Sveriges Hamnar säger nej till eget avtal för HF

Hamn. Förhandlingarna mellan Sveriges Hamnar och Hamnarbetarförbundet (HF) har avslutats. HF får inget eget kollektivavtal. Arbetsgivarna står fast vid att HF måste nöja sig med ett hängavtal på Transports avtal.

– Jag är besviken. Fast inte förvånad, säger Erik Helgeson som sitter i HF:s förbundsstyrelse.

Det senaste två åren har HF och Sveriges Hamnar tvistat om vilket inflytande fackförbundet ska ha. Situationen spetsades till när Sveriges Hamnar uppmanade alla sina medlemsföretag att dra in fackliga förmåner som normalt följer av ett tecknat kollektivavtal.

HF, som bildades 1972, har aldrig haft ett centralt kollektivavtal och heller inte den fredsplikt som följer med ett avtal.

Under våren och sommaren låg stridigheterna nere. Men på höstkanten begärde HF förhandlingar med Sveriges Hamnar. Kravet som framfördes var att få teckna ett eget avtal. En uppgörelse som skulle ha exakt samma innehåll som Transports avtal. Med tre tillägg.

Parterna träffades på onsdagen, men redan vid tretiden avslutades förhandlingarna. Joakim Ärlund är vd i Sveriges Hamnar:

– Vi träffade Hamnarbetarförbundet och förklarade att vi redan har ett kollektivavtal, för hela branschen. Vi har ingen möjlighet att teckna ytterligare ett.

– För Hamnarbetarförbundets del kan det bara bli frågan om ett hängavtal. Och det avvisade Hamnarbetarförbundets representanter.

Vilka problem uppstår med två likalydande avtal?

– De skulle per definition inte bli likalydande. Det skulle bli olika parter som ingår avtalen. När det är dags för ny avtalsrörelse riskerar vi att få olika krav från de två facken. Dessutom finns det många lokala avtal i hamnarna. Om även de ska dubbleras blir det än mer ohållbart.

– På den här punkten är vi överens med den övriga fackföreningsrörelsen: Det ska finnas ett kollektivavtal per yrkesgrupp och bransch. Inte flera.

HF:s representant Erik Helgeson hävdar att Sveriges Hamnars beslut att dra in facklig tid och andra rättigheter har påverkat arbetsmiljöarbetet i hamnarna. Det var den utlösande faktorn till att förbundet gjorde en nya framstöt om ett eget kollektivavtal.

Han säger:

– Sveriges Hamnar upprepade samma ståndpunkt. Att det bara kan bli ett hängavtal. Vi försökte också prata om arbetsmiljön och ifall det gick att lyfta ut de frågorna på något sätt.

Erik Helgeson uppger att HF:s förhandlare på slutet var beredda att backa från de tre ändringskrav som förbundet hade med sig till förhandlingsbordet.

– Det skulle innebära att vi skrev på ett avtal som var exakt likadant som Transports. Men det hjälpte inte. Det är bara hängavtal som gäller.

Vad ska HF göra nu?

– Det blir upp till medlemmarna att avgöra.

Kan det bli aktuellt med varsel om konfliktåtgärder?

– Det är en diskussion vi ska föra internt i förbundet.

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Lästips:

Transportarbetarens logga / Transportarbetarens logo

HF avbryter hamnkonflikten – skrev på Transports avtal

Hamn. Den segdragna konflikten mellan Hamnarbetarförbundet (HF) och Sveriges Hamnar har nått en lösning. Parterna tecknade nytt avtal under torsdagseftermiddagen.

Containrar i Helsingborgs hamn

Transportmedlemmar fick brev hem – kallades strejkbrytare

Konflikt. Under Hamnarbetarförbundets strejkdagar har Transports medlemmar jobbat på som vanligt, eftersom de har ett gällande kollektivavtal. Flera medlemmar har fått brev hem och kallats strejkbrytare och andra har fått klistermärken med svartfötter uppsatta på sina skåp.

Hamnområdet i Karlshamn. Foto: Lilly Hallberg

AD: Hamnarbetarförbundets strejk får fortsätta

Juridik. Hamnarbetarförbundets stridsåtgärder i svenska hamnar är inte olagliga. Det slår Arbetsdomstolen (AD) fast i ett beslut efter prövning.

Kameraövervakning / Securitas logga / IMY:s logga

Allt fler företag vill registrera vad de anställda gör

Integritet. Synen på GDPR har ändrats från jätteskräck för att företagen ska tvingas betala höga skadestånd till att det var ju inte så farligt. Men nu är lagstiftningen högst aktuell igen i och med att allt fler företag vill installera datorsystem för att registrera vad de anställda gör.

Läkarrock med stetoskop. Läkaren skriver för ett läkarintyg.

Har åkaren rätt att få se resultaten från min hälsokontroll?

Åkeri. Har min arbetsgivare rätt att få se resultaten från hälsokontrollen – när jag besöker läkare för att förlänga mitt körkort för tung trafik? Det undrar en arg lastbilsförare, 60 plus, vars läkare krävde att få skicka resultaten direkt till hans åkeri.

Musikhjälpen är i gång – med Transport!

Insamling. Musikhjälpen är på plats på Stora torget i Karlstad i veckan. Bössorna är öppna. Och Värmlandsavdelningen har utmanat Transports övriga avdelningar att skänka pengar. Årets motiv: Alla barn har rätt att gå i skolan.

Här i Västland, mellan Tierp och Karlholm i norra Uppland, omkom en nyanställd miljöarbetare under arbete med sophämtning i maj i år. Enligt polisens uppgifter direkt efter olyckan handlade det om att hon fallit av bilen då hon stod baktill mellan två hämtningsstationer. Foto: Lilly Hallberg

Renhållningsbolag ändrar rutiner efter dödsolycka

Miljöarbete. I våras omkom en renhållningsarbetare i Tierps kommun efter att ha fallit av sopbilen och slagit i huvudet. Företaget där kvinnan arbetade har nu stärkt säkerhetsrutinerna.

Fråga facket
Petra undrar över hur lång uppsägningstid hon har. Illustration: Martin Heap

Hur lång uppsägningstid har jag?

Transport. Petra undrar över hur lång hennes uppsägningstid är och Nischay vill veta hur man räknar ut avdrag för vab. Det och fler frågor svarar Transports experter på.

Olovlig körning blir fall för HD

Juridik. Chauffören saknade behörighet att köra svenskregistrerad lastbil enligt körkortslagen. Men hovrätten ogillade åtalet om olovlig körning. Riksåklagaren har nu överklagat domen till Högsta domstolen (HD).

Måsar skitar ner i hamnen

Hamn. Falskt alarm. Det är inget ”skarvkaos” med hamnarbetare som riskerar att halka i fågelbajs i Helsingborgs hamn. Något som flera medier rapporterade om i oktober. "Men vi har en del problem med måsar".

Taxibolag i Sundsvall i konkurs

Servicetrafik. Taxi Drakstaden har fått hård kritik för brister när det gäller färdtjänst och skolskjutsar i Sundsvall. På torsdagen försattes taxibolaget, som har avtal med kommunen, i konkurs.

Tidningsbud knivrånat av tre män

Tidningsbud. Tidigt på måndagsmorgonen fick polisen larm om ett rån i Mariestad, riktat mot ett tidningsbud i tjänst – tre personer ska ha omringat budet, hotat med kniv och tvingat till sig kontanter.

Konkursskylt. Foto: Shutterstock

Braathens varslar ytterligare ett 20-tal kabinanställda

Fyg. I september försattes två av flygbolaget Braathens bolag i konkurs och 120 kabinanställda förlorade jobben. Nu går moderbolaget vidare och säger upp ytterligare cirka 20 kabinanställda på dotterbolaget Braathens people, vid flygbaserna i Göteborg och Malmö.

Liljaskolan först med ny transportcertifiering

Utbildning. På Liljaskolan i Vännäs var det stort firande den 6 november. Gymnasiet är först i landet med att ha klarat kraven för den nya certifieringen för transportutbildningar, CGT-certifiering.

Förslag om laddstationer vid statliga rastplatser

Trafik. Ett 30-tal av Trafikverkets omkring 270 rastplatser runt om i Sverige skulle kunna kompletteras med stationära laddstationer, som drivs av kommersiella aktörer. Först ut i ett pilotprojekt skulle kunna vara rastplatsen Brahehus vid E4, strax norr om Gränna.