Emma Brodin Almedalen
Close
Emma Brodin recenserar L-ledaren Nyamko Sabunis tal på Almedalsveckan. Brodin är en av paneldeltagarna i LO:s webb-tv. (Skärmbild)
Close
Almedalen 2021

Transportare om välfärd, arbete och politikertal i Almedalen

Politik. LO-tv sänder live under årets korta, digitala Almedalsvecka. På måndagen pratade Transports Tommy Wreeth om vilka välfärdsfrågor som väger tyngst – och vikten av att regeringen får ordning på LAS.

LO:s webb-tv-program Max 29 minuter gör en Almedalsspecial denna vecka. Även i år har covidpandemin satt stopp för ”riktiga” politikerveckan i Almedalen i Visby. Men med start klockan 15, från måndag till onsdag, går det att ta del av den aktuella debatten, via länk.

I det första programmet, på måndagen, gästades programmet av Transports förbundsordförande, Tommy Wreeth, och LO:s andre vice ordförande, Lisa Bengtsson.

Tommy Wreeth svarade först på frågan om hur förbundets medlemmar påverkats av pandemin:

– Det är väldigt varierat, det handlar ju om en ganska spretig grupp. För vissa, som arbetar inom taxi och flyg, blev det närmast totalt stopp. Medan det för andra grupper som åkeri, terminal och renhållning varit som vanligt. I vissa fall mer att göra, sa han.

Han underströk också att Transport var ett av de förbund som sa nej till att samtidigt utnyttja permittering och att säga upp anställda, under pandemins första våg. Och att flera korttidspermitterade i hårt drabbade branscher nu är på väg tillbaka, med lägre permitteringsgrad. På frågan om han lärt sig något nytt om ”sina” medlemmars villkor svarade Wreeth ja, absolut:

– Man kommer i kontakt med fler mindre grupper och har fått bättre insyn i hur till exempel en taxichaufför har det, eller en lastare på flyget. Det tror jag inte bara gäller Transport utan för fler förbund, att de mindre grupperna i vanliga fall lätt hamnar i skymundan.

När det gällde vilka som är de viktigaste välfärdsfrågor betonade Tommy Wreeth vikten av att satsa sig ur krisen: Att det byggs vägar och bostäder.

– Och sedan vill jag prata om pensionsfrågor igen, att det ska vara möjligt att gå i pension när man behöver. Inte att det behöver vara vid 65 eller 67 år,  utan en mer faktiskt anpassad pension – det är inte samma sak för till exempel en chaufför att arbeta längre som för tjänstemän. För den som jobbar med kroppen kan det vara svårt efter 62, 63. Kroppen tar inte mer, sa Tommy Wreeth.

Och när det gällde medskick till regeringen, oavsett vilken det blir, var Transports ordförande tydlig:

– Få ordning på LAS! Se till att folk är trygga i sin anställning, och skapa ordning på arbetsmarknaden.

Recensioner av politiker

Emma Brodin, lastbilschaufför och ordförande för Transports Örebroavdelning, sitter i programmets panel som recenserar politikernas tal. Med i panelen finns också undersköterskan Christine Marttila från Kommunal och elektrikern David Aura. De är på plats under veckans alla sändningar.

I premiärprogrammet recenserade Brodin det tal som Nyamko Sabuni (L) tidigare hållit på måndagen:

– Bra, men tyvärr lite tråkigt, sammanfattade Brodin.

– Sabuni lyfte att individen är större än staten.

I talet av Liberalernas ledare var ett spår också tydligt att partiet vill ingå i en borgerlig gemenskap, enligt Transports recensent.

Kortvecka

I år får partierna dela dagar under Almedalsveckan, tidigare har alla partier haft en egen dag. Men Almedalsveckan 2021 har bara fyra dagar och inleddes söndagen den 4 juli.

Först ut att tala var Vänsterpartiets partiledare Nooshi Dadgostar, på söndagsförmiddagen. På eftermiddagen samma dag talade KD:s partiledare Ebba Busch. I dag är det först dags för Liberalernas Nyamko Sabuni och senare för Jimmy Åkesson (SD).

Stefan Löfven (S) talar på onsdag, veckan sista dag.

Webbsändningar från Almedalen special blir det även i morgon, tisdag, och på onsdag. Programledare för Max 29 minuter är som vanligt Isabelle Ljungberg och Eric Sundström.

Dagens program avslutades med att musikern Alexandra Jardvall framförde ”Tommys önskelåt”, tillägnad Kumla: Bruce Springsteens My Hometown.

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Lästips:

Ida Gabrielsson, vice ordförande i Vänsterpartiet, jobbar sällan från sitt arbetsrum. Hon sitter ofta nere hos partiordförande Nooshi Dagostar. Här intervjuas hon av Transportarbetarens John Antonsson. Foto Ylva Sundgren

Än är V inte färdiga med pensionerna

Val 2022. Helt plötsligt vill alla partier höja pensionen. Det är Vänsterpartiets förtjänst, om du frågar Ida Gabrielsson, partiets talesperson för pensionsfrågor. – Vi ställde kravet och vägrade att vika ner oss. Nu pratar alla om höjd pension, säger hon.

Kent Källqvist. Foto: Christina Ahlund

Lönen efter jobbet en vinst för V

Kommentar. Säga vad man vill, men Vänsterpartiet har verkligen tagit taktpinnen när det gäller lönen efter jobbet, pensionen. Det som i höstas målades ut som orimligt dyrt ter sig rätt billigt när partier av alla kulörer fjäskar för pensionärerna med löften om mer pengar. Och det är rätt.

Tommy Wreeth 2021. Foto: Justina Öster

Kaoset på Arlanda är inte särskilt förvånande

Ordförandeord. Ibland tänker jag den klassiska tanken att man i dessa märkliga tider inte ska förvånas över särskilt mycket. Man ska vara beredd på allt och lite till och man behöver som alltid ha minst en plan A, B och C oavsett vad det rör sig om.

Ygeman: Behovspröva arbetskraftsinvandring

Migration. Den 1 juni skärptes kraven vid arbetskraftinvandring. Nu vill regeringen strama åt ytterligare och tillsätter en utredning som ska presentera förslag som stoppar arbetstillstånd för jobb där det inte är brist på arbetskraft.

Transport: Tusenlappar hyvlas bort med VTD-plan

Tidningsbud. Sorg och vrede. Det är reaktionen på distributionsbolaget VTD:s plan att driva igenom en minskning i sysselsättningsgrad för majoriteten av sina bud – och ett lönetapp på flera tusen. Transports reaktion: ”Nej, vi köper inte det här.”

Filip på Arlanda: ”Vi gör ett hästjobb för varandra”

Timslånga köer och en överfull terminal 5. Det har varit stressiga veckor för personalen på Arlanda. – För en vecka sedan sträckte sig kön från terminal 5 till terminal 4 och tillbaka igen, säger Filip Rydolw, ordförande för Transports fackklubb för Avarns flygplatskontrollanter i säkerhetskontrollen på Arlanda.

TMA-förare omkommen

Olyckor. Skyddsfordonet skulle säkra E4:an efter att en bil tappat last på körbanan. I stället blev föraren av TMA-bilen påkörd och så svårt skadad att hon avled.

Fordons- och transportprogrammet
Linnéa Elofsson, Moa Sääv, Karolina Järback och Elin Olsson trivs på Oscarsgymnasiet.

Här är en tredjedel av transporteleverna tjejer

Oskarshamn. Chaufförsyrket är stressigt och de har redan hunnit stöta på en del fördomar. Men de är övertygade om att de har valt rätt yrke. Linnéa Elofsson, Elin Olsson, Moa Sääv och Karolina Järback är elever vid fordons- och transportprogrammet inriktning transport vid Oscarsgymnasiet i Oskarshamn, en skola där en tredjedel av transporteleverna är tjejer.

Hallå där!
Sirin Celik. Foto: Lilly Hallberg

Sirin Celik

…statsvetare och utredare på Transport, som analyserar partiledarnas tal under den pågående Järvaveckan.

Kriget i Ukraina

Fackligt jobb under beskjutning

Fackligt arbete. Hamn- och sjöfolksfacket MTWTU i Ukraina utgår från hamnstaden Odessa som fått utstå ryska attacker. – Den 9 maj blev staden beskjuten av missiler. Vi förstår att vi inte är i säkerhet och det är skrämmande. Vi fortsätter att fokusera och leva så vanligt som möjligt. Men vi är alltid redo och vet att ingenting är säkert, säger Oleg Grygoriuk, ordförande för MTWTU.

Kriget i Ukraina

HF:s blockad stoppad av domstol

Hamn. Arbetsdomstolen anser att Hamnarbetarförbundets planerade, nya blockad av ryska fartyg inte är en tillåten facklig stridsåtgärd.

Cykelbuden har ingenstans att ta vägen mellan körningarna. Zabihullah Ahmadi sitter på en kartongbit utanför en nedlagd butik och väntar på nästa jobb. Foto: Anna Trenning-Himmelsbach

Franska matbud får fackliga ombud

Plattformsarbetare. Franska matbud får nu personalrepresentanter. 120 000 chaufförer och bud har fått rösta i fackliga val. Ett litet, första steg för bättre skydd av en utsatt grupp, enligt facken.

Facket tappar medlemmar

Transport. Två år med pandemi har slagit hårt mot organiseringen. Transports ledning ser allvarligt på utvecklingen med vikande medlemsantal. Men också chansen att vända på utvecklingen – nu.

Färre transportare behöver a-kassa

A-kassan. Transports arbetslöshetskassa har betalat ut mindre i ersättning under årets första tre månader än tidigare. Nivån är i dag lika, eller till och med något lägre, än före pandemin. Tvärtemot trenden hos andra a-kassor, som ökat utbetalningarna första kvartalet i år.

Transports taxiförarkommitté
Sven-Åke Österberg och Ronnie Persson är engagerade färdtjänstchaufförer. Foto: Lilly Hallberg

”Grunden är lagd – nu väntar hårt arbete”

Taxi. På ett historiskt svårt avtalsområde föddes en arbetsgrupp med påtaglig positiv energi. Taxikommittén består enbart av yrkesverksamma förare. För förbundet centralt en kunskapskälla – för dem som kör en kanal in, för att komma till tals. Win-win.