Stort varsel på GDL

Åkeri. Hälften av de anställda chaufförerna vid GDL Transport i Varberg riskerar att mista jobbet. Det står klart efter ett personalmöte i söndags då arbetsgivaren informerande om kraftiga neddragningar.

Elva anställda är varslade om uppsägning, tretton chaufförer blir kvar. Samtliga timanställda, motsvarande upp till fem heltidstjänster, förlorar jobbet. Det var det dystra besked som GDL:s Varbergschef lämnade till de anställda som kallats till personalmöte söndagen den 27 februari.

– Jag beklagar det som inträffat. Det är en tragedi och oerhört tråkigt för alla parter. Tyvärr är vi nu i ett läge där dessa åtgärder krävs, säger Stefan Cederberg, avdelningschef på GDL Transport AB i Varberg.

Han har i övrigt valt att skriftligt kommentera varslet. Cederberg var den som, tillsammans med HR-specialisten Anna-Carin Wikström, kom till åkeriet i Varberg för att lämna informationen. De anställda fick kallelsen i fredags, via sms, och en del befarade att det skulle bli ännu värre – att samtliga skulle tvingas sluta.

– Telefonerna gick varma före mötet. Jag klarade mig, jag har jobbat mer än tio år, säger en av dem som blir kvar, och fortsätter:

– Om tre månader börjar förändringarna på allvar, kan man räkna med. Jag vet att flera av de som är lite äldre vill inte jobba natt som det är tal om.

För samtidigt väntar även stora förändringar för dem som arbetar kvar hos GDL. Flera bilar kommer att säljas och bara fem blir kvar, som ska ta både regionala och lokala distributionsuppdrag.

Tidigare neddragningar

Transportarbetaren skrev för drygt ett år sedan om GDL:s köp av C-R Johanssons åkeri 2017.  Då hade åkeriet omkring 130 tillsvidareanställda, plus timanställda och ett hundratal lastbilar i sin ägo.

Tänkt som en förstärkning av åkerijätten i Västsverige blev det i stället en hård krympning av familjebolaget, en gång ett av Hallands största, obundna åkerier.

Redan för ett år sedan var framtiden oviss, flera anställda frågade sig om åkeriet över huvud taget skulle finnas kvar om fem år. Några hade redan sökt nya jobb.

– Det känns inte tryggt längre. Allt handlar om att slimma, slimma, sa en av dem till Transportarbetaren förra våren.

Den sista mars förra året fick ytterligare ett tiotal anställda sluta, då blev de runt 30 kvar. Och efter det har spekulationerna fortsatt, bland annat om GDL:s önskan om försäljning ”i paket”: Att en köpare övertar såväl anställda som fordon och kunder.

Men från GDL:s sida framhålls att Varberg har en given plats hos bolaget även i framtiden.

– Vi kommer nu att bedriva verksamhet i Varberg på samma sätt som vi gör på övriga orter där GDL är etablerat. Det är ett beprövat sätt, som vi bedömer har bättre förutsättningar för att lyckas, säger Stefan Cederberg.

Han framhåller att de senaste åren har inneburit stora utmaningar för åkeriet, som i dagsläget är etablerat på ett 15-tal orter i landet. GDL har tappat flera kunder. Många har påverkats starkt negativt av pandemin, priset på diesel har gått upp och en ökad osäkerhet i omvärlden har inneburit en låg investeringsvilja: Omvärldsfaktorer som på olika sätt bidragit till en låg fyllnads- och täckningsgrad i verksamheten i Varberg och därför tvingar fram förändringar, enligt Cederberg.

Finns det hopp om att varslen kan dras tillbaka?
– Det är alltid svårt att sia om framtiden, men så som vi bedömer läget just nu, så kommer varslen inte att dras tillbaka, säger Stefan Cederberg och fortsätter:

– Utmaningarna i Varberg har varit kända under lång tid och självklart har det påverkat oss alla.

Samtliga på åkeriet kommer nu i veckan att ha personliga samtal med GDL:s HR-specialist.

Två chaufförer har redan, från den 1 mars, gått över till ett annat åkeri, som tar över en del av GDL:s verksamhet som underleverantör.

En av dem som ska jobba vidare uttrycker osäkerhet.

– Vi ska också ha samtal men vet ju att vi kommer att få andra uppgifter. Vi får se vad som händer.

Fotnot: Transportarbetaren skriver mer om varslet och förändringar vid GDL Varberg i kommande nummer, som kommer ut i månadsskiftet mars/april.

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

  1. Fd anställd:
    9 mars, 2022

    Gdl visste från början att det skulle läggas ner det var något dom var ute efter helt sjukt man kan göra så med ett så bra åkeri som cr Johansson var

  2. Petter:
    8 mars, 2022

    Bra att ni rapporterar om detta

Lästips:

Transportarbetarens logga / Transportarbetarens logo

Helsingborgs hamn vill säga upp två

En privat säkerhetskonsult har undersökt fyra hamnarbetares koppling till en brottsmisstänkt kollega. Nu vill bolaget säga upp två av arbetarna, något Helsingborgs Dagblad var först att berätta.

Tommy Wreeth 2021. Foto: Justina Öster

Den här kampen kan vi inte förlora!

Ledare. Under den senaste tiden har det fackliga fokuset nästan uteslutande hamnat på IF Metalls kamp mot TM Sweden (Tesla Sverige) angående ett kollektivavtal. Vi var först ut i LO-familjen med sympativarsel. Vi stängde ner de svenska hamnarna för lossning och lastning av Teslor.

Transportarbetarens logga / Transportarbetarens logo

Danska transportfacket varslar om stopp för Teslatransporter

Danmarks största fackförbund 3F har tidigare uttalat sitt stöd, men tar nu steget in i Teslakonflikten. Facket varslar om att hamnarbetare och chaufförer i Danmark, om 14 dagar räknat från nu, inte kommer att ta emot eller transportera Teslabilar till Sverige.

Upphandling av färdtjänst tas om

Servicetrafik. Beslutet om tilldelning av avtal för servicetrafik i Örebro län återkallas – i sin helhet. Taxibolagens fordon måste utvärderas för att se att det gått rätt till i miljardupphandlingen.

Fängelse för kokainsmuggling

Dom. Fängelse i två år. Det blev straffet för den hamnarbetare som mot sitt nekande döms för att ha agerat insider i den stora kokainhärvan med koppling till Helsingborgs hamn.

”Tre truckolyckor inträffar varje dag”

Lager. Att manövrera en truck är ett precisionsarbete. Så se upp med truckutbildningar på en eller ett par dagar. Saknar du tidigare erfarenhet tar det längre tid än så, varnar Maria Themptander på Transportfackens yrkes- och arbetsmiljönämnd.

Det är oklart vad just den här Mercedesen väger. Vad vi vet är att den går på el.

Tyngre fordon med B-körkort?

Teknik och trafik. Snart kan vissa B-kortsförare få köra fordon som väger upp till 4,25 ton. Men det förutsätter att fordonen går på alternativa bränslen.

Säkerhetskontrollen på Arlanda. Foto: Justina Öster

Avarn hotas av vite på 100 000

Arbetsmiljö. Transports skyddsombud larmade Arbetsmiljöverket om brister i arbetsmiljön. Efter en inspektion riskerar bevakningsbolaget Avarn Security 100 000 kronor i vite om åtgärder inte vidtas i den nya säkerhetskontrollen på Arlanda flygplats.

Helsingborgs hamn vill säga upp två

En privat säkerhetskonsult har undersökt fyra hamnarbetares koppling till en brottsmisstänkt kollega. Nu vill bolaget säga upp två av arbetarna, något Helsingborgs Dagblad var först att berätta.

Månadens avdelning
Transports avdelning 19 i Västerås.

Facklig närvaro främst

Transport. Högt i tak och full fart – förhandlingar, möten med medlemmar, en Startpunktsutbildning och någon som är på språng ut. Det händer mycket hos avdelning 19 och det mesta handlar om aktiviteter utanför kontoret i Västerås.

Ukrainska kvinnor utbildas till lastbilsförare

Åkeri. Det är brist på mycket i krigsdrabbade Ukraina – särskilt på lastbilschaufförer. För att fylla ut tomrummet efter landets många inkallade män och hålla samhället i gång har 24 kvinnor i Kiev gått en förarutbildning för C-kort. Nu skalas utbildningen upp och fler utbildas.

På säker väg. Eleverna på Södra Vikens program går på skolan som nyligen utsetts till Sveriges bästa transportskola.

Unga om transportbranschen: Helt rätt

Utbildning. När över 1 000 transportelever svarade på hur de ser på branschen och framtiden blev det toppbetyg. Och nästan nio av tio tycker att utbildningen ger rätt kunskap.

Samtrans-åkerier bryter mot kollektivavtal

Taxi. Samtrans-chaufförer som enbart kör samhällsbetalda resor har rätt till månadslön på mellan 26073 och 27004 kronor enligt kollektivavtalet. Men så är det inte för majoriteten av de Transportarbetaren talat med.

”Risk att sjuka människor hamnar i kläm”

Sjukförsäkring. – Vi vet ju att sjukförsäkringen inte fungerade tidigare, många hamnade i kläm just för att de inte var färdigrehabiliterade. Att då återgå till det systemet verkar rätt huvudlöst. Så kommenterar Transport försäkringsombudsman Pia Edvall utredningen som föreslår skärpta regler för sjukskrivna.

Strängare regler vid sjukskrivning föreslår utredning

Sjukförsäkring. (UPPDATERAD) Skärp reglerna i sjukförsäkringen och återgå till strängare bedömningar för att få sjukpenning längre än ett halvår, föreslår en statlig utredning. En farlig tillbakagång till ”de rättsosäkra och otrygga system som gällde innan 2021”, kommenterar LO-ordförande Susanna Gideonsson.

Högertrafik

Påsk först med fartbegränsning

Trafik. Påsken är en av de stora trafikhelgerna. Och också en av de första helger med hastighetsbegränsning utanför tätorter, infört för att minska olyckorna. Transportarbetaren tittade i backspegeln för att se vad som gällde tillåten fart tidigare – en av våra mest lästa artiklar på webben de senaste åren.

Filmstjärnan Jean-Claude Van Damme gör sin klassiska ”split” mellan två Volvo-lastbilar. Screenshot reklamfim Volvo trucks.

Tio år sen Van Damme slog rekord med Volvo

Årsdag. Det är en av de mest spektakulära reklamfilmerna någonsin: Filmstjärnan Jean-Claude Van Damme gör sin klassiska ”split” mellan två Volvo-lastbilar. Nu är det tio år sen den slog rekord på Youtube.