Close
Den lettiska dragbilen trafikerar nu Schenkers linje mellan Karlstad och Jönköping.
Close

”Schenker agerar jävligt fult”

Åkeri I höstas sparkade speditören Schenker ut ett av sina husåkerier från en paketlinje mellan Jönköping och Karlstad. Uppdraget gick i stället till Hagman Transport, som satte in en lettisk dragbil med en lettisk förare. Chauffören tar sin dygnsvila inne på Schenkers terminal i Karlstad.

– Jag har svårt att se hur körupplägget går att förena med cabotagereglerna. Bilen hinner inte lämna Sverige mellan körningarna, säger chauffören och Transportmedlemmen Kim Gewert.

Schenkers agerande har skapat stor irritation såväl inom facket som bland chaufförer och åkare. Det var tidigt i höstas som Schenker plötsligt sa upp kontraktet med samarbetspartnern Smålands Logistik.

Körningen gick till speditören NTG, som i sin tur anlitar Hagmans Transport i Varberg. Hagmans köptes nyligen upp av Dinotrans – ett åkeri som drivs av en svensk, fast med Lettland som bas. Bilarna är registrerade i Lettland, men rullar ofta i Norden med baltiska eller filippinska förare bakom ratten.

I början av december begärde Transport att Hagman Transport skulle teckna kollektivavtal. Bolaget sa nej, med hänvisning till att företagets ekonomi inte medger att avtalsenliga löner och villkor betalas till förarna.

Gunvor Munck, vd på Smålands Logistik, bekräftar att Schenker sagt upp körningen:

– Det var en daglig linje där vi hade flera bilar och chaufförer. Jag kan inte säga mer om bakgrunden, än att vi blev uppsagda. Det känns trist förstås. Det är första gången Schenker agerar på det här sättet mot oss.

Kim Gewert har flera förarkolleger som drabbats när linjen hamnat hos det som ser ut att vara lågprisaktörer. Han säger:

– Jag har öppet ifrågasatt Schenker nya trafikupplägg, men fick till svar att det saknas chaufförer. En annan källa i Schenker uppgav att Smålands Logistik var för dyra. Jag sa att jag tycker att Schenker agerar jävligt fult. Och att företaget grinar oss chaufförer i ansiktet.

Örjan Jakobsson, ombudsman på Transports Karlstadsavdelning, håller med:

– Jag ser den lettiska dragbilen stå inne på Schenkers terminalområde varje morgon, med fördragna gardiner. Är det så här seriösa speditörer agerar? Vart tog beställaransvaret vägen?

Transportarbetaren har sökt ansvariga på Schenker, genom företagets presschef Pierre Olsson. Han har inte återkommit. Tidningen önskar svar på följande frågor:

  • Är det vanligt att Schenker som speditör lägger ut uppdrag på andra speditörer?
  • Blir Schenkers kunder upplysta om att när de anlitar Schenker för transport av paket eller gods, så kan uppdraget gå till andra speditörer som kan ha helt andra krav på underentreprenörer och på kvalitet?
  • Nu körs godset, svensk inrikestrafik, av minst en lettiskregistrerad dragbil, med lettisk chaufför. Följs cabotagereglerna? Hur ofta lämnar bilen Sverige och återkommer med en internationell Transport?
  • Vilken lön och vilka övriga arbetsvillkor har den lettiske chauffören eller chaufförerna?
  • Hur ser Schenker på att er körning i slutänden utförs av ett åkeri utan kollektivavtal?
  • Lever Schenker upp till beställaransvaret?
  • Kommer Schenker att säga upp fler kontrakt med svenska åkeriföretag för att i stället utföra körningar i Sverige med utländsk arbetskraft?

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

  1. Seth:
    12 oktober, 2020

    Sorgligt att transportbranchen är, fortsatt, jävligt rörig...

  2. Lennart O:
    16 december, 2018

    Tyvärr är troligen Schenker inte ensam om dumpning av priser. Och cabotagereglerna kan vi nog drömma om, liksom arbetstidsregler. Samt: Vill vi betala vad det kostar? Billigt= Någon annan betalar på något vis.

  3. Ewa Braun:
    15 december, 2018

    Detta pågår hela tiden sedan många år tillbaka. Cabotagetrafik=utländska bilar o chaufförer! En lag utan funktion. Tillika svenska åkeriers slavlöner till utländska chaufförer. Vad gör Transportstyrelsen?=0! Vad gör Transportarbetarförbunde? =0! Vad gör polisen?=0 Kanske Morell kan skapa lite ordning i transportbranschens laglösa djungel!

  4. Peter:
    15 december, 2018

    Bedrövligt!

  5. Magnus Carlberg:
    14 december, 2018

    Härligt Att ni orkar med det

  6. Mattias:
    14 december, 2018

    Även på Schenker i Gävle står en utlands reggad dragbil med svenska scenker trailer bakom. Kör mellan Gävle och Karlstad om jag hörde rätt. Föraren bor i hytten även under yelgen

  7. Christer B.:
    14 december, 2018

    På linjen Västerås - Jönköping ToR sköts transporten numera av Daniel Gustavssons åkeri.

  8. Göran Cederfjärd:
    13 december, 2018

    Svenska kollektivavtal skall gälla som golv för alla som huvudsakligen jobbar i Sverige sedan spelar det som ingen roll var personalen eller företaget har sitt huvudkontor!

  9. M.Nilsson:
    13 december, 2018

    Detta har ju Schenker gjort med en körning som går dagligen mellan Västerås-Jönköping jönköping-västerås. Exakt samma sak fast annat Schenker åkeri och vet inte vilket företag den utländska chauffören kör för

  10. Lars Fryksater:
    13 december, 2018

    Girigheten styr, tror inte att Schenker tar mindre betalt av sina kunder.

  11. Jan Strömberg:
    13 december, 2018

    Jag tycker det verkar ganska korkat att hitta på sådana lösningar nu när social dumpning och slavförhållanden är prioriterat på allas agendor! Det är ett väldigt tydligt statement från Schenker ”Vi struntar i rättvisa förhållanden inom transportsektorn i Sverige”

  12. Stefan:
    13 december, 2018

    Stycket på Stockholm och Bilpaketen till Sundsvall och Umeå har väl liknande upplägg från Jönköping..

  13. Tina Lundberg:
    13 december, 2018

    Hur ska jag som privatperson kunna påverka att det är ett seriöst åkeri med kollektivavtal som transporterar godset? Sedan finns det ju även helsvenska åkerier som inte är seriösa.

Lästips:

Transport ute och träffar transportarbetare

Uppsökeri. Runt om i landet pågår Transportarbetareförbundets kampvecka, då förbundets anställda ger sig ut till rastplatser och arbetsställen för att träffa anställda i Transports olika branscher. En hel del frågor handlar om det nya avtalet för åkerichaufförer och terminalarbetare.

Taxistolpe

Transport varslar om strejk inom taxi

Taxi. (UPPDATERAD) Förhandlingarna om nytt taxiföraravtal har kört fast. Nu varslar Transport om konflikt. Det innebär i ett första steg blockad, alltså stopp för övertid, mertid, nyanställningar och inhyrd personal från och med den 25 augusti. Och i ett andra steg strejk vid sex taxibolag med start den 4 september.

Macken är full av klappar

Bensinstation. Det blir bara mer och mer paket. Knappt tre veckor före julafton liknar mackens lager mest ett gammeldags postkontor. Men ökningen märks året runt. På OKQ8 i Kolsva i Västmanland råder ändå något som liknar julefrid.

Upphandling av färdtjänst tas om

Servicetrafik. Beslutet om tilldelning av avtal för servicetrafik i Örebro län återkallas – i sin helhet. Taxibolagens fordon måste utvärderas för att se att det gått rätt till i miljardupphandlingen.

Fängelse för kokainsmuggling

Dom. Fängelse i två år. Det blev straffet för den hamnarbetare som mot sitt nekande döms för att ha agerat insider i den stora kokainhärvan med koppling till Helsingborgs hamn.

”Tre truckolyckor inträffar varje dag”

Lager. Att manövrera en truck är ett precisionsarbete. Så se upp med truckutbildningar på en eller ett par dagar. Saknar du tidigare erfarenhet tar det längre tid än så, varnar Maria Themptander på Transportfackens yrkes- och arbetsmiljönämnd.

Det är oklart vad just den här Mercedesen väger. Vad vi vet är att den går på el.

Tyngre fordon med B-körkort?

Teknik och trafik. Snart kan vissa B-kortsförare få köra fordon som väger upp till 4,25 ton. Men det förutsätter att fordonen går på alternativa bränslen.

Säkerhetskontrollen på Arlanda. Foto: Justina Öster

Avarn hotas av vite på 100 000

Arbetsmiljö. Transports skyddsombud larmade Arbetsmiljöverket om brister i arbetsmiljön. Efter en inspektion riskerar bevakningsbolaget Avarn Security 100 000 kronor i vite om åtgärder inte vidtas i den nya säkerhetskontrollen på Arlanda flygplats.

Helsingborgs hamn vill säga upp två

En privat säkerhetskonsult har undersökt fyra hamnarbetares koppling till en brottsmisstänkt kollega. Nu vill bolaget säga upp två av arbetarna, något Helsingborgs Dagblad var först att berätta.

Månadens avdelning
Transports avdelning 19 i Västerås.

Facklig närvaro främst

Transport. Högt i tak och full fart – förhandlingar, möten med medlemmar, en Startpunktsutbildning och någon som är på språng ut. Det händer mycket hos avdelning 19 och det mesta handlar om aktiviteter utanför kontoret i Västerås.

Ukrainska kvinnor utbildas till lastbilsförare

Åkeri. Det är brist på mycket i krigsdrabbade Ukraina – särskilt på lastbilschaufförer. För att fylla ut tomrummet efter landets många inkallade män och hålla samhället i gång har 24 kvinnor i Kiev gått en förarutbildning för C-kort. Nu skalas utbildningen upp och fler utbildas.

På säker väg. Eleverna på Södra Vikens program går på skolan som nyligen utsetts till Sveriges bästa transportskola.

Unga om transportbranschen: Helt rätt

Utbildning. När över 1 000 transportelever svarade på hur de ser på branschen och framtiden blev det toppbetyg. Och nästan nio av tio tycker att utbildningen ger rätt kunskap.

Samtrans-åkerier bryter mot kollektivavtal

Taxi. Samtrans-chaufförer som enbart kör samhällsbetalda resor har rätt till månadslön på mellan 26073 och 27004 kronor enligt kollektivavtalet. Men så är det inte för majoriteten av de Transportarbetaren talat med.

”Risk att sjuka människor hamnar i kläm”

Sjukförsäkring. – Vi vet ju att sjukförsäkringen inte fungerade tidigare, många hamnade i kläm just för att de inte var färdigrehabiliterade. Att då återgå till det systemet verkar rätt huvudlöst. Så kommenterar Transport försäkringsombudsman Pia Edvall utredningen som föreslår skärpta regler för sjukskrivna.

Strängare regler vid sjukskrivning föreslår utredning

Sjukförsäkring. (UPPDATERAD) Skärp reglerna i sjukförsäkringen och återgå till strängare bedömningar för att få sjukpenning längre än ett halvår, föreslår en statlig utredning. En farlig tillbakagång till ”de rättsosäkra och otrygga system som gällde innan 2021”, kommenterar LO-ordförande Susanna Gideonsson.

Högertrafik

Påsk först med fartbegränsning

Trafik. Påsken är en av de stora trafikhelgerna. Och också en av de första helger med hastighetsbegränsning utanför tätorter, infört för att minska olyckorna. Transportarbetaren tittade i backspegeln för att se vad som gällde tillåten fart tidigare – en av våra mest lästa artiklar på webben de senaste åren.