Ylva Johansson intervjuas
Close
"Principen är likabehandling", upprepade arbetsmarknadsminister Ylva Johansson i alla intervjuer när förslaget till nya utstationeringsregler presenterades.
Close

Så ska utländska arbetare skyddas

Politik. Lön enligt kollektivavtalen – inte bara ”minimilön”. Regeringens utredare har kommit fram till hur utländska arbetare som tillfälligt jobbar i Sverige ska få samma lön lön som andra. Chaufförer får dock vänta på nya regler i en särskild EU-uppgörelse.

För snart ett år sedan ändrade EU sitt direktiv om vad som gäller när anställda i ett EU-land tillfälligt skickas till ett annat land i unionen för att arbeta. Detta kallas utstationering och nu ska reglerna i EU:s nya utstationeringsdirektiv föras in i svensk lag.

– Principen är likabehandling, sa arbetsmarknadsminister Ylva Johansson (S) när den svenska utredningen presenterades.

– Lika lön för lika arbete på samma plats, preciserade hon.

Utredaren Marie Granlund
Marie Granlund. Foto: Lena Blomquist

Regeringens utredare Marie Granlund har gått igenom hur de svenska lagarna bör ändras för att EU-direktivet ska bli genomfört. Hon sammanfattade sitt 310 sidor tjocka betänkande i tre punkter:

  • De svenska facken ska kunna kräva att utstationerade arbetare får den lön som finns i branschens centrala kollektivavtal. Tidigare angavs att de utländska arbetarna hade rätt att få en ”minimilön”. Nu kan facket alltså varsla om strejk eller blockad för att de ska få lika mycket som en kollega anställd i Sverige.
  • Samma regler ska gälla om en inhyrd arbetare från ett annat EU-land skickas till Sverige.
  • Den som har varit utstationerad i tolv månader (i vissa situationer 18 månader) har även rätt till övriga villkor i ett svenskt kollektivavtal. Facket kan sätta kraft också bakom det kravet genom att varsla om stridsåtgärder.

– Nu blir det upp till de fackliga organisationerna att förhandla med arbetsgivarna om vad de tycker att ”lön” ska innefatta. De utstationerades arbetsgivare ska inte betala lägre löner – men inte heller behöva betala mer än en svensk arbetsgivare i samma situation, sa Marie Granlund vid en pressträff i dag, tisdag.

Byggnads, som finns i den bransch med allra flest utstationerade arbetare, reagerade omedelbart. Fackförbundet är kritiskt mot att arbetsgivarna inte ska betala för de utstationerades resor och traktamenten enligt de svenska avtalen.

För Transport och transportarbetare gäller lagförslagen dock inte. Villkoren för lastbilschaufförer som kör i andra länder än sitt eget har tröskats igenom EU i det så kallade mobilitetspaketet, även kallat vägpaketet. Nu återstår ett steg – en trialog där parlamentet, kommissionen och ministerrådet ska samsas om de slutgiltiga skrivningarna för löner och villkor på Europas vägar.

Planen är att de nya svenska utstationeringslagarna ska träda i kraft nästa sommar. Först ska myndigheter och organisationer säga sitt i en remissrunda. Sedan följer den politiska processen.

– Min bedömning är att partierna i riksdagen ställer upp på de här ändringarna. Sverige ska genomföra ett direktiv som EU redan har fastställt, sa arbetsmarknadsministern.

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Lästips:

”Tyvärr är det vanligt att ingen betalar skatt och sociala avgifter för rumänska förare”, säger fackförbundet SLT:s ordförande Elena ”Nina” Frandes.

”Utvecklingen för rumänska förare är inte ljus”

Åkeri. Bemanningsföretag används för att ducka skatten och förarna får betala. Ett företag som hade tioårskontrakt med sin enda svenska kund påstod sig sakna fast driftställe och betalade 570 procent av ersättningen som skattefritt traktamente. – Det är rumäner som exploaterar andra rumäner, säger fackkämpen Elena Frandes.

På vägkanterna i Skånes industriområden lever chaufförerna sina helgliv.

På jakt efter lönedumpare

Fackligt arbete. År ut och år in. Trots nya EU-direktiv och statliga sanktionsavgifter fortsätter lönedumpningen på svenska vägar. Tommy Jonssons jobb är att bekämpa de fuskande företagen.

På Truckstop Örebro lever chaufförer som jobbar tillfälligt eller länge i Sverige. Foto: Lilly Hallberg

Politiska partierna: Facket får lösa utländska förares löner

Åkeri. De flesta partier anser att utländska chaufförer ska ha rätt till hygglig lön. Men bara Vänsterpartiet öppnar för att allmängiltigförklara kollektivavtal. Övriga räknar med att marknaden eller facket löser det.

Kameraövervakning / Securitas logga / IMY:s logga

Allt fler företag vill registrera vad de anställda gör

Integritet. Synen på GDPR har ändrats från jätteskräck för att företagen ska tvingas betala höga skadestånd till att det var ju inte så farligt. Men nu är lagstiftningen högst aktuell igen i och med att allt fler företag vill installera datorsystem för att registrera vad de anställda gör.

Läkarrock med stetoskop. Läkaren skriver för ett läkarintyg.

Har åkaren rätt att få se resultaten från min hälsokontroll?

Åkeri. Har min arbetsgivare rätt att få se resultaten från hälsokontrollen – när jag besöker läkare för att förlänga mitt körkort för tung trafik? Det undrar en arg lastbilsförare, 60 plus, vars läkare krävde att få skicka resultaten direkt till hans åkeri.

Musikhjälpen är i gång – med Transport!

Insamling. Musikhjälpen är på plats på Stora torget i Karlstad i veckan. Bössorna är öppna. Och Värmlandsavdelningen har utmanat Transports övriga avdelningar att skänka pengar. Årets motiv: Alla barn har rätt att gå i skolan.

Här i Västland, mellan Tierp och Karlholm i norra Uppland, omkom en nyanställd miljöarbetare under arbete med sophämtning i maj i år. Enligt polisens uppgifter direkt efter olyckan handlade det om att hon fallit av bilen då hon stod baktill mellan två hämtningsstationer. Foto: Lilly Hallberg

Renhållningsbolag ändrar rutiner efter dödsolycka

Miljöarbete. I våras omkom en renhållningsarbetare i Tierps kommun efter att ha fallit av sopbilen och slagit i huvudet. Företaget där kvinnan arbetade har nu stärkt säkerhetsrutinerna.

Fråga facket
Petra undrar över hur lång uppsägningstid hon har. Illustration: Martin Heap

Hur lång uppsägningstid har jag?

Transport. Petra undrar över hur lång hennes uppsägningstid är och Nischay vill veta hur man räknar ut avdrag för vab. Det och fler frågor svarar Transports experter på.

Olovlig körning blir fall för HD

Juridik. Chauffören saknade behörighet att köra svenskregistrerad lastbil enligt körkortslagen. Men hovrätten ogillade åtalet om olovlig körning. Riksåklagaren har nu överklagat domen till Högsta domstolen (HD).

Måsar skitar ner i hamnen

Hamn. Falskt alarm. Det är inget ”skarvkaos” med hamnarbetare som riskerar att halka i fågelbajs i Helsingborgs hamn. Något som flera medier rapporterade om i oktober. "Men vi har en del problem med måsar".

Taxibolag i Sundsvall i konkurs

Servicetrafik. Taxi Drakstaden har fått hård kritik för brister när det gäller färdtjänst och skolskjutsar i Sundsvall. På torsdagen försattes taxibolaget, som har avtal med kommunen, i konkurs.

Tidningsbud knivrånat av tre män

Tidningsbud. Tidigt på måndagsmorgonen fick polisen larm om ett rån i Mariestad, riktat mot ett tidningsbud i tjänst – tre personer ska ha omringat budet, hotat med kniv och tvingat till sig kontanter.

Konkursskylt. Foto: Shutterstock

Braathens varslar ytterligare ett 20-tal kabinanställda

Fyg. I september försattes två av flygbolaget Braathens bolag i konkurs och 120 kabinanställda förlorade jobben. Nu går moderbolaget vidare och säger upp ytterligare cirka 20 kabinanställda på dotterbolaget Braathens people, vid flygbaserna i Göteborg och Malmö.

Liljaskolan först med ny transportcertifiering

Utbildning. På Liljaskolan i Vännäs var det stort firande den 6 november. Gymnasiet är först i landet med att ha klarat kraven för den nya certifieringen för transportutbildningar, CGT-certifiering.

Förslag om laddstationer vid statliga rastplatser

Trafik. Ett 30-tal av Trafikverkets omkring 270 rastplatser runt om i Sverige skulle kunna kompletteras med stationära laddstationer, som drivs av kommersiella aktörer. Först ut i ett pilotprojekt skulle kunna vara rastplatsen Brahehus vid E4, strax norr om Gränna.