”Utredningen har legat som en våt filt över alltihop”

Arbetsrätt. Regeringen uppmanar parterna att fortsätta förhandla om nya spelregler på arbetsmarknaden. Transports ordförande Tommy Wreeth är tveksam till att det hjälper.

– Jag uppfattade det som att parterna var nära en lösning. Det finns en vilja hos samtliga politiska partier som står bakom januariöverenskommelsen att förhandlingarna återupptas, sa arbetsmarknadsminister Eva Nordmark vid en pressträff.

Enligt Transports ordförande Tommy Wreeth var den uppsatta tidsgränsen, den 30 september, något som parterna själva lagt fast. Det krävs alltså ingen sanktion från politiskt håll för att fortsätta förhandla. Men han är inte lika optimistisk som Eva Nordmark:

– Jag är tyvärr inte säker på att mer tid skulle hjälpa. Min bedömning är att det fanns centrala frågor där parterna stod en rejäl bit från varandra. Det bästa hade varit om vi fått bort den statliga las-utredning, som Gudmund Toijer la fram i våras. Den har legat som en våt filt över alltihop.

På upploppet kom förhandlingarna mellan LO, privattjänstemännen i PTK och Svenskt Näringsliv att handla om ett batteri stora komplicerade frågor, bland annat en reformerad a-kassa.

I paketet ingick förstås lagen om anställningsskydd, las. Arbetsgivarna har skjutit in sig på flera bestämmelser som man anser måste förändras.

En är uppsägningar på grund av personliga skäl. Som det är nu krävs saklig grund för att en arbetsgivare ska kunna sparka en anställd. Facket kan också ogiltigförklara uppsägningar och arbetsgivaren måste då betala ut lön till dess tvisten är slutligt avgjord.

Skulle saklig grund visa sig saknas kan arbetsgivaren sedan tvingas betala ytterligare upp till 32 månadslöner – såvida den anställde inte får jobbet tillbaka.

Svenskt Näringsliv vill också luckra upp saklig grund-begreppet och helst reglera vilken sorts misskötsamhet eller brister som kan motivera en uppsägning av personliga skäl.

En sådan punkt uppges vara svaga arbetsprestationer. På den fackliga sidan är det kontroversiellt. Ska företag kunna sparka ut den som är äldre, sliten eller arbetsskadad?

Efter nattens kollaps kommer uppgifter om att förhandlingarna definitivt körde fast på turordningsreglerna. I ett sent skede konkretiserade Svenskt Näringsliv vilka krav som gällde. Krav som till och med var mer långtgående än de förändringar som Gudmund Toijer presenterade i våras.

Enligt tidningen Arbetet begärde Svenskt Näringsliv att få göra undantag för fem arbetare och fem tjänstemän vid neddragningar, alternativt en viss procent av personalstyrkan. Det senare skulle förstås få stor påverkan i storföretag med många anställda.

Regeringen har skickat ut Toijer-utredningen på remiss och svaren ska vara inne den 26 oktober. Transport och andra fackförbund laddar nu för de kommande avtalsförhandlingarna där samma trygghetsfrågor kan komma upp på bordet.

LO vill inte ha en uppluckring av anställningstryggheten, utan tvärtom stopp för så kallad hyvling av tjänster och missbruk av deltider och visstidsanställningar.

”De otrygga anställningarna är ett gift på svensk arbetsmarknad. Inget fackförbund kunde ställa upp på det förslag som i slutänden låg på förhandlingsbordet”, skrev Transports ordförande Tommy Wreeth och avtalssekreterare Peter Winstén i en gemensam kommentar efter att nattens förhandlingar brutit samman.

Wreeth och Winstén avslutar med orden:

”Vi kommer att göra allt som står i vår makt för att förbättra tryggheten för våra medlemmar. Vi ger inte upp, den svenska partsmodellen bygger på förhandlingar. Att politikerna nu skulle gå in och peta i arbetsrätten är för oss helt uteslutet. Vad som händer på kort sikt beror givetvis mycket på hur den politiska reaktionen blir. Det bästa vore om regeringen och deras samarbetspartier skrotar Toijers las-utredning i sin helhet och låter parterna förhandla på allvar, utan politisk inblandning.”

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Lästips:

Transportarbetarens logga / Transportarbetarens logo

Helsingborgs hamn vill säga upp två

En privat säkerhetskonsult har undersökt fyra hamnarbetares koppling till en brottsmisstänkt kollega. Nu vill bolaget säga upp två av arbetarna, något Helsingborgs Dagblad var först att berätta.

Mattias Samuelsson, utredare LO. Foto: LO

Regeringen tar bort utbildning om arbetsmarknad från gymnasiet

Debatt. I den grundläggande kursen för samhällskunskap i gymnasieskolan står det i dag att eleverna bland annat ska lära sig om arbetsrätt, arbetsmiljö och arbetsmarknadens parter och deras roller. Men det kommer de inte att göra längre när de nya ämnesplanerna börjar gälla 1 juli 2025.

Snabbkoll om nya LAS. Illustration: Mattias Käll

Det här gäller i nya lagen om anställningsskydd

Arbetsrätt. Sedan 2022 gäller den nya lagen om anställningsskydd, LAS. Lär dig mer om vad som gäller vid uppsägning och vad skillnaderna är mellan att jobba på en arbetsplats som omfattas eller inte av huvudavtalet.

Medlare utsedda om kabinavtal

Fackligt arbete. Sedan några månader har Transport börjat registrerat nya medlemmar som jobbar som kabinpersonal. Nu har Medlingsinstitutet utsett medlare mellan Transport och Svensk Flygbranschen.

Fängelsedom för smuggling överklagad

Rättsfall. I slutet av april dömdes en hamnarbetare, tillsammans med två andra män, för brott kopplade till kokainsmuggling via Helsingborgs hamn. Alla tre har nu överklagat tingsrättens domar till hovrätten.

Hallå där!
Anders Palmqvist från Transport avd 12 tar ekomot LOs Kulturpris från Susanna Gideonsson, avgående LO-ordförande. Foto: Lars Forsstedt

Anders Palmqvist

… på Transports Malmöavdelning 12 som på LO:s kongress fick ta emot ett av årets kulturpris för arbetet med arbetsplatsbibliotek och boklådor på medlemmarnas arbetsplatser. Hur var det?

Johan Lindholm, ordförande LO. Foto: LO.

Johan Lindholm är ny ordförande för LO

LO-kongress. Byggnads ordförande Johan Lindholm är ny LO-ordförande. Han valdes av enig kongress efter det att valbredningens kandidat drog tillbaka sin kandidatur dagen innan LO-kongressen startade.

Mer extremväder i form av översvämningar, värmeböljor, stormar och jordskred är att vänta i klimatkrisens spår. Förberedelser pågår på olika håll i samhället, men hur rustar sig landets åkerier?

Planerar åkerierna för extremväder?

Åkeri. Snökaos med lastbilar som fastnar i långa motorvägsköer, köldsmockor och värmeböljor, översvämningar, jordskred och stormar. Mer extremväder är att vänta på grund av klimatkrisen. Hur rustar sig transportföretagen för att möta hårdare väder?

”Jag tycker om ge service och har stor respekt för äldre och funktionshindrade personer”, säger Serpil Tumer.

Serpil skolade om sig till omsorgschaufför

Taxi. Serpil Tumer har jobbat som frisör, städerska, undersköterska, barnskötare och på dagverksamhet för funktionshindrade barn. Arbetsförmedlingen tipsade om en utbildning och nu har hon både taxiförarlegitimation och jobb – inom serviceresor.

Kabinpersonal på Norwegian, AAP Aviation och Eurowings har startat klubbar inom Transport.

Kabinpersonal har startat tre nya klubbar

Flyg. Tre nya klubbar har bildats sedan ett antal kabinanställda, flygvärdinnor och flygvärdar, lämnade fackförbundet Unionen och gick över till Transportarbetareförbundet. De nya medlemmarna jobbar vid flygbolagen AAP Aviation, Eurowings och Norwegian.

Teslas verkstad i Segeltorp. Foto: Lilly Hallberg

Tesla-konflikten utökas

Konflikt. Den andra maj varslade Unionen om en sympatiblockad mot Tesla. Knappt två veckor efter det meddelade Seko att de utökar brevbärar-blockaden mot företaget.

Emil Bärtas fick vänta i veckor på ett friande blodprov – under tiden var han avstängd från jobbet utan lön.

Veckors väntan på friande blodprov

Åkeri. Lastbilschauffören Emil Bärtas stoppades av polis som misstänkte drograttfylla. Trots att urinprovet var negativt fick han tillbaka körkortet först tre veckor senare och kunde återgå till jobbet. Både Emil och facket är i dag kritiska till processen.

Sedlar

Miljoner till taxichaufförer efter lönekoll

Taxi. Drygt 2 miljoner kronor i lönetillägg för en rad taximedlemmar i Transport och nästan 1,3 miljoner i skadestånd till förbundet. Det blev resultatet när facket kollade upp lönerna och förhandlade med arbetsgivarna på tre olika taxibolag i landet.

Lars Mikaelsson är Transports förbundssekreterare sedan 2017. Foto: Pernilla Ahlsén

LO-kongress i fyra dagar

LO-kongress. Under pingsthelgen ska 350 kongressombud från hela landet och från alla medlemsförbund inom LO fatta beslut om 280 motioner och välja ny ledning inom LO. Transport är representerade med 15 kongressombud och har skrivit ett tiotal motioner till kongressen.

”Skyddsombuden ska utses av fackförbunden”

Arbetsmiljö. Svenskt Näringsliv kritiserar Arbetsmiljöverkets rapport om skyddsombud. Men Transports arbetsmiljöombudsman Martin Miljeteig är nöjd med att myndigheten, som han säger, ”skött sitt uppdrag” och slagit fast att arbetsmiljölagen gäller och att skyddsombud ska utses av facket.

Pim van Dorpel, HRF. Foto: Fredrik Sandin Carlson

Kocken Pim van Dorpel föreslås leda LO

Facket. Valberedningen är klar med sitt förslag till ny ledning för LO. Pim van Dorpel föreslås bli ordförande. Han är i dag HRF:s vice ordförande.

Transportarbetareförbundets skyddsombud

Rädsla för bråk – ett skäl till att inte bli skyddsombud

Arbetsmiljö. Rädsla för att göra sig osams med chefer och kollegor, dålig kunskap om vad uppdraget innebär, ont om tid och otrygga anställningsvillkor. Det är några av skälen till att färre arbetare inom LO-kollektivet tar uppdrag som skyddsombud på sina arbetsplatser.