Corona

Snålblåst kring provtagning i tält

Arbetsmiljö. Kyla och blåst gör arbetsmiljön allt sämre. På Gotland bemannar ägare till öns största taxibolag tälten där coronatester görs. I går möttes fack, personal och arbetsgivare för att diskutera problemen.

– Vi var kallade på grund av bristerna i arbetsmiljön, säger Thomas Gahnström, ombudsman på Transports Gotlandsavdelning.

Han är också regionalt skyddsombud (RSO). Och han har inte svårt att se påtagliga problem med provtagningen, som sker på tre orter på Gotland. Samtidigt som antalet smittade av coronavirus åter ökar kommer hösten allt längre. Provtagningen sker utomhus, i tält.

– Tälten saknar helt värmekälla. Det i Visby är inte alltför stort, och tälten i Slite och Hemse är ännu mindre. Sydvästvinden blåser rätt in, säger Thomas Gahnström.

Han förklarar samtidigt att Transports medlemmar inte är direkt inblandade i själva provtagningen. Två åkare, ägare till Taxi Gotland, driver ”coronaprojektet” vid sidan av taxibolaget. Transport har kollektivavtal med båda åkarna, och därför var Thomas Gahnström tillsammans med Patrik Gardelin, ordförande och RSO, kallad till mötet om arbetsmiljön.

De båda åkarna har tre anställda var som arbetar med provtagning. Åkarna är anlitade av Samtrans, det företag som upphandlats nationellt för att bemanna provtagningen.

Finns det egentligen någon koppling till taxichaufförers arbetsmiljö?

– Kopplingen är att de som gör testerna har hängavtal med oss. Det är många aktörer inblandade, säger Thomas Gahnström.

Region Gotland står för tälten där provtagningen sker. I Visby finns också en husbil, där inskrivningen görs. Men regionen har inte arbetsgivaransvar för dem som arbetar med provtagningen.

– Det är svårt med vind och kyla. Vi försöker göra vad vi kan, men det finns begränsningar. Det är ändå ett tält. Men vi vill så klart göra vårt yttersta för att det ska bli en dräglig arbetsmiljö. Vi förväntar oss att det går rätt och riktigt till och den dialogen behöver vi ha med Samtrans, säger Linda Eklund, regionens samordnare för provtagningen, till Gotlands Tidningar.

För den ene av de ansvariga åkarna, Peter Melander – som är styrelseordförande för Taxi Gotland – kommer uppgifterna ”lite som en blixt från en klar himmel”, skriver Gotlands Tidningar.

På mötet på måndagskvällen var frågan om ett större tält uppe. Liksom värmekällor.

– Åkarna har beställt vinterkläder. När det gäller skydd som plastkläder, en sorts förkläde, är det kommunens ansvar. Det är skyddsutrustning, säger Thomas Gahnström.

– Det skulle också behövas värmefläkt eller liknande. De som arbetar i tälten måste ju tvätta sig upp till armvecket.

Inne i tältet i Visby är också en husbil uppställd. Provtagarna har kunnat använda toaletten vid den kommunala anläggningen, en bit bort.

Provtagningen av coronavirus drivs på Gotland som ett löpande projekt, med regelbunden avstämning mellan inblandade parter. I somras fungerade det bra, tycker Transports Thomas Gahnström.

– Men nu ökar smittan och det blir det kallare och kallare för var dag.

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Lästips:

flygplan som lyfter

Fara för säkerheten när kabinpersonalen inte får rast

Flyg. Kabinpersonalen på flygbolaget Braathens people har svårt att hinna äta och få det måltidsuppehåll som kollektivavtalet ger dem rätt till. "Många tvingas jobba 9, 10 timmar utan rast. I förlängningen äventyrar det säkerheten ombord".

Tommy Wreeth. Foto: Petrus Iggström

Vår sammanhållning är helt avgörande

Ordförandeord. När den här krönikan skrivs är läget ovanligt rörigt i avtalsrörelsen. På gränsen till kaotiskt faktiskt. Samtidigt är det i stunder som dessa som styrkan i vår organisation testas på allvar.

John van Dinther och Nasar Khan, Taxiunionen

Vi måste försvara den svenska modellen – även i apparnas skuggekonomi

Debatt. Sverige har länge varit ett föregångsland i att kombinera innovation med trygghet. Men i den appbaserade taxibranschen gäller inte längre den svenska modellen. Förare saknar grundläggande rättigheter, medan plattformsföretag som Uber och Bolt kontrollerar arbetsvillkor utan att ta något ansvar. Med stöd i EU:s nya plattformsdirektiv har Sverige nu en unik möjlighet att återställa rättvisan på arbetsmarknaden.

flygplan som lyfter

Fara för säkerheten när kabinpersonalen inte får rast

Flyg. Kabinpersonalen på flygbolaget Braathens people har svårt att hinna äta och få det måltidsuppehåll som kollektivavtalet ger dem rätt till. "Många tvingas jobba 9, 10 timmar utan rast. I förlängningen äventyrar det säkerheten ombord".

Avtal 2025

”Jag tycker inte att vårt krav är orimligt”

Kabinpersonal. En ledig helg i månaden, det är ett av de avtalskrav Transport går i konflikt för. – Jag har hunnit med att prova att jobba i flera olika yrken och i det här yrket får vi på tok för lite återhämtning, säger Fredrik Bägerfeldt som är ordförande på SAS Connects kabinklubb.

Nya vd i ledningen för DSV efter hopslagningen

Åkeri. Efter fraktbjässens köp av Schenker anställer DSV nu Tomas Johansson som ny vd i DSV Road i Sverige. Nya verkställande direktörer tillsätts också i de svenska divisionerna DSV Air & Sea och DSV Contract Logistics (tidigare DSV Solutions).

Spegling i sidorutor på gul färdtjänstbuss

Facket fick rätt i AD mot taxibolag

Arbetsrätt. Telepass har brutit mot taxiavtalet genom att inte betala övertidsersättning till två förare. Det slår Arbetsdomstolen fast i en dom. Arbetsgivaren har försökt komma undan genom en konstruktion med ett annat bolag, enligt Transports stämning.

Avtal 2025
Norwegian är ett av de flygbolag där Transport organiserar kabinpersonal.

Kabinkonflikt framflyttad

Konflikt. Konfliktåtgärder. Övertids och inhyrningsblockaden för kabinpersonalen har flyttats fram till den 26 maj.

Avtal 2025

Medlare utsedda i hamntvister

Konflikt. Statliga Medlingsinstitutet har utsett Anders Ferbe och Bengt Huldt att medla mellan Transport och Sveriges Hamnar om ett nytt hamn- och stuveriavtal. De kommer även att medla i tvisten mellan arbetsgivarorganisationen och Hamnarbetarförbundet.

Lustgastuber som slängs i hushållssoporna och töms i sopbilens vagga kan explodera, fara ut som tillplattade vassa projektiler och träffa miljöarbetare och förbipasserande på gatan. Tuberna ska lämnas in på återvinningscentraler.

Ny anläggning för att förstöra lustgastuber byggs

Miljö. 2024 samlade Renova in 40 000 lustgastuber i Göteborgsregionen och skickade i väg. Nu satsar miljöföretaget i stället på en egen anläggning där den miljöförstörande gasen bryts ner till kväve och syre, innan den släpps ut i luften.

Avtal 2025

Facket varslar om kabinkonflikt

Konflikt. Flygets kabinpersonal har varslat arbetsgivarna om konflikt. Facket och motparten kommer inte överens om bland annat rätten till helgvila och hur många timmar per vecka kabinpersonalen ska jobba.

Avtal 2025

Transport varslar om hamnstrejk

Konflikt Transport och arbetsgivarna kommer inte överens om ett nytt kollektivavtal. Nu varslar facket om konflikt. Först övertidsblockad och därefter strejk. Knäckfrågan är hur arbetsgivarna ska få använda bemanningsföretag.

HF varslar om strejk

Konflikt. Hamnarbetarförbundet (HF), som liksom Transport förhandlar om nytt kollektivavtal för stuveriarbetare, har lagt ett varsel om strejk. Om ingen överenskommelse nås innan betyder det total nedläggning av arbetet nästa onsdag, den 21 maj.

Nya avtal för depå och flygtankning

Avtal 2025. Transport och Motorbranschens Arbetsgivareförbund har enats om nya avtal för flygtankare och arbetare som går på depåavtalet.

Sista dagen i Think Pink-rättegång

Miljöbrott. På torsdagen avslutas den rekordlånga rättegången mot sammanlagt elva personer misstänkta för kriminell avfallshantering – allt kopplat till återvinningsbolaget Think Pinks dumpning av miljöfarliga sopor på en rad platser i landet.

Offentliga upphandlingar

Uppsökeri inför stora förändringar

Servicetrafik. Trafikbolaget som vann regionens upphandling tog över samtidigt som ett nytt planeringssystem infördes. Folk från Värmlandsavdelningen har under våren varit ute och träffat färdtjänstförare, många som trots lång erfarenhet tvingats söka sitt jobb på nytt.

Kvinna dog efter fall från sopbil

Miljöarbete. En kvinna omkom under tisdagen av de skador hon fick sedan hon ramlat av bilen, och slagit huvudet i marken, under arbete med sophämtning i Tierps kommun.

Första lastbilen som går på solenergi på väg

Åkeri. Här rullar den första lastbilen som drivs av solenergi – i kommersiell drift på svensk väg. Den specialbyggda dragbilen och trailern täckt med solceller har tagits fram genom ett forskningsprojekt.