Hamnområdet i Karlshamn. Foto: Lilly Hallberg
Close
Karlshamn är en av de hamnar som berörs av HF:s stridsåtgärder. (ARKIVBILD)
Close

AD: Hamnarbetarförbundets strejk får fortsätta

Juridik. Hamnarbetarförbundets stridsåtgärder i svenska hamnar är inte olagliga. Det slår Arbetsdomstolen (AD) fast i ett beslut efter prövning.

Sveriges Hamnar lämnade förra veckan in en stämningsansökan till Arbetsdomstolen rörande Hamnarbetarförbundets (HF:s) stridsåtgärder – olovliga då de strider mot fredsplikten, enligt arbetsgivarparten.

I fredags möttes parterna i domstolen vid ett så kallats särskilt möte. Tidigare i veckan hade HF:s medlemmar inlett strejken, den första av en rad varslade stridsåtgärder.

Arbetsdomstolen har gjort en interimistisk prövning och tagit ett beslut som alltså gäller tills tvisten slutligen är prövad.

Det betyder att Sveriges Hamnar inte fått gehör för sin önskan att Arbetsdomstolen stoppar Hamnarbetarförbundets varslade stridsåtgärder.

AD har inte funnit att stridsåtgärderna har till syfte att tränga undan det befintliga avtalet; hamn- och stuveriavtalet, som Transportarbetareförbundet träffat med Sveriges Hamnar.

Både Transport och Hamnarbetarförbundet har förhandlat om nya kollektivavtal för stuveriarbetare under våren. Och båda fackförbunden hade varslat om stridsåtgärder som skulle inledas samma dag.

Men tisdagen den 20 maj gjorde Transport och Sveriges Hamnar en överenskommelse om nytt kollektivavtal för kommande tvåårsperiod.

Fler stridsåtgärder väntar

Medan Transportarbetareförbundet till följd av det nya avtalet blåste av de varslade stridsåtgärderna vidgade HF sitt varsel. Det omfattar nu också strejk vid vissa hamnföretag mellan den 30 maj och den 5 juni.

Arbetet påverkas i en rad hamnar i landet där det andra facket som organiserar stuveriarbetare har medlemmar, bland annat i Göteborg, Karlshamn, Sundsvall, Halmstad och Piteå.

Arbetsgivarparten har i sin stämningsansökan fört fram att Hamnarbetarförbundets är olovliga och strider mot fredsplikten då det redan finns ett avtal.

Transports avtal, hamn- och stuveriavtalet, är ett så kallat förstahandsavtal. HF:s avtal, kajavtalet, är ett andrahandsavtal. Enligt Sveriges Hamnars stämningsansökan syftar HF:s konfliktåtgärder till att tränga undan Transports avtal.

Det är något som HF helt tillbakavisat. I stället menar företrädare för det andra hamnfacket att det enbart handlar om organisering, med syfte att reglera förhållandena mellan HF och arbetsgivarna.

Liksom Transport gjorde har HF i årets avtalsrörelse drivit kravet på att minska användningen av bemanningsanställda i hamnarna. HF har dessutom krävt stärkt skydd för fackligt förtroendevalda.

Onsdagen den 21 maj strejkade Hamnarbetarförbundets medlemmar mellan klockan 12 och 18 i samtliga svenska hamnar. Dagen efter inledde HF strejker på vissa företag i Göteborgs hamn, liksom i hamnarna i Gävle, Karlshamn, Stockholm, Sundsvall och Umeå.

Hamnarbetarförbundet har vidare varslat om strejk och andra stridsåtgärder – bland annat övertidsblockad – framöver för hamnarna i Halmstad, Helsingborg, Malmö, Söderhamn, Luleå och Piteå.

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Lästips:

Flygvärdinna i mittgången på ett passagerarplan

Tio klubbar inom kabin klara

Kabin. Efter mycket arbete där även inslag av medling förekommit har Transport och Svenska Flygbranschen nu tecknat lokala avtal på tio olika företag. Det preliminära centrala avtalet är därmed permanent.

Närbild på ett däckbyte.

Stora förändringar med nytt gummiavtal

Gummiverkstadsavtalet. Schemalagda lördagar, ob, nytt 8-årssteg i lönetrappan – det nya, tvååriga avtalet innehåller flera grundläggande förändringar för anställda på däckverkstäder. Och ger upp till 2 400 kronor mer i lön under perioden.

Magnus Hedman. Foto:privat

Det är dags för en bojkott av Israel

Debatt. I 600 dagar har Gaza bombats sönder och samman. Utan respekt för civila offer bombas skolor, sjukhus, bostadsområden och tältläger. FN uppskattar att nära 60 000 palestinier har dödats i Gaza och på Västbanken, varav nära 20 000 barn, 224 biståndsarbetare från FN och 180 journalister.

Avtal 2025
Flygvärdinna i mittgången på ett passagerarplan

Tio klubbar inom kabin klara

Kabin. Efter mycket arbete där även inslag av medling förekommit har Transport och Svenska Flygbranschen nu tecknat lokala avtal på tio olika företag. Det preliminära centrala avtalet är därmed permanent.

Avtal 2025
Närbild på ett däckbyte.

Stora förändringar med nytt gummiavtal

Gummiverkstadsavtalet. Schemalagda lördagar, ob, nytt 8-årssteg i lönetrappan – det nya, tvååriga avtalet innehåller flera grundläggande förändringar för anställda på däckverkstäder. Och ger upp till 2 400 kronor mer i lön under perioden.

Långa fängelsestraff i Think Pink-målet

Miljöbrott. Fängelse i sex år. Det blev straffet för den huvudmisstänkta kvinnan i Think Pink-härvan. Ytterligare fem personer döms till fängelse för kriminell avfallshantering med kopplingar till återvinningsbolaget.

Taxiföretag stoppat – levde inte upp till avtal

Servicetrafik. Felaktiga löner och synen på avtalade villkor fick facket att reagera. Nu har Region Gävleborg avslutat avtalet med ett av trafikföretagen som vunnit upphandling av skolskjutsar, sjukresor och färdtjänst.

Avtal 2025
Ordningsvakter i rulltrappa i Stockholms tunnelbana

Hur blev nya bevakningsavtalet?

Bevaknings- och säkerhetsavtalet. Måndagen den 2 juni blev det klart med det nya, tvååriga kollektivavtalet för närmare 20 000 anställda inom bevakningsbranschen. Transportarbetaren hörde med några från förhandlingsdelegationen – vad de själva tycker och vilka reaktioner de mött.

”Kamerorna i rondbilarna ska bort!”

Säkerhet. Kamerorna inne i rondbilarna kom som en blixt från klar himmel, berättar en väktare på bevakningsbolaget Securitas. När integritetsskyddsmyndigheten nu granskar övervakningssystemet hoppas han: ”Att Securitas får en redig knäpp på näsan. Kamerorna ska bort!”

Medlare för fyra lokala kabinavtal

Kabinavtalet. Transports klubbar på fyra arbetsplatser och deras arbetsgivare har inte kommit överens om nya lokala avtal. Nu kopplas medlare in.

”Man vill ju inte ha en kamera i ansiktet hela tiden”

Säkerhet. ”Vad är det som försiggår, undrade vi? Vad är övervakningssystemet i rondbilen till för? Det är bara om olyckan skulle vara framme, sa ledningen. Men inte var det så roligt, man vill ju inte ha en kamera i ansiktet hela tiden när man kör”.

”Laglig grund saknas för så ingripande övervakning”

Säkerhet. (UPPDATERAD 25-06-05 och 25-06-09) Företag och andra verksamheter som övervakar med kameror är skyldiga att följa reglerna i dataskyddsförordningen (GDPR) och kamerabevakningslagen. Från och med den 1 april 2025 krävs inte längre tillstånd, däremot är den som vill kamerabevaka nu skyldig att göra en intresseavvägning.

Kameraövervakning / Securitas logga / IMY:s logga

Securitas kameraövervakning av anställda granskas av IMY

Säkerhet. Ett 30-tal bevakningsanställda har lämnat in anmälningar till integritetskyddsmyndigheten (IMY). De upplever säkerhetsbolagets installation av kameror i rondbilarna som djupt kränkande. Nu har IMY beslutat granska övervakningen och om den skett enligt bestämmelserna i GDPR.

Avtal 2025

Bevakningsavtalet är i lås

Bevaknings- och säkerhetsavtalet. Transport och Säkerhetsföretagen kom på måndagen överens om nytt, tvåårigt kollektivavtal för närmare 20 000 anställda inom bevakningsbranschen. Löneökningen blir sammanlagt upp till nästan 2 300 kronor, beroende på lönegrupp.

Avtal 2025

Fortsatta förhandlingar för bevakningsavtal

Bevaknings- och säkerhetsavtalet. Förhandlingarna mellan Transport och Säkerhetsföretagen för nytt kollektivavtal återupptogs i veckan – i konstruktiv anda, enligt fackets förhandlare.

Avtal 2025

Avtal klara för alla bensinstationer

Bilvårdsanläggningar. Transport har kommit överens med arbetsgivarorganisationen Fremia om ett nytt kollektivavtal för anställda vid vissa bensinstationer. Avtalet är tvåårigt och ger en sammanlagd löneökning för dem som får mest på 2 300 kronor, fördelat på två år.

Nytt stopp för Stockholms miljözon

Trafikpolitik. Efter flera turer i olika domstolar har förbudet mot diesel- och bensindrivna fordon i en zon åter mött motstånd. Länsstyrelsen säger nu nej till miljözonen i Stockholms innerstad.

Lars Mikaelsson är Transports förbundssekreterare sedan 2017. Foto: Pernilla Ahlsén

Transport vill minska arbetstiden genom lagstiftning

Arbetstid. Transportarbetareförbundet är helt överens med LO om det som framkommer i arbetstidsrapporten, att vi jobbar väldigt mycket jämfört med andra länder. Men vi har ett kongressbeslut om att Transport ska verka för lagstadgad sänkning av heltidsmåttet.