Domstol avgör lön för reklamutdelare

Lön. Reklamutdelarna måste sortera 3 200 bilagor i timmen för att anses prestera normalt. Det bestämde arbetsgivaren utan att fråga facket. Ett par medlemmar reagerade och nu ska frågan upp i Arbetsdomstolen.

– För mig var den tändande gnistan när jag såg en stor skillnad mellan verkligheten och det som stod i avtalet. I slutändan jobbar vi mycket mer än vi får betalt för. Om vi skulle vinna i AD skulle min lön behöva höjas med mer än 50 procent, säger Per-Olov Persson, reklamutdelare i Skåne.

Att reklamutdelare tjänar dåligt är ingen nyhet. Transportarbetaren har tidigare berättat om löner neråt 50 kronor i timmen, när reklam­utdelare mätt sin egen tid. Det har att göra med att utdelarna kan få betalt enligt en slags ackordslön baserad på vikt, sortering och antal hushåll.

Vissa utdelare hämtar upp färdiga buntar i bostadsområden, andra är bilburna och får reklamen hemkörd.

Kort sammanfattat handlar tolkningstvisten om:

  • Vad är normalprestation?
    Arbetsgivaren har enligt Transport ställt orimliga krav. Arbetsgivaren säger att det går att sortera 3 200 exemplar i timmen. Fackets egna mätningar säger 1 500–2 000 sorterade per timme.
    När börjar arbetstiden?
  • Den som kör ut reklam hemifrån borde få betalt när transporten inleds på den egna tomten. Infors­ling av buntar till garaget är också arbetstid, anser facket. Arbetsgivar­en säger att passet börjar vid första lådan och slutar efter den sista.

Transports centrala ombudsman Jerker Nilsson har jobbat med frågan i flera år. Han hoppas att rätten ska slå fast att reklamutdelarna faktiskt kan få den lägstalön som finns inskriven i avtalet.

– Det här är en strid för den lilla mannen och kvinnan, som får slavlöner nu. Om vi får ett bra utslag kommer tusentals att få en låg men relativt anständig lön, jämfört med vad de får just nu. Därför är den här tvisten väldigt viktig för oss.

Arbetsgivaren företräds av ­Almega, som bestrider Transports krav. Jonas Stenmo är chefsjurist hos arbetsgivarorganisationen. Han anser att parterna till en början har varit ganska eniga. Men att Transport vid ett flertal tillfällen lagt till nya saker i tvisten.

– Det vi i grunden är oense om är vad en normalprestation är enligt avtalet, säger han.

– Det Transport driver är intressefrågor och inte rättsfrågor. De hoppas att Arbetsdomstolen ska ge dem någonting som de inte har lyckats få till i vanliga avtalsförhandlingar.

Huvudförhandling i Arbetsdomstolen är den 25 februari 2021.

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

  1. Svensk utdelare:
    24 november, 2020

    Äntligen! Problemet har varit i dagen sedan reklamutdelningens begynnelse. Just detta fenomen med att endast få betalt för halva arbetstiden har tystats ner sedan 70-talet. Med rätt arbetsvillkor kommer inte arbetsgivaren att lida ändå, för det enda som händer är att slutkunden som köper in utdelningen blir tvungen att betala några öre mer per annons. Fairtrade till Sverige!

Lästips:

Magnus Thelander är central ombudsman på Transport.

Nytt avtal för reklamutdelare långt bort

Reklamutdelning. I somras sa Transport upp avtalet som kallats Sveriges sämsta. Och uppmanade medlemmar att söka andra jobb. Nu har parterna mötts igen men utsikterna till framgång är små, enligt fackets förhandlare.

Transportarbetarens logga

Transport stämmer Varbergs taxi inför Arbetsdomstolen

Taxi. Facket har rätt att få ut uppgifter om övertid för alla anställda chaufförer, hävdar Transportarbetareförbundet. Men Varbergs taxi vill bara lämna ut anteckningar om medlemmar i facket. Nu stämmer Transport taxibolaget inför Arbetsdomstolen för brott mot kollektivavtalet.

Förhandlingar om nytt taxiavtal åter i gång

Taxi. Efter semesteruppehållet återupptogs förhandlingarna om ett nytt taxiföraravtal i dag, tisdag. – Det går trögt. Vi har inte kommit längre än när vi mötte arbetsgivarna i början av juli, säger Transports taxiombudsman Anna Erixon.

Tidningsbud i Ystad

Högre chefer lever längre än arbetare

Statistik. Chefer med högre utbildning och inkomst lever generellt längre än arbetare med kortare utbildning och lägre lön. Kvinnliga och manliga tidningsbud, liksom manliga återvinningsarbetare, ligger i riskzonen för kortare liv, enligt en rapport från SCB

Avtal 2023

Nytt avtal för reklamutdelare långt bort

Reklamutdelning. I somras sa Transport upp avtalet som kallats Sveriges sämsta. Och uppmanade medlemmar att söka andra jobb. Nu har parterna mötts igen men utsikterna till framgång är små, enligt fackets förhandlare.

Skredet på E6: Tung trafik stora utmaningen

Trafik. Natten till i lördags rasade stora delar av E6:an utanför Stenungsund i ett jordskred. Vägen är nu helt avstängd och trafiken leds om via riksväg 650 över Ucklum. Men Trafikverket vill att tung trafik i stället ska gå via Trollhättan på E45:an.

Bilkö fotad från förarplatsen

Se upp! Med höstmörker kommer fler viltolyckor

Viltolyckor. Hösten är här, så var uppmärksam bakom ratten. Och du som går: Glöm inte reflexer! Under oktober och november ökar antalet skadeanmälningar till försäkringsbolagen om viltolyckor rejält.

Hyllning och tjat om tjänstepension

Pension. På onsdag infaller Tjänstepensionens dag. Och denna försäkring är det hög tid att ägna tid åt, oavsett var du befinner dig i arbetslivet.

Svinpest – så påverkas sophanteringen

Miljöarbete. En avfallsanläggning i Fagersta misstänks vara platsen där vildsvin smittats av afrikansk svinpest. Lokalt har kraven för hantering av hushållssopor redan blivit hårdare men det kan bli skärpta regler i hela landet, enligt ansvariga myndigheter.

SD-uteslutning till Europadomstolen

Facket. Transport tar frågan om förbundets rätt att utesluta en SD-politiker vidare till Europadomstolen. Det beslutade förbundsstyrelsen på ett extramöte på måndagskvällen.

Transport ute och träffar transportarbetare

Uppsökeri. Runt om i landet pågår Transportarbetareförbundets kampvecka, då förbundets anställda ger sig ut till rastplatser och arbetsställen för att träffa anställda i Transports olika branscher. En hel del frågor handlar om det nya avtalet för åkerichaufförer och terminalarbetare.

Hallå där!

Henrik Hansson

… modellbyggare från Kvidinge, Skåne, som nyligen blev både nordisk mästare och tog hem publikpriset vid Trailer Trucking-festivalen i Mantorp.

Transport stämmer Varbergs taxi inför Arbetsdomstolen

Taxi. Facket har rätt att få ut uppgifter om övertid för alla anställda chaufförer, hävdar Transportarbetareförbundet. Men Varbergs taxi vill bara lämna ut anteckningar om medlemmar i facket. Nu stämmer Transport taxibolaget inför Arbetsdomstolen för brott mot kollektivavtalet.

Skärpta regler för A-traktorer

Trafik. De senaste åren har flera svåra olyckor med A-traktorer inträffat. Regeringen har därför beslutat om nya regler för att öka säkerheten. Det innebär bland annat krav på bilbälte från och med den 31 augusti.

Johanna Nero. Foto: Lilly Hallberg

9/9: Till er, alla yrkesförare!

Yrkesförarens dag. I dag hyllar vi dem som får allt att rulla, alla tider och alla dagar året runt. Den 9 september är Yrkesförarens dag.

Höga kostnader bromsar elväg

Elektrifiering. Upphandlingen av Sveriges första permanenta elväg på E20 mellan Hallsberg och Örebro har stött på patrull. Anbuden som kommit in till Trafikverket är så höga att myndigheten drar i bromsen.