Två sophämtare i Säffle med många års erfarenhet av yrket fick inte behålla sina jobb när kommunen tog över sophämtningen från en entreprenör.
Close
PO Sakariasson och Jonas Johansson har kört sopor i Säffle i 15 respektive 34 år. Ändå anser kommunen att de saknar rätt kompetens för jobbet.
Close

Rutinerade miljöarbetare petades av Säffle kommun

Miljöarbetare. Två sophämtare i Säffle med många års erfarenhet av yrket fick inte behålla sina jobb när kommunen tog över sophämtningen från en entreprenör. – Det är fruktansvärt dåligt att de ratar kompetent personal, säger en av de drabbade, PO Sakariasson.

När renhållningsföretaget Urbasers uppdrag löpte ut blev det ingen ny upphandling. I stället överlät Säffle kommun sophämtningen till Säffles och Åmåls gemensamma renhållningsförvaltning den 1 juli. De fyra sophämtare som hade jobbat på Urbaser erbjöds inte fortsätt anställning i kommunen utan uppmanades att söka om sina jobb. Det gjorde de.

Jonas Johansson är en annan drabbad. Han är 50 år och har kört sopor sedan han var 17 år. Han ka­llades till anställningsintervju, men tyckte inte alls att det kändes bra.

– Jag hade en olustig, obehaglig känsla. Allt gick så snabbt, jag hann knappt sätta mig innan det var färdigt. Jag kan inte tänka mig annat än att de hade bestämt sig för att de ville ha bort mig, säger han när vi ses på ett fik i Säffle.

Några dagar efter intervjun fick han veta att han inte var kompetent nog för jobbet.

– Jag har inte fått något svar på vilken kompetens jag saknar, säger Jonas Johansson som har arbetat som sophämtare i 34 år.

Pengafråga

Han kan bara spekulera, och tror att det handlar om pengar.

– De tog in två yngre personer, som de kan ge lägre lön. Det känns tråkigt att en inte fick följa med när det blev kommunalt. Men en är väl för gammal, säger han.

Nu har Jonas Johansson skrivit in sig på Arbetsförmedlingen och söker nytt jobb.

–  Det är lite nytt, jag har aldrig stämplat förut. Men jag tror att det finns jobb.

Helst hade han velat stanna kvar när kommunen tog över sophämtningen, men efter vad som har hänt jobbar han hellre någon annanstans.

– Ville de inte ha mig från början kan det kvitta. Men det blev ett konstigt slut när en har hållit på så länge.

Fick också gå

Hans kollega Per-Olof ”PO” Sakariasson, som också är med på fiket, fick inte heller behålla jobbet när kommunen tog över sophämtningen.

Han är 62 år och har jobbat som renhållningsarbetare i Säffle i snart 15 år för olika entreprenörer, och har dessutom varit skyddsombud i sex år.

Han tyckte, till skillnad från Jonas, att anställningsintervjun gick bra. Två renhållningsarbetare från Åmål var med och värdesatte hans erfarenhet som skyddsombud, eftersom deras hade slutet. Men några dagar efter intervjun fick även PO veta att han inte platsade i kommunens organisation, och att kommunen hade gått vidare med andra sökande.

I ett mejl förklarade arbetsgivaren att erfarenhet, referenser och intervjun hade legat till grund för beslutet.

– En kille som de anställde hade inte ens slutat skolan, så han kan ju varken ha några referenser eller någon erfarenhet, säger PO Sakariasson.

Själv tror han att han inte fick behålla jobbet därför att han svarade för ärligt på frågan om han hade några negativa sidor.

– Jag svarade dumt nog att jag inte tycker om orättvisor. Jag tror inte att de tyckte om det. Men det är fruktansvärt dåligt att de ratar kompetent personal, säger han.

Påhugg i Karlstad

Under sommaren har både PO och Jonas haft påhugg på Karlstads kommunala renhållningsbolag, Karlstad Energi. Där dög deras kompetens bra.

Men från och med den 1 september är de arbetslösa.

– Jag har börjat stämpla och söka arbete. Men det är ju inte alls roligt när en bara har några år kvar. Och hur attraktiv är en gubbe på 62 år på arbetsmarknaden? säger PO Sakariasson.

Helst vill han att kommunen ändrar sitt beslut.

– De skulle krypa till korset och ta oss tillbaka, säger han.

PO Sakariasson och Jonas Johansson hoppas nu att de får hjälp av facket att driva frågan om skadestånd på grund av åldersdiskriminering.

– De tog bort oss två gamla uvar och anställde två yngre personer, säger PO Sakariasson.

Transport kritiserar kommunens agerande

Miljöarbetare. Transport är mycket kritiskt till att inte samtliga fyra renhållningsarbetare erbjöds anställning när Säffle kommun tog över sophämtningen från en privat aktör den 1 juli.

– Kommunen har hanterat det här jättedåligt. Det kan vara åldersdiskriminering, säger Mikael Ladman, ombudsman på Transports Värmlandsavdelning.

Mikael Ladman, ombudsman i Transports Värmlandsavdelning.
Transports Mikael Ladman hoppas att det blir en debatt om när ett verksamhetsövertagande är övergång av verksamhet. Foto: Lilly Hallberg

Facket tycker att det är obegripligt att kommunen hävdar att Jonas Johansson och PO Sakariasson, efter 34 respektive 15 år i branschen, inte har rätt kompetens för jobbet som renhållningsarbetare.

– Jag förstår inte hur kommunen kan göra den bedömningen. Jag undrar också vilken kompetens de efterfrågar. Och vi har aldrig fått några klagomål på de är grabbarna, säger Mikael Ladman.

Transportarbetaren har bett om en telefonintervju med Säffle kommuns tillförordnade renhållningschef, Carina Nylén. På grund av tidsbrist hade hon inte möjlighet att ställa upp på en intervju innan tidningen gick till tryck.

Vi mejlade då två skriftliga frågor:

  • Varför fick inte de två renhållningsarbetare som har längst erfarenhet anställning i kommunen, när kommunen tog över ansvaret för sophämtningen?
  • Vilken kompetens saknar de två renhållningsarbetare som har varit i branschen 34 respektive 15 år?

”I linje med policyn”

I ett mejl svarar Carina Nylen:

”Jag vill här klargöra att Säffle kommun genomfört en extern rekrytering av resurser i samband med övertagandet, från leverantören Urbaser, av renhållningen för Säffle kommun.”

”Rekryteringen har genomförts i linje med Säffle kommuns rekryteringspolicy och beslut har grundats på underlag från ansökningshandlingar, intervjuer och referenstagningar.

Därmed finns inget mer att tillägga i ärendet.”

”Handlar om pengar”

Mikael Ladman har inte heller lyckats få någon klarhet i varför kommunen ratade PO Sakariasson och Jonas Johansson.

– Jag tror att det bara handlar om pengar. De har ett högre löneläge än de som är yngre, säger han.

Han uppmanar nu kommunen att se över sitt beslut.

– Med tanke på att de har stora problem med att få i gång verksamheten borde de ta kontakt med grabbarna och höra om de är intresserade av att hjälpa till. De är proffs, har lång erfarenhet i den här kommunen och känner till vartenda gathörn.

Mikael Ladman tycker att samtliga sophämtare borde ha erbjudits anställning när Säffle kommun tog över sophämtning. Principiellt anser han att det handlar om en så kallad övergång av verksamhet, som regleras i lagen om anställningsskydd (LAS).

Vid en verksamhetsövergång tar den nya arbetsgivaren över ansvaret för verksamheten, och anställda i den tidigare verksamheten har rätt att följa med till den nya om de vill. Men facket inleder inte en civilrättslig tvist i ärendet, utgången är alldeles för osäker.

Få bort utslitna

Mikael Ladman upplever att det finns en tendens att kommuner tar hem verksamhet, för att sedan lägga ut den på entreprenad igen – när kommunen inte klarar av uppdraget.

– Det är ett sätt för kommuner och privata aktörer att få bort dem som är utslitna. Ingen vill ta ansvar för människor som sliter ut sig i arbetslivet. Vi kanske har fått i gång en debatt om den här frågan.

PO Sakariasson och Jonas Johansson kan nu själva eller via facket göra en anmälan om åldersdiskriminering till Diskrimineringsombudsmannen (DO). Skulle DO ta sig an ärendet och vinna målet kan PO och Jonas få skadestånd.

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

  1. Tina Scott Koppfeldt:
    13 oktober, 2021

    Jag tycker det är för jävligt! När Jonas körde här fanns aldrig nåt att klaga på, men nu vid senaste tömningen fann vi våra tunnor stående mitt i infarten till gården. Inte ok!

  2. Maria Alsin:
    13 oktober, 2021

    Tycker det är för jävligt rent ut sagt. Det är så illa skött av kommunen så jag skulle vilja ifrågasätta deras kompetens, vilken verkar vara obefintlig i detta fallet. SKÄMS!!!SÄFFLE KOMMUN!!!

  3. Tommy Elfven:
    12 oktober, 2021

    Bedrövligt.Helt klart åldersdiskriminering.

  4. Marita Carlsson:
    12 oktober, 2021

    Fruktansvärd dåligt av Säffle kommun 😡👎Skäms på er!!!

  5. Camilla Johansson:
    7 oktober, 2021

    Dåligt gjort av kommunen och fega är dom, tycker att dom ska stämma säffle kommun.

Lästips:

Ann-Sofie "Soffan" Hermansson i sopbilen.

”Jag gillade jobbet direkt”

Miljöarbetare. Ann-Sofie Hermansson trivs som renhållningsarbetare efter att hon för fyra år sedan tvingades bort från politiken. Hon gillar att vara fri efter jobbet och att slippa det politiska spelet.

Saad Ur Rehman är förtvivlad över korsdraget, vintertid, i de eldrivna dörrlösa Paxterbilar som bolaget stolt visar upp på sin webb. ”Vi blir sjuka och har bett om riktiga vinterkläder i tre år, men bolaget säger att de inte har råd. Är vi sjuka ofta kan vi får varningar”, säger han.

Stort missnöje på Premo

Tidningsbud. Det jäser bland tidningsbuden på Premo i Stockholm. Buden är arga över missade utbetalningar av extratid, fordon som gör dem sjuka, brist på arbetskläder, chefer som favoriserar och trakasserar och en rörig omorganisation med nedskuren tid för vissa.

Kristina Sjöberg, chefredaktör och ansvarig utgivare, Transportarbetaren. Foto: John Antonsson

Upp till kamp!

Ledare. Striden om arbetsmarknadsmodellen har blossat upp. Svenska fackförbund kräver kollektivavtal hos tech-företag och andra internationella aktörer som Tesla.

Strejken på Tesla

Europeiska transportfack sluter upp i Tesla-konflikten

Konflikt. ”Konflikten med Tesla är inte bara en kamp om arbetsvillkoren för svenska arbetare utan också en avgörande kamp för rätten till kollektivavtal i stort”. Nu ger Europeiska Transportarbetarefederationen, som representerar 4 miljoner transportarbetare, sitt stöd till de svenska facken.

34,5 meters ekipage – nu är de här

Åkeri. Från och med i dag, den 1 december, får 34,5 meter långa lastbilar köra på vissa vägsträckor. Enligt Trafikverket det leda till minskade utsläpp.

Kontroller avslöjar utbrett fusk bland matbudsföretag

Matbud. Nio av tio kontrollerade företag som erbjuder matleveranser måste betala mer skatt. Skatteverkets riktade insats har upptäckt oredovisade intäkter, momsfusk och bristande bokföring – och utnyttjande av människor.

Här sugs fartyg in

Hamn. Kappelskärs hamn är först i landet med att använda automatisk förtöjning med vakuumplattor. Att fartygen förtöjs med jättelika sugproppar i stället för trossar ska göra arbetet säkrare och effektivare.

Ojämlik vägstandard orsak till olycksrisk

Trafik. Risken att dö i olyckor på vägarna är betydligt högre i skogslänen i norr än i södra delen av landet. Kvaliteten på vägarna har avgörande betydelse, visar en ny rapport.

Många dödsolyckor bland lastbilschaufförer sker i trafiken. Foto: Jeppe Gustafsson/Shutterstock

Mörk trend i trafiken

Trafik. Dödsolyckorna på vägarna fortsätter att öka. Under årets nio första månader omkom 194 personer i trafiken, visar statistik från Transportstyrelsen. Även i november har antalet olyckor legat högt, flera med yrkesförare inblandande.

Lönebidrag och nystartsjobb – en fuskfabrik

Lönebidrag. En granskning av subventionerade anställningar som lönebidrag och nystartsjobb visar på flera brister. Arbetsförmedlingen har svårt att kontrollera löner på arbetsplatser utan kollektivavtal, och trots omfattande bidragsfusk döms knappt någon alls.

Populärt soundtrack stoppas i Teslabilar

Konflikt. Musikerförbundet ansluter sig till de fackförbund som, likt Transport, vidtar sympatiåtgärder för att stötta IF Metall i kampen för att förmå Tesla att teckna kollektivavtal med IF Metall.

Strejken på Tesla
Jimmy Åsberg den första blockaddagen i Södertälje, en av de fyra hamnar som togs ut i första blockadvågen. Foto: Lilly Hallberg

Brett stöd i Tesla-konflikt

Konflikt. Sympatiåtgärderna blir allt fler – 40 nordiska transportförbund står nu bakom IF Metall i konflikten om rätten till kollektivavtal. Från klockan 12 i dag gäller Transports utökade blockad mot Tesla i alla svenska hamnar.

”På en död planet finns inga jobb”

Klimat. Tjänstemannafacket Vision har som första fackförbund infört klimatombud – ett nytt fackligt uppdrag på landets arbetsplatser. Det går ut på att minska en verksamhets klimatavtryck och påverka arbetsgivaren att värna om miljön och minska utsläppen.

Granskning: Stora brister på yrkesvux lastbilsutbildningar

Utbildning. Dålig eller ingen träning på att köra lastbilsmonterad kran, truck och hjullastare. Ingen mörkerkörning. Listan på brister är lång när Skolinspektionen krävt åtgärder på 25 av 28 granskade lastbilsförarutbildningar inom yrkesvux.

Blockad mot Tesla en världsnyhet

Konflikt. Transports sympatikonflikt mot Tesla har inte gått obemärkt förbi. I hela världen rapporteras om beslutet att stoppa Elon Musks elbilar i de svenska hamnarna.

Utesluten SD-politiker utesluts från – SD

Politik. Transport har i svenska domstolar förgäves hävdat sin rätt att utesluta en lastbilschaufför sedan han valts in för Sverigedemokraterna i ett kommunfullmäktige. Nu utesluts han från SD efter att ha dömts för grovt rattfylleri.

Avtal 2023
Lastare vid SAS-plan på Arlanda. Foto9: Justina Öster

Nytt lönesystem i stora flygavtalet

Flyg. I Transport och Svenska Flygbranschens nya kollektivavtal öppnas det upp för lokalt förhandlade individuella löner. Det blir en ny utmaning för fackklubbarna att fördela potterna.