Regeringen tillsätter utredning om ordningsvakter och väktare

Politik. Efter år av prat om förändrade regler för ordningsvakter ska regeringen tillsätta en utredning efter sommaren.

Inrikesminister Mikael Damberg (S) planerar att tillsätta en utredning efter sommaren. Utredningens fokus kommer att ligga på ordningsvakter, men väktarnas roll kommer till viss del också att utvärderas.

– Vi ska börja skriva direktiv nu. Vi har haft en ganska lång tid där många aktörer har efterfrågat en översyn. Det har också funnits en kritisk debatt i allmänheten om hur ordningsvakter i dag används på ett sätt som inte riktigt var tanken från början. Då kan arbetsuppgifter, befogenheter och längden på utbildning behöva ses över. Lagstiftningen är ganska gammal nu, säger Mikael Damberg.

Expressen och Dagens Arbete har rapporterat om flera till synes olämpliga personer som jobbar i bevakningsbranschen. Hur har du reagerar?

– Det är klart jag blir berörd, när inte minst Helle Klein berättade att hon var under hot av högerextremister och, sedan uppfattade att bolaget inte tog hennes känsla på tillräckligt stort allvar. Men frågan är mycket större än så. Polisen har kommit med en begäran om att vi ska se över reglerna för ordningsvakter. De känner att ordningsvakter kan göra en del av arbetet som i dag ligger i gränslandet, som att skjutsa berusade personer som tar tid och resurser från polisen. Då bör man ta ett grepp så att vi använder samhällets resurser så effektivt som möjligt.

Påverkar den senaste tidens rapportering och väktare och ordningsvakter hur ni skriver utredningens direktiv?

– Jag tror att debatten påverkar. Räcker tillsynen som vi har i dag? Vad är sånt som ska vara lagstiftning och vad kan branschen själv ordna när det gäller att upprätthålla förtroendet hos allmänhet och dem man ska skapa trygghet för.

När ska vi vänta oss att något händer?

– Jag vågar inte säga det, man brukar få en tid på sig. Alla känner stor vilja att komma till tals. Utredningen ska göras på rätt och korrekt sätt så att man landar rätt. Men det är klart att vi ska ha det klart under mandatperioden.

– De som har anställt väktare och ordningsvakter ska inte se utredningen som en ursäkt att inte redan nu ta ansvar och göra de säkerhetskontroller och lämplighetsbedömningar som krävs redan nu.

Redan den 1 april finns en ny säkerhetsskyddslag. Den gäller inte bara statliga myndigheter utan också privata företag som jobbar med verksamheter som har en koppling till säkerhetsskyddad verksamhet.

– Jobbar man i verksamheter som har en koppling till säkerhetsskyddad verksamhet måste man göra en analys och en klassning av personalen, och därmed göra en bedömning av vilka krav som ska ställas på anställda, säger Mikael Damberg.

Vad gör jag om min arbetskamrat är nazist?

Bevakning. Expressen och Dagens Arbete har avslöjat att det jobbar, eller har jobbet, mer än 170 personer med koppling till högerextremism i bevakningsbranschen. Vad ska du göra om din arbetskamrat är en av dem?

Om det visar sig att det är en person som har högerextrema eller rent nazistiska åsikter, och att det leder till obehag är det bäst att gå till chefen, rekommenderar Jerker Nilsson, Transports centrala ombudsman med ansvar för bevakningsfrågor.

– Säg till om det inte känns rätt. Om jag har en kollega som har alkoholproblem och är rädd för att det kan leda till problem så går jag till chefen. Det är lättare, då kan chefen erbjuda hjälp. Det är svårare att plocka bort extrema åsikter.

Jerker Nilsson vill påpeka att de extrema yttringar som visat sig i Expressens granskning utgör en väldigt liten del av dem som jobbar, ungefär en procent.

– Hur ska cheferna får reda på vad de har för åsikter? Det kanske är först när de är ute och jobbar som kollegor märker av det.

Enligt Expressens reporter ska det i vissa fall också röra sig om chefer som har de här åsikterna. Vad gör man då?

– Gå till chefens chef, det är alltid i den turordningen. Vissa av de större bolagen har dessutom visselblåsarfunktioner.

Vad tycker Transport om det som uppdagats?

– Vi håller allas lika värde högt. Vi utesluter aktiva Sverigedemokrater, det säger väl allt? Givetvis tar vi avstånd från de här extremisterna.

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

  1. Peter Jansson:
    22 mars, 2019

    Transport utesluter aktiva Sverigedemokrater......hm hm hm.....
    Är det att hålla allas lika värde högt......hm hm hm......?
    Tur att jag är ekonomiskt oberoende och inte bryr mig om att Transport gör skillnad på folk..........
    Jag är en passiv Sverigedemokrat och som före detta yrkeschaufför så har jag sett vilka problem det är i samhället!!Vad det beror på får ni själva lista ut!!

Lästips:

Alexandra Einerstam

Vi står där när det gäller

Alexandras krönika. När Sverige nu rustar för ett förstärkt totalförsvar talas det mycket om mat, energi och infrastruktur. Mindre uppmärksamhet får vi väktare, ordningsvakter och skyddsvakter som varje dag bidrar till att samhällets nyckelfunktioner fungerar.

Utlandstransporter

Hur fungerar rast och vila vid utlandstransporter?

Transport. Pontus undrar över kör- och vilotider för utlandstransporter. Börje vill veta om han fick rätt ersättning då han jobbade extra i midsomras. Det och fler frågor svarar Transports experter på.

Robert Savela och Ulf Karlander. Foto: Privat

Säkerheten ökar, men arbetsmiljön glöms bort

Debatt. Säkerhetsläget i Sverige och världen är oroligt. Cyberattacker sker dagligen, skyddsobjekt fotograferas trots förbud och spionage från utländska makter pågår. Detta skapar fler uppdrag och arbetstillfällen för bevakningsbranschen. Företagen ser ökade intäkter – men risken är att arbetsmiljön glöms bort när nya uppdrag snabbt ska bemannas.

Kameraövervakning / Securitas logga / IMY:s logga

Allt fler företag vill registrera vad de anställda gör

Integritet. Synen på GDPR har ändrats från jätteskräck för att företagen ska tvingas betala höga skadestånd till att det var ju inte så farligt. Men nu är lagstiftningen högst aktuell igen i och med att allt fler företag vill installera datorsystem för att registrera vad de anställda gör.

Läkarrock med stetoskop. Läkaren skriver för ett läkarintyg.

Har åkaren rätt att få se resultaten från min hälsokontroll?

Åkeri. Har min arbetsgivare rätt att få se resultaten från hälsokontrollen – när jag besöker läkare för att förlänga mitt körkort för tung trafik? Det undrar en arg lastbilsförare, 60 plus, vars läkare krävde att få skicka resultaten direkt till hans åkeri.

Musikhjälpen är i gång – med Transport!

Insamling. Musikhjälpen är på plats på Stora torget i Karlstad i veckan. Bössorna är öppna. Och Värmlandsavdelningen har utmanat Transports övriga avdelningar att skänka pengar. Årets motiv: Alla barn har rätt att gå i skolan.

Här i Västland, mellan Tierp och Karlholm i norra Uppland, omkom en nyanställd miljöarbetare under arbete med sophämtning i maj i år. Enligt polisens uppgifter direkt efter olyckan handlade det om att hon fallit av bilen då hon stod baktill mellan två hämtningsstationer. Foto: Lilly Hallberg

Renhållningsbolag ändrar rutiner efter dödsolycka

Miljöarbete. I våras omkom en renhållningsarbetare i Tierps kommun efter att ha fallit av sopbilen och slagit i huvudet. Företaget där kvinnan arbetade har nu stärkt säkerhetsrutinerna.

Fråga facket
Petra undrar över hur lång uppsägningstid hon har. Illustration: Martin Heap

Hur lång uppsägningstid har jag?

Transport. Petra undrar över hur lång hennes uppsägningstid är och Nischay vill veta hur man räknar ut avdrag för vab. Det och fler frågor svarar Transports experter på.

Olovlig körning blir fall för HD

Juridik. Chauffören saknade behörighet att köra svenskregistrerad lastbil enligt körkortslagen. Men hovrätten ogillade åtalet om olovlig körning. Riksåklagaren har nu överklagat domen till Högsta domstolen (HD).

Måsar skitar ner i hamnen

Hamn. Falskt alarm. Det är inget ”skarvkaos” med hamnarbetare som riskerar att halka i fågelbajs i Helsingborgs hamn. Något som flera medier rapporterade om i oktober. "Men vi har en del problem med måsar".

Taxibolag i Sundsvall i konkurs

Servicetrafik. Taxi Drakstaden har fått hård kritik för brister när det gäller färdtjänst och skolskjutsar i Sundsvall. På torsdagen försattes taxibolaget, som har avtal med kommunen, i konkurs.

Tidningsbud knivrånat av tre män

Tidningsbud. Tidigt på måndagsmorgonen fick polisen larm om ett rån i Mariestad, riktat mot ett tidningsbud i tjänst – tre personer ska ha omringat budet, hotat med kniv och tvingat till sig kontanter.

Konkursskylt. Foto: Shutterstock

Braathens varslar ytterligare ett 20-tal kabinanställda

Fyg. I september försattes två av flygbolaget Braathens bolag i konkurs och 120 kabinanställda förlorade jobben. Nu går moderbolaget vidare och säger upp ytterligare cirka 20 kabinanställda på dotterbolaget Braathens people, vid flygbaserna i Göteborg och Malmö.

Liljaskolan först med ny transportcertifiering

Utbildning. På Liljaskolan i Vännäs var det stort firande den 6 november. Gymnasiet är först i landet med att ha klarat kraven för den nya certifieringen för transportutbildningar, CGT-certifiering.

Förslag om laddstationer vid statliga rastplatser

Trafik. Ett 30-tal av Trafikverkets omkring 270 rastplatser runt om i Sverige skulle kunna kompletteras med stationära laddstationer, som drivs av kommersiella aktörer. Först ut i ett pilotprojekt skulle kunna vara rastplatsen Brahehus vid E4, strax norr om Gränna.