På Truckstop Örebro lever chaufförer som jobbar tillfälligt eller länge i Sverige. Foto: Lilly Hallberg
Close
På Truckstop Örebro lever chaufförer som jobbar tillfälligt eller länge i Sverige.
Close
Val 2022

Politiska partierna: Facket får lösa utländska förares löner

Åkeri. De flesta partier anser att utländska chaufförer ska ha rätt till hygglig lön. Men bara Vänsterpartiet öppnar för att allmängiltigförklara kollektivavtal. Övriga räknar med att marknaden eller facket löser det.

Utöver påståendena i vår valenkät fick partierna ta ställning till ytterligare två påståenden.

• Öppna för att allmängiltigförklara kollektivavtal för hela branscher.

Alltså att lagen säger att lönerna i ett visst kollektivavtal för en viss yrkesgrupp är att den lägsta lagliga lönen. Det har gjorts i Norge och Finland. Här svarade Vänsterpartiet ja, miljöpartiet tveksamt och övriga partier sa nej.

• Utländska chaufförer som kör tillfälligt i Sverige ska ha rätt till lön enligt svenska kollektivavtal.

Här svarade Socialdemokraterna, Miljöpartiet, Vänsterpartiet och Moderaterna ja. Socialdemokraterna med brasklappen: ”Vi har ingen lagstadgad lägstalön i Sverige. Men vi anser att svenska löner och villkor ska gälla för alla som jobbar i vårt land.”

Övriga partier sa nej. Kristdemokraterna gick längst och meddelade att de vill återinföra Lex Laval, alltså att ta bort fackets rätt att vidta stridsåtgärder för att teckna avtal för utstationerade arbetare.

Staten sätter inte löner

Många av de nej-sägande partierna sa i praktiken samma som Socialdemokraterna. Att det är arbetsmarknadens parter och inte staten som sätter löner i Sverige.

Anledningen till att vi ställt de här frågorna är att Sverige under året implementerat EU:s mobilitetspaket. Det innehåller en stor mängd regler för utländska åkerier som kör tillfälliga inrikestransporter, cabotage.

När besluten om mobilitetspaketet fattades sa politiker i Sverige och EU att nu ska chaufförer som kör cabotage bli utstationerade och ha rätt till värdlandets löner. Men i Sverige har vi inga minimilöner. Och därför verkar de flesta räkna med att det är Svenska Transportarbetareförbundet som ska se till att de tiotusentals chaufförer som kör tillfälligt i Sverige får kollektivavtal.

Problemet är att det just nu är omöjligt, konstaterar Transports förbundsordförande Tommy Wreeth. Om Transport vill teckna ett utstationeringsavtal behöver de veta att ett åkeri verkar i Sverige. Facket kan få ut uppgifterna från ett register som finns hos Arbetsmiljöverket. Där ser Transport lönenivåer och vem som är kontaktperson i Sverige. Problemet är att det tar åtta veckor att få ut handlingarna. Då har företaget redan lämnat landet.

Åtta veckor

– Vi har som förbund lämnat in skarpa synpunkter på hur mobilitetspaketet har implementerats. Det är trubbigt och svårt. Och vi har fått en oklar roll i det hela. Vi får inte veta att ett företag har varit här förrän de har försvunnit till utlandet.

Transport har framfört det till infrastrukturminister Tomas Eneroth (S).

– När han, som jag uppfattar det, frågar vi vad vi behöver. Så ska vi ta fram konkreta förslag på verktyg vi behöver, inte bara säga att allt är fel, säger Tommy Wreeth.

Transport säger inte heller ja direkt till att allmängiltigförklara kollektivavtal. Men stänger inga dörrar och väljer att analysera frågan närmare under hösten.

Transport har ett särskilt avtal för utstationerade chaufförer. Ett antal företag har skrivit på. Bland annat storföretaget Samskip. Men de flesta som kör cabotage i Sverige gör det utan kollektivavtal och ofta till låga löner.

Har sin bas i andra länder

Den Svenska modellen fungerar så att arbetsgivare och arbetare organiserar sig i förbund och tecknar kollektivavtal. En sak som ytterligare försvårar för facket är att företagen och förarna har sin bas i andra länder och egentligen är parter i andra länder. Dessutom vill facket i regel inte ta strid för dem som inte är medlemmar.

– På LO avfärdas alltid allmängiltigförklarade kollektivavtal. Men vi har så få avtal bland de som är här tillfälligt och kör, och exempelvis i taxibranschen har vi så dålig avtalstäckning att det ändå skulle kunna vara en bättre lösning. Vanliga transportavtalet och bevakningsavtalet det klarar vi av själva. Men på andra håll är det svårare, säger Tommy Wreeth.

En annan variant skulle kunna vara att facket får ett betalt uppdrag av staten att utöva tillsyn över löner och teckna avtal.

– Jag tror att mycket kontroll skulle gå att göra digitalt och effektivt.

Men helst skulle Wreeth vilja lösa det avtalsvägen med inspiration från Byggnads avtal som tvingar underentreprenörer att ha kollektivavtal.

– Det vore bra med ett beställaransvar i branschen som gäller både transportköpare och speditörer, säger Tommy Wreeth.

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Lästips:

Transportarbetarens logga / Transportarbetarens logo

4 av 10 saknar kunskap om avtalade försäkringar

Anställningsvillkor. Den som jobbar på ett företag med kollektivavtal skyddas av försäkringar från Afa. Enligt en undersökning Avtalat beställt saknar 43 procent av 605 svarande kunskaper om de kollektivavtalade försäkringarna.

Deklarera vi e-tjänsten, inskickad deklaration. Foto: Fialotta Bratt

Skatteavdragen som kan ge chaufförer tusenlappar

Deklarationsdags. Kör du lastbil mellan midnatt och klockan sex på morgonen? Då kan du få pengar tillbaka på skatten. I vissa fall kan det röra sig om många tusenlappar.

Anna Almqvist, LO-ekonom som skrivit rapporten Makteliten.

Anna Almqvist

…LO-ekonom och författare till rapporten Makt­eliten. Den visar att eliten i storföretagen tjänar 73 gånger så mycket som en lastbilschaufför.

Högertrafik

Påsk först med fartbegränsning

Trafik. Påsken är en av de stora trafikhelgerna. Och också en av de första helger med hastighetsbegränsning utanför tätorter, infört för att minska olyckorna. Transportarbetaren tittade i backspegeln för att se vad som gällde tillåten fart tidigare – en av våra mest lästa artiklar på webben de senaste åren.

Filmstjärnan Jean-Claude Van Damme gör sin klassiska ”split” mellan två Volvo-lastbilar. Screenshot reklamfim Volvo trucks.

Tio år sen Van Damme slog rekord med Volvo

Årsdag. Det är en av de mest spektakulära reklamfilmerna någonsin: Filmstjärnan Jean-Claude Van Damme gör sin klassiska ”split” mellan två Volvo-lastbilar. Nu är det tio år sen den slog rekord på Youtube.

Närbild på ett däckbyte.

Kontroller avslöjade däckbytare

Däckverkstad. Hos nära hälften av företagen fanns brister i kassaregistret eller hanteringen av den obligatoriska personalliggaren. Det visar Skatteverket omfattande extrakontroll av verkstäder i samband med däckskifte i höstas.

CSG-anställda har inte fått sin lön

Bevakning. Väktare och ordningsvakter som jobbar på CSG har inte fått sin lön. Företaget är i rekonstruktion och lönekontoret hänvisar till statliga lönegarantin och länsstyrelsen.

25 år sen tunnelbranden i Mont Blanc
Collage med tidningsurklipp och skärmdumpar med artiklar om olyckan i Mont Blanctunneln 1999.

Lastbil orsakade katastrofen i Alperna 1999

Åkeri. Mitt i den 11 kilometer långa tunneln började Volvo-lastbilen brinna. Några minuter senare var 50 fordon fångade i den giftiga röken. Nu är det 25 år sen branden i Mont Blanctunneln krävde 39 liv.

CSG och Nordic Level Security i rekonstruktion

Bevakning. CSG och Nordic Level Security är i rekonstruktion, bara månader efter att bolagen köptes upp av Anzen Security Group AB. De två bolagen har 98 miljoner kronor i skatteanstånd som ska betalas i höst.

Hallå där!

Magnus Wainebro

...busschaufför som tillsammans med branschkollegor firas med en egen dag i dag, den 18 mars.

4 av 10 saknar kunskap om avtalade försäkringar

Anställningsvillkor. Den som jobbar på ett företag med kollektivavtal skyddas av försäkringar från Afa. Enligt en undersökning Avtalat beställt saknar 43 procent av 605 svarande kunskaper om de kollektivavtalade försäkringarna.

Misstänkt insider nekar till allt

Rättsfall. På måndagen inleddes rättegången mot den hamnarbetare som är misstänkt för inblandning i omfattande kokainsmuggling kopplad till hamnen i Helsingborg. Mannen själv säger sig inte vara inblandad i något av det han anklagas för.

Närbild på ett däckbyte.

Mycket fusk i liten verkstad?

Däckverkstad. Så var det högsäsong för byte igen – den sista mars kan vinterdäcken tas av. I höstas granskade Skatteverket företag i branschen för att komma åt fusk.

Lastbil med ny front före krocktest med personbil. Foto: Trafikverket

Ny front på lastbilar kan rädda liv

Teknik och trafik. En ny stötdämpande lastbilsfront kan mildra personskador och rädda liv – vid en krock mellan en personbil och en lastbil. Forskare vid Chalmers har konstruerat en prototyp som Trafikverket krocktestat, med positivt resultat enligt myndigheten.

Transport stämmer UPS om handdatorer

Arbetsrätt. UPS-chaufförernas handdatorer används till tidrapporteringen. Den som är utloggad får löneavdrag. Helt fel anser Transport som stämmer UPS och Biltrafikens Arbetsgivareförbund i Arbetsdomstolen.