Corona

Snålblåst kring provtagning i tält

Arbetsmiljö. Kyla och blåst gör arbetsmiljön allt sämre. På Gotland bemannar ägare till öns största taxibolag tälten där coronatester görs. I går möttes fack, personal och arbetsgivare för att diskutera problemen.

– Vi var kallade på grund av bristerna i arbetsmiljön, säger Thomas Gahnström, ombudsman på Transports Gotlandsavdelning.

Han är också regionalt skyddsombud (RSO). Och han har inte svårt att se påtagliga problem med provtagningen, som sker på tre orter på Gotland. Samtidigt som antalet smittade av coronavirus åter ökar kommer hösten allt längre. Provtagningen sker utomhus, i tält.

– Tälten saknar helt värmekälla. Det i Visby är inte alltför stort, och tälten i Slite och Hemse är ännu mindre. Sydvästvinden blåser rätt in, säger Thomas Gahnström.

Han förklarar samtidigt att Transports medlemmar inte är direkt inblandade i själva provtagningen. Två åkare, ägare till Taxi Gotland, driver ”coronaprojektet” vid sidan av taxibolaget. Transport har kollektivavtal med båda åkarna, och därför var Thomas Gahnström tillsammans med Patrik Gardelin, ordförande och RSO, kallad till mötet om arbetsmiljön.

De båda åkarna har tre anställda var som arbetar med provtagning. Åkarna är anlitade av Samtrans, det företag som upphandlats nationellt för att bemanna provtagningen.

Finns det egentligen någon koppling till taxichaufförers arbetsmiljö?

– Kopplingen är att de som gör testerna har hängavtal med oss. Det är många aktörer inblandade, säger Thomas Gahnström.

Region Gotland står för tälten där provtagningen sker. I Visby finns också en husbil, där inskrivningen görs. Men regionen har inte arbetsgivaransvar för dem som arbetar med provtagningen.

– Det är svårt med vind och kyla. Vi försöker göra vad vi kan, men det finns begränsningar. Det är ändå ett tält. Men vi vill så klart göra vårt yttersta för att det ska bli en dräglig arbetsmiljö. Vi förväntar oss att det går rätt och riktigt till och den dialogen behöver vi ha med Samtrans, säger Linda Eklund, regionens samordnare för provtagningen, till Gotlands Tidningar.

För den ene av de ansvariga åkarna, Peter Melander – som är styrelseordförande för Taxi Gotland – kommer uppgifterna ”lite som en blixt från en klar himmel”, skriver Gotlands Tidningar.

På mötet på måndagskvällen var frågan om ett större tält uppe. Liksom värmekällor.

– Åkarna har beställt vinterkläder. När det gäller skydd som plastkläder, en sorts förkläde, är det kommunens ansvar. Det är skyddsutrustning, säger Thomas Gahnström.

– Det skulle också behövas värmefläkt eller liknande. De som arbetar i tälten måste ju tvätta sig upp till armvecket.

Inne i tältet i Visby är också en husbil uppställd. Provtagarna har kunnat använda toaletten vid den kommunala anläggningen, en bit bort.

Provtagningen av coronavirus drivs på Gotland som ett löpande projekt, med regelbunden avstämning mellan inblandade parter. I somras fungerade det bra, tycker Transports Thomas Gahnström.

– Men nu ökar smittan och det blir det kallare och kallare för var dag.

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Lästips:

Transportarbetarens logga

Krav på plexiglas och stopp för passagerare i taxi-framsätet

Taxi. Plexiglas och stopp för framsätesåkning vid sjukresor. Efter ökad smittspridning och påtryckningar från Transport följer Region Västernorrland i Stockholms spår och ökar corona-säkerheten för både taxiförare och passagerare.

Flygfraktsarbetaren Magnus Bärnsten tycker att läget börjar ljusna ”även om det finns svårigheter kvar att övervinna”. Efter varierande permitteringsgrad är han tillbaka på 80 procent arbete vid Arlanda.

”Osäkerheten är jobbigast”

Krisbransch. Kasten har varit många för flygfraktsarbetaren Magnus Bärnsten. Fram och tillbaka mellan hopp och förtvivlan under ett års pandemi. – Kommer vi att klara det? Vad händer när permitteringsstödet löper ut?

Tommy Wallin, Mikael Löwdin, Kimberley Westermark, Joakim Borg och Thomas Grundell har roligt tillsammans – när de väl får chansen att ses.

”Vi vågar prova nya saker”

Norra Mälardalen. Trots corona är det fullt ös på Transports avdelning i Norra Mälardalen. Ombudsmännen har mycket att göra och alla längtar tills de får hitta på saker med medlemmarna igen.

Vad händer med mobilitetspaketet?

Åkeri. Tunga röster som jobbar för schystare villkor på landets vägar träffades under torsdagskvällen för ett direktsänt samtal.

Storbrand ödelade anrik gummiverkstad

Däck. I morse var branden på Malå Gummiverkstad en huvudnyhet i medierna. Transportprofilen Roger Oskarsson jobbade i 30 år på verkstaden, som nu är totalförstörd.

Avtal 2021
Nextjetflygplan

Nya avtal för flyget dröjer

Flyg. Redan i mitten av december inledde Transport förhandlingarna om nya avtal för markpersonalen inom flyget. Lönerna är ännu inte klara. Parterna skulle ha träffats under torsdagen, men mötet sköts upp till den 22 april.

Stora löneklyftor i kommunal renhållning

Miljöarbete. Individuella löner har gjort att det skiljer över 4 000 kronor i lön för miljöarbetarna på det kommunala bolaget Karlstads Energi. Transports ombudsman Mikael Ladman är kritisk.

Krav på plexiglas och stopp för passagerare i taxi-framsätet

Taxi. Plexiglas och stopp för framsätesåkning vid sjukresor. Efter ökad smittspridning och påtryckningar från Transport följer Region Västernorrland i Stockholms spår och ökar corona-säkerheten för både taxiförare och passagerare.

Många förare lurade – nu döms åkeriägaren till fängelse

Åkeri. Huvudmannen i de omskriva åkerierna Norrköping Transport NL och Direct Transport döms till två års fängelse och näringsförbud i fem år, för grova ekobrott. Två andra medlemmar i familjen döms samtidigt. I domen från Norrköpings tingsrätt pekas speditören DSV ut på ett föga smickrande sätt.

Syrebrist kan ha orsakat ny dödsolycka på fartyg

Arbetsmiljö. Den 25 mars omkom en 33-årig besättningsman ombord på ett fartyg som låg för ankar strax utanför Södertälje Hamn. Misstankar finns om att mannen, som var från Kap Verde, klättrat ner i ett utrymme där lasten, flis, hade förbrukat syret.

Transports kongress 2017 debatterade flera stora framtidsfrågor och ombuden tillsatte också en framtidsutredning. Ulf Persson (bilden till höger) är utredningssekreterare. Foto: Jan Lindkvist / John Antonsson

Framtidsutredningen snart i mål

Transport. Facket står inför många utmaningar i framtiden. Vid förbundets kongress för snart fyra år sedan skickades flera tunga frågor till en framtidsutredning, som skulle lägga fram förslag.

Rapport: Stor oro bland arbetare om pension

Pension. LO-medlemmarna oroar sig mer än tjänstemän för pensionen. Hälften av LO-medlemmarna kan tänka sig att byta parti på grund av pensionsfrågan.