”Utredningen har legat som en våt filt över alltihop”

Arbetsrätt. Regeringen uppmanar parterna att fortsätta förhandla om nya spelregler på arbetsmarknaden. Transports ordförande Tommy Wreeth är tveksam till att det hjälper.

– Jag uppfattade det som att parterna var nära en lösning. Det finns en vilja hos samtliga politiska partier som står bakom januariöverenskommelsen att förhandlingarna återupptas, sa arbetsmarknadsminister Eva Nordmark vid en pressträff.

Enligt Transports ordförande Tommy Wreeth var den uppsatta tidsgränsen, den 30 september, något som parterna själva lagt fast. Det krävs alltså ingen sanktion från politiskt håll för att fortsätta förhandla. Men han är inte lika optimistisk som Eva Nordmark:

– Jag är tyvärr inte säker på att mer tid skulle hjälpa. Min bedömning är att det fanns centrala frågor där parterna stod en rejäl bit från varandra. Det bästa hade varit om vi fått bort den statliga las-utredning, som Gudmund Toijer la fram i våras. Den har legat som en våt filt över alltihop.

På upploppet kom förhandlingarna mellan LO, privattjänstemännen i PTK och Svenskt Näringsliv att handla om ett batteri stora komplicerade frågor, bland annat en reformerad a-kassa.

I paketet ingick förstås lagen om anställningsskydd, las. Arbetsgivarna har skjutit in sig på flera bestämmelser som man anser måste förändras.

En är uppsägningar på grund av personliga skäl. Som det är nu krävs saklig grund för att en arbetsgivare ska kunna sparka en anställd. Facket kan också ogiltigförklara uppsägningar och arbetsgivaren måste då betala ut lön till dess tvisten är slutligt avgjord.

Skulle saklig grund visa sig saknas kan arbetsgivaren sedan tvingas betala ytterligare upp till 32 månadslöner – såvida den anställde inte får jobbet tillbaka.

Svenskt Näringsliv vill också luckra upp saklig grund-begreppet och helst reglera vilken sorts misskötsamhet eller brister som kan motivera en uppsägning av personliga skäl.

En sådan punkt uppges vara svaga arbetsprestationer. På den fackliga sidan är det kontroversiellt. Ska företag kunna sparka ut den som är äldre, sliten eller arbetsskadad?

Efter nattens kollaps kommer uppgifter om att förhandlingarna definitivt körde fast på turordningsreglerna. I ett sent skede konkretiserade Svenskt Näringsliv vilka krav som gällde. Krav som till och med var mer långtgående än de förändringar som Gudmund Toijer presenterade i våras.

Enligt tidningen Arbetet begärde Svenskt Näringsliv att få göra undantag för fem arbetare och fem tjänstemän vid neddragningar, alternativt en viss procent av personalstyrkan. Det senare skulle förstås få stor påverkan i storföretag med många anställda.

Regeringen har skickat ut Toijer-utredningen på remiss och svaren ska vara inne den 26 oktober. Transport och andra fackförbund laddar nu för de kommande avtalsförhandlingarna där samma trygghetsfrågor kan komma upp på bordet.

LO vill inte ha en uppluckring av anställningstryggheten, utan tvärtom stopp för så kallad hyvling av tjänster och missbruk av deltider och visstidsanställningar.

”De otrygga anställningarna är ett gift på svensk arbetsmarknad. Inget fackförbund kunde ställa upp på det förslag som i slutänden låg på förhandlingsbordet”, skrev Transports ordförande Tommy Wreeth och avtalssekreterare Peter Winstén i en gemensam kommentar efter att nattens förhandlingar brutit samman.

Wreeth och Winstén avslutar med orden:

”Vi kommer att göra allt som står i vår makt för att förbättra tryggheten för våra medlemmar. Vi ger inte upp, den svenska partsmodellen bygger på förhandlingar. Att politikerna nu skulle gå in och peta i arbetsrätten är för oss helt uteslutet. Vad som händer på kort sikt beror givetvis mycket på hur den politiska reaktionen blir. Det bästa vore om regeringen och deras samarbetspartier skrotar Toijers las-utredning i sin helhet och låter parterna förhandla på allvar, utan politisk inblandning.”

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Lästips:

Transportarbetarens logga

Stort varsel på GDL

Åkeri. Hälften av de anställda chaufförerna vid GDL Transport i Varberg riskerar att mista jobbet. Det står klart efter ett personalmöte i söndags då arbetsgivaren informerande om kraftiga neddragningar.

Transports utredare Maja Nygren anser att förändringarna i turordningsreglerna drabbar förbundets medlemmar på små arbetsplatser hårt. Foto: Martin Hörner Kloo

”LAS-försämringarna drabbar Transport hårt”

Arbetsrätt. Århundradets reform sa arbetsmarknadsminister Eva Nordmark när hon tillsammans med Centerns Martin Ådahl presenterade den så kallade Trygghetsöverenskommelsen, populärt kallad LAS-överenskommelsen.

Transportarbetarens logga

Kritiserat LAS-paket på väg

Politik. Regeringen går vidare med kritiserade nya LAS och studiestöd till anställda som vill byta bana mitt i livet. ”Det är en historisk trygghets- och frihetsreform” säger arbetsmarknadsminister Eva Nordmark om omställningspaketet.

Kriget i Ukraina

Transport: Blockaden har haft effekt

Konflikt. Transports blockad av ryska, ryskkontrollerade och ryskflaggade fartyg pågår som varslats hela maj månad. Något beslut om förlängning är ännu inte fattat.

Kriget i Ukraina

Transports blockad fortsätter

Hamn. Svenska Transportarbetareförbundets blockad av ryska och ryskkontrollerade fartyg i svenska hamnar fortsätter som planerat månaden ut.

Sedlar

Andreas drog in 800 000 till transportarbetare i sin avdelning

Försäkringar. Under hösten förra året jobbade Andreas Ehm som försäkringsinformatör för Transport och Avtalat. Han ringde runt till transportarbetare och med hans hjälp fick 20 personer dela på mer än 800 000 kronor i försäkringsutbetalningar.

Manifestation avdelning 18

Möten och organisering längs vägen

Facket. Valet, avtalets ob-tillägg, försäkringar, medlemsvärvning och förbundets värderingar. Och en snabb fika med bulle – i dag genomförde Transports fyra nordligaste avdelningar en gemensam manifestation och mötte gamla och blivande medlemmar nära motorvägen.

Hallå där!

Moa Lindell

lastbilschaufför från Huddinge och en av åtta tävlande i kategorin Lastbil på Yrkes-SM i Växjö i mitten på maj.

Körde mat för Uber Eats – miljoner i skattefusk

Matbud. Svarta löner, momsfiffel och utnyttjade bud. En underleverantör till Uber Eats undanhöll 2,3 miljoner kronor i skatter och avgifter. Nu ska Skatteverket specialgranska matbudsbranschen.

Örjan Wallon från Transports Norrbottenavdelning skickade bilder från förstamajfirandet i Luleå. Foto: Transport avdelning 26 Norrbotten

Förstamajtåg runt om i landet

Första maj 2022. Äntligen kunde förstamajtågen ringla fram igen. Efter två år av restriktioner och karantän var det många som ville demonstrera på arbetarrörelsens egen högtidsdag.

Dom om avstängt skyddsombud överklagas

Skyddsombud. Andreas Ehm stängdes av från statligt ägda kärnkraftverket Ringhals för två år sedan. Tingsrätten ansåg inte att kärnkraftverket gjort sig skyldigt till hindrande av skyddsombud. Men nu ska frågan upp i hovrätten. – För mig är det en principfråga, säger Andreas Ehm.

Transports ordförande Tommy Wreeth. Foto: Martin Hörner Kloo

Transports blockad träder i kraft den 1 maj

Blockad. Klockan 7.00 den 1 maj träder Svenska Transportarbetareförbundets blockad mot ryska fartyg i kraft. Transport håller kvar sin blockad då de inte tror att EU-blockaden har särskild stor effekt.

Rådjur på väg. Foto: Shutterstock

Se upp för viltet på vägen!

Viltolyckor. Maj är en månad då aktiviteten bland djuren i skogen ökar. Det leder till fler viltolyckor på vägarna där rådjuren löper störst risk att råka illa ut. Förra året skedde 50 000 rådjursolyckor, skriver Riksförbundet M Sverige i ett pressmeddelande.

Internationella Arbetsmiljödagen

Ingen ska behöva skada sig på jobbet!

Arbetsmiljö. I dag, torsdagen den 28 april infaller Internationella Arbetsmiljödagen, ”World Day for Safety and Health Work” – en dag då arbetet för säkrare och tryggare arbetsmiljöer står i fokus världen över.

Dödsolycka utreds av åklagare

Åkeri. En kranbilsförare klämdes så svårt vid en byggarbetsplats i Stockholm att han senare avled av skadorna. Arbetsmiljöverket har funnit så allvarliga brister på arbetsplatsen att de lämnat fallet till åklagare som ska utreda skuldfrågan.