Rekordmånga är med i Transports a-kassa

Transports a-kassa växer så det knakar. Förra året skrev handläggarna in 2 800 nya medlemmar. Bara två av landets totalt 28 kassor ökade procentuellt sett mer än Transport. Under våren och sommaren har tillströmningen fortsatt.

– Tyvärr växer inte Transportarbetareförbundet på samma sätt, säger Lars Lindgren som är ordförande både i förbundet och i a-kassan.

Efter det borgerliga maktövertagandet hösten 2006 chockhöjdes avgiften till arbetslöshetskassorna. Resultat blev ett stort medlemstapp i alla fackförbund och deras kassor.

Under åren som gått har avgifterna gradvis sänkts och de flesta a-kassorna ligger nu i spannet 110–130 kronor per månad. (Transports a-kassa tar 120 kronor.) Det har gjort att många arbetstagare går med igen.

Carin Florell, föreståndare för Transports a-kassa, konstaterar att hela medlemstappet från 2006/2007 är återhämtat. Med råge.

– Under de åren förlorade vi ungefär 9 000 medlemmar och hamnade kring 73 000. I dag noterar vi 85 751 medlemmar, det är fler än någonsin tidigare. Bara igår skrev vi in 60 nya namn.

– De allra flesta går in via vår hemsida. Påfallande många är unga. Chaufförer dominerar, känns det som. Men utan att ha statistik gissar jag att det kommer en hel del från bevakningsbranschen också.

Varför ökar det så mycket?

Carin Florell igen:

– Det beror på att Transports a-kassa är bra! Vi har snabb handläggning, både när det gäller inträden och utbetalning av ersättning. Vi har bra service och jag tror faktiskt att det ryktet spridit sig ute på arbetsplatserna.

En bidragande faktor kan vara att arbetslöshetsförsäkringen förbättrats. Förra året höjdes taket och den som tjänat omkring 25 000 kronor och därutöver får nu 910 kronor i ersättning per dag de första 100 dagarna. Därefter sänks ersättningen till 760 kronor under de följande 200 dagarna.

För den som är med i facket, alltså Transportarbetareförbundet, finns också inkomstförsäkringen hos Folksam. Den ingår i medlemsavgiften och ger extra påfyllnad i 100 dagar. Försäkringen gör att arbetslösa faktiskt får de 80 procent av den tidigare inkomsten som samhället en gång utlovade.

Trots inkomstförsäkringen visar förbundet inte upp samma positiva medlemstrend som a-kassan. Förbundsordförande Lars Lindgren är bekymrad över utvecklingen.

– Andra förbund krymper, det gör inte vi. Men vi har stagnerat kring 61 000 medlemmar. Det är inte bra. Inte med tanke på hur många miljoner vi satsat på organisering och att stärka förbundet de senaste åren.

– Jag har funderat mycket över vad det är som gör att a-kassan växer så otroligt mycket, men inte förbundet. Gör vi rätt saker? Är det för dyrt att vara med? Får vi ut det vi vill av vårt politiska påverkansarbete? Förstår medlemmarna vad som skulle hända med kollektivavtalen och lönerna om den fackliga organisationsgraden sjunker ännu mer? Det är viktigt att de här frågorna ställs.

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Lästips:

Transportarbetarens logga / Transportarbetarens logo

Så låg blir a-kassan i regeringens förslag

Politik. Regeringen och Sverigedemokraterna föreslår nya regler för a-kassan. Taket för hur mycket man kan få höjs. Samtidigt ökar nedtrappningen snabbt.

Håret är alldeles för långt, tycker arbetssökande Bror Hellman. ”Men jag har inte råd att klippa mig förrän nästa månad”, säger han som tvingas spara in på allt.

”Snart tar a-kassan slut”

Privatekonomi. Att söka jobb är en heltidssyssla – med låg ersättning. Det vet Bror Hellman som dras med lån efter behovsanställning och lång sjukskrivning. Tyngst är att tvingas be sina pensionerade föräldrar om pengar.

Transportarbetarens logga

Facket: Lämna och sök nytt jobb

Arbetsrätt. Utan motstycke på svensk arbetsmarknad. Det är fackets dom över hur anställningsvillkoren förändrats för medlemmar som tidigare varit behöriga att arbeta i Göteborgs hamn.

”Tre truckolyckor inträffar varje dag”

Lager. Att manövrera en truck är ett precisionsarbete. Så se upp med truckutbildningar på en eller ett par dagar. Saknar du tidigare erfarenhet tar det längre tid än så, varnar Maria Themptander på Transportfackens yrkes- och arbetsmiljönämnd.

Det är oklart vad just den här Mercedesen väger. Vad vi vet är att den går på el.

Tyngre fordon med B-körkort?

Teknik och trafik. Snart kan vissa B-kortsförare få köra fordon som väger upp till 4,25 ton. Men det förutsätter att fordonen går på alternativa bränslen.

Säkerhetskontrollen på Arlanda. Foto: Justina Öster

Avarn hotas av vite på 100 000

Arbetsmiljö. Transports skyddsombud larmade Arbetsmiljöverket om brister i arbetsmiljön. Efter en inspektion riskerar bevakningsbolaget Avarn Security 100 000 kronor i vite om åtgärder inte vidtas i den nya säkerhetskontrollen på Arlanda flygplats.

Helsingborgs hamn vill säga upp två

En privat säkerhetskonsult har undersökt fyra hamnarbetares koppling till en brottsmisstänkt kollega. Nu vill bolaget säga upp två av arbetarna, något Helsingborgs Dagblad var först att berätta.

Månadens avdelning
Transports avdelning 19 i Västerås.

Facklig närvaro främst

Transport. Högt i tak och full fart – förhandlingar, möten med medlemmar, en Startpunktsutbildning och någon som är på språng ut. Det händer mycket hos avdelning 19 och det mesta handlar om aktiviteter utanför kontoret i Västerås.

Ukrainska kvinnor utbildas till lastbilsförare

Åkeri. Det är brist på mycket i krigsdrabbade Ukraina – särskilt på lastbilschaufförer. För att fylla ut tomrummet efter landets många inkallade män och hålla samhället i gång har 24 kvinnor i Kiev gått en förarutbildning för C-kort. Nu skalas utbildningen upp och fler utbildas.

På säker väg. Eleverna på Södra Vikens program går på skolan som nyligen utsetts till Sveriges bästa transportskola.

Unga om transportbranschen: Helt rätt

Utbildning. När över 1 000 transportelever svarade på hur de ser på branschen och framtiden blev det toppbetyg. Och nästan nio av tio tycker att utbildningen ger rätt kunskap.

Samtrans-åkerier bryter mot kollektivavtal

Taxi. Samtrans-chaufförer som enbart kör samhällsbetalda resor har rätt till månadslön på mellan 26073 och 27004 kronor enligt kollektivavtalet. Men så är det inte för majoriteten av de Transportarbetaren talat med.

”Risk att sjuka människor hamnar i kläm”

Sjukförsäkring. – Vi vet ju att sjukförsäkringen inte fungerade tidigare, många hamnade i kläm just för att de inte var färdigrehabiliterade. Att då återgå till det systemet verkar rätt huvudlöst. Så kommenterar Transport försäkringsombudsman Pia Edvall utredningen som föreslår skärpta regler för sjukskrivna.

Strängare regler vid sjukskrivning föreslår utredning

Sjukförsäkring. (UPPDATERAD) Skärp reglerna i sjukförsäkringen och återgå till strängare bedömningar för att få sjukpenning längre än ett halvår, föreslår en statlig utredning. En farlig tillbakagång till ”de rättsosäkra och otrygga system som gällde innan 2021”, kommenterar LO-ordförande Susanna Gideonsson.

Högertrafik

Påsk först med fartbegränsning

Trafik. Påsken är en av de stora trafikhelgerna. Och också en av de första helger med hastighetsbegränsning utanför tätorter, infört för att minska olyckorna. Transportarbetaren tittade i backspegeln för att se vad som gällde tillåten fart tidigare – en av våra mest lästa artiklar på webben de senaste åren.

Filmstjärnan Jean-Claude Van Damme gör sin klassiska ”split” mellan två Volvo-lastbilar. Screenshot reklamfim Volvo trucks.

Tio år sen Van Damme slog rekord med Volvo

Årsdag. Det är en av de mest spektakulära reklamfilmerna någonsin: Filmstjärnan Jean-Claude Van Damme gör sin klassiska ”split” mellan två Volvo-lastbilar. Nu är det tio år sen den slog rekord på Youtube.

Närbild på ett däckbyte.

Kontroller avslöjade däckbytare

Däckverkstad. Hos nära hälften av företagen fanns brister i kassaregistret eller hanteringen av den obligatoriska personalliggaren. Det visar Skatteverket omfattande extrakontroll av verkstäder i samband med däckskifte i höstas.