverket ansett sig tvingade att stänga flera rastplatser, för gott eller för en längre tidsperiod. Eller för den tid det tagit att sanera och städa.  Vid Botorpström längs E22:an, mellan Västervik och Oskarshamn, togs skylten ned 2015 och toahusen låstes. Det efter att rastplatsen använts som parkering och bostad av framför allt EU-immigranter under längre tid. Den är nu åter öppnad.

Flera åtgärder

Trafikverket kommer nu testa flera åtgärder vid rastplatsen i Glumslöv.

– Vi kommer att rita nya parkeringsplatser på rastplatsen för att förtydliga vad som gäller och vi håller på att se över de parkeringsbestämmelser som gäller på platsen, säger Louise Linderoth.

– Vi ser också över möjligheten att ha någon form av kameraövervakning på platsen, och just den insatsen är en del av ett nationellt pilotprojekt.

Regeringen gav för tre år sedan Trafikverket i uppdrag att se över hur säkerheten kan förbättras vid uppställningsplatser runt om i landet. Det är här Glumslövs rastplats kommer in. Slutsatserna kommer att bli underlag för hur kameraövervakning kan användas vid rastplatser och hur bevakningen bäst görs.

Trafikverket har valt att avgränsa det omfattande uppdraget till stamvägsnätet och det så kallade Ten-T-vägnätet, det transeuropeiska transportnätet. Dessa vägnät är viktiga för godstransporter.

När det gäller säkra uppställningsplatser pekar Trafikverket i fyra punkter ut sträckor eller områden med kapacitetsbrist:

  • E6 Malmö–Göteborg–norska gränsen
  • E4 Malmö–Stockholm
  • Storstadsområdena Stockholm, Göteborg och Malmö
  • Jönköping

När regeringen tillsatte utredningen 2018 uttryckte infrastrukturminister Tomas Eneroth (S) att det ingår i regeringens arbete med att skapa ordning och reda på vägarna: Säkrare uppställningsplatser behövs för att minska risken för stöld av diesel och gods samt för att öka tryggheten för yrkeschaufförer som stannar längs vägen för att vila.

– Säkrare uppställningsplatser är också något som transportbranschen länge efterlyst, sa Eneroth då.

Vid Glumslövs rastplats har arbetet pågått i sommar. En del av rastplatsen, där parkeringen för tunga fordon finns, har delvis varit avstängd under en sommarvecka. Men det har hela tiden varit möjligt att köra in och tanka eller ta en paus.

– När åtgärderna är på plats hoppas vi på bättre ruljans. Så att fler ska kunna stanna på rastplatsen i Glumslöv för att sträcka på benen eller vila, för att sedan köra vidare på ett säkert sätt, säger Trafikverkets Louise Linderoth i pressmeddelandet.

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Lästips:

Transportarbetarens logga

TMA-förare omkommen

Olyckor. Skyddsfordonet skulle säkra E4:an efter att en bil tappat last på körbanan. I stället blev föraren av TMA-bilen påkörd och så svårt skadad att hon avled.

Linnéa Elofsson, Moa Sääv, Karolina Järback och Elin Olsson trivs på Oscarsgymnasiet.

Här är en tredjedel av transporteleverna tjejer

Oskarshamn. Chaufförsyrket är stressigt och de har redan hunnit stöta på en del fördomar. Men de är övertygade om att de har valt rätt yrke. Linnéa Elofsson, Elin Olsson, Moa Sääv och Karolina Järback är elever vid fordons- och transportprogrammet inriktning transport vid Oscarsgymnasiet i Oskarshamn, en skola där en tredjedel av transporteleverna är tjejer.

Som vi slet

Davids krönika. Som vi arbetade. Bara den som var med kan föreställa sig slitet som enbilsåkare i dragbilssvängen på åttio- och nittiotalet (och säkert innan dess också). Dag och natt, vardag som helgdag, gick körningarna över hela landet, och Norden. Tills det ibland tog stopp och inget jobb fanns på flera dagar. Sen var det full fart igen!

Ygeman: Behovspröva arbetskraftsinvandring

Migration. Den 1 juni skärptes kraven vid arbetskraftinvandring. Nu vill regeringen strama åt ytterligare och tillsätter en utredning som ska presentera förslag som stoppar arbetstillstånd för jobb där det inte är brist på arbetskraft.

Transport: Tusenlappar hyvlas bort med VTD-plan

Tidningsbud. Sorg och vrede. Det är reaktionen på distributionsbolaget VTD:s plan att driva igenom en minskning i sysselsättningsgrad för majoriteten av sina bud – och ett lönetapp på flera tusen. Transports reaktion: ”Nej, vi köper inte det här.”

Filip på Arlanda: ”Vi gör ett hästjobb för varandra”

Timslånga köer och en överfull terminal 5. Det har varit stressiga veckor för personalen på Arlanda. – För en vecka sedan sträckte sig kön från terminal 5 till terminal 4 och tillbaka igen, säger Filip Rydolw, ordförande för Transports fackklubb för Avarns flygplatskontrollanter i säkerhetskontrollen på Arlanda.

TMA-förare omkommen

Olyckor. Skyddsfordonet skulle säkra E4:an efter att en bil tappat last på körbanan. I stället blev föraren av TMA-bilen påkörd och så svårt skadad att hon avled.

Fordons- och transportprogrammet
Linnéa Elofsson, Moa Sääv, Karolina Järback och Elin Olsson trivs på Oscarsgymnasiet.

Här är en tredjedel av transporteleverna tjejer

Oskarshamn. Chaufförsyrket är stressigt och de har redan hunnit stöta på en del fördomar. Men de är övertygade om att de har valt rätt yrke. Linnéa Elofsson, Elin Olsson, Moa Sääv och Karolina Järback är elever vid fordons- och transportprogrammet inriktning transport vid Oscarsgymnasiet i Oskarshamn, en skola där en tredjedel av transporteleverna är tjejer.

Hallå där!
Sirin Celik. Foto: Lilly Hallberg

Sirin Celik

…statsvetare och utredare på Transport, som analyserar partiledarnas tal under den pågående Järvaveckan.

Kriget i Ukraina

Fackligt jobb under beskjutning

Fackligt arbete. Hamn- och sjöfolksfacket MTWTU i Ukraina utgår från hamnstaden Odessa som fått utstå ryska attacker. – Den 9 maj blev staden beskjuten av missiler. Vi förstår att vi inte är i säkerhet och det är skrämmande. Vi fortsätter att fokusera och leva så vanligt som möjligt. Men vi är alltid redo och vet att ingenting är säkert, säger Oleg Grygoriuk, ordförande för MTWTU.

Kriget i Ukraina

HF:s blockad stoppad av domstol

Hamn. Arbetsdomstolen anser att Hamnarbetarförbundets planerade, nya blockad av ryska fartyg inte är en tillåten facklig stridsåtgärd.

Cykelbuden har ingenstans att ta vägen mellan körningarna. Zabihullah Ahmadi sitter på en kartongbit utanför en nedlagd butik och väntar på nästa jobb. Foto: Anna Trenning-Himmelsbach

Franska matbud får fackliga ombud

Plattformsarbetare. Franska matbud får nu personalrepresentanter. 120 000 chaufförer och bud har fått rösta i fackliga val. Ett litet, första steg för bättre skydd av en utsatt grupp, enligt facken.

Facket tappar medlemmar

Transport. Två år med pandemi har slagit hårt mot organiseringen. Transports ledning ser allvarligt på utvecklingen med vikande medlemsantal. Men också chansen att vända på utvecklingen – nu.

Färre transportare behöver a-kassa

A-kassan. Transports arbetslöshetskassa har betalat ut mindre i ersättning under årets första tre månader än tidigare. Nivån är i dag lika, eller till och med något lägre, än före pandemin. Tvärtemot trenden hos andra a-kassor, som ökat utbetalningarna första kvartalet i år.

Transports taxiförarkommitté
Sven-Åke Österberg och Ronnie Persson är engagerade färdtjänstchaufförer. Foto: Lilly Hallberg

”Grunden är lagd – nu väntar hårt arbete”

Taxi. På ett historiskt svårt avtalsområde föddes en arbetsgrupp med påtaglig positiv energi. Taxikommittén består enbart av yrkesverksamma förare. För förbundet centralt en kunskapskälla – för dem som kör en kanal in, för att komma till tals. Win-win.