Close
"Politiker, skolor och miljöföretag måste ta sitt ansvar så att all tung trafik försvinner från landets skolgårdar", säger Peter Strålind.
Close

”Stoppa all tung trafik på skolgårdar!”

Miljö. Nu får det vara nog! Efter tre allvarliga incidenter när barn var nära att bli påbackade la huvudskyddsombudet Peter Strålind i bromsen. Med stöd av miljöbolaget Prezero har han startat ett projekt för att stoppa all tung trafik på skolgårdar.

Peter Söderlind vill stoppa all tung trafik på skolgårdar.
Peter Strålind vill stoppa all tung trafik på skolgårdar.

Huvudskyddsombudet och fackligt-politiskt engagerade Peter Strålind på Prezero möter upp vid Skytteholmsskolan i Solna, norr om Stockholm. Han vill visa ett tidigare dåligt exempel som förvandlats till ett gott.

– Här backade sopbilen in över 100 meter på skolgården för att hämta wellpapp, plast och metall. Chauffören fick ringa efter vaktmästaren som gick bredvid och ledde föraren fram till soprummet för att ingen skulle bli påkörd, visar Peter Strålind.

Rektorn gav kalla handen till att flytta ut hämtningen från skolgården. Men vid ett tillfälle klev en elev ut från en port och var en hårsmån från att träffas av en backande sopbil.

– Vaktmästaren såg ingenting men sopgubben uppfattade en skymt i backspegeln och tvärstannade med hjärtat i halsgropen. Efter det vände rektorn och skolan byggde om en bod till den där stora röda förrådsbyggnaden, pekar Peter Strålind.

Överkörd i Kopparberg

Transportarbetareförbundets regionala skyddsombud har i åratal kämpat för att få stopp på olyckor och dödsfall med backande sopbilar. Hösten 2021 rapporterade Transportarbetaren om en man i 50-årsåldern som blivit påbackad och överkörd av en renhållare i Kopparberg. Tyvärr var han inte den första.

I början av 2000-talet kom fack, arbetsgivare och Arbetsmiljöverket överens om att backning inte är ett körsätt. Tunga fordon ska inte backa i tätbebyggda områden. Ändå sker det fortfarande runt om i landet.

Peter Strålind tar upp den händelse vid Brandbergsskolan i Haninge som fick hans bägare att rinna över. En ombyggnation pågick och mycket folk rörde sig i området.

– Enda sättet att hämta soporna var att köra utmed skolfasaden. Chauffören ser en pojke komma, men helt plötsligt är han inte kvar i backspegeln. Föraren tvärnitar, springer ut och ser att killen ramlat bakom bilen. Hur hade det kunnat sluta?

Peter Strålind dra efter andan. Med bister min snabbspolar han en lyft byggcontainer som tappades på en skolgård med lekande barn i Malmö och en distributionsförare i Rättvik som var ett ögonblick från att backa på en liten flicka.

– Företagets vd var helt uppriven och ringde mig.

Stopp för körning på skolgårdar

Tillbaka till Brandbergsskolan. Peter Strålind kom överens med Prezeros ledning om att stoppa all körning på skolgården. Miljöarbetarna fick dra kärlen manuellt, men ingen knorrade. Sedan kontaktade han sitt nätverk av skyddsombud på de stora miljöbolagen i Stockholms län för att alla skulle agera mot backning.

– Jag blev uppkallad till vår regionchef som sa: Du får obegränsat med tid bara vi kan lösa den här frågan på ett bra sätt och så rullade det i gång. Jag tog fram material från Transportstyrelsen. Polisrapporterna visade att ett stort antal olyckor eller dödsfall sker per år i landet med sopbilar inblandade.

Peter Strålind skrev en rapport om att få bort den tunga trafiken från skolgårdarna. Den har nu skickats ut på remiss till fem kommuner som visat intresse – Nykvarn, Vallentuna, Haninge, Huddinge och Tyresö. Stockholm har tackat nej, men Peter Strålind hoppas att politikerna där ska haka på framöver.

Svarstiden för kommunerna löper ut den 27 januari.

– Sedan får vi se om kommunpolitikerna inser allvaret. I dag faller frågan mellan stolarna, men både skolor, fastighetsbolag och miljöföretag måste ta sitt ansvar, säger Peter Strålind.

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

  1. Carl:
    5 februari, 2023

    Självklart skall inga fordon behöva trafikera skolgårdar. Det är på vissa ställen problem för taxi som transporterar barn till och från skolor, fritids och korttidsboende.
    Många nybyggda områden är väldigt trånga där liten eller ingen hänsyn tagits för nyttotrafik.
    Bra att detta uppmärksammas.

  2. Christer Karlsson:
    24 januari, 2023

    Helt riktigt att de tar tag i detta. Ragn-Sells hade samma problem för många år sedan i Västerås. Där tyckte Rektorn på skolan att de kunde rita upp på skolgården där sopbilen körde. Då skulle barnen veta var de inte fick vara när sopbilen kom. Det fick de lägga ner omgående. Soprummen ska vara lätt åtkomliga från närmast väg. Sopbilar och annan lastbilstrafik ska inte in på skolgårdar.

  3. Björn Breivik:
    23 januari, 2023

    Bra jobbat!

Lästips:

Insänt logga

GDPR skyddar inte de anställda

Insändare. Det finns otaliga tekniska system med förmåga att hålla koll på de anställda som övervakar vad de gör eller inte gör under sin arbetstid. I våra branscher använder man sig ofta av kameror, gps och skannrar som registrerar vad de anställda gör.

Ulrich kör malmtransporter – belönas för säkerhetsarbete

Arbetsmiljö. Ulrich Höntzsch jobbar med att köra 90-tons ekipage för Kaunis Iron logistik. Han är också skyddsombud och nu prisas han med ett stipendium på 15 000 kronor från Prevent.

Robert Savela och Ulf Karlander. Foto: Privat

Säkerheten ökar, men arbetsmiljön glöms bort

Debatt. Säkerhetsläget i Sverige och världen är oroligt. Cyberattacker sker dagligen, skyddsobjekt fotograferas trots förbud och spionage från utländska makter pågår. Detta skapar fler uppdrag och arbetstillfällen för bevakningsbranschen. Företagen ser ökade intäkter – men risken är att arbetsmiljön glöms bort när nya uppdrag snabbt ska bemannas.

Konkursskylt. Foto: Shutterstock

Braathens varslar ytterligare ett 20-tal kabinanställda

Fyg. I september försattes två av flygbolaget Braathens bolag i konkurs och 120 kabinanställda förlorade jobben. Nu går moderbolaget vidare och säger upp ytterligare cirka 20 kabinanställda på dotterbolaget Braathens people, vid flygbaserna i Göteborg och Malmö.

Liljaskolan först med ny transportcertifiering

Utbildning. På Liljaskolan i Vännäs var det stort firande den 6 november. Gymnasiet är först i landet med att ha klarat kraven för den nya certifieringen för transportutbildningar, CGT-certifiering.

Förslag om laddstationer vid statliga rastplatser

Trafik. Ett 30-tal av Trafikverkets omkring 270 rastplatser runt om i Sverige skulle kunna kompletteras med stationära laddstationer, som drivs av kommersiella aktörer. Först ut i ett pilotprojekt skulle kunna vara rastplatsen Brahehus vid E4, strax norr om Gränna.

Två döms för ekobrott i Think Pink-härvan

Dom. Think Pinks tidigare vd döms till fängelse i 1,5 år för grov ekonomisk brottslighet. En avfallskonsulent döms också till fängelse för medhjälp. Båda har tidigare fått längre fängelsestraff för miljöbrott som bolaget begått.

Långtradare på väg mot Göteborg. Foto: Justina Öster

”Okej att bara testa alkoholberoende chaufförer”

Trafik. Det är okej som Transportstyrelsen föreslår nu, att bara förare med alkoholproblem ska testas för alkoholberoende. Så reagerar en lastbilschaufför som kör i västra delen av Sverige och vill vara anonym. Innan förslaget kom var han fly förbannad.

Kollage med körkort och en skylt med Transportstyrelsens logga.

Transportstyrelsen backar om peth-tester för körkort

Trafik. (UPPDATERAD 25-10-29) De så kallade peth-testerna, blodprov för att mäta förares alkoholkonsumtion, vållade skarp kritik. Nu backar Transportstyrelsen och föreslår att de inte längre ska kunna användas allmänt, som grund för att återkalla körkort. Testerna kommer dock att finnas kvar för personer som fått diagnosen alkoholberoende.

Polisbil

Hårdare tag mot färdskrivarfusk

Trafik. Regeringen föreslår skärpta regler mot färdskrivarfusk. Högre böter, lättare att visitera chaufförer och fler fängelsestraff är några av förslagen.

Europeiska domstolen för de mänskliga rättigheterna, kallad Europadomstolen, ligger i Strasbourg. Varje år inkommer över 50 000 klagomål från personer och organisationer i Europarådets 46 medlemsstater.

SD-uteslutning fall i Europadomstolen

Juridik. Europadomstolen har beslutat att Sverige ska svara på frågor om Transports uteslutning av en SD-politiker. Det gäller om staten agerat i strid med föreningsfriheten, genom domstolsbeslut som ogiltigförklarat uteslutningen.

Kommunen skärper krav på färdtjänst

Servicetrafik. Efter larm om obegriplig, utlokaliserad taxiväxel skärper nu Sundsvalls kommun kraven på leverantören: Alla anställda ska finnas inom Sveriges gräns.

Postnord TPL har tagit över driften vid Zalandos terminal i Brunna, norr om Stockholm.

Zalandolager får ny regi – igen

Terminal. Den 1 oktober tog Postnord TPL officiellt över driften på Zalandos stora anläggning i Brunna, norr om Stockholm. Det är tredje arbetsgivaren på sex år för de anställda.

Jobb hos assistansprofil – mardröm för chaufför

Arbetsrätt. Blankt anställningsbevis, fel lön och utlägg av egna pengar. Att köra den prisbelönta företagsledaren tedde sig perfekt för rutinerade chauffören Marika Jausovec – men slutade med avsked i sms.

Farlig arbetsmiljö
Ståplatta på sopbil. Foto: Privat

Skyddsombud vill stoppa farliga ståplattor

Miljö. Ståplattorna bakpå sopbilarna är livsfarliga och måste bort innan ännu ett dödsfall eller en allvarlig olycka inträffar, anser skyddsombudet Manuel Gomez i Halmstad. Nu har han vänt sig till Arbetsmiljöverket för att få stöd.