Corona

Snålblåst kring provtagning i tält

Arbetsmiljö. Kyla och blåst gör arbetsmiljön allt sämre. På Gotland bemannar ägare till öns största taxibolag tälten där coronatester görs. I går möttes fack, personal och arbetsgivare för att diskutera problemen.

– Vi var kallade på grund av bristerna i arbetsmiljön, säger Thomas Gahnström, ombudsman på Transports Gotlandsavdelning.

Han är också regionalt skyddsombud (RSO). Och han har inte svårt att se påtagliga problem med provtagningen, som sker på tre orter på Gotland. Samtidigt som antalet smittade av coronavirus åter ökar kommer hösten allt längre. Provtagningen sker utomhus, i tält.

– Tälten saknar helt värmekälla. Det i Visby är inte alltför stort, och tälten i Slite och Hemse är ännu mindre. Sydvästvinden blåser rätt in, säger Thomas Gahnström.

Han förklarar samtidigt att Transports medlemmar inte är direkt inblandade i själva provtagningen. Två åkare, ägare till Taxi Gotland, driver ”coronaprojektet” vid sidan av taxibolaget. Transport har kollektivavtal med båda åkarna, och därför var Thomas Gahnström tillsammans med Patrik Gardelin, ordförande och RSO, kallad till mötet om arbetsmiljön.

De båda åkarna har tre anställda var som arbetar med provtagning. Åkarna är anlitade av Samtrans, det företag som upphandlats nationellt för att bemanna provtagningen.

Finns det egentligen någon koppling till taxichaufförers arbetsmiljö?

– Kopplingen är att de som gör testerna har hängavtal med oss. Det är många aktörer inblandade, säger Thomas Gahnström.

Region Gotland står för tälten där provtagningen sker. I Visby finns också en husbil, där inskrivningen görs. Men regionen har inte arbetsgivaransvar för dem som arbetar med provtagningen.

– Det är svårt med vind och kyla. Vi försöker göra vad vi kan, men det finns begränsningar. Det är ändå ett tält. Men vi vill så klart göra vårt yttersta för att det ska bli en dräglig arbetsmiljö. Vi förväntar oss att det går rätt och riktigt till och den dialogen behöver vi ha med Samtrans, säger Linda Eklund, regionens samordnare för provtagningen, till Gotlands Tidningar.

För den ene av de ansvariga åkarna, Peter Melander – som är styrelseordförande för Taxi Gotland – kommer uppgifterna ”lite som en blixt från en klar himmel”, skriver Gotlands Tidningar.

På mötet på måndagskvällen var frågan om ett större tält uppe. Liksom värmekällor.

– Åkarna har beställt vinterkläder. När det gäller skydd som plastkläder, en sorts förkläde, är det kommunens ansvar. Det är skyddsutrustning, säger Thomas Gahnström.

– Det skulle också behövas värmefläkt eller liknande. De som arbetar i tälten måste ju tvätta sig upp till armvecket.

Inne i tältet i Visby är också en husbil uppställd. Provtagarna har kunnat använda toaletten vid den kommunala anläggningen, en bit bort.

Provtagningen av coronavirus drivs på Gotland som ett löpande projekt, med regelbunden avstämning mellan inblandade parter. I somras fungerade det bra, tycker Transports Thomas Gahnström.

– Men nu ökar smittan och det blir det kallare och kallare för var dag.

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Lästips:

Utsatt arbete i färdtjänsten

Insändare. Vi färdtjänstchaufförer är en av de personalgrupper som får samhället att fungera. Vi tillhör en samhällsviktig funktion. Vi kör barn med olika behov till skolan. Äldre till daglig verksamhet, vårdinrättningar och sjukhus.

Transportarbetarens logga / Transportarbetarens logo

Regeringsförslag: Förläng YKB med ett halvår

Åkeri. Regeringen lägger fram ett förslag som ska göra att chaufförers yrkeskompetensbevis (YKB) kan förlängas med sex månader, räknat från att det gått ut.

Transportarbetarens logga / Transportarbetarens logo

Konkurserna minskar kraftigt

Ekonomi. Det har vänt. Antalet konkurser inom transportbranschen har mer än halverats i april jämfört med samma månad förra året. Och nya företag startas nu i flera av de branscher som drabbats hårdast av pandemin, visar statistik från kreditupplysningsbolaget UC.

Cabotagefusk blir dyrare

Åkeri. Nyligen friades DHL i hovrätten i en tvist om beställaransvar. Knäckfrågan handlade om hur cabotagetransporter ska definieras. I dag presenterade regeringen flera förslag på lagskärpningar. Bland annat högre böter.

Terminalarbetare död i arbetsplatsolycka

Arbetsolycka. En kvinna i 60-årsåldern omkom på måndagen efter en klämolycka vid Aditro Logistics terminal utanför Borås. "Det är djupt tragiskt. Alla våra tankar går till vår medlems familj", säger Björn Lindgren, regionalt skyddsombud på Transport.

LAS

”Utbildning i nya LAS inte en rättighet”

LAS. Rätt till betald utbildning var den stora gåvan till arbetstagarna när parterna presenterade sitt förslag om förändrat anställningsskydd. Men i regeringens utredares förslag har det bantats ned till en post i statens budget.

Farlig trötthet utbrett problem

Åkeri. Europas yrkesförare kör ofta trötta. En tredjedel av lastbilsförarna har någon gång under det senaste året somnat vid ratten. Det visar en stor studie av den Europeiska Transportfacket, som kopplar ihop tröttheten med dåliga arbetsvillkor.

Transport stämmer Euromaster

Lön. Flera gummiarbetare har inte fått den övertidsersättning de har rätt till, anser facket. Som nu stämmer däckkedjan Euromaster i Arbetsdomstolen.

las

”Totalt missat tryggheten på jobbet”

Arbetsrätt. Bättre omställningsstöd. Till priset av förlorad trygghet på jobbet. Kritiken från flera LO-förbund var stark efter att regeringen lagt fram vad man kallar ”den största reformen på svensk arbetsmarknad i modern tid.”

I Gamleby har Nilsbuss hyrt in sig i en gammal fabrikslokal. Bilarna får stå ute. Chaufförerna har fått ett litet fönsterlöst krypin som lunch- och fikarum. Foto: Jan Lindkvist

”Nilsbuss lurar både förarna och länstrafiken”

Färdtjänst. Problemen fortsätter för färdtjänstförarna på Nilsbuss. Företaget tillämpar ett eget flextidssystem som gör att arbetstider och raster ändras godtyckligt. – Vi blir blåsta på massor av timmar varje månad. Vi har också allvarliga brister på fordonen, säger uppretade förare i Gamleby, Västervik och Emmaboda.

Utställning värd en omväg

Arbetare. ”När arbetsdagen är över känner jag mig stolt och trött. När jag vet att jag har orkat göra det jag ska, för det är en bedrift. Sex timmars arbetsdag vore kanon för oss som arbetar på lager.”

Hallå där!

Svante Backfält

… elev vid Nobelgymnasiet i Karlstad och bäst i Sverige på Transportföretagens yrkesprov.

Vägtransportfokus 2021

Klimatomställning i centrum

Åkeri. Omställningen från fossila till förnyelsebara bränslen gick som en röd tråd genom Elmia Vägtransportfokus.

Vägtransportfokus 2021

Sökes: 50 000 lastbilschaufförer

Åkeri. Behovet av yrkesförare är skriande. Hur ska kompetensen säkras och hur ska samarbetet se ut? Det var frågan för dagen när fack, skolelever, politiker, lärare och branschorganisationer möttes på Elmia.

Vägtransportfokus 2021

”Inget regelverk bättre än dess kontrollsystem”

Åkeri. Transports ordförande Tommy Wreeth betonade vikten av skarp och precis kontroll när mobilitetspakets regler införs – annars blir det verkningslöst. Och enigheten var stor i panelen när vägen till sundare konkurrens diskuterades.

Vägtransportfokus 2021

Samling på Elmia i dagarna två

Åkeri. Vi har följt digitala Vägtransportfokus på Elmia i Jönköping – branschens viktigaste aktörer har under två dagar bytt erfarenheter och och diskuterat framtid. Transport har medverkat på flera seminarier.

Fredagskö Svinesund. Foto: Lilly Hallberg

Olagliga transporter lika vanligt som 2015

Åkeri. Henrik Sternbergs nya cabotagestudie visar att olagliga inrikestransporter sannolikt fortsätter i ungefär samma omfattning som tidigare. Om de nya skärpta reglerna i det så kallade mobilitetspaket drivs igenom kommer det inte längre vara lönsamt för lågprisåkerier i öst att köra cabotage i Skandinavien.