Diskussion i avtalsdelegationen för tidningsbud. Transports ombudsman Andreas Kindesjö och avtalssekreterare Peter Winstén stående längst fram.
Foto: Lilly Hallberg
Avtal 2025
Tidningsbudens nya avtal klart
Tidningsdistributörsavtalet.
En löneökning på 6,4 procent över två år – onsdagen den 23 april undertecknade Transport och Medieföretagen ett nytt kollektivavtal för tidningsbud. Avtalet följer industriavtalets lönemärke.
Delegationen samlades åter den första vardagen efter påskhelgen. Det behövdes då försöken att nå fram till en överenskommelse under tidigare förhandlingsdagar inte lyckats. Också under tisdagen denna vecka framkom att synen på vad som gick att avstå, och vinna, skilde sig kraftigt åt mellan parterna.
”Provocerande dåligt” och ”det vi kan få är inte värt det” var några kommentarer från delegationens ombud till arbetsgivarens förslag under den sista avsatta förhandlingsdagen, tisdagen den 22 april.
Till slut kom det att handla om pengar. Och det blev till slut industriavtalet – ”märket” – som får fungera normerande också för tidningsbuden under kommande avtalsperiod.
I år höjs lönen mellan 930 kronor och 1 103 kronor, år två mellan 848 och 1 006 kronor. Hur stor ökningen blir beror på anställningsår.
– Det landade på märket. Vi var överens om att vi inte är överens, säger Andreas Kindesjö, central ombudsman med ansvar för avtalet.
Han understryker samtidigt att Transport också i år lyckades trycka bort flera av arbetsgivarsidans förslag som skulle inneburit försämringar för buden.
Fackets framgång handlar bland annat om att det inte blir något av arbetsgivarsidans önskan att dra ned på omställningstiden, från sex till tre månader. För distributionsbolagen skulle det ha förenklat att snabbare kunna lägga om utdelningsdistrikten.
Inte heller en tidbank, för ”ökad flexibilitet” när det gäller förläggning av arbetstid, lyckades Medieföretagen få igenom.
I år lyftes även frågan om att slå samman kollektivavtalets paragraf 4 och paragraf 5. De som går på avtalets fjärde paragraf är ”vanliga” tidningsbud som delar ut morgontidningar. Paragraf 5 reglerar övrig distribution.
Men någon lösning för en sammanslagning, som båda parter gick med på, nåddes aldrig under förhandlingarna.
Förhandlingsombud om nya avtalet
Hur blev det nya kollektivavtalet? Transportarbetaren ställde frågan till tre av dem som suttit i delegationen för tidningsdistributörsavtalet. Under tre förhandlingsdagar har de varit med för att diskutera bud, förslag, motförslag, idéer och strategier.
Här är några svar, just efter att det nya avtalet blivit klart.
Fredrik Ridderström.
Fredrik Ridderström arbetar på Bonnierkoncernens distributionsbolag, Bonway, i Västerås.
– Mitt spontana svar är att det är tråkigt att parterna inte kom överens om något alls i princip. Det positiva är att man ändå lyckades komma överens om ett avtal utan större förändringar till nackdel för oss.
– Jag är ändå helt nöjd med löneökning på 6,4 procent, och vi får det utan att det kostat oss något.
Nichlas Torbjörnsson arbetar på Stampenkoncernens distributionsbolag, Västsvensk Tidningsdistribution (VTD) i Varberg.
Nichlas Torbjörnsson.
– Det hade varit kul att komma hem med något mer, lite besviken är jag. Det var ett ypperligt tillfälle att slå ihop paragraf 4 och 5 bland annat, innan det är för sent. Nästa gång blir det ännu dyrare för arbetsgivaren.
– I princip var det som förra gången, för två år sedan, men hellre det än att dra hem en skottkärra med dynga. Själva förhandlingarna kändes mer positiva i år i alla fall.
Peter Bengtsson arbetar på Gota Medias distributionsbolag, Point logistik, i Tomelilla.
– Det är jäkligt tråkigt att arbetsgivaren inte vill diskutera med oss. Det värsta är att man inte ens vill tala om ett miljö-samverkansavtal. Jag är skyddsombud så arbetsmiljöfrågorna ligger mig varmt om hjärtat.
Peter Bengtsson.
– Att vi inte fick mer än märket är ingen stor överraskning. Jag har varit med i många år, med i delegationen för femte gången.
Peter Bengtsson hoppas på samarbetsgrupper för tidningsbud, något som diskuterats tidigare och ett initiativ som nu tagits under arbetet i avtalsdelegationen. Det är något som han menar också kan gynna arbetstagarna vid lokala förhandlingar framöver.
Dessutom önskar Peter Bengtsson en ny motpart, skulle föredra att tidningsbudens avtal förhandlades med Biltrafikens Arbetsgivareförbund och inte Almega-förbundet Medieföretagen:
– Jag har länge förespråkat att vi ska gå in under transportavtalet.
Flyg.
Kabinpersonalen på flygbolaget Braathens people har svårt att hinna äta och få det måltidsuppehåll som kollektivavtalet ger dem rätt till.
"Många tvingas jobba 9, 10 timmar utan rast. I förlängningen äventyrar det säkerheten ombord".
Kabinpersonal.
En ledig helg i månaden, det är ett av de avtalskrav Transport går i konflikt för.
– Jag har hunnit med att prova att jobba i flera olika yrken och i det här yrket får vi på tok för lite återhämtning, säger Fredrik Bägerfeldt som är ordförande på SAS Connects kabinklubb.
Åkeri.
Efter fraktbjässens köp av Schenker anställer DSV nu Tomas Johansson som ny vd i DSV Road i Sverige. Nya verkställande direktörer tillsätts också i de svenska divisionerna DSV Air & Sea och DSV Contract Logistics (tidigare DSV Solutions).
Arbetsrätt.
Telepass har brutit mot taxiavtalet genom att inte betala övertidsersättning till två förare. Det slår Arbetsdomstolen fast i en dom. Arbetsgivaren har försökt komma undan genom en konstruktion med ett annat bolag, enligt Transports stämning.
Konflikt.
Statliga Medlingsinstitutet har utsett Anders Ferbe och Bengt Huldt att medla mellan Transport och Sveriges Hamnar om ett nytt hamn- och stuveriavtal. De kommer även att medla i tvisten mellan arbetsgivarorganisationen och Hamnarbetarförbundet.
Miljö.
2024 samlade Renova in 40 000 lustgastuber i Göteborgsregionen och skickade i väg. Nu satsar miljöföretaget i stället på en egen anläggning där den miljöförstörande gasen bryts ner till kväve och syre, innan den släpps ut i luften.
Konflikt.
Flygets kabinpersonal har varslat arbetsgivarna om konflikt. Facket och motparten kommer inte överens om bland annat rätten till helgvila och hur många timmar per vecka kabinpersonalen ska jobba.
Konflikt
Transport och arbetsgivarna kommer inte överens om ett nytt kollektivavtal. Nu varslar facket om konflikt. Först övertidsblockad och därefter strejk. Knäckfrågan är hur arbetsgivarna ska få använda bemanningsföretag.
Konflikt.
Hamnarbetarförbundet (HF), som liksom Transport förhandlar om nytt kollektivavtal för stuveriarbetare, har lagt ett varsel om strejk. Om ingen överenskommelse nås innan betyder det total nedläggning av arbetet nästa onsdag, den 21 maj.
Miljöbrott.
På torsdagen avslutas den rekordlånga rättegången mot sammanlagt elva personer misstänkta för kriminell avfallshantering – allt kopplat till återvinningsbolaget Think Pinks dumpning av miljöfarliga sopor på en rad platser i landet.
Servicetrafik.
Trafikbolaget som vann regionens upphandling tog över samtidigt som ett nytt planeringssystem infördes. Folk från Värmlandsavdelningen har under våren varit ute och träffat färdtjänstförare, många som trots lång erfarenhet tvingats söka sitt jobb på nytt.
Miljöarbete.
En kvinna omkom under tisdagen av de skador hon fick sedan hon ramlat av bilen, och slagit huvudet i marken, under arbete med sophämtning i Tierps kommun.
Åkeri.
Här rullar den första lastbilen som drivs av solenergi – i kommersiell drift på svensk väg. Den specialbyggda dragbilen och trailern täckt med solceller har tagits fram genom ett forskningsprojekt.