Close
Diskussion i avtalsdelegationen för tidningsbud. Transports ombudsman Andreas Kindesjö och avtalssekreterare Peter Winstén stående längst fram.
Close
Avtal 2025

Tidningsbudens nya avtal klart

Tidningsdistributörsavtalet. En löneökning på 6,4 procent över två år – onsdagen den 23 april undertecknade Transport och Medieföretagen ett nytt kollektivavtal för tidningsbud. Avtalet följer industriavtalets lönemärke.

Delegationen samlades åter den första vardagen efter påskhelgen. Det behövdes då försöken att nå fram till en överenskommelse under tidigare förhandlingsdagar inte lyckats. Också under tisdagen denna vecka framkom att synen på vad som gick att avstå, och vinna, skilde sig kraftigt åt mellan parterna.

”Provocerande dåligt” och ”det vi kan få är inte värt det” var några kommentarer från delegationens ombud till arbetsgivarens förslag under den sista avsatta förhandlingsdagen, tisdagen den 22 april.

Till slut kom det att handla om pengar. Och det blev till slut industriavtalet – ”märket” – som får fungera normerande också för tidningsbuden under kommande avtalsperiod.

I år höjs lönen mellan 930 kronor och  1 103 kronor, år två mellan 848 och 1 006 kronor. Hur stor ökningen blir beror på anställningsår.

– Det landade på märket. Vi var överens om att vi inte är överens, säger Andreas Kindesjö, central ombudsman med ansvar för avtalet.

Han understryker samtidigt att Transport också i år lyckades trycka bort flera av arbetsgivarsidans förslag som skulle inneburit försämringar för buden.

Fackets framgång handlar bland annat om att det inte blir något av arbetsgivarsidans önskan att dra ned på omställningstiden, från sex till tre månader. För distributionsbolagen skulle det ha förenklat att snabbare kunna lägga om utdelningsdistrikten.

Inte heller en tidbank, för ”ökad flexibilitet” när det gäller förläggning av arbetstid, lyckades Medieföretagen få igenom.

I år lyftes även frågan om att slå samman kollektivavtalets paragraf 4 och paragraf 5. De som går på avtalets fjärde paragraf är ”vanliga” tidningsbud som delar ut morgontidningar. Paragraf 5 reglerar övrig distribution.

Men någon lösning för en sammanslagning, som båda parter gick med på, nåddes aldrig under förhandlingarna.

Förhandlingsombud om nya avtalet

Hur blev det nya kollektivavtalet? Transportarbetaren ställde frågan till tre av dem som suttit i delegationen för tidningsdistributörsavtalet. Under tre förhandlingsdagar har de varit med för att diskutera bud, förslag, motförslag, idéer och strategier.

Här är några svar, just efter att det nya avtalet blivit klart.

Fredrik Ridderström.

Fredrik Ridderström arbetar på Bonnierkoncernens distributionsbolag, Bonway, i Västerås.

– Mitt spontana svar är att det är tråkigt att parterna inte kom överens om något alls i princip. Det positiva är att man ändå lyckades komma överens om ett avtal utan större förändringar till nackdel för oss.

– Jag är ändå helt nöjd med löneökning på 6,4 procent, och vi får det utan att det kostat oss något.

 

Nichlas Torbjörnsson arbetar på Stampenkoncernens distributionsbolag, Västsvensk Tidningsdistribution (VTD) i Varberg.

Nichlas Torbjörnsson.

– Det hade varit kul att komma hem med något mer, lite besviken är jag. Det var ett ypperligt tillfälle att slå ihop paragraf 4 och 5 bland annat, innan det är för sent. Nästa gång blir det ännu dyrare för arbetsgivaren.

– I princip var det som förra gången, för två år sedan, men hellre det än att dra hem en skottkärra med dynga. Själva förhandlingarna kändes mer positiva i år i alla fall.

Peter Bengtsson arbetar på Gota Medias distributionsbolag, Point logistik, i Tomelilla.

– Det är jäkligt tråkigt att arbetsgivaren inte vill diskutera med oss. Det värsta är att man inte ens vill tala om ett miljö-samverkansavtal. Jag är skyddsombud så arbetsmiljöfrågorna ligger mig varmt om hjärtat.

Peter Bengtsson.

– Att vi inte fick mer än märket är ingen stor överraskning. Jag har varit med i många år, med i delegationen för femte gången.

Peter Bengtsson hoppas på samarbetsgrupper för tidningsbud, något som diskuterats tidigare och ett initiativ som nu tagits under arbetet i avtalsdelegationen. Det är något som han menar också kan gynna arbetstagarna vid lokala förhandlingar framöver.

Dessutom önskar Peter Bengtsson en ny motpart, skulle föredra att tidningsbudens avtal förhandlades med Biltrafikens Arbetsgivareförbund och inte Almega-förbundet Medieföretagen:

– Jag har länge förespråkat att vi ska gå in under transportavtalet.

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Lästips:

flygplan som lyfter

Fara för säkerheten när kabinpersonalen inte får rast

Flyg. Kabinpersonalen på flygbolaget Braathens people har svårt att hinna äta och få det måltidsuppehåll som kollektivavtalet ger dem rätt till. "Många tvingas jobba 9, 10 timmar utan rast. I förlängningen äventyrar det säkerheten ombord".

”Jag tycker inte att vårt krav är orimligt”

Kabinpersonal. En ledig helg i månaden, det är ett av de avtalskrav Transport går i konflikt för. – Jag har hunnit med att prova att jobba i flera olika yrken och i det här yrket får vi på tok för lite återhämtning, säger Fredrik Bägerfeldt som är ordförande på SAS Connects kabinklubb.

Kabinkonflikt framflyttad

Konflikt. Konfliktåtgärder. Övertids och inhyrningsblockaden för kabinpersonalen har flyttats fram till den 26 maj.

flygplan som lyfter

Fara för säkerheten när kabinpersonalen inte får rast

Flyg. Kabinpersonalen på flygbolaget Braathens people har svårt att hinna äta och få det måltidsuppehåll som kollektivavtalet ger dem rätt till. "Många tvingas jobba 9, 10 timmar utan rast. I förlängningen äventyrar det säkerheten ombord".

Avtal 2025

”Jag tycker inte att vårt krav är orimligt”

Kabinpersonal. En ledig helg i månaden, det är ett av de avtalskrav Transport går i konflikt för. – Jag har hunnit med att prova att jobba i flera olika yrken och i det här yrket får vi på tok för lite återhämtning, säger Fredrik Bägerfeldt som är ordförande på SAS Connects kabinklubb.

Nya vd i ledningen för DSV efter hopslagningen

Åkeri. Efter fraktbjässens köp av Schenker anställer DSV nu Tomas Johansson som ny vd i DSV Road i Sverige. Nya verkställande direktörer tillsätts också i de svenska divisionerna DSV Air & Sea och DSV Contract Logistics (tidigare DSV Solutions).

Spegling i sidorutor på gul färdtjänstbuss

Facket fick rätt i AD mot taxibolag

Arbetsrätt. Telepass har brutit mot taxiavtalet genom att inte betala övertidsersättning till två förare. Det slår Arbetsdomstolen fast i en dom. Arbetsgivaren har försökt komma undan genom en konstruktion med ett annat bolag, enligt Transports stämning.

Avtal 2025
Norwegian är ett av de flygbolag där Transport organiserar kabinpersonal.

Kabinkonflikt framflyttad

Konflikt. Konfliktåtgärder. Övertids och inhyrningsblockaden för kabinpersonalen har flyttats fram till den 26 maj.

Avtal 2025

Medlare utsedda i hamntvister

Konflikt. Statliga Medlingsinstitutet har utsett Anders Ferbe och Bengt Huldt att medla mellan Transport och Sveriges Hamnar om ett nytt hamn- och stuveriavtal. De kommer även att medla i tvisten mellan arbetsgivarorganisationen och Hamnarbetarförbundet.

Lustgastuber som slängs i hushållssoporna och töms i sopbilens vagga kan explodera, fara ut som tillplattade vassa projektiler och träffa miljöarbetare och förbipasserande på gatan. Tuberna ska lämnas in på återvinningscentraler.

Ny anläggning för att förstöra lustgastuber byggs

Miljö. 2024 samlade Renova in 40 000 lustgastuber i Göteborgsregionen och skickade i väg. Nu satsar miljöföretaget i stället på en egen anläggning där den miljöförstörande gasen bryts ner till kväve och syre, innan den släpps ut i luften.

Avtal 2025

Facket varslar om kabinkonflikt

Konflikt. Flygets kabinpersonal har varslat arbetsgivarna om konflikt. Facket och motparten kommer inte överens om bland annat rätten till helgvila och hur många timmar per vecka kabinpersonalen ska jobba.

Avtal 2025

Transport varslar om hamnstrejk

Konflikt Transport och arbetsgivarna kommer inte överens om ett nytt kollektivavtal. Nu varslar facket om konflikt. Först övertidsblockad och därefter strejk. Knäckfrågan är hur arbetsgivarna ska få använda bemanningsföretag.

HF varslar om strejk

Konflikt. Hamnarbetarförbundet (HF), som liksom Transport förhandlar om nytt kollektivavtal för stuveriarbetare, har lagt ett varsel om strejk. Om ingen överenskommelse nås innan betyder det total nedläggning av arbetet nästa onsdag, den 21 maj.

Nya avtal för depå och flygtankning

Avtal 2025. Transport och Motorbranschens Arbetsgivareförbund har enats om nya avtal för flygtankare och arbetare som går på depåavtalet.

Sista dagen i Think Pink-rättegång

Miljöbrott. På torsdagen avslutas den rekordlånga rättegången mot sammanlagt elva personer misstänkta för kriminell avfallshantering – allt kopplat till återvinningsbolaget Think Pinks dumpning av miljöfarliga sopor på en rad platser i landet.

Offentliga upphandlingar

Uppsökeri inför stora förändringar

Servicetrafik. Trafikbolaget som vann regionens upphandling tog över samtidigt som ett nytt planeringssystem infördes. Folk från Värmlandsavdelningen har under våren varit ute och träffat färdtjänstförare, många som trots lång erfarenhet tvingats söka sitt jobb på nytt.

Kvinna dog efter fall från sopbil

Miljöarbete. En kvinna omkom under tisdagen av de skador hon fick sedan hon ramlat av bilen, och slagit huvudet i marken, under arbete med sophämtning i Tierps kommun.

Första lastbilen som går på solenergi på väg

Åkeri. Här rullar den första lastbilen som drivs av solenergi – i kommersiell drift på svensk väg. Den specialbyggda dragbilen och trailern täckt med solceller har tagits fram genom ett forskningsprojekt.