reklamblad

Rättegång om reklamlöner uppskjuten – igen

Reklamutdelning. Facket vill ta hjälp av Arbetsdomstolen för att reklamutdelare ska få mer betalt. Men nu skjuts huvudförhandlingen fram en gång till.

På torsdag, den 25 februari, var det tänkt att Transport och Almega skulle mötas i Arbetsdomstolen. Tvisten gäller hur reglerna om garantilön och tidräkning i kollektivavtal ska tolkas för reklamutdelare på det skånska företaget Marknad och service i Syd, som Transportarbetaren skrivit om tidigare.

Biljetterna till Stockholm var bokade för två reklamdistributörer, Transports centrala ombudsman Jerker Nilsson och två lokala fackliga företrädare. Nu skulle en följetong som pågått sedan april 2018 få ett slut. Men förra veckan kom beslutet att rättegången ställs in – för andra gången. Den skulle först ha genomförts i april förra året. Parterna har dessutom haft två muntliga förberedelser i rätten, vilket är ovanligt.

Almegas ombud har sedan årsskiftet gjort flera påstötningar hos Arbetsdomstolen om att skjuta på förhandlingen.

– Min bestämda uppfattning är att det är ett oblygt sätt att förhala processen, de vill att det ska ta ännu mera tid. Nu hoppas jag att Arbetsdomstolen ska hitta en ledig dag så snart som möjligt, säger Transports centrala ombudsman Jerker Nilsson.

– Vi har haft mer än tio möten mellan parterna efter att ärendet skickades till Arbetsdomstolen. Vi är fortfarande inte överens. Ju mer man gräver i frågan inser man att vi står väldigt långt ifrån varandra.

Rättegången skulle ta upp två principiella frågor. Den ena handlar om vilken tid som ska räknas som arbetstid. Facket vill att distributörer exempelvis ska få betalt när de bär in reklam i garaget och när de tar sig till första brevlådan. En annan del av tvisten handlar om vad som ska anses vara en normalprestation. Arbetsgivarparten på distributionsföretaget har ensidigt beslutat att en normalpresterande distributör kan sortera 3 200 exemplar i timmen.

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

  1. Anonym:
    20 juli, 2021

    Jag har jobbat som reklamutdelare LBL sedan V 22 och jag blev lovordad betalning för alla timmar och kilometer jag kört men blev lurad. Jag är måttligt förbannad.

  2. Rune Nilsson:
    17 mars, 2021

    Det är andra tider nu. Socialdemokrater har bytt fokus:
    "Varför kämpa för den som är liten och svag; När man tjänar mer på att hjälpa
    den som är stor och stark"
    Arbetsdomstolen har samma fokus.
    Kan säga hur det slutar i de rikas tider:
    Det blir att Transport får symboliskt rätt, men mer viktigt Almega och SDR, tar slanten.
    Den som är rik stor och stark, får nu mera alltid rätt.

Lästips:

Lars Mikaelsson är Transports förbundssekreterare sedan 2017. Foto: Pernilla Ahlsén

Transport vill minska arbetstiden genom lagstiftning

Arbetstid. Transportarbetareförbundet är helt överens med LO om det som framkommer i arbetstidsrapporten, att vi jobbar väldigt mycket jämfört med andra länder. Men vi har ett kongressbeslut om att Transport ska verka för lagstadgad sänkning av heltidsmåttet.

Tidningsbudens nya avtal klart

Tidningsdistributörsavtalet. En löneökning på 6,4 procent över två år – onsdagen den 23 april undertecknade Transport och Medieföretagen ett nytt kollektivavtal för tidningsbud. Avtalet följer industriavtalets lönemärke.

Förhandlingar för tidningsbud i förändringens tid

Tidningsdistributörsavtalet. På måndagen startade förhandlingar om nytt kollektivavtal för tusentals tidningsbud – en yrkeskår starkt påverkad av strukturomvandling och digitalisering.

Kameraövervakning / Securitas logga / IMY:s logga

Allt fler företag vill registrera vad de anställda gör

Integritet. Synen på GDPR har ändrats från jätteskräck för att företagen ska tvingas betala höga skadestånd till att det var ju inte så farligt. Men nu är lagstiftningen högst aktuell igen i och med att allt fler företag vill installera datorsystem för att registrera vad de anställda gör.

Läkarrock med stetoskop. Läkaren skriver för ett läkarintyg.

Har åkaren rätt att få se resultaten från min hälsokontroll?

Åkeri. Har min arbetsgivare rätt att få se resultaten från hälsokontrollen – när jag besöker läkare för att förlänga mitt körkort för tung trafik? Det undrar en arg lastbilsförare, 60 plus, vars läkare krävde att få skicka resultaten direkt till hans åkeri.

Musikhjälpen är i gång – med Transport!

Insamling. Musikhjälpen är på plats på Stora torget i Karlstad i veckan. Bössorna är öppna. Och Värmlandsavdelningen har utmanat Transports övriga avdelningar att skänka pengar. Årets motiv: Alla barn har rätt att gå i skolan.

Här i Västland, mellan Tierp och Karlholm i norra Uppland, omkom en nyanställd miljöarbetare under arbete med sophämtning i maj i år. Enligt polisens uppgifter direkt efter olyckan handlade det om att hon fallit av bilen då hon stod baktill mellan två hämtningsstationer. Foto: Lilly Hallberg

Renhållningsbolag ändrar rutiner efter dödsolycka

Miljöarbete. I våras omkom en renhållningsarbetare i Tierps kommun efter att ha fallit av sopbilen och slagit i huvudet. Företaget där kvinnan arbetade har nu stärkt säkerhetsrutinerna.

Fråga facket
Petra undrar över hur lång uppsägningstid hon har. Illustration: Martin Heap

Hur lång uppsägningstid har jag?

Transport. Petra undrar över hur lång hennes uppsägningstid är och Nischay vill veta hur man räknar ut avdrag för vab. Det och fler frågor svarar Transports experter på.

Olovlig körning blir fall för HD

Juridik. Chauffören saknade behörighet att köra svenskregistrerad lastbil enligt körkortslagen. Men hovrätten ogillade åtalet om olovlig körning. Riksåklagaren har nu överklagat domen till Högsta domstolen (HD).

Måsar skitar ner i hamnen

Hamn. Falskt alarm. Det är inget ”skarvkaos” med hamnarbetare som riskerar att halka i fågelbajs i Helsingborgs hamn. Något som flera medier rapporterade om i oktober. "Men vi har en del problem med måsar".

Taxibolag i Sundsvall i konkurs

Servicetrafik. Taxi Drakstaden har fått hård kritik för brister när det gäller färdtjänst och skolskjutsar i Sundsvall. På torsdagen försattes taxibolaget, som har avtal med kommunen, i konkurs.

Tidningsbud knivrånat av tre män

Tidningsbud. Tidigt på måndagsmorgonen fick polisen larm om ett rån i Mariestad, riktat mot ett tidningsbud i tjänst – tre personer ska ha omringat budet, hotat med kniv och tvingat till sig kontanter.

Konkursskylt. Foto: Shutterstock

Braathens varslar ytterligare ett 20-tal kabinanställda

Fyg. I september försattes två av flygbolaget Braathens bolag i konkurs och 120 kabinanställda förlorade jobben. Nu går moderbolaget vidare och säger upp ytterligare cirka 20 kabinanställda på dotterbolaget Braathens people, vid flygbaserna i Göteborg och Malmö.

Liljaskolan först med ny transportcertifiering

Utbildning. På Liljaskolan i Vännäs var det stort firande den 6 november. Gymnasiet är först i landet med att ha klarat kraven för den nya certifieringen för transportutbildningar, CGT-certifiering.

Förslag om laddstationer vid statliga rastplatser

Trafik. Ett 30-tal av Trafikverkets omkring 270 rastplatser runt om i Sverige skulle kunna kompletteras med stationära laddstationer, som drivs av kommersiella aktörer. Först ut i ett pilotprojekt skulle kunna vara rastplatsen Brahehus vid E4, strax norr om Gränna.