Så ser vanligaste mutbrotten ut

Kriminalitet. En man i 45-årsåldern som får underkänt vid uppkörning och försöker få trafikinspektören att ändra sig genom att erbjuda ett par 500-lappar. Det är något av ett typfall i fällande domar för mutbrott.

Nära 30 procent av mutbrotten sker i transportbranschen, konstaterar näringslivsorganisationen Institutet mot mutor (IMM). Men jämfört med andra brottskategorier är det få mutfall som leder till rättslig prövning.

Totalt ledde misstänkta mutbrott till åtal i 58 fall förra året. Av dessa ledde 45 till fällande domar men bara ett tjugotal har vunnit laga kraft, övriga är överklagade. Det framgår av IMM:s rättssamling över mutbrottsdomar i olika sektorer i Sverige 2024.

I en analys av rättsfallen gjord av IMM, som bland annat har Svenskt Näringsliv som huvudman, talas det om en trend som varit tydlig under flera år: Transport och fordon är den bransch som under de senaste fem åren haft procentuellt högst andel mutbrottsmål av alla branscher.

Även under 2024 utmärker sig transport och fordon med 10 mål, heter det i rapporten. Därefter följer bygg och anläggning (6 mål) och vård och omsorg (5 mål).

Mutförsök vid uppkörning

När det gäller transportsektorn dominerar verksamheterna bilbesiktning och förarprov för körkort.

Flera ”transportfall” rör körkortsprov där straffet för de dömda är villkorligt; dagsböter på 200 eller 300 kronor. Inget i rapporten tyder på att det rör sig om yrkesförare. Ett exempel: För att få godkänt gav en person trafikinspektören ett kuvert med minst två 500-kronorssedlar. Det under pågående uppkörning. Västmanlands tingsrätt utdömde 30 dagsböter för givande av muta.

Allvarligare är det så kallade besiktningsfallet. En besiktningstekniker vid en bilprovning har utfärdat protokoll för bilar som hen aldrig besiktigat. Här dömde Uppsala tingsrätt besiktningsteknikern till dryga böter – sammanlagt på över 80 000 kronor – för osant intygande, tjänstefel och tagande av muta i 13 fall.

Svea hovrätt skärpte den överklagade domen. I den högre domstolen dömdes besiktningsteknikern till fängelse i ett år och fyra månader för 13 fall av grovt tagande av muta. Av de tio personer som betalat för falska besiktningsprotokoll dömdes sju för mutbrott.

I rapporten pekas också ”Den typiske mutbrottslingen 2024” ut: En 48-årig man som arbetar inom privat sektor. Och hemmahörande i Stockholm, kanske ska tilläggas. 50 procent av mutbrottsdomarna gäller fall i Stockholms län.

Nästan var tredje dom visar att mutbrotten handlar om vänskapskorruption. Allt från tidigare kollegor till jaktkamrater favoriseras, enligt IMM:s genomgång. Den vanligaste mutan är helt klart pengar, vilket 80 procent av mutmålen visar. Det följs av mutresor och bjudande på mat och dryck.

IMM:s rapport visar också att mutbrotten överlag blivit allt grövre. Ett sådant fall handlar om en hemtjänstanställd som tagit emot pengar från privatpersoner som hen arbetade hos, överföringar på sammanlagt 200 000 kronor från fyra olika brukare. Den hemtjänstanställda åtalades för grovt tagande av muta och dömdes i Attunda tingsrätt till skyddstillsyn.

Majoriteten av åtalen förra året, 39 fall, rör givande av muta, varav 18 grovt brott. Antalet fall av tagande av muta är 19 stycken, varav 10 stycken rör grovt brott.

Påföljden för tagande eller givande av muta är böter eller fängelse i högst två år. För grovt brott är straffet fängelse i lägst sex månader och högst sex år.

Rapporten Mutbrottsdomar i Sverige 2024 finns att ladda ned som pdf från Institutet mot mutor:s hemsida.

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Lästips:

Läkarrock med stetoskop. Läkaren skriver för ett läkarintyg.

Har åkaren rätt att få se resultaten från min hälsokontroll?

Åkeri. Har min arbetsgivare rätt att få se resultaten från hälsokontrollen – när jag besöker läkare för att förlänga mitt körkort för tung trafik? Det undrar en arg lastbilsförare, 60 plus, vars läkare krävde att få skicka resultaten direkt till hans åkeri.

Transportarbetarens logga

Olovlig körning blir fall för HD

Juridik. Chauffören saknade behörighet att köra svenskregistrerad lastbil enligt körkortslagen. Men hovrätten ogillade åtalet om olovlig körning. Riksåklagaren har nu överklagat domen till Högsta domstolen (HD).

vagga på sopbil Prezero Foto Justina Öster

Arbetsgivaren är skyldig att agera vid riskfylld backning

Miljö. Det finns inga specifika regler när det gäller backning med sopbilar eller andra tunga fordon. Däremot är arbetsgivaren skyldig att bedriva ett systematiskt arbetsmiljöarbete och vidta åtgärder om det finns risker vid backning.

Kameraövervakning / Securitas logga / IMY:s logga

Allt fler företag vill registrera vad de anställda gör

Integritet. Synen på GDPR har ändrats från jätteskräck för att företagen ska tvingas betala höga skadestånd till att det var ju inte så farligt. Men nu är lagstiftningen högst aktuell igen i och med att allt fler företag vill installera datorsystem för att registrera vad de anställda gör.

Läkarrock med stetoskop. Läkaren skriver för ett läkarintyg.

Har åkaren rätt att få se resultaten från min hälsokontroll?

Åkeri. Har min arbetsgivare rätt att få se resultaten från hälsokontrollen – när jag besöker läkare för att förlänga mitt körkort för tung trafik? Det undrar en arg lastbilsförare, 60 plus, vars läkare krävde att få skicka resultaten direkt till hans åkeri.

Musikhjälpen är i gång – med Transport!

Insamling. Musikhjälpen är på plats på Stora torget i Karlstad i veckan. Bössorna är öppna. Och Värmlandsavdelningen har utmanat Transports övriga avdelningar att skänka pengar. Årets motiv: Alla barn har rätt att gå i skolan.

Här i Västland, mellan Tierp och Karlholm i norra Uppland, omkom en nyanställd miljöarbetare under arbete med sophämtning i maj i år. Enligt polisens uppgifter direkt efter olyckan handlade det om att hon fallit av bilen då hon stod baktill mellan två hämtningsstationer. Foto: Lilly Hallberg

Renhållningsbolag ändrar rutiner efter dödsolycka

Miljöarbete. I våras omkom en renhållningsarbetare i Tierps kommun efter att ha fallit av sopbilen och slagit i huvudet. Företaget där kvinnan arbetade har nu stärkt säkerhetsrutinerna.

Fråga facket
Petra undrar över hur lång uppsägningstid hon har. Illustration: Martin Heap

Hur lång uppsägningstid har jag?

Transport. Petra undrar över hur lång hennes uppsägningstid är och Nischay vill veta hur man räknar ut avdrag för vab. Det och fler frågor svarar Transports experter på.

Olovlig körning blir fall för HD

Juridik. Chauffören saknade behörighet att köra svenskregistrerad lastbil enligt körkortslagen. Men hovrätten ogillade åtalet om olovlig körning. Riksåklagaren har nu överklagat domen till Högsta domstolen (HD).

Måsar skitar ner i hamnen

Hamn. Falskt alarm. Det är inget ”skarvkaos” med hamnarbetare som riskerar att halka i fågelbajs i Helsingborgs hamn. Något som flera medier rapporterade om i oktober. "Men vi har en del problem med måsar".

Taxibolag i Sundsvall i konkurs

Servicetrafik. Taxi Drakstaden har fått hård kritik för brister när det gäller färdtjänst och skolskjutsar i Sundsvall. På torsdagen försattes taxibolaget, som har avtal med kommunen, i konkurs.

Tidningsbud knivrånat av tre män

Tidningsbud. Tidigt på måndagsmorgonen fick polisen larm om ett rån i Mariestad, riktat mot ett tidningsbud i tjänst – tre personer ska ha omringat budet, hotat med kniv och tvingat till sig kontanter.

Konkursskylt. Foto: Shutterstock

Braathens varslar ytterligare ett 20-tal kabinanställda

Fyg. I september försattes två av flygbolaget Braathens bolag i konkurs och 120 kabinanställda förlorade jobben. Nu går moderbolaget vidare och säger upp ytterligare cirka 20 kabinanställda på dotterbolaget Braathens people, vid flygbaserna i Göteborg och Malmö.

Liljaskolan först med ny transportcertifiering

Utbildning. På Liljaskolan i Vännäs var det stort firande den 6 november. Gymnasiet är först i landet med att ha klarat kraven för den nya certifieringen för transportutbildningar, CGT-certifiering.

Förslag om laddstationer vid statliga rastplatser

Trafik. Ett 30-tal av Trafikverkets omkring 270 rastplatser runt om i Sverige skulle kunna kompletteras med stationära laddstationer, som drivs av kommersiella aktörer. Först ut i ett pilotprojekt skulle kunna vara rastplatsen Brahehus vid E4, strax norr om Gränna.