Emma Brodin Almedalen
Close
Emma Brodin recenserar L-ledaren Nyamko Sabunis tal på Almedalsveckan. Brodin är en av paneldeltagarna i LO:s webb-tv. (Skärmbild)
Close
Almedalen 2021

Transportare om välfärd, arbete och politikertal i Almedalen

Politik. LO-tv sänder live under årets korta, digitala Almedalsvecka. På måndagen pratade Transports Tommy Wreeth om vilka välfärdsfrågor som väger tyngst – och vikten av att regeringen får ordning på LAS.

LO:s webb-tv-program Max 29 minuter gör en Almedalsspecial denna vecka. Även i år har covidpandemin satt stopp för ”riktiga” politikerveckan i Almedalen i Visby. Men med start klockan 15, från måndag till onsdag, går det att ta del av den aktuella debatten, via länk.

I det första programmet, på måndagen, gästades programmet av Transports förbundsordförande, Tommy Wreeth, och LO:s andre vice ordförande, Lisa Bengtsson.

Tommy Wreeth svarade först på frågan om hur förbundets medlemmar påverkats av pandemin:

– Det är väldigt varierat, det handlar ju om en ganska spretig grupp. För vissa, som arbetar inom taxi och flyg, blev det närmast totalt stopp. Medan det för andra grupper som åkeri, terminal och renhållning varit som vanligt. I vissa fall mer att göra, sa han.

Han underströk också att Transport var ett av de förbund som sa nej till att samtidigt utnyttja permittering och att säga upp anställda, under pandemins första våg. Och att flera korttidspermitterade i hårt drabbade branscher nu är på väg tillbaka, med lägre permitteringsgrad. På frågan om han lärt sig något nytt om ”sina” medlemmars villkor svarade Wreeth ja, absolut:

– Man kommer i kontakt med fler mindre grupper och har fått bättre insyn i hur till exempel en taxichaufför har det, eller en lastare på flyget. Det tror jag inte bara gäller Transport utan för fler förbund, att de mindre grupperna i vanliga fall lätt hamnar i skymundan.

När det gällde vilka som är de viktigaste välfärdsfrågor betonade Tommy Wreeth vikten av att satsa sig ur krisen: Att det byggs vägar och bostäder.

– Och sedan vill jag prata om pensionsfrågor igen, att det ska vara möjligt att gå i pension när man behöver. Inte att det behöver vara vid 65 eller 67 år,  utan en mer faktiskt anpassad pension – det är inte samma sak för till exempel en chaufför att arbeta längre som för tjänstemän. För den som jobbar med kroppen kan det vara svårt efter 62, 63. Kroppen tar inte mer, sa Tommy Wreeth.

Och när det gällde medskick till regeringen, oavsett vilken det blir, var Transports ordförande tydlig:

– Få ordning på LAS! Se till att folk är trygga i sin anställning, och skapa ordning på arbetsmarknaden.

Recensioner av politiker

Emma Brodin, lastbilschaufför och ordförande för Transports Örebroavdelning, sitter i programmets panel som recenserar politikernas tal. Med i panelen finns också undersköterskan Christine Marttila från Kommunal och elektrikern David Aura. De är på plats under veckans alla sändningar.

I premiärprogrammet recenserade Brodin det tal som Nyamko Sabuni (L) tidigare hållit på måndagen:

– Bra, men tyvärr lite tråkigt, sammanfattade Brodin.

– Sabuni lyfte att individen är större än staten.

I talet av Liberalernas ledare var ett spår också tydligt att partiet vill ingå i en borgerlig gemenskap, enligt Transports recensent.

Kortvecka

I år får partierna dela dagar under Almedalsveckan, tidigare har alla partier haft en egen dag. Men Almedalsveckan 2021 har bara fyra dagar och inleddes söndagen den 4 juli.

Först ut att tala var Vänsterpartiets partiledare Nooshi Dadgostar, på söndagsförmiddagen. På eftermiddagen samma dag talade KD:s partiledare Ebba Busch. I dag är det först dags för Liberalernas Nyamko Sabuni och senare för Jimmy Åkesson (SD).

Stefan Löfven (S) talar på onsdag, veckan sista dag.

Webbsändningar från Almedalen special blir det även i morgon, tisdag, och på onsdag. Programledare för Max 29 minuter är som vanligt Isabelle Ljungberg och Eric Sundström.

Dagens program avslutades med att musikern Alexandra Jardvall framförde ”Tommys önskelåt”, tillägnad Kumla: Bruce Springsteens My Hometown.

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Lästips:

Transportarbetarens logga / Transportarbetarens logo

Industrifacken säger nej till 7,7 procent i treårigt avtal

Avtal 2025. Arbetsgivarna inom industrin har godkänt ett medlingsbud på en 7,7-procentig löneökning på 36 månader. Facken inom industrin säger nej och kallar budet oacceptabelt.

Här tas sista avtalskraven fram

Avtal 2025. Avtalsrörelsen har sparkat i gång för taxiförare och flygplatsarbetare. I mitten av mars mejslade de fram sina krav.

Pärm med röd rygg ligger på ett bord och i bakgrunden syns människor suddigt.

Seg start på förhandlingarna

Avtal 2025. Transportavtalet är först ut när Transports avtal ska förhandlas om. Parterna har växlat krav och så mycket mer har inte hänt.

Nya regler för kombinerade transporter ska granskas

Åkeri. Hur har de skärpta reglerna för kombinerade transporter med flera olika transportslag påverkat godstransportbranschen? Det ska Transportstyrelsen och statliga analysmyndigheten Trafikanalys granska på uppdrag av regeringen.

Nya farligt gods-regler kan skapa problem

Åkeri. Den 1 juli 2025 ändras reglerna för ADR-transporter. Då måste alla dokument som rör transporter av farligt gods förvaras i förarhytten under färd. Det kan skapa stora problem, varnar Sveriges åkeriföretag.

Här tas sista avtalskraven fram

Avtal 2025. Avtalsrörelsen har sparkat i gång för taxiförare och flygplatsarbetare. I mitten av mars mejslade de fram sina krav.

Fler rattonyktra lastbilsförare stoppas i kontroller

Åkeri. Allt fler onyktra lastbilschaufförer stoppas av tullen som utökat sina kontroller. Trelleborgs hamn utmärker sig. Där hejdades 111 förare förra året och majoriteten, 74, var påverkade lastbilschaufförer.

Jonas Söderqvist, biträdande forskningsledare på Arbetarrörelsens arkiv och bibliotek överlämnar Mats Sundbergpriset för bästa verksamhetsberättelse till Maria Lefoy och Lars Mikaelsson på Transport. Foto Kristina Sjöberg

Transport föräras Mats Sundberg-priset

Prisutdelning. Priset delas ut av Arbetarrörelsens arkiv och bibliotek till det förbund inom LO-familjen som gjort den bästa verksamhetsberättelsen. Första förbund att få priset är Transport.

Pärm med röd rygg ligger på ett bord och i bakgrunden syns människor suddigt.

Seg start på förhandlingarna

Avtal 2025. Transportavtalet är först ut när Transports avtal ska förhandlas om. Parterna har växlat krav och så mycket mer har inte hänt.

Foto: Peter Fredriksson/Teknik i Väst Arvika

Första eldrivna sopbilen i Arvika

Miljö. Renhållningsavdelningens första eldrivna sopbil är nu på rull i Arvika, för att minska utsläppen av växthusgaser.

Flygplatskontrollanter strejkar i Tyskland

Bevakning/Flyg. Säkerhetspersonal på 13 flygplatser i Tyskland inledde under natten till den 10 mars en dygnslång ”varningsstrejk”. Facket Verdi kräver bland annat åttaprocentig löneökning och en begränsning av visstidsanställningar.

Transportare ute på kamp på terminaler

Fackligt arbete. Fokus ligger på terminaler på Transports kampdag den 5 mars. Hos Instabee i Bromma träffade folk från Stockholmsavdelningen terminalare och chaufförer.

DHL Express Italy undersöks för grovt skattefusk

Rättsfall. DHL i Italien skattefuskar för att kunna utnyttja billig arbetskraft. Det hävdar åklagarmyndigheten i Milano och den har beslagtagit en halv miljard kronor från företaget.

Månskära över Bromma, dag tre i Ramadan 2024.

Ramadan och arbete

Arbetsvillkor. Lördagen den 1 mars startar den muslimska fastemånaden ramadan. Jobbpass utan mat och dryck kan vara en utmaning, men för de allra flesta fungerar det bra att arbeta som vanligt.

Flera krav på Renova efter dödsolycka

Arbetsmiljö. Renova måste ha bättre rutiner och instruktioner. Det är några av de krav som Arbetsmiljöverket ställer på företaget efter den arbetsplatsolycka där Lars-Ingemar Krook omkom förra året.

Det våras för miljözonen

Trafikpolitik. Efter flera turer i domstol har förvaltningsdomstolen sagt ja till att införa en miljözon i centrala Stockholm. Om det går enligt plan görs det nu i vår.