sopkonflikten i Stockholm

Sopgubbarna i domstolen – vild strejk eller uppsägning?

Renhållning. Sopgubbarnas aktion på Reno Norden i somras var ingen vild strejk, utan biverkningar efter att bolaget avskedat personalen. Fel, säger företaget som hävdar att såväl aktionen som sopgubbarnas sjukskrivningar och uppsägningar var olovliga stridsåtgärder.

På måndagsmorgonen inleddes processen i Arbetsdomstolen. Närmare 50 miljöarbetare är stämda och krävs på ett rekordstort skadestånd, 5 000 kronor vardera. Reno Norden uppger att bolaget har förlorat 13 miljoner kronor genom tappade intäkter och ökade kostnader, till följd av konflikten.

Tvisten började redan i våras och handlade främst om nycklarna till tusentals soprum. Varken Stockholm stad eller miljöföretagen har haft kontroll på vilka nycklar som går vart. Det är en kunskap som i decennier funnits i sopgubbarnas huvuden.

I samband med en ny upphandling, där Reno Norden och miljöföretaget Suez vann all sophämtning i Stockholm, begärde staden att de tidigare entreprenörerna – Liselotte Lööf AB och Reno Norden – skulle göra en nyckelinventering.

När frågan dök upp på det fackliga förhandlingsbordet sa Transport nej. I sopgubbarnas arbete ingår inte att inventera nycklar.

I början av juli försökte Reno Norden tvinga fram en inventering. Lösningen skulle vara att en tredje person följde med ut under soprundorna och förde noteringar om dörrar och nycklar.

Det ledde till konflikt med de anställda och den 5 juli hade Reno Norden och sopgubbarna överläggningar.

Samtalet havererade och miljöarbetarna uppfattade att de blev uppsagda på stående fot. Personalen gick iväg och tömde sina klädskåp. Senare samma dag skickade företaget ut ett sms där man skrev att det var ett missförstånd. Ingen var uppsagd eller avskedad.

Men ett 50-tal sopgubbar valde ändå att stanna hemma dagen därpå.

Gick de ut i vild strejk då?

Det blir nu huvudfrågan för Arbetsdomstolen (AD).

Redan den 7 juli, en fredag, sjukskrev sig många av miljöarbetarna. Veckan därpå lämnade närmare 40 av dem i in sina uppsägningar.

Var sjukskrivningarna och uppsägningarna också stridsåtgärder?

Ja, hävdar Reno Norden som företräds av Biltrafikens arbetsgivareförbund.

Nej, säger Transport. Miljöarbetarna mådde dåligt av all stress och oro som bolaget skapat.

AD-förhandlingarna kommer att pågå hela måndagen och tisdagen. Fredag den 15 december är utsatt som reservdag.

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Lästips:

Thomas Belvén

… sopgubbe som körde hushållssopor i Vallentuna när snöovädret slog till i veckan.

Foodorabud. Foto: John Antonsson

Foodora fick rätt mot Transport i AD

Arbetsrätt. Transport förlorade mål i Arbetsdomstolen. Domen slår fast att ett matbud var anställd av ett så kallat egenanställningsföretag och inte Foodora.

Transportarbetarens logga / Transportarbetarens logo

Timlön i bemanning blir sak för domstol

Löner. Transport har stämt bemanningsföretagen Adecco och Tranpenad till Arbetsdomstolen. De anser att lönerna räknas fel. En vinnande dom kan höja bemanningsanställdas timlön.

Sida vid sida med Irans kvinnor

Demonstration. På fredagen samlades folk från LO-distriktet utanför Irans ambassad för att visa sitt stöd för den feministiska kampen och de mänskliga rättigheterna i landet. Saied Tagavi, fackligt aktiv i Transport, var en av talarna.

Julhandeln kickar i gång
Eddie Karlsson är Transportombud på sin arbetsplats, DHL Express i Göteborg.

Eddie mådde dåligt inför Black Friday

Terminal. Tidigare år har varit stressiga och tunga. Men i år är Eddie Karlsson på DHL Express i Göteborg inte lika orolig. Nya chefer har lyssnat på personalen och sett till att det är ordentlig bemanning och bra planering till Black Friday.

Skakigt läge för näthandeln

E-handel. Efter flera år av uppgång dalar handeln på nätet. Raketsiffrorna från pandemin är bortblåst och handlarna fruktar att försäljningen ska dala.

Så gör företagen vid arbetstoppar

Enkät. Transportarbetaren har frågat ett flertal transportföretag som levererar varor från e-handeln hur de gör vid arbetstoppar som Black Friday, Cybermåndag och julhandeln.

Målet: Bli bäst i Sverige på att värva elevmedlemmar

Facket. I början av året var Transports avdelning 17 Skövde-Borås på plats 12 när det gällde antalet elevmedlemmar inom förbundet. Sista oktober hade de avancerat till en tredje plats. Transportarbetaren ringde upp Johan Lövgren, väktare och ungdomsansvarig på avdelningen, för att fråga hur han gör när han är ute i skolorna och värvar.

”Man får bättre koll på vad som händer runt lastbilen”

Åkeri. – Var ska man ha kaffemuggen? Det får de lägga till, men bilen kan säkert funka riktigt bra inne i stan. Det är mycket glas och när man sitter i mitten får man bättre koll på vad som händer runt omkring, säger Niklas Jussila och Ove Mattson som provsitter i hytten.

Ny ellastbil för distribution på väg

Åkeri. Kompakt, med lågt insteg och förarplatsen centrerad i hytten. Mitt i värsta snöyran visade företaget Volta trucks upp sin nya ellastbil, framtagen speciellt för distribution i stadstrafik. Planen är att den ska rulla ut på svenska marknaden andra kvartalet 2023.

Hallå där!
David Ericsson, årets Ivar Lo-pristagare 2023. Foto: Patrik Pettersson

David Ericsson

…lastbilschaufför, författare och krönikör i Transportarbetaren, som tilldelas fackföreningsrörelsens Ivar Lo-pris 2023 på 125 000 kronor.

Taxi Härnösand backar efter kritik mot aggressivt mejl till förare

Taxi. De anställda på Taxi Härnösand uppmanades i ett mejl från arbetsgivaren att kämpa för att bli ”svensk på riktigt” och förbjöds att prata med varandra på sitt modersmål inne på taxistationen. Efter Transports kritik backade arbetsgivaren och bad de anställda om ursäkt.

Brist på flygtekniker

Flyg. Lastbilschaufförer och taxiförare var först ut. Nu slår också flygbranschen larm om att fler flygtekniker, flygmekaniker och plåtslagare behöver rekryteras och utbildas för att plan och helikoptrar ska kunna lyfta framöver. Störst är bristen på plåtslagare.

Foodorabud. Foto: John Antonsson

Foodora fick rätt mot Transport i AD

Arbetsrätt. Transport förlorade mål i Arbetsdomstolen. Domen slår fast att ett matbud var anställd av ett så kallat egenanställningsföretag och inte Foodora.

Genrebild tidningsbud

Bud – en hotad yrkeskår?

Tidningsbud. En av Transportarbetareförbundets kärngrupper, tidningsdistributörerna, har blivit allt mindre. Tidningsdöd och minskad utgivningstakt har slagit hårt. Nyligen aviserade Tidningen Ångermanland att det nästa år bara blir utdelning tre dagar i veckan.

”Ingen ska riskera att skadas eller dö på jobbet”

Arbetsmiljö. Arbetsgivarna brister när det gäller både tillsyn och kontroll av olycksdrabbade mobila maskiner som bland annat truckar. Skriftliga tillstånd för att få köra truck saknas också på många arbetsplatser inom verkstad, tillverkning, transporter och magasinering. Det visar en rapport från Arbetsmiljöverket.

Om nya LAS och huvudavtalet

Arbetsrätt. Den 1 oktober började nya lagen om anställningsskydd (LAS) att gälla. Men det är inte bara LAS som fått nya regler. Huvudavtalet som vissa fack antagit spelar också roll.