En grupp skyddsombud inom Transport.
Close
Kika in! Skratt varvas med rynkade pannor när en grupp skyddsombud inom Transport gnuggar geniknölarna – för att säkra kollegornas arbetsmiljö. Ombudsman Per Dufvenberg syns till vänster och rakt ovanför regionala skyddsombudet Per-Arne Persson.
Close

Skyddsombud i skolbänken för säkrare arbetsmiljö

Skyddsombuden inom Transports branscher har det allra tuffast. Häng med när några av dem vässar sina vapen och argument på förbundets kanske hemligaste kurs.

– De som har gått kursen brukar säga att den är väldigt bra, men i övrigt är det mycket hysch-hysch, säger några av skyddsombuden som samlats på Runö kursgård i månadsskiftet november–december.

Drag kallas fortbildningen för skyddsombud som varit verksamma i några år och behöver fylla på kunskapsbanken, träffas, dela erfarenheter och peppa varandra.

Transports regionala skyddsombud Per-Arne Persson och lokal-
ombudsman Per Dufvenberg är kursledare och gläntar på dörren. Deltagarna sitter i grupper kring borden, som arbetskamraternas ombud i tänkta bolag. I näven får de en bunt papper. Sedan är det upp till skyddsombuden att tala sig samman inför det kommande mötet med arbetsgivarna – som inte ska bli så enkelt.

Så som i verkligheten.

Avslöjas kan att eftermiddagen kommer att bjuda på många skratt, gester och hårt rynkade pannor … Det är fritt fram att hjälpa varandra med lagar och föreskrifter. Allt sådant man behöver hålla koll på som skyddsombud, förklarar Per-Arne Persson. Till det ska läggas engagemang, ödmjukhet och empati.

I dag saknas minst 100 000 skyddsombud på landets arbetsplatser och en LO- undersökning visar också att de fått det tuffare. Enligt rapporten hindras ett av tre skyddsombud av arbetsgivaren från att utföra sitt uppdrag. Tolv procent uppger att de utsatts för trakasserier och har fått sämre löneutveckling och arbetsuppgifter.

Inom Transports branscher svarar hela 46 procent av de tillfrågade att de hindras från att utföra sitt skyddsarbete. Det är den högsta andelen inom LO:s förbund.

Oftast handlar det om att skyddsombuden inte får delta när förändringar planeras, inte får information och inte kallas till möten när exempelvis nya fordon och maskiner ska köpas in.

Men Per-Arne Persson vill inte bara tolka rapporten negativt. Den kan också tyda på att Transports skyddsombud är mer aktiva än ombud i andra fackförbund, resonerar han.

Roland Bjuggelius.
Roland Bjuggelius är säkerhetskontrollant och skyddsombud på Sturups flygplats. Ibland får han ”ta skit”, men att starta processer är alltid av godo. Det leder till ökat engagemang, tycker han.

Att jobba i entreprenörsföretag med ständiga upphandlingar försvårar arbetsmiljöarbetet. Entreprenören vill helst inte stöta sig med kunden.

– När det gäller att åtgärda saker som belysning och buller blir det alltid knepigt så fort det handlar om större pengar. Jag kände igen mig i mycket som stod i LO:s rapport, säger Roland Bjuggelius.

Leandro Andrade är skyddsombud och lastare på SAS vid Arlanda. Att så många av Transports skyddsombud hindras i sitt uppdrag är illa, anser han.

– Arbetsgivaren lyssnar på en, till och från, men SAS är ett stort företag så det tar tid innan saker och ting blir gjorda. När samverkan inte fungerar är det tråkigt att statliga institutioner som Arbetsmiljöverket måste kopplas in, för att först då få gehör hos ledningen. Då har det gått väldigt långt.

Underbemanning är ett stort problem inom många av Transports branscher, påpekar Leandro Andrade.

– Det gör att folk går på knäna och sjukskrivningarna ökar. I fjol var den uppe i 20 procent hos oss.

Martin Warfvinge är miljöarbetare och skyddsombud på IL Recycling i Stockholm. Kollegorna sliter med trappsteg och trånga utrymmen
i gamla K-märkta hus. Ett stort problem är att de envisas med att ha så bråttom, påpekar han.

– Man kan ta det lugnt och jobba hela dagen, i stället för att slita ihjäl sig, klämma sig och halka. De senaste tre åren har företaget infört stämpelklocka för att få ner stressen. Gubbarna var arga i början men nu har de accepterat det.

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Lästips:

Mattias Samuelsson, utredare LO. Foto: LO

Regeringen tar bort utbildning om arbetsmarknad från gymnasiet

Debatt. I den grundläggande kursen för samhällskunskap i gymnasieskolan står det i dag att eleverna bland annat ska lära sig om arbetsrätt, arbetsmiljö och arbetsmarknadens parter och deras roller. Men det kommer de inte att göra längre när de nya ämnesplanerna börjar gälla 1 juli 2025.

Säkerhetsvakterna på utbildningen rollspelar för att öva på vilka situationer som kan lösas utan användning av så kallad pepparsprej. Här har två av dem omhändertagit kursledaren Daniel Thulin och håller honom mot väggen. Foto: Tllda Wendefors

Stort ansvar efter kort utbildning

Arbetsmiljö. För 20 år sedan var ordningsvakten Daniel Thulin en decimeter från att dö av skottet från en AK4. I dag vidareutbildar han säkerhetspersonal runtom i Sverige, med målet att ingen ska behöva gå igenom samma sak som han.

Erika Bergkvist, verksamhetsledare och kommunikatör ABF Värmland

Samhällets problem blir folkrörelsernas utmaningar

Folkrörelser. Det är märkligt tyst. Tyst kring att folkbildningen är under attack. Den rörelse som byggt Sverige. Det Sverige vi varit så stolta över. Jag säger varit, för jag är inte så stolt nu när snus och plastpåsar blivit viktigare än folkbildning.

Taxibilar vid centralstationen i Göteborg.

Går du runt på att köra taxi?

Enkät. Avreglering och pandemi har för många taxichaufförer gjort det svårt att leva på inkomsten. Transportarbetaren frågade fyra förare utanför Göteborgs Centralstation hur det ser ut våren 2024. Klarar du dig på din lön som anställd chaufför?

Fokus på potthål i veckan

Trafiksäkerhet. Nationella potthålsveckan har inletts. Trafikanter uppmanas att anmäla skador i vägbanor till myndigheterna – potthål är ett växande problem i trafiken.

Nya bokningssystemet katastrof för förarna

Servicetrafik. Körtider omöjliga att klara, raster som flyttas under dagen och lunch i bilen utanför sjukhuset. Det ”flexibla” bokningssystemet har lett till stress, sjukskrivningar och planer på att byta jobb bland färdtjänstchaufförer i Östergötland.

Upphandling av färdtjänst tas om

Servicetrafik. Beslutet om tilldelning av avtal för servicetrafik i Örebro län återkallas – i sin helhet. Taxibolagens fordon måste utvärderas för att se att det gått rätt till i miljardupphandlingen.

Fängelse för kokainsmuggling

Dom. Fängelse i två år. Det blev straffet för den hamnarbetare som mot sitt nekande döms för att ha agerat insider i den stora kokainhärvan med koppling till Helsingborgs hamn.

”Tre truckolyckor inträffar varje dag”

Lager. Att manövrera en truck är ett precisionsarbete. Så se upp med truckutbildningar på en eller ett par dagar. Saknar du tidigare erfarenhet tar det längre tid än så, varnar Maria Themptander på Transportfackens yrkes- och arbetsmiljönämnd.

Det är oklart vad just den här Mercedesen väger. Vad vi vet är att den går på el.

Tyngre fordon med B-körkort?

Teknik och trafik. Snart kan vissa B-kortsförare få köra fordon som väger upp till 4,25 ton. Men det förutsätter att fordonen går på alternativa bränslen.

Säkerhetskontrollen på Arlanda. Foto: Justina Öster

Avarn hotas av vite på 100 000

Arbetsmiljö. Transports skyddsombud larmade Arbetsmiljöverket om brister i arbetsmiljön. Efter en inspektion riskerar bevakningsbolaget Avarn Security 100 000 kronor i vite om åtgärder inte vidtas i den nya säkerhetskontrollen på Arlanda flygplats.

Helsingborgs hamn vill säga upp två

En privat säkerhetskonsult har undersökt fyra hamnarbetares koppling till en brottsmisstänkt kollega. Nu vill bolaget säga upp två av arbetarna, något Helsingborgs Dagblad var först att berätta.

Månadens avdelning
Transports avdelning 19 i Västerås.

Facklig närvaro främst

Transport. Högt i tak och full fart – förhandlingar, möten med medlemmar, en Startpunktsutbildning och någon som är på språng ut. Det händer mycket hos avdelning 19 och det mesta handlar om aktiviteter utanför kontoret i Västerås.

Ukrainska kvinnor utbildas till lastbilsförare

Åkeri. Det är brist på mycket i krigsdrabbade Ukraina – särskilt på lastbilschaufförer. För att fylla ut tomrummet efter landets många inkallade män och hålla samhället i gång har 24 kvinnor i Kiev gått en förarutbildning för C-kort. Nu skalas utbildningen upp och fler utbildas.

På säker väg. Eleverna på Södra Vikens program går på skolan som nyligen utsetts till Sveriges bästa transportskola.

Unga om transportbranschen: Helt rätt

Utbildning. När över 1 000 transportelever svarade på hur de ser på branschen och framtiden blev det toppbetyg. Och nästan nio av tio tycker att utbildningen ger rätt kunskap.

Samtrans-åkerier bryter mot kollektivavtal

Taxi. Samtrans-chaufförer som enbart kör samhällsbetalda resor har rätt till månadslön på mellan 26073 och 27004 kronor enligt kollektivavtalet. Men så är det inte för majoriteten av de Transportarbetaren talat med.