Ordningsvakterna är ute på uppdrag av Trollhättans kommun och bostadsbolaget Eidar. En av arbetsuppgifterna är att rapportera in nedskräpning.

Riksdagen röstade ja till ny ordningsvaktslag

Bevakning. Nya och mer tidsenliga regler för ordningsvakter klubbades i riksdagen den 7 juni. Reglerna börjar gälla 1 januari 2024.

Onsdagen den 7 juni röstade en övervägande majoritet av riksdagsledamöterna ja till den nya lagen för ordningsvakter. Den stora skillnaden mot förr är att tillståndsreglerna är anpassade till dagens användning av ordningsvakter på gator, torg och i kollektivtrafik. Det ska helt enkelt bli lättare för kommuner och andra att anlita ordningsvakter.

Andra nyheter i lagen är bland annat att ordningsvakter får rätt att förverka alkohol, visitera personer för att kontrollera legitimation, och att ordningsvakter får transportera personer som är gripna när polis beordrat det.

Det är särskilt de nya befogenheterna som gjorde att Vänsterpartiet och Miljöpartiet lade fram alternativa förslag med färre nya befogenheter.

– Det finns betydande risker för både rättssäkerheten och den enskildes integritet om ordningsvakter ges befogenhet att transportera personer på det sätt som föreslås. Ordningsvakter har till exempel ingen specifik sjukvårdsutbildning, vilket borde vara en förutsättning om man ska ta hand om personer som är så starkt påverkade att de inte kan ta hand om sig själva, sa Vänsterpartiets Lotta Johnsson Fornarve i debatten.

Moderaten Mikael Damsgaard tyckte tvärtom att transporter av gripna är en god nyhet.

– För att renodla polisens uppdrag föreslås också att ordningsvakter ska få nya befogenheter, där uppdraget att transportera omhändertagna är den viktigaste. Då frigörs polistimmar som polisen kan använda för att bekämpa organiserad brottslighet och upprätthålla trygghet i samhället, sa han.

Inför debatten framfördes också kritik mot att propositionen inte innehåller längre utbildning, som var ett förslag i utredningen. I stället blir det regeringen eller Polisen som får besluta hur lång utbildningen måste vara.

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

  1. Mikael Persson:
    11 juni, 2023

    - Hur kommer dessa transporter att finansieras? vem vill ta in personer som har gjort på sig, är otroligt berusade, eller o hanterbara på grund av narkotika, eller våldsbenägna i en privat bil?
    eller ett bevakningsföretags fordon?
    - Beslagta alkohol är bra då detta tar mycket tid från polis för att komma på plats för en bedömning om förverkan av det medhavda dryckerna.
    - Att kunna styrka identitet genom att få rätt att kontrollera id i plånbok eller kort-hållare kan också spara mycket tid för en polispatrull då det i dag inte är tillåtet för oss att säkerställa identitet på detta sätt,
    -ser fram i mot att läsa hela utredningen, men jag är inte säker på att bevakningsbranschen är mogen för dessa ordningsvakt-uppdrag? då allmänintresset i bland för uppdraget får komma efter vinstintresset, man blandar ofta kommunala uppdrag med egna sålda uppdrag? på city-bevakningar eller torg, och områden? samt att man ofta prutar på ordningsvakters antal för att hålla nere kostnader? Min förhoppning är att polisen använder sin förmans-roll och beslutar antal vakter på tillstånds-bekräftelsen som man gör på ett LOV 2 tillstånd då först kan vi bukt med arbetsmiljö och lika villkor för stort som litet bolag, i en upphandling av ordningsvakter.

Lästips:

Alexandra Einerstam

Vi står där när det gäller

Alexandras krönika. När Sverige nu rustar för ett förstärkt totalförsvar talas det mycket om mat, energi och infrastruktur. Mindre uppmärksamhet får vi väktare, ordningsvakter och skyddsvakter som varje dag bidrar till att samhällets nyckelfunktioner fungerar.

Frida Fuentes. Foto: Privat

Frida Fuentes

…som tidigare jobbat som ordningsvakt i tunnelbanan i Stockholm, men nu är skyddsombud på heltid vid Avarn security.

Sebastian Kallander

Pepparsprej kan rädda liv i hotfulla situationer

Arbetsmiljö. Jag har arbetat som ordningsvakt i 25 år, i miljöer som krog, tunnelbana och centrumområden. Jag har dessutom utbildning som beredskapspolis och skyddsvakt. Under utbildningen till beredskapspolis fick jag träning i användning av OC-sprej (pepparsprej) och insåg hur avgörande detta hjälpmedel är för ordningsvakters arbetsmiljö och säkerhet.

Kameraövervakning / Securitas logga / IMY:s logga

Allt fler företag vill registrera vad de anställda gör

Integritet. Synen på GDPR har ändrats från jätteskräck för att företagen ska tvingas betala höga skadestånd till att det var ju inte så farligt. Men nu är lagstiftningen högst aktuell igen i och med att allt fler företag vill installera datorsystem för att registrera vad de anställda gör.

Läkarrock med stetoskop. Läkaren skriver för ett läkarintyg.

Har åkaren rätt att få se resultaten från min hälsokontroll?

Åkeri. Har min arbetsgivare rätt att få se resultaten från hälsokontrollen – när jag besöker läkare för att förlänga mitt körkort för tung trafik? Det undrar en arg lastbilsförare, 60 plus, vars läkare krävde att få skicka resultaten direkt till hans åkeri.

Musikhjälpen är i gång – med Transport!

Insamling. Musikhjälpen är på plats på Stora torget i Karlstad i veckan. Bössorna är öppna. Och Värmlandsavdelningen har utmanat Transports övriga avdelningar att skänka pengar. Årets motiv: Alla barn har rätt att gå i skolan.

Här i Västland, mellan Tierp och Karlholm i norra Uppland, omkom en nyanställd miljöarbetare under arbete med sophämtning i maj i år. Enligt polisens uppgifter direkt efter olyckan handlade det om att hon fallit av bilen då hon stod baktill mellan två hämtningsstationer. Foto: Lilly Hallberg

Renhållningsbolag ändrar rutiner efter dödsolycka

Miljöarbete. I våras omkom en renhållningsarbetare i Tierps kommun efter att ha fallit av sopbilen och slagit i huvudet. Företaget där kvinnan arbetade har nu stärkt säkerhetsrutinerna.

Fråga facket
Petra undrar över hur lång uppsägningstid hon har. Illustration: Martin Heap

Hur lång uppsägningstid har jag?

Transport. Petra undrar över hur lång hennes uppsägningstid är och Nischay vill veta hur man räknar ut avdrag för vab. Det och fler frågor svarar Transports experter på.

Olovlig körning blir fall för HD

Juridik. Chauffören saknade behörighet att köra svenskregistrerad lastbil enligt körkortslagen. Men hovrätten ogillade åtalet om olovlig körning. Riksåklagaren har nu överklagat domen till Högsta domstolen (HD).

Måsar skitar ner i hamnen

Hamn. Falskt alarm. Det är inget ”skarvkaos” med hamnarbetare som riskerar att halka i fågelbajs i Helsingborgs hamn. Något som flera medier rapporterade om i oktober. "Men vi har en del problem med måsar".

Taxibolag i Sundsvall i konkurs

Servicetrafik. Taxi Drakstaden har fått hård kritik för brister när det gäller färdtjänst och skolskjutsar i Sundsvall. På torsdagen försattes taxibolaget, som har avtal med kommunen, i konkurs.

Tidningsbud knivrånat av tre män

Tidningsbud. Tidigt på måndagsmorgonen fick polisen larm om ett rån i Mariestad, riktat mot ett tidningsbud i tjänst – tre personer ska ha omringat budet, hotat med kniv och tvingat till sig kontanter.

Konkursskylt. Foto: Shutterstock

Braathens varslar ytterligare ett 20-tal kabinanställda

Fyg. I september försattes två av flygbolaget Braathens bolag i konkurs och 120 kabinanställda förlorade jobben. Nu går moderbolaget vidare och säger upp ytterligare cirka 20 kabinanställda på dotterbolaget Braathens people, vid flygbaserna i Göteborg och Malmö.

Liljaskolan först med ny transportcertifiering

Utbildning. På Liljaskolan i Vännäs var det stort firande den 6 november. Gymnasiet är först i landet med att ha klarat kraven för den nya certifieringen för transportutbildningar, CGT-certifiering.

Förslag om laddstationer vid statliga rastplatser

Trafik. Ett 30-tal av Trafikverkets omkring 270 rastplatser runt om i Sverige skulle kunna kompletteras med stationära laddstationer, som drivs av kommersiella aktörer. Först ut i ett pilotprojekt skulle kunna vara rastplatsen Brahehus vid E4, strax norr om Gränna.