Close
De har valt rätt utbildning: Lars Molenkamp, som kör, går på Erikslundsgymnasiet i Borlänge. Rozerin Kahraman omskolar sig till chaufför på Yrkesakademin.
Close

Stort sug efter chaufförer

Chaufförer. Madelene, Josefine, Linus, Lars, Rozerin, Alexander och Love får det bekräftat på en regnvåt grusplan i Borlänge: De har valt rätt utbildning. Suget efter lastbilschaufförer är större än vad skolorna kan leverera.

I Borlänge uppmärksammas yrkesförarnas dag rejält i dag. Eller kanske snarare – där firas de blivande yrkesförarnas dag. Fonden för det tolv timmar långa eventet är branschens efterlysning:

50 000 lastbilsförare.

För första gången samlas facket och företagen till en gemensam satsning på yrkesförarnas dag i Dalarna. Den sammanhållande länken är Tya, som ska utläsas Transportfackens yrkes- och arbetsmiljönämnd. Inbjudna är politiker, rektorer, yrkesvägledare, skolor, åkare – och alla chaufförer som har vägarna förbi.

– Branschen skriker efter folk, säger en av initiativtagarna: Martin Johansson, anställd på Maserfrakt och med i Tyas regionala utbildningsråd.

– Vi behöver 7 000 nya chaufförer varje år i landet, men det är bara 3 500 som går ut från transportutbildningarna.

Utöver huvudtemat – att öppna politikernas och skolornas ögon för denna kompetensbrist – är yrkesförarnas dag ett tillfälle att visa framtidens bränslen i den tunga trafiken. Och servera hamburgare till hungriga chaufförer och transportelever.

Transport är på plats och säljer in facket till blivande förare.

– Jag valde det här för att jag tycker om lastbilar. Sedan vill jag köra utomlands, säger Alexander Bäckman som går transportprogrammet på Erikslundsgymnasiet i Falun.

Han och klasskompisen Love Eriksson tar emot informationen från Transports Anna Granath och gillar särskilt att det är gratis att vara med i facket så länge de går i skolan. I ett tält strax intill står Yrkesakademin i Falun och berättar om vuxenutbildning som också leder till lastbilshytten. Tio månader tar det att få C och CE-kort.

– Sedan finns det mer eller mindre obegränsat med jobb, säger Ulf Bergsten. Åkerierna ringer och frågar när lastbilschaufförerna blir klara.

Lars Mikaelsson, förbundssekreterare i Transport, är på plats i Borlänge. Han muttrar lite:

– Visst behövs det fler chaufförer, men åkerierna måste se till att behålla dem de redan har också. Det handlar om att behandla de anställda bra.

Yrkesvägledare
Lotta Oskarsson och Ulrica Ädling.

Bristen på chaufförer är ingen nyhet för Ulrica Ädling och Lotta Oskarsson, båda studie- och yrkesvägledare i olika Dalakommuner. En ny insikt kan dock göra att deras vägledning framöver kan få en lite annan ingång:

– Vi träffar många utlandsfödda med förarkompetens, berättar Ulrica Ädling. Men i dag har jag förstått hur viktigt språket är för en chaufför.

Elever får info av Transport
Alexander Bäckman och Love Eriksson, båda från Erikslundsgymnasiet i Falun får info av Transports Anna Granath. Foto: Lena Blomquist

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Lästips:

Andreas ”Bamse” Hagström och Per Lindvall bjuder på korv utanför bruket i Skoghall. Foto: Kamilla Kvarntorp

Här hyllas yrkeschaufförer

Transport. På åkerier, centraler för tidningsbud och budfirmor runt om i landet uppmärksammas i dag yrkesförare. Transportarbetaren träffade några vid inmätningen utanför bruket i Skoghall, Hammarö.

Så skriver du bästa motionen

Inför kongressen. Påverka Transport genom att skriva motioner (förslag) till förbundets kongress 2022. Det här är vår guide.

Transportarbetarens logga / Transportarbetarens logo

Yrkesförarens dag 9/9!

Transport. De ser till att både människor och gods kommer fram dygnet runt, alla dagar på året. På torsdag, den 9 september, hyllas landets yrkesförare på sin egen dag.

Massimo Mazza

Protester mot covidpass i italienska hamnar

Internationellt. Nu är det obligatoriskt att ha ett covidpass för att jobba i Italien. Det är hamnarbetarna som går i täten för protesterna mot det och under passets första dag var hamnarna fulla av möten och demonstrationer.

Ordningsvaktsutredningen

Transport: ”Stoppa slopade Säpo-kontroller”

Bevakning. Svenska Transportarbetareförbundet och branschorganisationen Säkerhetsföretagen gör gemensam sak och kräver att regeringen stoppar förslaget om att ta bort Säkerhetspolisens kontroller av vissa medarbetare.

Hallå där!

Daniel Hilmér

… tidningsbud i Trollhättan, och huvudskyddsombud på Västsvensk tidningsdistribution (VTD), som jobbar som vanligt nu på lördag den 9 oktober, Tidningsbudens dag.

Två sophämtare i Säffle med många års erfarenhet av yrket fick inte behålla sina jobb när kommunen tog över sophämtningen från en entreprenör.

Rutinerade miljöarbetare petades av Säffle kommun

Miljöarbetare. Två sophämtare i Säffle med många års erfarenhet av yrket fick inte behålla sina jobb när kommunen tog över sophämtningen från en entreprenör. – Det är fruktansvärt dåligt att de ratar kompetent personal, säger en av de drabbade, PO Sakariasson.

Viktor Andersson och Magnus Kvilén på Transports avdelning 3 i Göteborg är kritiska till anställningsvillkoren för Foodoras matbud. Foto: John Antonsson

Dyrt att vara bilbud hos Foodora

Matbud. Cykelbuden som jobbar för Foodora har kollektivavtal. De bilburna buden är anställda i ett annat bolag där de kör egna bilar och enbart får provisionslön.

Döden på jobbet
Många dödsolyckor bland lastbilschaufförer sker i trafiken. Foto: Jeppe Gustafsson/Shutterstock

”Alla ska få komma hem från jobbet”

Arbetsmiljö. Förra året dog färre lastbilschaufförer i tjänsten än 2019. Men det är inget trendbrott. Chaufförer är fortfarande en yrkesgrupp som är mycket hårt drabbad av dödsolyckor.

Få arbetsgivare får böta för dödsolyckor

Arbetsmiljö. I få fall leder arbetsplatsolyckor med dödlig utgång till att företag bötfälls. I minst 43 av 55 fall av dödsolyckor under 2018 har ingen arbetsgivare alls kunnat ställas till svars. Det visar en granskning som tidningen Arbetet gjort.

Truckförare skadedrabbade

Arbetsmiljö. I snitt inträffar tre olyckor per dag med truckar. Det gör truckförare till en av de allra värst skadedrabbade yrkesgrupperna. År 2019 skedde 1 163 olyckor där truckar var inblandade. Det visar siffror från Arbetsmiljöverkets databas.

Högt tryck på skrivarkurs

Kultur. Drygt 70 LO-medlemmar sökte till LO:s och ABF:s skrivarkurs i våras. Men bara tio fick plats. I vår blir det en ny kurs. De som inte fick plats förra gången har förtur.

Nattarbete

Terminalarbetare: ”Korta arbetstiden för nattjobb”

Terminal. Terminalarbetaren Lennart Karlsson jobbar ständig natt. IF Metall har tecknat avtal om 34 timmars arbete per vecka för nattarbetare, men i Transport gäller 40. – Det känns orättvist att det är så stor skillnad, säger han.

Peter Winstén och Tommy Wreeth.

Facket ser gärna kortare arbetstid

Terminal. Transports avtalsansvariga håller med. En minut komp per timme mellan klockan 22 och 06 är inte så mycket. Men frågan har lyfts och de tror att fler kommer att ställa krav på mer ledig tid i kommande avtalsförhandlingar.

Väktare och ordningsvakter hårt utsatta för hot och våld

Bevakning. ”Rånarna hotade mig med automatvapen och sa åt mig att gå ner på knä. När jag satt ner på knä sparkade de mig i ansiktet.” Väktare och ordningsvakter hör till de yrkesgrupper som löper störst risk att utsättas för hot och våld, visar en ny rapport.