Schenker: ”Vi har säkerställt att föraren får avtalsenlig lön”

Åkeri. Schenkers beslut att säga upp ett svensk åkeriföretag och i stället lägga körningen på en lettisk bil har skapat rejäl debatt. Schenker hävdar nu att föraren får avtalsenlig lön. Men för bara tio dagar sedan sa åkeriet där chauffören jobbar nej till att teckna avtal med Transport. Orsak: Företaget har inte råd att betala svenska avtalsenliga löner.

På torsdagen publicerade Transportarbetaren en webartikel om Smålands Logistik, som körde Schenkergods på linjen Jönköping-Karlstad. I höstas sa Schenker upp kontraktet och uppdraget gick till Hagman Transport i Varberg.

Schenkers agerande har rört upp känslorna i branschen och i artikeln ställde Transportarbetaren följande frågor till Schenker:

  • Är det vanligt att Schenker som speditör lägger ut uppdrag på andra speditörer?
  • Blir Schenkers kunder upplysta om att när de anlitar Schenker för transport av paket eller gods, så kan uppdraget gå till andra speditörer som kan ha helt andra krav på underentreprenörer och på kvalitet?
  • Nu körs godset av minst en lettiskregistrerad dragbil, med lettisk chaufför. Uppföljs cabotagereglerna? Hur ofta lämnar bilen Sverige och återkommer med en internationell Transport?
  • Vilken lön och vilka övriga arbetsvillkor har den lettiske chauffören eller chaufförerna?
  • Hur ser Schenker på att er körning i slutänden utförs av Hagman Transport, ett åkeri utan kollektivavtal?
  • Lever Schenker upp till beställaransvaret?
  • Kommer Schenker att säga upp fler kontrakt med svenska åkeriföretag för att i stället utföra körningar i Sverige med utländsk arbetskraft?

På fredagen kom ett skriftligt svar från Anna Hagberg på Schenker. Det lyder:

DB Schenkers verksamhet i Sverige baseras helt och hållet på vårt samarbete med BTF (Bilspedition Transportörförening) och våra kontrakterade svenska linjeåkerier. Vi har en väldigt stark och nära relation med dem. Det finns absolut ingen anledning för oss att rucka på detta samarbete som är i form av långsiktigt partnerskap.

Det transportupplägg som nämns i artikeln, är ett enskilt flöde där delar har lagts ut på externa aktörer. Vi har varit mycket noga i överläggningen och även haft uppföljningsmöten med berörda åkerier för att kontrollera att de kan leverera det som vi och våra kunder kräver.

Transporten som nämns i artikeln är inte en cabotagetransport. Transportstyrelsen har godkänt att fordonet får användas för yrkesmässig trafik i Sverige och chauffören som är anställd av Hagmans Transport har ett anställningsavtal med dem och betalar skatt i Sverige.

Vi är måna om att de som utför uppdrag för oss förhåller sig till gängse lagar och bestämmelser vad gäller anställningsförhållanden. I det här specifika fallet har vi säkerställt att chauffören har ett svenskt anställningsavtal med kollektivavtalsenlig lön. Chauffören betalar dessutom svensk skatt. Det är lätt att dra förhastade slutsatser kring anställningsförhållanden så fort det rör sig om en utländsk chaufför – vilket verkar vara fallet den här gången.

Vi anlitar i allmänhet transportörer – enbart i undantagsfall speditörer – för våra transportuppdrag och ställer mycket höga krav på oss själva för att leva upp till beställaransvaret. Vi reviderar alla som blir kontrakterade för vår räkning.

I ett större perspektiv har Sverige och branschen under de senaste åren upplevt en alltmer ansträngd situation avseende kapacitet och chaufförer. DB Schenker har även en stor utrikesverksamhet och att kombinera dessa eller hitta andra samarbetsformer på vissa upplägg är ett sätt att öka vår totala kapacitet.

Vi på DB Schenker är mycket stolta över det nätverk och erbjudande vi har tillsammans med våra svenska åkerier och har inga som helst planer att ändra på det.

Tvärtom är vår strategi att vidareutveckla och stärka vårt samarbete med BTF och de svenska åkerierna.

Chauffören i fråga uppges alltså ha svensk avtalsenlig lön. Det stämmer dåligt med uppgifter som Hagman Transport lämnade när företaget kallades till avtalsförhandling den 4 december 2018.

Där säger åkeriet att man inte har för avsikt att teckna avtal med Transport. Skälet som anförs är att det inte finns ekonomi att följa de löner och villkor som regleras i kollektivavtalet.

Vid förhandlingarna uppgav åkeriet också att förarna får 26 000-27 000 konor varje månad. Men det inkluderar både lön och traktamente. Om traktamentet följer avtalet indikerar det en lön på omkring 15 000 kronor.

Transportarbetaren har bett Schenker om en kommentar till de nya uppgifterna.

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

  1. Erik Magnusson:
    13 januari, 2019

    Schenker är Tyska järnvägen, Post Nord och Bring är statliga företag. Dessa verkar vara de värsta "skojarna" när det kommer till oegentligheter. Dessa statliga kolosser verkar alltid ha en bortförklaring, varför man inte ser sig göra något fel. En ren skam att behöva konkurrera med dessa oseriösa företag.

Lästips:

Skolskjutsar är en viktig del av den upphandlade trafiken.

Vägen till säkrare upphandlingar

Servicetrafik. Myndigheter riskerar att bidra till lönedumpning och dåliga arbetsvillkor genom att inte ställa arbetsrättsliga krav vid upphandling, visar Riksrevisionens granskning.

En inkomstbaserad a-kassa har bland annat som syfte att minska administrationen för personer som haft flera olika inkomstkällor, till exempel personer som jobbar för plattformsföretag. Foto: John Antonsson

Skattad inkomst avgör ersättningen när du är arbetslös

Ersättning. De gamla reglerna utgick från ett arbetsvillkor. För att få a-kassa skulle man ha jobbat minst 80 timmar i månaden under sex månader.

Kristina Sjöberg. Foto: Petrus Iggström

När schysta villkor används som reklam

Ledare. Shyssta villkor och kollektivavtal och en qr-kod med Ansök nu som lovar en genomsnittslön på 180 kronor per timme. Det budskapet har Foodoras rosa mopedboxar haft. En sanning med modifikation.

Kameraövervakning / Securitas logga / IMY:s logga

Allt fler företag vill registrera vad de anställda gör

Integritet. Synen på GDPR har ändrats från jätteskräck för att företagen ska tvingas betala höga skadestånd till att det var ju inte så farligt. Men nu är lagstiftningen högst aktuell igen i och med att allt fler företag vill installera datorsystem för att registrera vad de anställda gör.

Läkarrock med stetoskop. Läkaren skriver för ett läkarintyg.

Har åkaren rätt att få se resultaten från min hälsokontroll?

Åkeri. Har min arbetsgivare rätt att få se resultaten från hälsokontrollen – när jag besöker läkare för att förlänga mitt körkort för tung trafik? Det undrar en arg lastbilsförare, 60 plus, vars läkare krävde att få skicka resultaten direkt till hans åkeri.

Musikhjälpen är i gång – med Transport!

Insamling. Musikhjälpen är på plats på Stora torget i Karlstad i veckan. Bössorna är öppna. Och Värmlandsavdelningen har utmanat Transports övriga avdelningar att skänka pengar. Årets motiv: Alla barn har rätt att gå i skolan.

Här i Västland, mellan Tierp och Karlholm i norra Uppland, omkom en nyanställd miljöarbetare under arbete med sophämtning i maj i år. Enligt polisens uppgifter direkt efter olyckan handlade det om att hon fallit av bilen då hon stod baktill mellan två hämtningsstationer. Foto: Lilly Hallberg

Renhållningsbolag ändrar rutiner efter dödsolycka

Miljöarbete. I våras omkom en renhållningsarbetare i Tierps kommun efter att ha fallit av sopbilen och slagit i huvudet. Företaget där kvinnan arbetade har nu stärkt säkerhetsrutinerna.

Fråga facket
Petra undrar över hur lång uppsägningstid hon har. Illustration: Martin Heap

Hur lång uppsägningstid har jag?

Transport. Petra undrar över hur lång hennes uppsägningstid är och Nischay vill veta hur man räknar ut avdrag för vab. Det och fler frågor svarar Transports experter på.

Olovlig körning blir fall för HD

Juridik. Chauffören saknade behörighet att köra svenskregistrerad lastbil enligt körkortslagen. Men hovrätten ogillade åtalet om olovlig körning. Riksåklagaren har nu överklagat domen till Högsta domstolen (HD).

Måsar skitar ner i hamnen

Hamn. Falskt alarm. Det är inget ”skarvkaos” med hamnarbetare som riskerar att halka i fågelbajs i Helsingborgs hamn. Något som flera medier rapporterade om i oktober. "Men vi har en del problem med måsar".

Taxibolag i Sundsvall i konkurs

Servicetrafik. Taxi Drakstaden har fått hård kritik för brister när det gäller färdtjänst och skolskjutsar i Sundsvall. På torsdagen försattes taxibolaget, som har avtal med kommunen, i konkurs.

Tidningsbud knivrånat av tre män

Tidningsbud. Tidigt på måndagsmorgonen fick polisen larm om ett rån i Mariestad, riktat mot ett tidningsbud i tjänst – tre personer ska ha omringat budet, hotat med kniv och tvingat till sig kontanter.

Konkursskylt. Foto: Shutterstock

Braathens varslar ytterligare ett 20-tal kabinanställda

Fyg. I september försattes två av flygbolaget Braathens bolag i konkurs och 120 kabinanställda förlorade jobben. Nu går moderbolaget vidare och säger upp ytterligare cirka 20 kabinanställda på dotterbolaget Braathens people, vid flygbaserna i Göteborg och Malmö.

Liljaskolan först med ny transportcertifiering

Utbildning. På Liljaskolan i Vännäs var det stort firande den 6 november. Gymnasiet är först i landet med att ha klarat kraven för den nya certifieringen för transportutbildningar, CGT-certifiering.

Förslag om laddstationer vid statliga rastplatser

Trafik. Ett 30-tal av Trafikverkets omkring 270 rastplatser runt om i Sverige skulle kunna kompletteras med stationära laddstationer, som drivs av kommersiella aktörer. Först ut i ett pilotprojekt skulle kunna vara rastplatsen Brahehus vid E4, strax norr om Gränna.