Close
"Politiker, skolor och miljöföretag måste ta sitt ansvar så att all tung trafik försvinner från landets skolgårdar", säger Peter Strålind.
Close

”Stoppa all tung trafik på skolgårdar!”

Miljö. Nu får det vara nog! Efter tre allvarliga incidenter när barn var nära att bli påbackade la huvudskyddsombudet Peter Strålind i bromsen. Med stöd av miljöbolaget Prezero har han startat ett projekt för att stoppa all tung trafik på skolgårdar.

Peter Söderlind vill stoppa all tung trafik på skolgårdar.
Peter Strålind vill stoppa all tung trafik på skolgårdar.

Huvudskyddsombudet och fackligt-politiskt engagerade Peter Strålind på Prezero möter upp vid Skytteholmsskolan i Solna, norr om Stockholm. Han vill visa ett tidigare dåligt exempel som förvandlats till ett gott.

– Här backade sopbilen in över 100 meter på skolgården för att hämta wellpapp, plast och metall. Chauffören fick ringa efter vaktmästaren som gick bredvid och ledde föraren fram till soprummet för att ingen skulle bli påkörd, visar Peter Strålind.

Rektorn gav kalla handen till att flytta ut hämtningen från skolgården. Men vid ett tillfälle klev en elev ut från en port och var en hårsmån från att träffas av en backande sopbil.

– Vaktmästaren såg ingenting men sopgubben uppfattade en skymt i backspegeln och tvärstannade med hjärtat i halsgropen. Efter det vände rektorn och skolan byggde om en bod till den där stora röda förrådsbyggnaden, pekar Peter Strålind.

Överkörd i Kopparberg

Transportarbetareförbundets regionala skyddsombud har i åratal kämpat för att få stopp på olyckor och dödsfall med backande sopbilar. Hösten 2021 rapporterade Transportarbetaren om en man i 50-årsåldern som blivit påbackad och överkörd av en renhållare i Kopparberg. Tyvärr var han inte den första.

I början av 2000-talet kom fack, arbetsgivare och Arbetsmiljöverket överens om att backning inte är ett körsätt. Tunga fordon ska inte backa i tätbebyggda områden. Ändå sker det fortfarande runt om i landet.

Peter Strålind tar upp den händelse vid Brandbergsskolan i Haninge som fick hans bägare att rinna över. En ombyggnation pågick och mycket folk rörde sig i området.

– Enda sättet att hämta soporna var att köra utmed skolfasaden. Chauffören ser en pojke komma, men helt plötsligt är han inte kvar i backspegeln. Föraren tvärnitar, springer ut och ser att killen ramlat bakom bilen. Hur hade det kunnat sluta?

Peter Strålind dra efter andan. Med bister min snabbspolar han en lyft byggcontainer som tappades på en skolgård med lekande barn i Malmö och en distributionsförare i Rättvik som var ett ögonblick från att backa på en liten flicka.

– Företagets vd var helt uppriven och ringde mig.

Stopp för körning på skolgårdar

Tillbaka till Brandbergsskolan. Peter Strålind kom överens med Prezeros ledning om att stoppa all körning på skolgården. Miljöarbetarna fick dra kärlen manuellt, men ingen knorrade. Sedan kontaktade han sitt nätverk av skyddsombud på de stora miljöbolagen i Stockholms län för att alla skulle agera mot backning.

– Jag blev uppkallad till vår regionchef som sa: Du får obegränsat med tid bara vi kan lösa den här frågan på ett bra sätt och så rullade det i gång. Jag tog fram material från Transportstyrelsen. Polisrapporterna visade att ett stort antal olyckor eller dödsfall sker per år i landet med sopbilar inblandade.

Peter Strålind skrev en rapport om att få bort den tunga trafiken från skolgårdarna. Den har nu skickats ut på remiss till fem kommuner som visat intresse – Nykvarn, Vallentuna, Haninge, Huddinge och Tyresö. Stockholm har tackat nej, men Peter Strålind hoppas att politikerna där ska haka på framöver.

Svarstiden för kommunerna löper ut den 27 januari.

– Sedan får vi se om kommunpolitikerna inser allvaret. I dag faller frågan mellan stolarna, men både skolor, fastighetsbolag och miljöföretag måste ta sitt ansvar, säger Peter Strålind.

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

  1. Carl:
    5 februari, 2023

    Självklart skall inga fordon behöva trafikera skolgårdar. Det är på vissa ställen problem för taxi som transporterar barn till och från skolor, fritids och korttidsboende.
    Många nybyggda områden är väldigt trånga där liten eller ingen hänsyn tagits för nyttotrafik.
    Bra att detta uppmärksammas.

  2. Christer Karlsson:
    24 januari, 2023

    Helt riktigt att de tar tag i detta. Ragn-Sells hade samma problem för många år sedan i Västerås. Där tyckte Rektorn på skolan att de kunde rita upp på skolgården där sopbilen körde. Då skulle barnen veta var de inte fick vara när sopbilen kom. Det fick de lägga ner omgående. Soprummen ska vara lätt åtkomliga från närmast väg. Sopbilar och annan lastbilstrafik ska inte in på skolgårdar.

  3. Björn Breivik:
    23 januari, 2023

    Bra jobbat!

Lästips:

Johan Duvskog är huvudskyddsombud och Jessica Karlsson skyddsombud. De vill samverka kring arbetsmiljön på Prezero, men tycker inte att ledningen lyssnar.

Stress och press på Prezero

Miljöarbetare. ”Det bästa med Prezero är omhändertagandet av personalen”, säger Malmöregionens chef i företagets interntidning. Flera miljöarbetare vittnar tvärtemot om övervakning, hot och stress.

Transportarbetarens logga

Kvinna dog efter fall från sopbil

Miljöarbete. En kvinna omkom under tisdagen av de skador hon fick sedan hon ramlat av bilen, och slagit huvudet i marken, under arbete med sophämtning i Tierps kommun.

Elektrisk sopbil.

Stororder av eldrivna sopbilar

Teknik. Prezero har beställt 42 eldrivna lastbilar. Bolagets kommunikationsansvariga Lars Lindvall tror inte att eldrift kommer att påverka arbetssättet nämnvärt.

Medlare utsedda i hamntvister

Konflikt. Statliga Medlingsinstitutet har utsett Anders Ferbe och Bengt Huldt att medla mellan Transport och Sveriges Hamnar om ett nytt hamn- och stuveriavtal. De kommer även att medla i tvisten mellan arbetsgivarorganisationen och Hamnarbetarförbundet.

Lustgastuber som slängs i hushållssoporna och töms i sopbilens vagga kan explodera, fara ut som tillplattade vassa projektiler och träffa miljöarbetare och förbipasserande på gatan. Tuberna ska lämnas in på återvinningscentraler.

Ny anläggning för att förstöra lustgastuber byggs

Miljö. 2024 samlade Renova in 40 000 lustgastuber i Göteborgsregionen och skickade i väg. Nu satsar miljöföretaget i stället på en egen anläggning där den miljöförstörande gasen bryts ner till kväve och syre, innan den släpps ut i luften.

Avtal 2025

Facket varslar om kabinkonflikt

Konflikt. Flygets kabinpersonal har varslat arbetsgivarna om konflikt. Facket och motparten kommer inte överens om bland annat rätten till helgvila och hur många timmar per vecka kabinpersonalen ska jobba.

Avtal 2025

Transport varslar om hamnstrejk

Konflikt Transport och arbetsgivarna kommer inte överens om ett nytt kollektivavtal. Nu varslar facket om konflikt. Först övertidsblockad och därefter strejk. Knäckfrågan är hur arbetsgivarna ska få använda bemanningsföretag.

HF varslar om strejk

Konflikt. Hamnarbetarförbundet (HF), som liksom Transport förhandlar om nytt kollektivavtal för stuveriarbetare, har lagt ett varsel om strejk. Om ingen överenskommelse nås innan betyder det total nedläggning av arbetet nästa onsdag, den 21 maj.

Nya avtal för depå och flygtankning

Avtal 2025. Transport och Motorbranschens Arbetsgivareförbund har enats om nya avtal för flygtankare och arbetare som går på depåavtalet.

Sista dagen i Think Pink-rättegång

Miljöbrott. På torsdagen avslutas den rekordlånga rättegången mot sammanlagt elva personer misstänkta för kriminell avfallshantering – allt kopplat till återvinningsbolaget Think Pinks dumpning av miljöfarliga sopor på en rad platser i landet.

Offentliga upphandlingar

Uppsökeri inför stora förändringar

Servicetrafik. Trafikbolaget som vann regionens upphandling tog över samtidigt som ett nytt planeringssystem infördes. Folk från Värmlandsavdelningen har under våren varit ute och träffat färdtjänstförare, många som trots lång erfarenhet tvingats söka sitt jobb på nytt.

Kvinna dog efter fall från sopbil

Miljöarbete. En kvinna omkom under tisdagen av de skador hon fick sedan hon ramlat av bilen, och slagit huvudet i marken, under arbete med sophämtning i Tierps kommun.

Första lastbilen som går på solenergi på väg

Åkeri. Här rullar den första lastbilen som drivs av solenergi – i kommersiell drift på svensk väg. Den specialbyggda dragbilen och trailern täckt med solceller har tagits fram genom ett forskningsprojekt.

Avtal 2025

Nytt avtal för anställda på bensinstationer

Bensin- och garageavtalet. På tisdagen den 29 april tecknade Transport och Motorbranschens Arbetsgivareförbund ett nytt kollektivavtal för de flesta som jobbar vid bensinstationer. Avtalet är tvåårigt och första året ger det löneökningar mellan 929 kronor och 1 225 kronor och för andra året 819 kronor och 1 080 kronor.

Familjefest på gymnasiet med framtidens transporter

Utbildning/evenemang. I helgen hade Edströmska gymnasiet i Västerås öppet hus och välkomnade alla – för att ta del av skolans utbildningar och för en branschdag med aktiviteter, utställningar och uppvisningar.

Avtal 2025

Inget avtal i hamn

Hamn- och stuveriavtalet. Transports förhandlingsdelegation för hamn- och stuveriavtalet åkte hem utan att ett nytt avtal tecknats.

Taxistolpe

Taxiförare kör för fort enligt Folksam-mätning

Chaufförer. Taxiförare är sämst på att hålla hastighetsbegränsningar och busschaufförer bäst. I alla fall att döma av en undersökning som Folksam gjort, där hastigheten bland yrkesförare på olika håll i landet mättes upp.