Stor ökning av tips om dålig arbetsmiljö första halvåret

Arbetsmiljö. Arbetsmiljöverket ser en stor ökning av tips om missförhållanden på arbetsplatserna. 73 procent fler under årets första halva, jämfört med samma period förra året.

Redan förra året var det rekordmånga som tipsade om missförhållanden på arbetsplatserna till Arbetsmiljöverket. Transportarbetaren har begärt ut statistik från Arbetsmiljöverket som visar en stor ökning i antalet tips om dålig arbetsmiljö.

Totalt 1 193 anmälningar kom in till arbetsmiljöverket från januari till juni förra året. I år har 2 085 anmälningar kommit in. Det innebär en ökning på 73 procent.

Skriftliga tips mer än fördubblades, från 614 till 1 337. Det kan förmodligen förklaras med att Arbetsmiljöverket gjort det möjligt att anmäla anonymt direkt på deras hemsida genom ett kontaktformulär.

Telefontipsen ökade också en del, från 579 till 748. Av de tips som rör transportsektorn ser Arbetsmiljöverket en ökning från 49 till 80 tips

Än så länge vet Arbetsmiljöverket inte exakt vad den stora ökningen beror på berättar Patrick Söderquist, tillförordnad enhetschef på svarstjänst på Arbetsmiljöverket.

– Vi kan bara bekräfta att vi har en ganska stor ökning. Men det här måste vi undersöka och det kommer vår avdelning för statistik göra efter semestern, säger han.

Vilken typ av tips handlar det om?

– De vanligaste tipsen handlar om arbetsplatsens utformning. Då kan man dra slutsatsen att det handlar om lokaler. Det här är en ganska tydlig skillnad mellan tips och tillbudsanmälan. Inom tips är det ovanligt med anmälan om våld och hot medan det inom tillbud är väldigt framträdande, säger Söderquist.

Tipsen kommer såväl från arbetstagare som från allmänheten. Anmälaren är oftast anonym och då råder det strikt sekretess.

– När det är sekretess kan det ibland vara svårt att agera eftersom vi inte kan avslöja varifrån vi fått uppgifterna eller hur de kommit till myndigheten. Är det ett rent tips om att det pågår ett farligt takarbete är det enklare och kan lösas inom ramen för inspektion, säger Söderquist.

Finns det kapacitet att ta vara på tipsen?

– Vi har förstås anpassat vår organisation och jobbar hårt för att kunna hantera tipsen. Sedan ser resursfördelningen olika ut i olika delar av landet. I storstadsregionerna har vi konstant ett pressat läge. Nu har vi i för region öst där Stockholm och Linköping ingår fått nyanställa ett 40-tal inspektörer och tanken är att vi ska lösgöra mer tid för att bland annat hantera tips.

– Vi har varit underbemannade under en ganska lång period men nu har vi äntligen fått anställa och det finns stort hopp att vi ska bli ännu effektivare, säger Söderquist.

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Lästips:

Bländande ljus ett arbetsmiljöproblem

Insändare. Ta bort alla bländande ljus i transportbranschen och bli mer effektiv! Forskning visar att man blir trött och stressad av felriktad arbetsbelysning och bländande ljuskällor.

coronavirus, Covid 19

Så starkt skydd ger vaccinet mot covid-19

Corona. Samhället börjar öppnas upp igen efter ett och ett halvt år av coronarestriktioner. Öppningen sker efter att runt 75 procent av alla över 16 år fått två doser vaccin. Men hur skyddade är vi egentligen?

Truckförare skadedrabbade

Arbetsmiljö. I snitt inträffar tre olyckor per dag med truckar. Det gör truckförare till en av de allra värst skadedrabbade yrkesgrupperna.

Massimo Mazza

Protester mot covidpass i italienska hamnar

Internationellt. Nu är det obligatoriskt att ha ett covidpass för att jobba i Italien. Det är hamnarbetarna som går i täten för protesterna mot det och under passets första dag var hamnarna fulla av möten och demonstrationer.

Ordningsvaktsutredningen

Transport: ”Stoppa slopade Säpo-kontroller”

Bevakning. Svenska Transportarbetareförbundet och branschorganisationen Säkerhetsföretagen gör gemensam sak och kräver att regeringen stoppar förslaget om att ta bort Säkerhetspolisens kontroller av vissa medarbetare.

Hallå där!

Daniel Hilmér

… tidningsbud i Trollhättan, och huvudskyddsombud på Västsvensk tidningsdistribution (VTD), som jobbar som vanligt nu på lördag den 9 oktober, Tidningsbudens dag.

Två sophämtare i Säffle med många års erfarenhet av yrket fick inte behålla sina jobb när kommunen tog över sophämtningen från en entreprenör.

Rutinerade miljöarbetare petades av Säffle kommun

Miljöarbetare. Två sophämtare i Säffle med många års erfarenhet av yrket fick inte behålla sina jobb när kommunen tog över sophämtningen från en entreprenör. – Det är fruktansvärt dåligt att de ratar kompetent personal, säger en av de drabbade, PO Sakariasson.

Viktor Andersson och Magnus Kvilén på Transports avdelning 3 i Göteborg är kritiska till anställningsvillkoren för Foodoras matbud. Foto: John Antonsson

Dyrt att vara bilbud hos Foodora

Matbud. Cykelbuden som jobbar för Foodora har kollektivavtal. De bilburna buden är anställda i ett annat bolag där de kör egna bilar och enbart får provisionslön.

Döden på jobbet
Många dödsolyckor bland lastbilschaufförer sker i trafiken. Foto: Jeppe Gustafsson/Shutterstock

”Alla ska få komma hem från jobbet”

Arbetsmiljö. Förra året dog färre lastbilschaufförer i tjänsten än 2019. Men det är inget trendbrott. Chaufförer är fortfarande en yrkesgrupp som är mycket hårt drabbad av dödsolyckor.

Få arbetsgivare får böta för dödsolyckor

Arbetsmiljö. I få fall leder arbetsplatsolyckor med dödlig utgång till att företag bötfälls. I minst 43 av 55 fall av dödsolyckor under 2018 har ingen arbetsgivare alls kunnat ställas till svars. Det visar en granskning som tidningen Arbetet gjort.

Truckförare skadedrabbade

Arbetsmiljö. I snitt inträffar tre olyckor per dag med truckar. Det gör truckförare till en av de allra värst skadedrabbade yrkesgrupperna. År 2019 skedde 1 163 olyckor där truckar var inblandade. Det visar siffror från Arbetsmiljöverkets databas.

Högt tryck på skrivarkurs

Kultur. Drygt 70 LO-medlemmar sökte till LO:s och ABF:s skrivarkurs i våras. Men bara tio fick plats. I vår blir det en ny kurs. De som inte fick plats förra gången har förtur.

Nattarbete

Terminalarbetare: ”Korta arbetstiden för nattjobb”

Terminal. Terminalarbetaren Lennart Karlsson jobbar ständig natt. IF Metall har tecknat avtal om 34 timmars arbete per vecka för nattarbetare, men i Transport gäller 40. – Det känns orättvist att det är så stor skillnad, säger han.

Peter Winstén och Tommy Wreeth.

Facket ser gärna kortare arbetstid

Terminal. Transports avtalsansvariga håller med. En minut komp per timme mellan klockan 22 och 06 är inte så mycket. Men frågan har lyfts och de tror att fler kommer att ställa krav på mer ledig tid i kommande avtalsförhandlingar.

Väktare och ordningsvakter hårt utsatta för hot och våld

Bevakning. ”Rånarna hotade mig med automatvapen och sa åt mig att gå ner på knä. När jag satt ner på knä sparkade de mig i ansiktet.” Väktare och ordningsvakter hör till de yrkesgrupper som löper störst risk att utsättas för hot och våld, visar en ny rapport.