Två sophämtare i Säffle med många års erfarenhet av yrket fick inte behålla sina jobb när kommunen tog över sophämtningen från en entreprenör.
Close
PO Sakariasson och Jonas Johansson har kört sopor i Säffle i 15 respektive 34 år. Ändå anser kommunen att de saknar rätt kompetens för jobbet.
Close

Rutinerade miljöarbetare petades av Säffle kommun

Miljöarbetare. Två sophämtare i Säffle med många års erfarenhet av yrket fick inte behålla sina jobb när kommunen tog över sophämtningen från en entreprenör. – Det är fruktansvärt dåligt att de ratar kompetent personal, säger en av de drabbade, PO Sakariasson.

När renhållningsföretaget Urbasers uppdrag löpte ut blev det ingen ny upphandling. I stället överlät Säffle kommun sophämtningen till Säffles och Åmåls gemensamma renhållningsförvaltning den 1 juli. De fyra sophämtare som hade jobbat på Urbaser erbjöds inte fortsätt anställning i kommunen utan uppmanades att söka om sina jobb. Det gjorde de.

Jonas Johansson är en annan drabbad. Han är 50 år och har kört sopor sedan han var 17 år. Han ka­llades till anställningsintervju, men tyckte inte alls att det kändes bra.

– Jag hade en olustig, obehaglig känsla. Allt gick så snabbt, jag hann knappt sätta mig innan det var färdigt. Jag kan inte tänka mig annat än att de hade bestämt sig för att de ville ha bort mig, säger han när vi ses på ett fik i Säffle.

Några dagar efter intervjun fick han veta att han inte var kompetent nog för jobbet.

– Jag har inte fått något svar på vilken kompetens jag saknar, säger Jonas Johansson som har arbetat som sophämtare i 34 år.

Pengafråga

Han kan bara spekulera, och tror att det handlar om pengar.

– De tog in två yngre personer, som de kan ge lägre lön. Det känns tråkigt att en inte fick följa med när det blev kommunalt. Men en är väl för gammal, säger han.

Nu har Jonas Johansson skrivit in sig på Arbetsförmedlingen och söker nytt jobb.

–  Det är lite nytt, jag har aldrig stämplat förut. Men jag tror att det finns jobb.

Helst hade han velat stanna kvar när kommunen tog över sophämtningen, men efter vad som har hänt jobbar han hellre någon annanstans.

– Ville de inte ha mig från början kan det kvitta. Men det blev ett konstigt slut när en har hållit på så länge.

Fick också gå

Hans kollega Per-Olof ”PO” Sakariasson, som också är med på fiket, fick inte heller behålla jobbet när kommunen tog över sophämtningen.

Han är 62 år och har jobbat som renhållningsarbetare i Säffle i snart 15 år för olika entreprenörer, och har dessutom varit skyddsombud i sex år.

Han tyckte, till skillnad från Jonas, att anställningsintervjun gick bra. Två renhållningsarbetare från Åmål var med och värdesatte hans erfarenhet som skyddsombud, eftersom deras hade slutet. Men några dagar efter intervjun fick även PO veta att han inte platsade i kommunens organisation, och att kommunen hade gått vidare med andra sökande.

I ett mejl förklarade arbetsgivaren att erfarenhet, referenser och intervjun hade legat till grund för beslutet.

– En kille som de anställde hade inte ens slutat skolan, så han kan ju varken ha några referenser eller någon erfarenhet, säger PO Sakariasson.

Själv tror han att han inte fick behålla jobbet därför att han svarade för ärligt på frågan om han hade några negativa sidor.

– Jag svarade dumt nog att jag inte tycker om orättvisor. Jag tror inte att de tyckte om det. Men det är fruktansvärt dåligt att de ratar kompetent personal, säger han.

Påhugg i Karlstad

Under sommaren har både PO och Jonas haft påhugg på Karlstads kommunala renhållningsbolag, Karlstad Energi. Där dög deras kompetens bra.

Men från och med den 1 september är de arbetslösa.

– Jag har börjat stämpla och söka arbete. Men det är ju inte alls roligt när en bara har några år kvar. Och hur attraktiv är en gubbe på 62 år på arbetsmarknaden? säger PO Sakariasson.

Helst vill han att kommunen ändrar sitt beslut.

– De skulle krypa till korset och ta oss tillbaka, säger han.

PO Sakariasson och Jonas Johansson hoppas nu att de får hjälp av facket att driva frågan om skadestånd på grund av åldersdiskriminering.

– De tog bort oss två gamla uvar och anställde två yngre personer, säger PO Sakariasson.

Transport kritiserar kommunens agerande

Miljöarbetare. Transport är mycket kritiskt till att inte samtliga fyra renhållningsarbetare erbjöds anställning när Säffle kommun tog över sophämtningen från en privat aktör den 1 juli.

– Kommunen har hanterat det här jättedåligt. Det kan vara åldersdiskriminering, säger Mikael Ladman, ombudsman på Transports Värmlandsavdelning.

Mikael Ladman, ombudsman i Transports Värmlandsavdelning.
Transports Mikael Ladman hoppas att det blir en debatt om när ett verksamhetsövertagande är övergång av verksamhet. Foto: Lilly Hallberg

Facket tycker att det är obegripligt att kommunen hävdar att Jonas Johansson och PO Sakariasson, efter 34 respektive 15 år i branschen, inte har rätt kompetens för jobbet som renhållningsarbetare.

– Jag förstår inte hur kommunen kan göra den bedömningen. Jag undrar också vilken kompetens de efterfrågar. Och vi har aldrig fått några klagomål på de är grabbarna, säger Mikael Ladman.

Transportarbetaren har bett om en telefonintervju med Säffle kommuns tillförordnade renhållningschef, Carina Nylén. På grund av tidsbrist hade hon inte möjlighet att ställa upp på en intervju innan tidningen gick till tryck.

Vi mejlade då två skriftliga frågor:

  • Varför fick inte de två renhållningsarbetare som har längst erfarenhet anställning i kommunen, när kommunen tog över ansvaret för sophämtningen?
  • Vilken kompetens saknar de två renhållningsarbetare som har varit i branschen 34 respektive 15 år?

”I linje med policyn”

I ett mejl svarar Carina Nylen:

”Jag vill här klargöra att Säffle kommun genomfört en extern rekrytering av resurser i samband med övertagandet, från leverantören Urbaser, av renhållningen för Säffle kommun.”

”Rekryteringen har genomförts i linje med Säffle kommuns rekryteringspolicy och beslut har grundats på underlag från ansökningshandlingar, intervjuer och referenstagningar.

Därmed finns inget mer att tillägga i ärendet.”

”Handlar om pengar”

Mikael Ladman har inte heller lyckats få någon klarhet i varför kommunen ratade PO Sakariasson och Jonas Johansson.

– Jag tror att det bara handlar om pengar. De har ett högre löneläge än de som är yngre, säger han.

Han uppmanar nu kommunen att se över sitt beslut.

– Med tanke på att de har stora problem med att få i gång verksamheten borde de ta kontakt med grabbarna och höra om de är intresserade av att hjälpa till. De är proffs, har lång erfarenhet i den här kommunen och känner till vartenda gathörn.

Mikael Ladman tycker att samtliga sophämtare borde ha erbjudits anställning när Säffle kommun tog över sophämtning. Principiellt anser han att det handlar om en så kallad övergång av verksamhet, som regleras i lagen om anställningsskydd (LAS).

Vid en verksamhetsövergång tar den nya arbetsgivaren över ansvaret för verksamheten, och anställda i den tidigare verksamheten har rätt att följa med till den nya om de vill. Men facket inleder inte en civilrättslig tvist i ärendet, utgången är alldeles för osäker.

Få bort utslitna

Mikael Ladman upplever att det finns en tendens att kommuner tar hem verksamhet, för att sedan lägga ut den på entreprenad igen – när kommunen inte klarar av uppdraget.

– Det är ett sätt för kommuner och privata aktörer att få bort dem som är utslitna. Ingen vill ta ansvar för människor som sliter ut sig i arbetslivet. Vi kanske har fått i gång en debatt om den här frågan.

PO Sakariasson och Jonas Johansson kan nu själva eller via facket göra en anmälan om åldersdiskriminering till Diskrimineringsombudsmannen (DO). Skulle DO ta sig an ärendet och vinna målet kan PO och Jonas få skadestånd.

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

  1. Tina Scott Koppfeldt:
    13 oktober, 2021

    Jag tycker det är för jävligt! När Jonas körde här fanns aldrig nåt att klaga på, men nu vid senaste tömningen fann vi våra tunnor stående mitt i infarten till gården. Inte ok!

  2. Maria Alsin:
    13 oktober, 2021

    Tycker det är för jävligt rent ut sagt. Det är så illa skött av kommunen så jag skulle vilja ifrågasätta deras kompetens, vilken verkar vara obefintlig i detta fallet. SKÄMS!!!SÄFFLE KOMMUN!!!

  3. Tommy Elfven:
    12 oktober, 2021

    Bedrövligt.Helt klart åldersdiskriminering.

  4. Marita Carlsson:
    12 oktober, 2021

    Fruktansvärd dåligt av Säffle kommun 😡👎Skäms på er!!!

  5. Camilla Johansson:
    7 oktober, 2021

    Dåligt gjort av kommunen och fega är dom, tycker att dom ska stämma säffle kommun.

Lästips:

”Stoppa all tung trafik på skolgårdar!”

Miljö. Nu får det vara nog! Efter tre allvarliga incidenter när barn var nära att bli påbackade la huvudskyddsombudet Peter Strålind i bromsen. Med stöd av miljöbolaget Prezero, LO och Transport har han startat ett projekt för att stoppa all tung trafik på skolgårdar.

Micke Andersson

… som konstruerat en automatisk utrullare för soptunnorna och skapat en verklig snackis i Västmanland.

”Vi vill vara med och påverka.” Meddy Linond (ordförande), Johan Afvander (ledamot) och Marie-Louise Rindå (ledamot) i klubben. Anders Nilsson (sekreterare) har jobbat natt och saknas på bilden.

Scheman tände gnistan att nystarta flygklubb

Arlanda. – Står man bara längst bak och klagar händer inget. Så resonerade Meddy, Marie-Louise, Johan och Anders och väckte sin klubb ur törnrosasömnen. En ”massa petande” i deras arbetsscheman tände gnistan.

Regeringen backar om karens

Arbetsmarknad. Efter kritik mot att skrota utredningen om karensavdrag ändrar sig regeringen. Vissa yrkesgrupper kan undantas från karens och en andra karensdag självrisk ska inte utredas.

Fler tydliga rutiner i Oxelösunds hamn efter dödsfallet

Hamn. – Regelverket har inte ändrats efter dödsolyckan i Oxelösunds hamn. Men vi har tagit fram fler tydliga rutiner med en rad kontrollpunkter för att så långt som möjligt förhindra att något går fel, säger Transports regionala skyddsombud Roger Jönsson.

Svart på vitt: Så farlig är stressen

Arbetsmiljö. Mer än var tredje färdtjänstförare har varit inblandad i stressrelaterade trafikolyckor. Körtiderna är så pressade att fyra av tio sjukskrivit sig det senaste året för att orka. Det visar en enkätundersökning som Transports Linköpingsavdelning gjort bland anställda i bolag som kör servicetrafik i regionen.

Nedläggning av karensutredning – LO rasar

Arbetsmarknad. Utredningen om karensavdrag skrotas av den borgerliga regeringen. Avdraget slår hårdast mot dem som saknar möjlighet att arbeta hemma: Nio av tio medlemmar inom LO-förbunden.

20-åriga hamnarbetaren Nimas död togs upp i hovrätten

Hamn. Rutiner som inte kontrollerades ledde till att 20-åriga stuveriarbetaren Nima kvädes till döds på en kolbåt, hävdar åklagaren. Det systematiska arbetsmiljöarbetet var gott, kontrar försvaret när förhandlingarna om misstänkt arbetsmiljöbrott återupptogs och avslutades i Svea hovrätt.

”Stoppa all tung trafik på skolgårdar!”

Miljö. Nu får det vara nog! Efter tre allvarliga incidenter när barn var nära att bli påbackade la huvudskyddsombudet Peter Strålind i bromsen. Med stöd av miljöbolaget Prezero, LO och Transport har han startat ett projekt för att stoppa all tung trafik på skolgårdar.

Åsas resa

Vägen till chaufförsyrket – Del 1

Blogg. Åsa har börjat en YKB-utbildning för att bli lastbilschaufför. Det här är hennes berättelse om hur det gå att som snart 50-årig journalist börja ratta tunga fordon. Läs del 1 av Åsas berättelse.

Tommy Wreeth är förbundsordförande för Transport.

Transport kräver 5,5 procent i ettårigt avtal

Avtal. Avtalskraven mellan Transport och Transportföretagen är överlämnade. Transport kräver ett ettårigt avtal med 5,5 procents löneökning, samt ett engångbelopp på 5 726 kronor.

Hallå där!

Micke Andersson

… som konstruerat en automatisk utrullare för soptunnorna och skapat en verklig snackis i Västmanland.

Många dödsolyckor bland lastbilschaufförer sker i trafiken. Foto: Jeppe Gustafsson/Shutterstock

Fler miste livet i trafiken

Olyckor. Förra året omkom 220 människor i trafikolyckor och närmare 2000 skadades svårt. Det är en ökning jämfört med de två föregående åren, visar statistik från Transportstyrelsen. Till skillnad från tidigare år var det mötesolyckorna som dominerade 2022.

Taxi Stockholms kontor på Luntmakargatan i Stockholm. Foto: Christina Ahlund

Taxi Stockholm blir kvar i Svenska Taxiförbundet

Taxi. I höstas meddelade Taxi Stockholm att bolaget tänkte lämna Svenska Taxiförbundet. Ordförande Dimitrios Nikopoulos kritiserade bristen på kollektivavtal bland övriga beställningscentraler. Nu gör företaget helt om och stannar kvar i branschorganisationen.

Taxiunionens manifestation den 10 januari 2023.

Taxiunionen samlar Bolt- och Uberförare

Gig-jobb. Förarna som kör för Bolt och Uber har fått nog. De vill ha bättre arbetsvillkor och högre ersättningar. Och de vill accepteras som samtalspartners.

Kollektivavtal äger i rätten

Arbetsrätt. Kammarrätten upphäver Transportstyrelsens föreläggande mot ett större åkeri, med hänvisning till lagen om arbetstid vid vägtransporter – kollektivavtalet reglerar i fallet sammanlagd arbetstid och nattarbete, slår domstolen fast.