”Risk att sjuka människor hamnar i kläm”

Sjukförsäkring. – Vi vet ju att sjukförsäkringen inte fungerade tidigare, många hamnade i kläm just för att de inte var färdigrehabiliterade. Att då återgå till det systemet verkar rätt huvudlöst. Så kommenterar Transport försäkringsombudsman Pia Edvall utredningen som föreslår skärpta regler för sjukskrivna.

I början av april presenterades en statlig utredning om socialförsäkringen, som Transportarbetaren skrivit om. Uppdraget var att utvärdera den reform med mildare regler för sjukskrivningar, som den rödgröna regeringen införde under 2021 och 2022. Den nya Tidö-regeringen oroade sig över att de långa sjukskrivningarna ökade. Och bestämde under utredningens gång att utredaren skulle ge förslag på lagändringar, om det visade sig att sjukfallen åter blivit ”omotiverat långa”.

Det anser utredaren Per Johansson att de blivit och föreslår bland annat att det återigen ska bli svårare för sjuka att få förlängd sjukpenning efter ett halvår (dag 180). Klarar du då inte att återgå till din tidigare arbetsgivare kan du av Försäkringskassan komma att prövas mot alla så kallat ”normalt förekommande” arbeten på hela arbetsmarknaden.

Det vill säga söka jobb som du bedöms klara på annat håll, utan preciserat yrkesområde.

Sjuka tvingas ut i jobb

Transportarbetareförbundets försäkringsombudsman Pia Edvall. Foto Justina Öster
Transports försäkringsombudsman Pia Edvall. Foto: Justina Öster

Transportarbetareförbundets centrala ombudsman Pia Edvall med ansvar för försäkringar välkomnar inte en återgång till det tidigare systemet. Sex månader räcker inte, anser hon.

– Sjuka behöver ofta mer tid för att rehabiliteringen ska hinna komma i gång och de ska kunna komma tillbaka till jobbet. Särskilt om det handlar om utbrändhet och allvarliga sjukdomar. Drivs de här förslagen igenom kommer de som fortfarande är sjuka att tvingas ut på arbetsmarknaden i stället, säger hon.

Under presskonferensen, när utredningen lämnades över till äldre- socialförsäkringsminister Anna Tenje (M), sa utredaren Per Johansson att utredningen inte kunnat visa på några positiva hälsoeffekter av att människor får vara sjukskrivna längre. Däremot har kostnaderna för sjukförsäkringen ökat. Men den utvecklingen var delvis väntad, anser Pia Edvall.

– Vitsen med reformen var ju att sjuka inte skulle tvingas ut och söka jobb eller gå i pension i förtid. Att sjukskrivningarna drar ut på tiden kan också ha andra orsaker. Som att rehabiliteringen inte fungerar på alla ställen, att arbetsgivare inte tar sitt rehab-ansvar och att vården inte fungerar. Man får leta förklaringar på annat håll, säger hon.

Skärpta regler kan motverka sitt syfte, skapa mer ohälsa och bli dyrare för samhället på sikt, tror Pia Edvall.

– Många kommer att fara illa om de inte hinner bli färdigrehabiliterade. Det såg vi tidigare. Dessutom är det slöseri med samhällets resurser. Människors erfarenhet och yrkeskunskaper tas inte till vara om de ska börja jobba med helt andra saker.

Fler tvister

Medlemmar i facket kan ofta få hjälp och stöd för att komma tillbaka till sina jobb. För andra, som står själva, är det inte så lätt om arbetsgivaren inte tar sitt ansvar, påpekar Pia Edvall. Utredarens förslag ska nu skickas ut på remiss, men blir det verklighet antar hon att det kommer att bli fler tvister mellan fack och arbetsgivare.

– Men jag hoppas att regeringen tar sitt förnuft till fånga och inte går vidare med de här förslagen, säger Pia Edvall.

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

  1. Rose_Mari Moden:
    4 april, 2024

    Försämra inte för sjuka

Lästips:

Kameraövervakning / Securitas logga / IMY:s logga

Allt fler företag vill registrera vad de anställda gör

Integritet. Synen på GDPR har ändrats från jätteskräck för att företagen ska tvingas betala höga skadestånd till att det var ju inte så farligt. Men nu är lagstiftningen högst aktuell igen i och med att allt fler företag vill installera datorsystem för att registrera vad de anställda gör.

Frida Fuentes. Foto: Privat

Frida Fuentes

…som tidigare jobbat som ordningsvakt i tunnelbanan i Stockholm, men nu är skyddsombud på heltid vid Avarn security.

Johan Moberg framför sin DAF som han har kört sedan november 2024. Foto: Pierre Hennigor Cavalli

När vägen förändrar livet

Mötet. För 26 år sedan blev lastbilschauffören Johan Moberg förlamad från bröstet och nedåt i en motorcykelolycka. Trots det kan han, mot alla odds, fortfarande arbeta kvar. – Jag älskar det här yrket. Jag tror att det är det som har räddat mig, säger han.

Kameraövervakning / Securitas logga / IMY:s logga

Allt fler företag vill registrera vad de anställda gör

Integritet. Synen på GDPR har ändrats från jätteskräck för att företagen ska tvingas betala höga skadestånd till att det var ju inte så farligt. Men nu är lagstiftningen högst aktuell igen i och med att allt fler företag vill installera datorsystem för att registrera vad de anställda gör.

Läkarrock med stetoskop. Läkaren skriver för ett läkarintyg.

Har åkaren rätt att få se resultaten från min hälsokontroll?

Åkeri. Har min arbetsgivare rätt att få se resultaten från hälsokontrollen – när jag besöker läkare för att förlänga mitt körkort för tung trafik? Det undrar en arg lastbilsförare, 60 plus, vars läkare krävde att få skicka resultaten direkt till hans åkeri.

Musikhjälpen är i gång – med Transport!

Insamling. Musikhjälpen är på plats på Stora torget i Karlstad i veckan. Bössorna är öppna. Och Värmlandsavdelningen har utmanat Transports övriga avdelningar att skänka pengar. Årets motiv: Alla barn har rätt att gå i skolan.

Här i Västland, mellan Tierp och Karlholm i norra Uppland, omkom en nyanställd miljöarbetare under arbete med sophämtning i maj i år. Enligt polisens uppgifter direkt efter olyckan handlade det om att hon fallit av bilen då hon stod baktill mellan två hämtningsstationer. Foto: Lilly Hallberg

Renhållningsbolag ändrar rutiner efter dödsolycka

Miljöarbete. I våras omkom en renhållningsarbetare i Tierps kommun efter att ha fallit av sopbilen och slagit i huvudet. Företaget där kvinnan arbetade har nu stärkt säkerhetsrutinerna.

Fråga facket
Petra undrar över hur lång uppsägningstid hon har. Illustration: Martin Heap

Hur lång uppsägningstid har jag?

Transport. Petra undrar över hur lång hennes uppsägningstid är och Nischay vill veta hur man räknar ut avdrag för vab. Det och fler frågor svarar Transports experter på.

Olovlig körning blir fall för HD

Juridik. Chauffören saknade behörighet att köra svenskregistrerad lastbil enligt körkortslagen. Men hovrätten ogillade åtalet om olovlig körning. Riksåklagaren har nu överklagat domen till Högsta domstolen (HD).

Måsar skitar ner i hamnen

Hamn. Falskt alarm. Det är inget ”skarvkaos” med hamnarbetare som riskerar att halka i fågelbajs i Helsingborgs hamn. Något som flera medier rapporterade om i oktober. "Men vi har en del problem med måsar".

Taxibolag i Sundsvall i konkurs

Servicetrafik. Taxi Drakstaden har fått hård kritik för brister när det gäller färdtjänst och skolskjutsar i Sundsvall. På torsdagen försattes taxibolaget, som har avtal med kommunen, i konkurs.

Tidningsbud knivrånat av tre män

Tidningsbud. Tidigt på måndagsmorgonen fick polisen larm om ett rån i Mariestad, riktat mot ett tidningsbud i tjänst – tre personer ska ha omringat budet, hotat med kniv och tvingat till sig kontanter.

Konkursskylt. Foto: Shutterstock

Braathens varslar ytterligare ett 20-tal kabinanställda

Fyg. I september försattes två av flygbolaget Braathens bolag i konkurs och 120 kabinanställda förlorade jobben. Nu går moderbolaget vidare och säger upp ytterligare cirka 20 kabinanställda på dotterbolaget Braathens people, vid flygbaserna i Göteborg och Malmö.

Liljaskolan först med ny transportcertifiering

Utbildning. På Liljaskolan i Vännäs var det stort firande den 6 november. Gymnasiet är först i landet med att ha klarat kraven för den nya certifieringen för transportutbildningar, CGT-certifiering.

Förslag om laddstationer vid statliga rastplatser

Trafik. Ett 30-tal av Trafikverkets omkring 270 rastplatser runt om i Sverige skulle kunna kompletteras med stationära laddstationer, som drivs av kommersiella aktörer. Först ut i ett pilotprojekt skulle kunna vara rastplatsen Brahehus vid E4, strax norr om Gränna.