Stort varsel på GDL

Åkeri. Hälften av de anställda chaufförerna vid GDL Transport i Varberg riskerar att mista jobbet. Det står klart efter ett personalmöte i söndags då arbetsgivaren informerande om kraftiga neddragningar.

Elva anställda är varslade om uppsägning, tretton chaufförer blir kvar. Samtliga timanställda, motsvarande upp till fem heltidstjänster, förlorar jobbet. Det var det dystra besked som GDL:s Varbergschef lämnade till de anställda som kallats till personalmöte söndagen den 27 februari.

– Jag beklagar det som inträffat. Det är en tragedi och oerhört tråkigt för alla parter. Tyvärr är vi nu i ett läge där dessa åtgärder krävs, säger Stefan Cederberg, avdelningschef på GDL Transport AB i Varberg.

Han har i övrigt valt att skriftligt kommentera varslet. Cederberg var den som, tillsammans med HR-specialisten Anna-Carin Wikström, kom till åkeriet i Varberg för att lämna informationen. De anställda fick kallelsen i fredags, via sms, och en del befarade att det skulle bli ännu värre – att samtliga skulle tvingas sluta.

– Telefonerna gick varma före mötet. Jag klarade mig, jag har jobbat mer än tio år, säger en av dem som blir kvar, och fortsätter:

– Om tre månader börjar förändringarna på allvar, kan man räkna med. Jag vet att flera av de som är lite äldre vill inte jobba natt som det är tal om.

För samtidigt väntar även stora förändringar för dem som arbetar kvar hos GDL. Flera bilar kommer att säljas och bara fem blir kvar, som ska ta både regionala och lokala distributionsuppdrag.

Tidigare neddragningar

Transportarbetaren skrev för drygt ett år sedan om GDL:s köp av C-R Johanssons åkeri 2017.  Då hade åkeriet omkring 130 tillsvidareanställda, plus timanställda och ett hundratal lastbilar i sin ägo.

Tänkt som en förstärkning av åkerijätten i Västsverige blev det i stället en hård krympning av familjebolaget, en gång ett av Hallands största, obundna åkerier.

Redan för ett år sedan var framtiden oviss, flera anställda frågade sig om åkeriet över huvud taget skulle finnas kvar om fem år. Några hade redan sökt nya jobb.

– Det känns inte tryggt längre. Allt handlar om att slimma, slimma, sa en av dem till Transportarbetaren förra våren.

Den sista mars förra året fick ytterligare ett tiotal anställda sluta, då blev de runt 30 kvar. Och efter det har spekulationerna fortsatt, bland annat om GDL:s önskan om försäljning ”i paket”: Att en köpare övertar såväl anställda som fordon och kunder.

Men från GDL:s sida framhålls att Varberg har en given plats hos bolaget även i framtiden.

– Vi kommer nu att bedriva verksamhet i Varberg på samma sätt som vi gör på övriga orter där GDL är etablerat. Det är ett beprövat sätt, som vi bedömer har bättre förutsättningar för att lyckas, säger Stefan Cederberg.

Han framhåller att de senaste åren har inneburit stora utmaningar för åkeriet, som i dagsläget är etablerat på ett 15-tal orter i landet. GDL har tappat flera kunder. Många har påverkats starkt negativt av pandemin, priset på diesel har gått upp och en ökad osäkerhet i omvärlden har inneburit en låg investeringsvilja: Omvärldsfaktorer som på olika sätt bidragit till en låg fyllnads- och täckningsgrad i verksamheten i Varberg och därför tvingar fram förändringar, enligt Cederberg.

Finns det hopp om att varslen kan dras tillbaka?
– Det är alltid svårt att sia om framtiden, men så som vi bedömer läget just nu, så kommer varslen inte att dras tillbaka, säger Stefan Cederberg och fortsätter:

– Utmaningarna i Varberg har varit kända under lång tid och självklart har det påverkat oss alla.

Samtliga på åkeriet kommer nu i veckan att ha personliga samtal med GDL:s HR-specialist.

Två chaufförer har redan, från den 1 mars, gått över till ett annat åkeri, som tar över en del av GDL:s verksamhet som underleverantör.

En av dem som ska jobba vidare uttrycker osäkerhet.

– Vi ska också ha samtal men vet ju att vi kommer att få andra uppgifter. Vi får se vad som händer.

Fotnot: Transportarbetaren skriver mer om varslet och förändringar vid GDL Varberg i kommande nummer, som kommer ut i månadsskiftet mars/april.

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

  1. Fd anställd:
    9 mars, 2022

    Gdl visste från början att det skulle läggas ner det var något dom var ute efter helt sjukt man kan göra så med ett så bra åkeri som cr Johansson var

  2. Petter:
    8 mars, 2022

    Bra att ni rapporterar om detta

Lästips:

Transportarbetarens logga

Transport avvaktar om blockad

Hamn. ”En blockad nu riskerar att bli ett slag i luften”, säger Tommy Wreeth, Transports förbundsordförande, efter styrelsens möte på tisdagseftermiddagen.

Stoppade Ringhals Transports skyddsombud?

Bevakning. Två år efter att skyddsombudet Andreas Ehm sparkats ut från statligt ägda Ringhals möttes parterna i tingsrätten. Det domstolen ska ta ställning till: Hindrade Ringhals Transports skyddsombud?

Peter Nertling inne på kontoret, varifrån chaufförerna får arbetsledning. Foto: Lilly Hallberg

Tillbaka på åkeriet som transportledare

Mötet. Peter Nertling miste sin behörighet för tunga fordon på grund skärpt tolkning av EU-direktiv. Men livet tog en ny väg, in på åkeriet som han tidigare kört för.

Kriget i Ukraina

Transport: Blockaden har haft effekt

Konflikt. Transports blockad av ryska, ryskkontrollerade och ryskflaggade fartyg pågår som varslats hela maj månad. Något beslut om förlängning är ännu inte fattat.

Kriget i Ukraina

Transports blockad fortsätter

Hamn. Svenska Transportarbetareförbundets blockad av ryska och ryskkontrollerade fartyg i svenska hamnar fortsätter som planerat månaden ut.

Sedlar

Andreas drog in 800 000 till transportarbetare i sin avdelning

Försäkringar. Under hösten förra året jobbade Andreas Ehm som försäkringsinformatör för Transport och Avtalat. Han ringde runt till transportarbetare och med hans hjälp fick 20 personer dela på mer än 800 000 kronor i försäkringsutbetalningar.

Manifestation avdelning 18

Möten och organisering längs vägen

Facket. Valet, avtalets ob-tillägg, försäkringar, medlemsvärvning och förbundets värderingar. Och en snabb fika med bulle – i dag genomförde Transports fyra nordligaste avdelningar en gemensam manifestation och mötte gamla och blivande medlemmar nära motorvägen.

Hallå där!

Moa Lindell

lastbilschaufför från Huddinge och en av åtta tävlande i kategorin Lastbil på Yrkes-SM i Växjö i mitten på maj.

Körde mat för Uber Eats – miljoner i skattefusk

Matbud. Svarta löner, momsfiffel och utnyttjade bud. En underleverantör till Uber Eats undanhöll 2,3 miljoner kronor i skatter och avgifter. Nu ska Skatteverket specialgranska matbudsbranschen.

Örjan Wallon från Transports Norrbottenavdelning skickade bilder från förstamajfirandet i Luleå. Foto: Transport avdelning 26 Norrbotten

Förstamajtåg runt om i landet

Första maj 2022. Äntligen kunde förstamajtågen ringla fram igen. Efter två år av restriktioner och karantän var det många som ville demonstrera på arbetarrörelsens egen högtidsdag.

Dom om avstängt skyddsombud överklagas

Skyddsombud. Andreas Ehm stängdes av från statligt ägda kärnkraftverket Ringhals för två år sedan. Tingsrätten ansåg inte att kärnkraftverket gjort sig skyldigt till hindrande av skyddsombud. Men nu ska frågan upp i hovrätten. – För mig är det en principfråga, säger Andreas Ehm.

Transports ordförande Tommy Wreeth. Foto: Martin Hörner Kloo

Transports blockad träder i kraft den 1 maj

Blockad. Klockan 7.00 den 1 maj träder Svenska Transportarbetareförbundets blockad mot ryska fartyg i kraft. Transport håller kvar sin blockad då de inte tror att EU-blockaden har särskild stor effekt.

Rådjur på väg. Foto: Shutterstock

Se upp för viltet på vägen!

Viltolyckor. Maj är en månad då aktiviteten bland djuren i skogen ökar. Det leder till fler viltolyckor på vägarna där rådjuren löper störst risk att råka illa ut. Förra året skedde 50 000 rådjursolyckor, skriver Riksförbundet M Sverige i ett pressmeddelande.

Internationella Arbetsmiljödagen

Ingen ska behöva skada sig på jobbet!

Arbetsmiljö. I dag, torsdagen den 28 april infaller Internationella Arbetsmiljödagen, ”World Day for Safety and Health Work” – en dag då arbetet för säkrare och tryggare arbetsmiljöer står i fokus världen över.

Dödsolycka utreds av åklagare

Åkeri. En kranbilsförare klämdes så svårt vid en byggarbetsplats i Stockholm att han senare avled av skadorna. Arbetsmiljöverket har funnit så allvarliga brister på arbetsplatsen att de lämnat fallet till åklagare som ska utreda skuldfrågan.